list redakcji do Biura Prasowego Woj. Mazowieckiego, po tym jak rzecznik woj. mazowieckiego juz ponad 2 lata odpowiada na pytania prasowe dot. portu lotn. Radom:
Do:Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Szanowna Pani/ Pan,
Lotnisko znajduje się na terenie Województwa Mazowieckiego.
Pisze Pani/ Pan "Bardzo proszę o kierowanie pytań w tej sprawie do nich. "- ta odpowiedź to chyba żart albo fake news. Proszę zaniechać udzielania takich odpowiedzi w ktorych żądają Państwo by ktoś inny odpowiadał na pytania które są wyłącznie w ich kompetencji.
To Państwo odpowiadają za sieć lotnisk na terenie swego województwa. Zgodnie z kompetencjami i wykładnią jaką przesłało MI, zwracam się do właściwego urzędu. To że ktoś sie wypowiada w mediach na dany temat, nic nie wnosi do sprawy Państwa obowiązku odpowiedzi na te pytania, zwłaszcza że dotyczą one wyłącznie Państwa kompetencji tj. regionalnego połączenia transportowego na owe lotnisko
Proszę o odpowiedzi na pytania.
Proszę o podpisywanie korespondencji imieniem i nazwiskiem jej autora.
Pozdrawiam
Z jakiego powodu MI utrzymuje monopol w dziedzinie kolei dalekobieżnej? Próbowałem kupić bilet na pociąg dalekobiezny online i bylo to niemożliwe. Blad zglosilem przewoźnikowi monopoliscie ale nie odpowiedział. Na dworcu w Zielona Góra w kolejce o godz. 15 po bilety kolejowe stało ok. kilkadziesiąt do stu osób. Tylko ok.10-15 % mogło kupić bilety bez dodatkowych opłat u konduktora na czas.
W pociągu pozajmowane były także miejsca stojące i ludzie stali już na starcie pociągu.
Ludzie klocili się o miejsce stojące nawet. Ktoś próbował zająć miejsce przy oknie gdzie stałem a potem powiedział "to już takie miejsca są pozajmowane?".
Z jakiego powodu MI utrzymuje monopol zmuszając np. mnie do podróży od 15-tej do 22-giej w pozycji stojącej? Czy celem MI jest aby ludzie jeździli samochodami osobowymi zamiast pociągiem? Ile osób wytrzyma 7 godzin podróży na stojąco? Pociąg w dodatku się opóźnił.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
From:
Biuro Prasowe PLL LOT <media na serwerze lot.pl>Date: 2018-05-05 11:15 GMT+02:00
|
LOT WŁĄCZA DO FLOTY DZIESIĄTEGO DREAMLINERA. NOWY BOEING 787-9 POLECI DZIŚ Z PASAŻERAMI DO TORONTO
Warszawa, 5 maja 2018 r. – Dreamliner 787-9 zarejestrowany jako SP-LSB wylądował w Warszawie po locie z lotniska Paine Field obok Seattle. Odrzutowiec zabiera na pokład 294 pasażerów, o 42 więcej niż mniejsza wersja 787-8. Samolot dołączył do dziewięciu Dreamlinerów dwóch wersji wykorzystywanych obecnie przez LOT. Przewoźnik czeka na dostawy zakontraktowanych kolejnych pięciu maszyn tego typu
Everett obok Seattle w stanie Waszyngton, skąd przyleciał samolot zamówiony przez LOT, to fabryka Boeinga, w której montowane są samoloty szerokokadłubowe, m.in. B787 Dreamliner. Ten o numerach SP-LSB wyleciał z obsługującego ją lotniska Paine Field wczoraj po godz. 16 czasu miejscowego. Na Lotnisku Chopina wylądował dziś przed południem po ponad 9,5 godz. podróży.
Nowy Dreamliner LOT-u poleci dziś w pierwszy rejs z pasażerami o godz. 17:05 z Warszawy do Toronto (nr rejsu LO45). Docelowo będzie wykorzystywany przez przewoźnika także na trasach do Nowego Jorku i Chicago. Pierwszy Dreamliner - w ramach tego kontraktu z firmą leasingową ACG - został dostarczony pod koniec marca i obsługuje dziś trasę Warszawa-Chicago. Dostawy trzeciego są zaplanowane w połowie czerwca br., a czwartego w lutym 2019 r. Samoloty mają wozić pasażerów LOT-u na najbardziej popularnych trasach w Ameryce Północnej i Dalekiej Azji.
B787-9 ma prawie 63 metry długości, czyli jest o ponad sześć metrów dłuższy od każdego z ośmiu mniejszych 787-8 używanych przez LOT. „Dziewiątka" zabiera na pokład 294 pasażerów, czyli o 42 więcej niż „ósemka". Na pokładzie do wyboru są fotele trzech klas: > 24 w klasie biznes, które rozkładają się do płaskiego łóżka (o sześć więcej względem mniejszej wersji) > 21 w ekonomicznej premium ze zwiększonym o kilkanaście centymetrów odstępem między fotelami (ich liczba się nie zmieniła) > 249 w ekonomicznej (o 36 więcej niż w B787-8). Konfiguracja siedzeń w większych Dreamlinerach pozostaje taka sama jak w B787-8, czyli: > 2-2-2 w klasie biznes > 2-3-2 w ekonomicznej premium i 3-3-3 w ekonomicznej.
W nowym Dreamlinerze wszystkie fotele są wyposażone w gniazdko elektryczne, port USB i indywidualny system rozrywki pokładowej. Dla wygody pasażerów w B787-9 znajduje się dodatkowa toaleta specjalnie dla pasażerów podróżujących w klasie ekonomicznej premium. Podobnie jak w mniejszym modelu producent zastosował oświetlenie typu LED i zaciemniane elektrofotochromatycznie okna, których zadaniem jest minimalizowanie efektu tzw. jet-lagu.
Z danych Boeinga wynika, że B787-9 w porównaniu z poprzednikiem charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na pasażera - czyli jest oszczędniejszy i bardziej ekologiczny. Zasięg nowego samolotu 787-9 w wersji dla LOT-u to ponad 13 350 km, czyli o ok. 700 km więcej od wersji 787-8.
Ponad 50 proc. masy Dreamlinera stanowią kompozyty, czyli tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym. To materiał znacznie bardziej wytrzymały, za to lżejszy od aluminium, co przekłada się na zmniejszenie masy samolotu, wydłużenie jego zasięgu i obniżenie spalania paliwa. Kompozytowa konstrukcja kadłuba umożliwia też utrzymywanie wyższego niż w innych maszynach pasażerskich ciśnienia w kabinie i większej wilgotności powietrza. Dlatego Dreamliner oferuje wyższy komfort niż konkurencyjne maszyny dostępne na rynku.
LOT jest pierwszą linią lotniczą w Europie, której flota dalekiego zasięgu w całości opiera się na Dreamlinerach. Dzisiaj przewoźnik posiada ich w swojej flocie dziewięć, a po zakończeniu dostaw w ramach kontraktu z ACG ich liczba zwiększy się do 12. Ale to nie koniec. W kwietniu LOT podpisał umowę z Avolon Aerospace Leasing Limited na leasing operacyjny trzech kolejnych B787-9. Ich dostawy są zaplanowane na maj 2019 r. (dwa egzemplarze) i październik 2019 r. (jeden). Umowy leasingowe zostały zawarte na 12 lat.
Pod koniec 2019 r. LOT będzie więc dysponował łącznie 15 Dreamlinerami w dwóch wersjach (787-8 i 787-9). Obsługują one połączenia dalekodystansowe: z Warszawy do Nowego Jorku (JFK i Newark), Chicago, Los Angeles, Toronto, Seulu, Tokio i Pekinu, z Krakowa do Chicago, z Rzeszowa do Newark oraz z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago. Od połowy maja zaczną latać z Warszawy do Singapuru.
Oprócz nowych Dreamlinerów LOT oczekuje też na dostawę kolejnych czterech z sześciu zamówionych Boeingów 737 MAX 8 do obsługi tras średniego zasięgu oraz pięciu z sześciu zamówionych Embraerów 195 dla połączeń europejskich. Do floty LOT-u dołączą też w tym roku dwa dodatkowe Bombardiery Q400, które będą latały na trasach regionalnych. Równolegle LOT negocjuje możliwość pozyskania kolejnych samolotów szeroko- i wąskokadłubowych.
Rozwój floty jest jednym z elementów konsekwentnie realizowanej strategii rentownego wzrostu, która zakłada, że do 2020 roku LOT będzie przewoził ponad 10,5 mln pasażerów. Na razie LOT transportuje na swoich pokładach prawie 7 mln pasażerów rocznie przy pomocy 54 nowoczesnych samolotów. | | | |
|
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Do PPL
Proszę o informację jakie plany ma PPL w związku z planowaną modernizacją dworca lotniczego w Babimoscie. Czy poczekalnia powiekszy się? Co z kioskiem lub miejscem gdzie kiedyś sprzedawano slodycze i hotdogi? Czy pojawią się dodatkowe bramki aby w razie wypadku port mógł przejąć część ruchu z pobliskiego odległego o 170 km miasta Berlin które liczy z przedmieściami ok. 4, 5 mln ludności?
Jakbym ja planował taką modernizację to postawiłbym na dostosowanie tego dworca do maksymalnie mozliwej przepustowości.
Port ten ma najniższą przepustowośc -150 tys. pax rocznie, i najmniejszą poczekalnię w kraju.
Pozdrawiam
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
List do Radosław Witkowski, Szanowny Pan Prezydent Miasta Radom
Pisze Pan: "jednakże w chwili obecnej realizacja takiej inwestycji przez Gminę Miasta Radomia byłaby niemozliwa ze względów finansowych"- odnosząc się do zaproponowanego przywrócenia połączeń z Warszawy na lotnisko Radom.
Drogi Panie:
Pamętam absurdalną scenę.
W Krakowie także była bocznica kolei na lotnisko, także nie dochodziła do samego lotniska, ale do pobliskiej jednostki wojskowej.
Linię uruchomiono byle- jak, na łapu capu i pospiesznie. Było to działanie prowizoryczne do tego stopnia, że uruchamiając tą linię zapomniano poinformować żołnierzy na warcie w jednostce wojskowej i gdy nadjechał rano pierwszy pociąg z pasażerami - ci nie mając pozolenia, szynobusu nie wpuścili pociągu przez bramę płotu. Było to wesołą sensacją dnia w polskich mediach ponad dekadę temu.
Dziś linię w Krakowie na lotnisko- zelektryfikowano, przebudowano z jednego toru na dwa tory, przedłużono do samego terminalu.
Pan twierdzi że Pana gmina nie ma pieniędzy, lecz ja utrzymuję że uruchomienie kolei na lotnisko na zasadzie tymczasowej, prowizorycznej- jest możliwe. Nie wymaga wielkich nakładów.
Proponuję by Pana urząd podjął negocjacje z jednostka wojskową by żołnierze sami naprawili przystabnek przy lotnisku i zapewnił materiały starouzyteczne, np. stare płytki chodnikowe na ten cel.
Proponuję tez by władze miasta w porozumieniu z jednostką wojskową zorganizowały materiały staroużyteczne np. podkłady czy szyny, i by żołnierze sami wlasnoręcznie poprawili stan swojego odcinka torowiska do lotniska.
Pozdrawiam,
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
University of Grunberg (Zielona Góra) announced its English-language offer for the 2018/2019 period.
Studies in English in Grunberg
http://rekrutacja.uz.zgora.pl/strona-glowna/studies-in-english/
First-cycle programmes
Environmental Protection
Computer Science and Econometrics
Mathematics
Physics
Second-cycle programmes
Management and Production Engineering
Computer Science and Econometrics
Mathematics
Physics
submitted by:
Ewa Sapeńko
Rzecznik prasowy
Uniwersytetu Zielonogórskiego
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
do MZK Zielona Góra, PKP PLK
Zechcę zauważyć że osoba która przyjeżdża koleją do Ziel. Góry, odnosi wrażenie że komunikacja miejska w okolicy dworca już nie funkcjonuje całkiem. Nie ma żadnych kartek, wywieszek, że dokonano kompletnych i całkowitych zmian w sieci przystanków w okolicy. Brak jest nawet informacji, którędy dojść do centrum, podczas gdy przejście dawną trasą (ulicą Dworcową) z walizką na kółkach praktycnie nie jest możliwe, bo tą walizkę należy nieść z powodu braku utw. nawierzchni którą zdjęto całkiem.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
From: Z BIEGIEM SZYN <z.biegiem.szyn na serwerze
interia.pl>
Date: Wednesday, May 9, 2018
Subject: Nowy numer "Z Biegiem Szyn". Jedwabny szlak urywa się w Małaszewiczach. Stacja na ślepo.
Nowy numer dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn" jest już dostępny na stronie
http://www.zbs.net.pl/ oraz pod bezpośrednim linkiem
http://www.zbs.net.pl/zbs95.pdfW nowym numerze piszemy między innymi:
JEDWABNY SZLAK URYWA SIĘ W MAŁASZEWICZACH
Przewóz poczty staje się jednym z filarów Nowego Jedwabnego Szlaku. Przesyłki pocztowe do Europy pokonują z Chin koleją kilka tysięcy kilometrów przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Od razu po wjeździe do Polski kontenery z przesyłkami przeładowywane są z wagonów na ciężarówki.
MODERNIZACJA W POŁOWIE
Remont linii kolejowej Radom - Przysucha - Drzewica - Tomaszów Mazowiecki prowadzony jest tylko na jednym torze. Znajdujący się w złym stanie drugi tor doczeka się remontu najwcześniej za pięć lat. Będą problemy z płynnością ruchu pociągów.
STACJA NA ŚLEPO
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przystępuje do odbudowy nieczynnej od ponad 20 lat Warszawy Głównej, czołowej stacji na zachodnich rogatkach centrum stolicy. Ale przewoźnicy już mówią, że nie będą chcieli z niej korzystać.
SPÓŹNIONY POCIĄG NA WSCHÓD
Marszałek Adam Struzik - starając się o dostęp do funduszy przeznaczonych dla najuboższych regionów Unii Europejskiej - przyznaje się do porażki swojej polityki niwelowania dysproporcji rozwojowych między różnymi częściami województwa mazowieckiego.
--
Z BIEGIEM SZYN - niezależny dwumiesięcznik poświęcony kolei na Mazowszu. Co porusza Mazowsze.
http://www.zbs.net.pl"Z Biegiem Szyn" na Facebooku:
http://www.facebook.com/zbiegiemszyn"Z Biegiem Szyn" na Twitterze:
http://twitter.com/z_biegiem_szyn--
Z BIEGIEM SZYN - niezależny dwumiesięcznik poświęcony kolei na Mazowszu. Co porusza Mazowsze.
http://www.zbs.net.pl"Z Biegiem Szyn" na Facebooku:
http://www.facebook.com/zbiegiemszyn"Z Biegiem Szyn" na Twitterze:
http://twitter.com/z_biegiem_szyn
Dzień dobry,
Wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 17% pasażerów więcej niż przed rokiem. Imponujące wyniki notują zarówno tanie linie, jak i przewoźnicy sieciowi. W kwietniu dużym powodzeniem cieszyły się też nowe połączenia, m.in. do Bari, Göteborga, Kutaisi i Porto.
Więcej informacji w załączeniu. W razie pytań – pozostaję do dyspozycji.
Zdjęcia i grafika (mat. Port Lotniczy Wrocław) do pobrania pod linkiem: https://bit.ly/2ruccgV
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam serdecznie,
Aleksandra Palus
PR EXPERT
+48 509 065 355
apalus@prexpert.com.pl
Wrocław, 9 maja 2018 r.
Informacja prasowa
Port Lotniczy Wrocław: w kwietniu ponad ćwierć miliona pasażerów
Wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 17% pasażerów więcej niż przed rokiem. Imponujące wyniki notują zarówno tanie linie, jak i przewoźnicy sieciowi. W kwietniu dużym powodzeniem cieszyły się też nowe połączenia, m.in. do Bari, Göteborga, Kutaisi i Porto.
W kwietniu 2018 wrocławskie lotnisko obsłużyło ponad 255 tys. pasażerów. To o 17,3% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. – Sukcesywny wzrost liczby pasażerów wynika z faktu, że przewoźnicy stale rozwijają i wzbogacają siatkę połączeń. W tym sezonie podróżni mają do dyspozycji już rekordowe 85 kierunków. Warto podkreślić, że znacząco rośnie liczba podróżnych zarówno na kierunkach południowych oraz na Wyspy Brytyjskie, jak i do europejskich hubów przesiadkowych i centrów biznesowych, a coraz większą popularnością cieszą się też kierunki wschodnie i północne – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Wszystko wskazuje na to, że wrocławskie lotnisko, zgodnie z prognozami, w całym 2018 roku obsłuży ponad 3,2 mln pasażerów, po raz kolejny z rzędu bijąc swój rekord.
Imponujące liczby tanich linii
W szybkim tempie rozwija się segment niskokosztowych połączeń międzynarodowych. W kwietniu z oferty tanich linii skorzystało ponad 182 tys. pasażerów. W porównaniu do ubiegłego roku oznacza to wzrost o blisko 35 %. Już tradycyjnie, niezależnie od pory roku, ogromnym powodzeniem cieszą się kierunki południowe – wypełnienia samolotów lecących na Teneryfę, do Mediolanu, na Kretę (lotnisko Chania) czy do Malagi wyniosły ponad 90%. Podobnie było w przypadku połączeń do Anglii, Szkocji oraz Irlandii. Pasażerów przybywa również na innych kierunkach. Ogromny wzrost odnotowały linie Wizz Air na tych trasach, na których znacząco zwiększyły liczbę rejsów: do Lwowa (190,8% podróżnych więcej), Londynu Luton (39,3%) oraz holenderskiego Eindhoven (28,7%). O 22,7% wzrosła też liczba pasażerów na trasie do Kijowa. Przewoźnicy niskokosztowi wprowadzili w tegorocznym sezonie letnim 9 nowości. Linie Wizz Air wzbogaciły siatkę o połączenia do Bari, Porto, Kutaisi, Bazylei Miluzy i Göteborga, a Ryanair do Aten, Faro i Podgoricy. Warto podkreślić, że nowe kierunki z wrocławskiego lotniska okazały się strzałem w dziesiątkę. W kwietniu cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem podróżnych.
Wysokie notowania Frankfurtu, startuje Air France do Paryża
Z sieciowych lotów międzynarodowych skorzystało w kwietniu 2018 roku blisko 38 tys. pasażerów, czyli o 25,1% więcej niż przed rokiem. Największy wzrost, o blisko 30%, odnotowały linie Lufthansa na trasie do Frankfurtu nad Menem. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie przewoźnik zwiększył liczbę rejsów na tej trasie aż o 50% w stosunku do ubiegłego roku. O ponad 4% wzrosła liczba pasażerów na innej bardzo popularnej trasie – do Monachium. Niezmiennie dużą popularnością cieszy się też połączenie do Kopenhagi. Przypomnijmy, że od zimy połączenie do Zurychu uruchomiły linie SWISS, od końca marca do Stuttgartu lata Eurowings (spółka należąca do Lufthansy), a już od 26 maja wystartuje największa nowość sezonu we Wrocławiu: nowe połączenie Air France na paryskie lotnisko im. Charles'a de Gaulle'a, czyli do głównego portu stolicy Francji i jednego z najważniejszych na świecie. – Wrocław oferuje dziennie już 18 sieciowych połączeń międzynarodowych, a oferta w tym segmencie stale się powiększa. To pokazuje, że przewoźnicy dostrzegają rosnące znaczenie Wrocławia na biznesowej mapie Europy – podkreśla Dariusz Kuś. Dodajmy, że o 9,4% wzrosła liczba pasażerów na obsługiwanej przez PLL LOT trasie na Lotnisko im. Chopina w Warszawie.
Samolotem z biurem podróży
Systematycznie, i to jeszcze przed szczytem wakacyjnych wyjazdów, rośnie również zainteresowanie lotami czarterowymi. W kwietniu 2018 wypoczynek z biurem podróży wybrało blisko 10 tys. podróżnych wrocławskiego lotniska – to blisko 200% więcej niż w kwietniu 2017 roku. W tym sezonie w ofercie jest 25 wakacyjnych kierunków, w tym trzy nowości: Ateny, Izmir oraz tunezyjska wyspa Djerba.
List do urzędu UMWL
dotyczy:
Wniosek do UMWL o przygotowanie inestycji przedłużenia pasa startowego na lotnisku w Babimoście
Szanowni Państwo.
W sprawie portu lotniczego: w Rzeszowie wystartowały loty transatlantyckie, w Babimoście nie przedłużono pasa...
W załączeniu przesyłam informacje o tym że:
po przedłużeniu pasa startowego w Rzeszowie uruchomiono połączenia lotnicze transatlantyckie 1 raz w tygodniu.
O takie samo przedłużenie pasa wniosłem w petycji w odniesieniu do portu lotniczego Babimost. W petycji napisałem, aby na razie tylko przygotować dokumentację tej inwestycji, w nadziei że znajdą się środki (np. z budżetu na wydatki obronne etc.).
Jak na razie: pasy startowe przedłużono:
- w Olsztynie- Szymanach o 500 metrów
- w Rzeszowie o ok. kilkaset metrów.
- w Radomiu uzyskano pozwolenie na przedłużenie o ok. kilkaset metrów i trwa kompletacja finansowania tej inwestycji.
Zechcę zauważyć że mimo zlych wyników finansowych tychże portów lotniczych, znaleziono środki na ich rozbudowę lub z informacji medialnych o planowanej inwestycji PPL wygląda że z dużym prawdopodobieńtwem w przypadku Radomia takie środki się znajdą.
Jeśli mam wyrokować o prawdopodobieństwie znalezienia środków na przedużenie pasa startowego w Babimoście, to biorąc pod uwagę przytoczone przykłady z porównywalnych ośrodków, sfinansowanie takiej inwestycji wydaje się możliwe mimo że jest ona wydatkiem dość trudnym do uznania za absolutnie niezbędny. Niemniej, dzięki takiej inwestycji port lotniczy w Babimoście zyska wymiary pasa konkurencyjne z Berlinem SXF, jego największym konkurentem, i uzyska przewagą konkurencyjną która może zadecydować że przetrwa on w przyszłości. Dlategoteż wnoszę o przygotowanie takiej inwestycji w nadziei uzyskania środków.
załącznik:
Od: Biuro Prasowe PLL LOT
Data: poniedziałek, 30 kwietnia 2018
Temat: RZESZÓW-NEWARK. INAUGURACJA NOWEGO POŁĄCZENIA LOT-U DO STANÓW ZJEDNOCZONYCH
RZESZÓW-NEWARK. INAUGURACJA NOWEGO POŁĄCZENIA LOT-U DO STANÓW ZJEDNOCZONYCH
Warszawa, 30 kwietnia 2018 r. – Ruszyło bezpośrednie połączenie między lotniskiem Jasionka w stolicy Podkarpacia a Newark, czyli drugim po JFK najważniejszym portem obsługującym Nowy Jork. Polskie Linie Lotnicze LOT mają już w swojej ofercie dziewięć połączeń do Ameryki Północnej
Pierwszy Dreamliner LOT-u wystartował z pasażerami z Newark w New Jersey wczoraj o godz. 19:25 czasu miejscowego, żeby wylądować na lotnisku Jasionka w Rzeszowie dziś po godz. 10. Rejs w drugą stronę zaplanowany jest z Rzeszowa o 14:10, a lądowanie na lotnisku w Newark o 17:40 (po uwzględnieniu różnicy czasu). Tym samym po 10 latach przerwy LOT przywraca pasażerom z Podkarpacia bezpośrednią łączność z jednym z najważniejszych ośrodków Polonii amerykańskiej.
Bezpośrednie rejsy między Rzeszowem a Newark będą obsługiwane raz w tygodniu – Boeingami 787 Dreamliner. Każdy z nich zabiera na pokład 252 pasażerów w trzech klasach podróży: 18 w biznes, 21 w ekonomicznej premium i 213 w ekonomicznej. Rejsy z Newark są zaplanowane w niedziele, a z Rzeszowa w poniedziałki. Czas podróży to - w zależności od rejsu - od 8 godz. 45 minut do 9 godz. 30 minut. Oferta jest dostępna dla pasażerów przez cały rok.
- W ciągu 10 lat od zawieszenia bezpośrednich lotów między Rzeszowem a Nowym Jorkiem potencjał tego połączenia bardzo się rozwinął. Łącznie między tymi miastami podróżuje dziś rocznie z przesiadkami ponad 35 tys. osób – mówi Adrian Kubicki, dyrektor komunikacji korporacyjnej LOT-u. - Bezpośrednie rejsy są doskonałą propozycją już nie tylko na wyjazdy rodzinne. Z naszych obserwacji wynika, że z roku na rok rośnie liczba pasażerów podróżujących między Podkarpaciem a USA w celach biznesowych, m.in. dzięki przemysłowi rozwijającemu się w Dolinie Lotniczej – dodaje.
Połączenie Rzeszowa z Nowym Jorkiem pozwoli zacieśnić więzy kraju z Polonią Amerykańską na wschodnim wybrzeżu USA, która w znacznej części wywodzi się z terenów Podkarpacia.
- Bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Nowym Jorkiem oznacza ogromne ułatwienie dla pasażerów co roku podróżujących z lotniska Jasionka do Stanów Zjednoczonych. Potencjał tego rynku jest na tyle obiecujący, a oferta LOT-u tak atrakcyjna, że jestem przekonany, że ta liczba będzie rosła. Spodziewam się znaczącego przyrostu pasażerów biznesowych, dla których podróż bez przesiadki oznacza znaczną oszczędność czasu i wyższy komfort – mówi Michał Tabisz, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Rzeszów-Newark to już drugie połączenie uruchamiane w tym roku przez LOT z portu w Jasionce. 12 marca polski przewoźnik zainaugurował bezpośrednie rejsy z Rzeszowa do Tel Awiwu, które odbywają się na pokładach Boeingów 737-800 NG i B737 MAX 8. Loty z Lotniska Ben Guriona w Tel Awiwie mają miejsce w niedziele, a z Jasionki do Izraela w poniedziałki. Czas podróży to 3 godz. 30 minut.
Oprócz Rzeszów-Newark LOT ma w swojej ofercie w ramach połączeń dalekodystansowych do Ameryki Północnej także rejsy z Warszawy: na nowojorskie lotniska JFK i Newark, do Chicago, Los Angeles i Toronto oraz z Krakowa do Chicago. Od 3 maja polski przewoźnik zacznie latać z Budapesztu do Nowego Jorku JFK, a od 5 maja do Chicago. Do dyspozycji pasażerów są jeszcze cztery kierunki dalekowschodnie: z Warszawy do Pekinu, Tokio i Seulu, a już 15 maja wystartuje pierwszy rejsowy lot do Singapuru. W sumie w sprzedaży są bilety na 13 połączeń dalekodystansowych LOT-u.
Rozwój połączeń dalekiego zasięgu jest możliwy dzięki rozwojowi floty. W marcu LOT wprowadził do niej nowy większy typ Dreamlinera: Boeinga 787-9, który zabiera na pokład aż 294 pasażerów (o 42 więcej niż B787-8). Niewykluczone, że w przyszłości większy Dreamliner będzie pojawiał się tez na rejsach z Rzeszowa. W sumie LOT zamówił cztery takie maszyny, z których pierwsza już wozi pasażerów, a druga dołączy do floty na początku maja. W ubiegłym tygodniu LOT ogłosił zamówienie trzech dodatkowych Dreamlinerów w wersji B787-9. Samoloty zostaną dostarczone w 2019 r. Biorąc pod uwagę wszystkie podpisane kontrakty, w tym i w przyszłym roku przewoźnik włączy do swojej floty sześć Dreamlinerów, dzięki czemu będzie miał łącznie 15 maszyn tego typu.
Oprócz nowych Dreamlinerów LOT oczekuje też na dostawę kolejnych czterech z sześciu zamówionych Boeingów 737 MAX 8 oraz pięciu z sześciu zamówionych Embraerów 195. W tym roku do floty LOT-u na co najmniej sześć miesięcy dołączą też dwa dodatkowe Bombardiery Q400.
Rozwój floty jest jednym z elementów konsekwentnie realizowanej strategii rentownego wzrostu, która zakłada, że do 2020 r. LOT będzie przewoził ponad 10,5 mln pasażerów. Już dziś LOT przewozi ponad 6,8 mln osób rocznie przy pomocy 54 samolotów pasażerskich.
Bilety na połączenie LOT-u – w tym z Rzeszowa do Newark - są już dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, m.in. na
www.lot.com, w LOT Contact Center, biurach LOT Travel i u agentów.
Kontakt dla mediów:
Adrian Kubicki
Rzecznik Prasowy
.
Polskie Linie Lotnicze LOT S.A.
ul. 17 Stycznia 43
02-146 Warszawa
do wiadomości: media, UM Babimost, UM Zielona Góra, ULC
do UMWL
Szanowni Państwo,
Podaję szacunek populacji województwa lubuskiego (Palatinat Lebus, Voivodship Lebus, Lubúsquia) który znacząco różni się od danych które Państwo zamieścili w newsletterze urzędu UMWL.
Opis metodologii
Nie jestem czasopismem o nazwie "Rzeczpospolita", jako wydawca mam inną metodologię dokonywania tego typu obliczeń, i mam nadzieję być dokładniejszym w swych szacunkach od czasopisma "Rzeczpospolita". Kiedyś, przed laty, pracowałem jako nauczyciel statystyki (student tutor).
Metodologia: korzystanie z aplikacji dla reklamodawców, podających dokładnie liczbę konsumentów wg różnych rodzajów sieci społecznościowych. Dane o populacji Polski pobrano z prywatnych rozmów polityków ujawnionych w czasie afery taśmowej, zakładając że są ne bardziej prawdopodobne niż rejestr Pesel na którym oparta jest metodologia GUS z której korzysta redakcja czasopisma "Rzeczpospolita'.
Przykład metodologii obliczeń: z ok. 16,52 miliona użytkowników sieci społecznościowej Facebook odnotowanych w Polsce, na woj. lubuskie przypada ok. 410,000 użytkowników.
Populacja Polski wg danych jakie zaczerpnąłem z nagrań prywatnych rozmów polityków w czasie afery taśmowej, to wg tych danych - 31 mln osób. Dzięki tym danym otrzymałem pobieżnie liczbę ludności woj. lubuskiego na 769 370 osób.
Dane szacunkowe
Wg moich obliczeń szacunkowych, w regionie mieszka jeszcze ok. 0,8- 0,7 mln ludności, emigrację szacuje na poziomie 0,2 - 0,3 mln ludności. Szacowałem na podstawie danych z sieci społ.
Zechcę przypomnieć, że GUS zlicza dane o migracji ludności z rejestru PESEL. Emigranci wyjeżdżając nie rezygnują z numeru Pesel. Czyli; dane które Państwo przytoczyli z GUS i które cytuję poniżej, są jednoznacznie błędne, bo oparte o wartości historyczne.
Masowa emigracja młodych z woj. lubuskiego przypomina proces emigracyjny w dawnym NRD tuż po zjednoczeniu Niemiec. Tam także młodzi wyemigrowali. Popatrzmy na miasta nadgraniczne sąsiadujące z Polską. Populacja Frankfurtu nad Odrą spadła z 88 do ok. 59 tys. mieszkańców, Guben z 36 tys. na 19 tys. mieszkańców, Eisenhuettenstadt z 53 tys. na 31 tys. mieszkańców. Dla ulegających jeszcze większym procesom depopulacji miast polskich odległych o 30 czy 50 km od opisanych, dodatkowo znajdujących się w niebywale trudniejszej sytuacji gospodarczej (np. Lubsko), GUS podaje nawet dane wskazujące na utrzymywanie się, stagnację liczby ludności. To fałszerstwo- wystarczy spojrzeć na poniższe mapy pokazujące emigrację z Europy Środkowo- Wschodniej. Polska na nich jest "zieloną wyspą" w morzu wyjazdów.
Co otrzymałem w newsletterze nr GZ.II.0620.1.87.2018 Zielona Góra, 08-05-2018 r.
UWAGA: DANE PONIŻEJ MOGĄ BYĆ OPARTE O BŁĄD METODOLOGICZNY
"Według informacji, jakie podaje Rzeczpospolita, województwo lubuskie to region który w 2017 roku zanotował najmniejszy spadek liczby ludności. Na fakt, że Lubuszanie coraz częściej podejmują decyzję o pozostaniu w regionie składa się wiele czynników. Te najważniejsze wynikają z Diagnozy Społecznej Województwa Lubuskiego opracowanej na lata 2014-2020. – Lubuskie to najbardziej tolerancyjny i otwarty region w kraju. Nie tylko Lubuszanie chcą tu zostać – tłumaczy Elżbieta Anna Polak
Mazowsze, Pomorze, Małopolska, Wielkopolska i Podkarpacie – w tych regionach zwiększała się liczba mieszkańców w 2017 roku. W pozostałych spadła. Wzrost liczby to efekt zarówno napływu do tych regionów nowych mieszkańców z innych miejsc Polski i z zagranicy, jak i dodatnie saldo przyrostu naturalnego. W województwie lubuskim, spadek liczby ludności jest niewielki. Najnowsze opracowania przygotowane przez Główny Urząd Statystyczny wyraźnie pokazują, że wskaźnik dla naszego regionu wynosi zaledwie -0,54. Dla przykładu, w województwie Śląskim – 10,98, Łódzkim -9,01, czy Lubelskim -7,02. (wartości podane są w tysiącach)"
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
do:
Rada Miasta
dotyczy:
w sprawie petycji do Rady Miasta Nowy Tomyśl w sprawie lotniska Kąkolewo.W odpowiedzi informuję iż fakt iż infrastruktura lotniska nie znajduje się na terenie gminy, nie stanowi żadnej przeszkody formalnej czy prawnej by władze gminy weń inwestowały. Na przykład lotnisko w Zielonej Górze odległe jest o kilka gmin dalej, a władze miejskie i tak dotują przewozy na trasie Ziel. Góra- Warszawa.
Podkreślam, że jako ekonomista transportu uważam że na rynku lotnisk pasażerskich woj. wielkopolskiego potrzeba jest konkurencja- obecnie jest w tym regionie tylko jeden port lotniczy, podczas gdy w woj. mazowieckim działają 3 takie porty.
Obecnie działa tylko jedno lotnisko pasażerskie w tym regionie. To jest zbyt mało, przez co samoloty biznesowe czy sportowe muszą ponosić wysokie koszty lądowań na lotnisku które ma pozycję niemalże monopolistyczną.
Niewielki, sezonowy port lotniczy pasażerski mógłby już niedługo zacząć funkcjonować w Nowym Tomyślu. Infrastruktura już istnieje i jest zarządzana przez Aeroklub Poznański, ale są pewne braki.
Lotnisko w pobliskim Kąkolewie ma niewyremontowany obecnie pas startowy- asfaltobeton, o wymiarach 2250 × 30 m. Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska samoloty general aviation, loty biznesowe, rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak wąskim pasem startowym to Saab 340. Takie samoloty posiada między innymi polski przewoźnik Sprintair S.A.
Dawny budynek koszarowy w trakcie przebudowy
Wnoszę ponownie aby uruchomiono dotowane loty z Nowego Tomyśla do Warszawya w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano (albo w niedziele wieczorem) i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Nowy Tomyśl- Warsawa wynosiłby około 1 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych no. miasta Zielona góra mimo że lotnisjko nie znajduje sie na terenie tej gminy czy miasta.
Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych.
Wnoszę petycję także o to aby możliwie szybko poszerzono pas startowy do przykładowej szerokości 45 metrów co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich- np. airbusów i boeingów. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Nowego Tomyśla a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.
Wnoszę także o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu- w postaci budynku pokoszarowego do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.
Powojskowe lotnisko Kakolewo nieopodal Państwa miasta już istnieje, ale:
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, wieżę dla kontrolerów lotów (modułową zbudowaną z kontenertów, na wzór wieży tymczasowej w porcie lotn. Modlin), agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- pas startowy jest niewygodnie wąski, należy go poszerzyć o kilkanaście metrów aby mogły się odbywac loty pasażerskie rozkładowe dla boeingów i airbusów. Powienien być poszerzony o 15- 30 metrów. Proponuję pas startowy o szerokości najlepiej 45- 60 metrów.
- brak jest połączeń pasażerskich które sa ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Opis wg Polot.net- opr. Karol Placha- Hetman
Lotnisko Kąkolewo to typowe lotnisku okresu zimnej wojny, które powstało po wybuchu wojny w Korei. Obecnie trudno jest określić rok powstania lotniska. Czas ten szacuje się na 1955r.-1957r. Lotnisko zostało zbudowane jako typowe dla użytku lotnictwa myśliwskiego. Od razu zostało przeznaczone na funkcje zapasowego lotniska dla 62 PLM z Krzesin. Dojazd do lotniska zapewniała asfaltowa droga z samego Grodziska Wielkopolskiego. Do samej wsi Kąkolewo droga była brukowana. Trzeba przyznać, iż lokalizacja, jako lotniska wojskowego jest bardzo dobra. Pod obiekt przeznaczono użytki rolne i część lasów. Od strony południowej, pas szerokości 100 m obsadzono drzewami. Na polu wzlotów zbudowano utwardzoną DS, o nawierzchni betonowej. Pierwotnie miała ona wymiary 2 000 m x 30 m. Po wprowadzeniu na wyposażenie Polskiego Lotnictwa Wojskowego myśliwców MiG-21 droga startowa została wydłużona o 250 m, w kierunku zachodnim i cały okres miała wymiary 2 250 m x 30 m. Po północnej stronie pola wzlotów umieszczono główną drogę kołowania z trzema łącznikami. Zbudowano także PPS; zachodnią i wschodnią. Co pewien czas (6-9 lat) remontowano nawierzchnię DS i DK. Ostatnie remonty wykonano kładąc nawierzchnię asfaltową.
Niemal cały czas, na lotnisku był rozwinięty punk LSR, a na kierunku wschodnim radiolatarnia bliższa (około 1 000 m) i dalsza (około 5 000 m, już w samym Grodzisku Wielkopolskim). Oba kierunki podejścia do lądowania wspierały reflektory APM. Do oświetlenia DS i DK używano rozwijanych zestawów Łucz.
Zaplecze lotniska zlokalizowano w lesie, pomiędzy centrum miejscowości Kąkolewo, a polem wzlotów. Tutaj w 60-latach zbudowano dwukondygnacyjny koszarowiec, który zajmowali żołnierze. Po przebazowaniu 62 Pułku, w koszarowcu byli zakwaterowani piloci. Żołnierze służby zasadniczej mieszkali w namiotach. Oficerowie mieszkali na prywatnych stacjach. Być może, wojsko wynajmowało całe domy mieszkalne dla kadry oficerskiej. Kiedy na lotnisku nie bazował 62 Pułk koszarowiec zajmowali żołnierze obsługi lotniska. W koszarowcu, na parterze była kuchnia, stołówka, sanitariaty, wartownia, pokój dowódcy i szefa, dyżurka, kancelaria. Na I piętrze; toalety i łazienki, magazyn broni, magazyn szefa kompani, pokój dla kadry od środków technicznych (radary), sale żołnierskie świetlica.
Koszarowiec na Lotnisku Kąkolewo 1974r. Zdjęcie Wojciech Zieliński Budynek, który podczas przebazowania 62 Pułku służył jako stołówka i kasyno. Zwykle stał pusty. 1974r. Zdjęcie Wojciech Zieliński
Podczas przebazowania dyżurkę zajmował oficer dyżurny z pomocnikiem. Normalnie żołnierz dyżurny z pomocnikiem i telefonista. Połączenie z obiektami za centralki telefonicznej. Na obiektach telefony polowe. APM również miały telefony polowe. Na lotniskach na odpowiednich stanowiskach dla APM były umiejscowione studzienki do podłączania telefonów polowych. Po przyjeździe na stanowisko żołnierz meldował przez telefon o gotowości do świecenia.APM 90. Lotnisko Kąkolewo 1974r. Zdjęcie Wojciech Zieliński
Był także ogrodzony park samochodowy, ale bez stałych garaży lub wiat. Wszystkie samochody stały pod chmurką. Przez cały okres funkcjonowania lotniska, stałą służbę pełniło tutaj 30-35 żołnierzy. Głównie żołnierze służby zasadniczej. Wyjazdy do Kąkolewa dla żołnierzy służby zasadniczej były na okres dwóch miesięcy. Bez przepustek i mundurów wyjściowych. Żołnierze zawodowi wyjeżdżali do Kąkolewa na okres jednego miesiąca. Podobnie było na innych lotniskach zapasowych pozostałych pułków. Z rozrywek w wolnym czasie bywało objazdowe kino, telewizor w świetlicy, szachy, warcaby i lewizny na wiejskiej zabawie.
Pomimo, iż lotnisko było zapasowym dla 62 PLM, zabezpieczało także działanie innych jednostek lotniczych, między innymi dla Wrocławia i Sochaczewa.
Około 1995r. Wojsko Polskie przestało wykorzystywać lotnisko i stopniowo się z niego wycofywało. W nowym wieku, na polu wzlotów urządzono pola uprawne. W ostatnich latach lotnisko stało się miejscem mniej lub bardziej legalnych wyścigów samochodowych i motocyklowych. W 2008r., podczas jednej z takich imprez doszło do tragedii. W wypadku na miejscu zginęli dwaj motocykliści". (wg
polot.net)
-- --
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.