Pks Zielona Góra informuje:
UWAGA PODRÓŻNI
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Zielona Góra Sp. z o.o.
informuje, że od dnia 15.07.2019 zostały wprowadzone zmiany w rozkładzie jazdy:
- Zielona Góra – Drzonów z godz. 17.30 został zawieszony w okresie wakacji
- Drzonów - Zielona Góra z godz. 17.50 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Koźla z godz. 13.30 został zawieszony w soboty i niedziele
- Koźla - Zielona Góra z godz. 14.15 został zawieszony w soboty i niedziele
- Zielona Góra – Koźla z godz. 16.30 został zawieszony w okresie wakacji
- Koźla - Zielona Góra z godz. 17.10 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Lipno z godz. 17.30 został zawieszony w okresie wakacji
- Lipno - Zielona Góra z godz. 18.25 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Lubsko z godz. 15.45 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Lubsko z godz. 14.15 został zawieszony w soboty i niedziele w okresie wakacji
- Lubsko – Zielona Góra z godz. 19.30 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Słubice z godz. 15.00 od poniedziałku do piątku został skrócony do Cybinki
- Słubice – Zielona Góra z godz. 18.30 został zawieszony od poniedziałku do piątku
- Zielona Góra – Słubice z godz. 6.55 w soboty i niedziele został skrócony do Krosna Odrz.
- Słubice – Zielona Góra z godz. 11.00 został zawieszony w soboty i niedziele
- Zielona Góra – Cybinka z godz. 14.35 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Krosno Odrz. z godz. 11.40 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Krosno Odrz. z godz. 16.40 został zawieszony w soboty i niedziele
- Krosno Odrz. - Zielona Góra z godz. 21.40 został zawieszony w okresie wakacji
- Zielona Góra – Świdnica z godz. 14.45, 15.45, 20.30 zostały zawieszone w okresie wakacji
- Świdnica – Zielona Góra z godz. 15.20, 16.15, 21.00 zostały zawieszone w okresie wakacji
- Wichów – Zielona Góra z godz. 5.45 w okresie wakacji został przyspieszony na godz. 5.15 i skierowany przez Broniszów
- Zielona Góra – Wichów z godz. 15.15 zostanie opóźniony na godz. 15.25
Nowe połączenia w okresie wakacji
- Zielona Góra – Lipno z godz. 17.00
- Lipno - Zielona Góra z godz. 17.50
- Zielona Góra – Świdnica o godz. 15.30
(..)
Wg pks.zgora
Pl
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Do Sz. P. Burmistrza Miasta i gminy Drzewica
Drodzy Państwo.
Obecnie pociągi z Drzewicy do Warszawy kursują w bezpośredniej relacji raz dziennie przez CMK. Najszybszy czas przejazdu to ok. 1 godz. 30 minut. Sądzę że jest możliwa większa ilość pociągów na tej trasie.
Niemniej wymaga to lobbingu i zabiegów w UMWŁ. wnoszę aby Burmistrz Miasta wystąpił do UMWŁ o zmiany w ofercie przewozowej. Chcę aby pociągi KM z Radomia do Drzewicy- były przedłużone jako pociągi typu Regio Sprinter- do Warszawy przez Drzewicę i Idzikowice. Oferowana byłaby relacja typu Sprinter w relacji Radom- Drzewica- Warszawa ze zm. kierunku na st. Idzikowice - w ilości 5 par połączeń na dobę dodatkowo do obecnej 1 pary.
Obecnie na tej stacji zmienia bieg np. pociąg Kolei Mazowieckich do st. Drzewica i Przysucha - poc nr KM21120
Informacja Pkp Plk z roku 2015:
Istnieje możliwość zmiany kierunku pociągów na stacji Idzikowice. Jest to stacja techniczna – nie ma na niej peronów do obsługi pasażerów.
Maciej Dutkiewicz
Wydział Prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Reasumując- połączenia Warszawy z Drzewicami p. Idzikowice są możliwe już dziś, ze zmianą kierunku w Idzikowicach. Proponuję wykorzystanie tego dworca jako miejsca zmiany kierunku jazdy.
Jestem ekonomistą transportu. Lubię niekiedy siąść przed mapą sieci kolejowej i popatrzeć, gdzie możnaby bez większych kosztów zrobić jakąś znaczącą poprawę funkcjonalności systemu. Taką szansę widzę w Drzewicy. Należy po prostu wykorzystać Centralną Magistralę Kolejową na trasie Drzewica- Warszawa, i wprowadzić połączenie do Warszawy, możliwy jest czas przejazdu poniżej godziny. Państwa miasto ma bez problemu szansę stać się nawet miastem satelickim Warszawy, jak dziś Łódź, Siedlce czy Radom.
Proponuję wprowadzenie na tej relacji pociągu osobowego przyspieszonego, zatrzymującego się jedynie w Grodzisku, Pruszkowie i kilku stacjach Warszawy. Myślę co najmniej o 5-6 kursach dziennie, poprzez Centralną Magistralę Kolejową i łącznicę do linii Koluszki- Radom biegnącej przez Drzewicę. Pociągi zmieniałyby kierunek na stacji Idzikowice- maszynista przechodziłby z jednego krańca pociągu na drugi. PKP PR tego nie zrobią w odpowiednio szybkim czasie, inny przewoźnik- już bardziej.
Drzewica jest jednym z miast wokół Warszawy bez dobrego połączenia bezpośredniego, choć ma kilka tys. mieszkańców. To nieprawda że nie ma infrastruktury- ta jest, lecz nie jest wykorzystywana dla ruchu poza 1 połączeniem. Wnoszę do władz miasta i gminy, aby porozumiały się z przewoźnikiem „Koleje Mazowieckie" obsługującym ruch na terenie woj. mazowieckiego, lub ŁKA i zaproponowały takie połączenie, a następnie pracowały z władzami woj. łódzkiego i mazowieckiego nad jego wdrożeniem- to samorządy wojewódzkie dysponują dotacjami na połączenia kolejowe.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Do Sz. P. Prezydenta Miasta Tomaszów Mazowiecki
Drodzy Państwo.
PKS Tomaszów Maz. od 11 dni nie obsługuje już kursów do Warszawy. Podróżni mają mniej połączeń na tej trasie.
Obecnie pociągi z Tomaszowa do Warszawy kursują w bezpośredniej relacji kilka razy dziennie przez Koluszki. Najszybszy czas przejazdu to 1 godz. 16 minut. Sądzę że jest możliwa większa ilość pociągów na tej trasie.
Niemniej wymaga to lobbingu i zabiegów w UMWŁ. wnoszę aby Prezydent Miasta wystąpił do UMWŁ o zmiany w ofercie przewozowej. Chcę aby pociągi ŁKA z Łodzi do Tomaszowa- były przedłużone jako ŁKA Sprinter- do Warszawy przez Idzikowice. Oferowana byłaby relacja ŁKA Sprinter w relacji Łódź- Tomaszów- Warszawa ze zm. kierunku na st. Idzikowice
Obecnie na tej stacji zmienia bieg np. pociąg Kolei Mazowieckich do st. Drzewce i Przysucha - poc nr KM21120
Informacja Pkp Plk z roku 2015:
Istnieje możliwość zmiany kierunku pociągów na stacji Idzikowice. Jest to stacja techniczna – nie ma na niej peronów do obsługi pasażerów.
Maciej Dutkiewicz
Wydział Prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Reasumując- połączenia Warszawy z Łodzią p. Tomaszów są możliwe już dziś, ze zmianą kierunku w Idzikowicach. Proponuję wykorzystanie tego dworca jako miejsca zmiany kierunku jazdy. Podobno znajduje się tam peron pasażerski.
Poprzedni list:

Dzięki uprzejmości wiceprzewodniczacego Rady Miejskiej Tadeusza Adamusa publikujemy list skierowany do tomaszowskich władz miejskich a dotyczący kolejowych połączeń Tomaszów - Warszawa.
Szanowni Państwo,
Jestem ekonomistą transportu. Lubię niekiedy siąść przed mapą sieci kolejowej i popatrzeć, gdzie możnaby bez większych kosztów zrobić jakąś znaczącą poprawę funkcjonalności systemu. Taką szansę widzę w Tomaszowie Mazowieckim. Należy po prostu wykorzystać Centralną Magistralę Kolejową na trasie Tomaszów- Warszawa, i wprowadzić połączenie do Warszawy, możliwy jest czas przejazdu poniżej godziny. Państwa miasto ma bez problemu szansę stać się nawet miastem satelickim Warszawy, jak dziś Łódź, Siedlce czy Radom.
Proponuję wprowadzenie na tej relacji pociągu osobowego przyspieszonego, zatrzymującego się jedynie w Tomaszowie, Pruszkowie i kilku stacjach Warszawy. Myślę co najmniej o 5-6 kursach dziennie, poprzez Centralną Magistralę Kolejową i łącznicę do linii Koluszki- Radom biegnącej przez Tomaszów. Pociągi zmieniałyby kierunek na stacji Idzikowice- maszynista przechodziłby z jednego krańca pociągu na drugi. PKP tego nie zrobią w odpowiednio szybkim czasie, inny przewoźnik- już bardziej.
Tomaszów jest największym z miast wokół Warszawy bez dobrego połączenia bezpośredniego, choć ma 76 tys. mieszkańców. To nieprawda że nie ma infrastruktury- ta jest, lecz nie jest wykorzystywana dla ruchu regionalnego. Wnoszę do władz miasta, aby porozumiały się z przewoźnikiem „Koleje Mazowieckie" obsługującym ruch na terenie woj. mazowieckiego, lub ŁKA i zaproponowały takie połączenie, a następnie pracowały z władzami woj. łódzkiego i mazowieckiego nad jego wdrożeniem- to samorządy wojewódzkie dysponują dotacjami na połączenia kolejowe.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Propozycje redakcji:
- Czy Łódź można w 44- 48 minut podróżny połączyć z dużym, atrakcyjnym turystycznie zalewem w pobliżu miasta? Tak!
- Czy Łódź ma szansę mieć swój "kurort" nad pobliskim - dużym i atrakcyjnym turystycznie zalewem, dogodnie skomunikowany z centrum miasta? Tak!
- Czy już obecnie większość infrastruktury istnieje! Tak!
cc openstreetmap.
Dlaczego nie kursują sezonowe pociągi Łódź- Zalew Sulejowski/ Smardzewice ?
Uruchommy kolej do Smardzewic w sezonie letnim. To wspólna akcja Gazety Łódzkiej oraz wydawnictwa Merkuriusz Polski. Idea opiera się na wprowadzeniu w szycie sezonu- często kursujących pociągów podmiejskich na trasie:
- Łódź- Zalew Sulejowski/ Smardzewice
Pociągi zatrzymywałyby się tylko w Tomaszowie Mazowieckim i być może w Jeleniu. Czas przejazdu do Tomaszowa Mazowieckiego już dziś wynosi 34 minuty z dworca Łódź Widzew.
Po przebudowie infrastruktury, która musiałaby ruszyć niemal natychmiast, planowany czas przejazdu spadłby na całej trasie Łódź- Zalew Sulejowski do 44- 48 minut.
Wg propozycji, pociągi w sezonie letnim kursowałyby co 2 godziny w dni wolne od pracy, a w wypadku zwiększonego popytu- co godzinę. Linia obsługiwana byłaby spalinowymi autobusami szynowymi na całej trasie.
Proponując początkowo to połączenir, założyłem że będzie to tylko wykorzystanie już istniejącej infrastruktury. Ale krytycy zarzucili mi, że właścicielowi infrastruktury kolejowej, przy małym ruchu nawet nie będzie się opłacało jej naprawiać. Dlatego warto w projekt zainwestować większe środki. Zwiększyć częstotliwość kursowania.
Łódź może dzięki temu zyskać wspaniałą atrakcje- wielki zalew, jakiego brakuje w tym mieście. Wyobrażam sobie, że w szczycie sezonu pociągi kursowałyby z centrum miasta na plażę co godzinę, pokonując dystans w 44- 48 minut.
Warto zainwestować, aby przybliżyć Łódź do największego zbiornika wodnego regionu. Warto spowodować, aby miejscowości, połączone tak wartościowa oferta transportową, stały się jeszcze atrakcyjniejsze dla mieszkańców.
Mało jest równie opuszczonych i zapomnianych linii kolei pasażerskiej w województwie łódzkim, jak linia Łódź- Smardzewice nad Zalewem Sulejowskim. Linia mogłaby ruszyć na kolejny sezon turystyczny, pod warunkiem rozpoczęcia natychmiastowych prac nad poprawą stanu torowiska Jeleń- Smardzewice oraz budowy krótkiego tymczasowego peronu w pobliżu Zalewu Sulejowskiego.
Opinie krytyków:
- Linia prowadzi do kopalni piasku, a nie nad Zalew Sulejowski. I jest to linia towarowa, a nie pasażerska. Do linii brzegowej zalewu jest ok. półtora kilometra w linii prostej od możliwego przystanku.
- Kopalnia Piasku Biała Góra może nie zechcieć udostępnić torowisk. Jest to rzekomo bocznica - Tomaszowskiej Kopalni Surowców Mineralnych ,,Biała Góra'' Sp. z o.o.w Smardzewicach
- zarządca bocznicy może nie chcieć dostosować linii do standardów linii udostępnianej do ruchu pasażerskiego by 20 razy w roku zainkasować kilkaset PLN- dlatego warto zrobić projekt z większym rozmachem.
Linia z Łodzi nad Zalew Sulejowski nie jest wykorzystana choćby tylko w takim stopniu jak linia Łódź- Tomaszów- Spała, gdzie ongiś realizowano i planowano kursy poc. sezonowych w letnie weekendy. Co trzeba zrobić, aby sezonowe połączenia dotarły także nad Zalew Sulejowski?
Plaża w Smardzewicach k. Tomaszowa latem, wg fotosik.pl Smardzewice, jak wynika z lektury witryny
http://www.sulejowski.pl, skupiają większość obiektów noclegowych spośród całej bazy noclegowej nad Zalewem Sulejowskim. Są najbliżej Łodzi położonym dużym ośrodkiem turystycznym.
Niemniej, linia kolejowa jest od lat zamknięta dla pociągów , mimo że stacja- oznaczona na mapie jako pasażerska, znajduje się w odległości ok. 10 minut marszu od linii brzegowej Zalewu Sulejowskiego. Możliwość szybkiego dojazdu nad największy zalew w okolicy byłaby cenna dla mieszkańców Łodzi. Wg moich obliczeń, po naprawie torowiska zajęłoby to ok. 44 minuty w relacji Łódź Widzew- Zalew Sulejowski, a bez naprawy- nawet 1 godz. 10 minut- 1 godz. 20 minut.
wg P.Krol, panoramio (pociąg na stacji Jeleń, na linii Tomaszów- Jeleń- Smardzewice)

Wg
http://gtlodz.eu/img-smardzewice_tory,16941.html Autor Mariusz Jaśkiewicz, Majan,
gtlodz.eu
Autor przeprasza M. Jaśkiewicza który zgłosił pretensję iz wykorzystano jego zdjęcie bez pozwolenia- niestety- oznaczono je tak jak ich autorstwo wskazali autorzy fotografii oraze repozytoria fotograficzne. Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Urząd Miasta
ul. Lwowska 57, 22-600 Tomaszów Lubelski
Szanowni Państwo,
Proponuję jako ekonomista- odtworzenie bezpośrednich połączeń kolejowych Lublin- Tomaszów Lubelski. Początkowo przemianowana byłaby stacja kolejowa w Bełżcu. Z czasem, odbudowane byłoby połączenie do śródmieścia miasta Tomaszów w ramach programu Kolej Plus.
1.
Pierwsze kroki
Początkowo stacja kolejowa Bełżec byłaby przemianowana na Bełżec- Tomaszów Lubelski. Dodane zostałyby nowe połączenia regionalne z Bełżca- Tomaszowa do Lublina z pominięciem stacji Zamość, skojarzone z autobusami z dworca na terenie Bełżca do centrum Tomaszowa.
2.
Linia Intercity i połączenie do Tomaszowa
Możliwe jest wprowadzenie połączenia typu Intercity do Tomaszowa z czasem przejazdu z Warszawy w ok. 4-5 godzin. Połączenie takie realizowane szybkimi autobusami szynowymi istniało przed II wojną światową a czas przejazdu całej trasy Warszawa- Lwów nieznacznie przekraczał 4 godziny. Obecnie podróż na trasie Lwów- Warszawa zajmuje od 10 do ponad 17 godzin (wycofano już jedyny pociąg bezpośredni).
Rozbudowa tej trasy ma dwa warianty: proponuje się modernizację linii z Rejowca przez Zawadę i Bełżec do Hrebennego (135 km) i uzyskanie na całej trasie prędkości 120 km/h (160 km/h w przypadku taboru z wychylnym pudłem) i czasu przejazdu tego odcinka ok. 50- 80 minut. Odcinek Rejowiec- Warszawa (229 km) możliwy jest do pokonania po jego modernizacji w czasie 100 minut dla taboru z wychylnym pudłem i 120 minut dla taboru klasycznego. Odcinek Lwów- Rawa Ruska (66 km) jest możliwy do pokonania w 30 minut po jego gruntownej modernizacji (i być może dodaniu trzeciej szyny dla taboru europejskiego). Czas przejazdu na całej trasie Lwów- Warszawa może wynieść w zależności od taboru od 3 do 4 godzin, a nie 10 godzin, jak obecnie.
3.
Odbudowa torowiska do centrum Tomaszowa
Wówczas czas przejazdu na tej trasie będzie na tyle konkurencyjny, że możliwe będzie ponowne wprowadzenie połączenia kolejowego do Tomaszowa Lubelskiego. Istniejąca linia z Bełżca do Tomaszowa Lub. została rozebrana w początkach XX wieku. Koszt odbudowy ok. 10-km linii to ok. 50 -80 mln PLN. Możliwe jest zbudowanie linii całkowicie w nowym przebiegu w ramach programu rządowego Kolej Plus. Umożliwi to na dołączenie Tomaszowa do sieci kolei regionalnej i na zaoferowanie połączeń do Lublina z czasem przejazdu ok. 2 godzin.
Możliwa jest też wcześniej wspomniana budowa nowej linii do Tomaszowa częściowo po śladzie wcześniejszej linii Bełżec- Tomaszów- Trawniki kosztem kilkunastu mln euro. Czy ten ślad po nasypie i torowisku starej linii jest zachowany?
Pozdrawiam,
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
--
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Adam Fularz, manager
RadiotelewizjiPrezes Zarządu,
Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Wniosek do władz miasta Mielec o powołanie pasażerskiego portu lotniczego
Wnoszę do władz województwa podkarpackiego oraz do władz miasta Mielec o powołanie kolejnego portu lotniczego Kraków- Sandomierz w Mielcu. Nazwa Kraków- Sandomierz, jaka proponujemy, jest właściwa aby przyciągnąc turystów do tego portu lotniczego. Proszę o przekonanie nowego szefa spółki miejskiej "Lotnisko Mielec Sp. z o.o." o podjęcie prac nad dostosowaniem istniejących obiektów do roli tymczasowego terminalu pasażerskiego. Budowa dróg kołowania nie jest konieczna, samoloty kołowałyby tylko na pasie startowym.
Chcemy powtórzenia sucesu lotniska pasażerskiego w Pardubicach- w Mielcu. W Pardubiach zatrudniono zespół pracowników z czaskich linii lotniczych Czech Airlines. Hana Smejkalowa, szef zarządu lotniska, pochodzi z linii lotniczych Czech Airlines, i ma zamiar stworzyć z tego portu rodzaj regionalnego portu lotniczego. To samo jest możliwe w Mielcu, ale wymaga zmiany polityki władz miasta. Nowy szef lotniska mógłby także pokierwoać procesem przebudowy portu do roli regionalnego portu dla liniii lotniczych- czarterowych i pasażerskich. Lub pozyskanoby innych managerów, którzy poprowadziliby ten proces. W rozmowie z redakcją poprzedbi prezes, Pan Skubisz nie był zwolennikiem przebudowy portu lotniczego Mielec do roli portu pasażerskiego, mimo argumentu że liczba zatrudnionych osób już obecnie jest taka jak np. na lotnisku Epinal we Francji gdzie ruch pasażerski ma miejsce.
Chcemy by port lotniczy powstał na takiej samej zasadzie jak w Pardubicach.
W Pardubicach - niewielkim czeskim mieście gdzie działa port lotniczy, na terminal pasażerski najpierw zaadoptowano stary hangar lotniczy. Jako że lotnisko rozwinęło się i obsługiwało nawet 120 tys. pasażerów rocznie, pasażerowie nie miescili się i musieli oczekiwać przed terminalem- hangarem.
Chcemy, by na tej samej zasadzie powstało lotnisko w Mielcu- obsługujące na początku loty samolotów czarterowych i loty krajowe, a z czasem - tanie linie lotnicze.
Jest to udany przykład transformacji zupełnie prowincjonalnego lotniska do międzynarodowego portu lotniczego- niemalze bez większych dotacji z kasy publicznej
Tak się złożyło, że ze względu na status prawny, dość prosto można uruchomić pasażerską komunikację lotniczą z portu lotniczego w Mielcu. Lecz niestety- w Mielcu nie ma terminalu pasażerskiego z prawdziwego zdarzenia, a zorganizowanie tymczasowego portu pasażerskiego w terminalu odpraw pasażerskich lokalnego przewoźnika pasażerskiego to tylko jeden z naszych pomysłów tymczasowego rozwiązania tej kłopotliwej sytuacji, w jakiej znalazł się, naturalnie chyba rozwijający się tutejszy port lotniczy- lub prawie port lotniczy, bo pozbawiony terminalu z prawdziwego zdarzenia.
Planujemy aby w
Mielcu powstał regionalny port
lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg, początkowo dostosowany do lotów krajowych. Do Warszawy, do Gdańska, do Szczecina etc.
Przed 10 laty wystosowaliśmy do Państwa propozycję otwarcia pasażerskiego portu lotniczego w Mielcu. Na wielokrotne propozycje nie nadeszła żadna odpowiedź władz miasta. Koszt budowy terminalu pasażerskiego to kilka mln PLN- czy jest on zbyt duży dla miasta wielości Mielca?
Mielec stoi przed wielką szansą uruchomienia pasażerskiego portu lotniczego w pobliżu. Są też krajowi przewoźnicy którzy mogliby wystartować w przetargu na obsługę połączenia Mielec/Tarnów- Warszawa, jeśli takie loty zrealizowanoby. Subwencjonowane loty Warszawa- Zielona Góra obsługiwały kiedyś linie Sprint Air, obecnie są to linie LOT.
Port lotniczy w Mielcu zmieniłby nazwę na port lotniczy kraków-Sandomierz lub Tarnów (Mielec), a terminal tymczasowy mógłby powstać wg mojego pomysłu na przykład w siedzibie przewoźnika, który udostępniłby pomieszczenia przy pasie startowym w celu odprawy biletowo- bagażowej kilkunastu pasażerów przed odlotem. Pasażerowie byliby dowożeniu do portu lotniczego Tarnów (Mielec) autobusem z centrum Tarnowa. Mały, kilkunastomiejscowy samolot przewoziłby pasażerów do Warszawy, inny proponowany kierunek podróży lotniczej to Gdańsk.
Chcemy, aby wzorem miasta Zielona Góra samorządy Mielca i Tarnowa przeznaczyły coroczną dotację na dofinansowanie połączeń do Warszawy, tak aby były one w cenie ok. 130- 150 PLN za bilet w taryfie standardowej. Roczny koszt subwencji wyniósłby około 2- 5 mln PLN. Chcemy, aby do finansowania przewozów dołożył się także Urząd Marszałkowski woj. podkarpackiego oraz samorządy miast Tarnów, Mielec, Dębica czy Tarnobrzeg.
Prosimy o odpowiedź na propozycję, opublikujemy ją. Prosimy też o zaproponowanie dogodnego terminu spotkania z przewoźnikami chcącymi obsługiwać dofinansowywane przez samorządy loty pasażerskie z portu lotniczego w Mielcu.
Od opublikowania i rozesłania koncepcji utworzenia portu pasażerskiego dla Tarnowa w Mielcu mija właśnie kilkanaście lat, i szkoda że nie znaleźli Państwo chwili czasu by na te propozycje odpowiedzieć. Chcielibyśmy aby obecnie te plany przybrały realnych kształtów, i aby samorząd miasta Mielec najpierw dofinansował utworzenie tymczasowego terminalu portu pasażerskiego, a następnie, aby powstał oddzielny budynek tymczasowego terminala lotniczego portu pasażerskiego dla Tarnowa w Mielcu.
Wnoszę także o dostosowanie wyposażenia lotniska w Mielcu do obsługi połączeń pasażerskich. To władzom miasta powinno najbardziej zależeć na utworzeniu w Mielcu lotniczego portu pasażerskiego, co przecież wygeneruje nowe miejsca pracy w samym porcie lotniczym jak i w otoczeniu portu. Sądzę że przez kolejne lata port w Mielcu mógłby się rozwinąć, i po budowie dróg kołowania i rozbudowie infrastruktury mógłby obsługiwać także tanie linie lotnicze, jako kolejny port lotniczy regionu.
Przed laty dokonywano analiz, które wskazywały na duży popyt na nowy port lotniczy właśnie w otoczeniu Tarnowa. Wykorzystanie istniejącego już portu lotniczego w Mielcu dla obsługi regionu lotami pasażerskimi wydaje się sensowne i logiczne. Bliskość innych portów lotniczych jest tylko niewielką przeszkodą- cały region Tarnowa przecież nie posiada swojego portu lotniczego.
Przykładem portu lotniczego skoncentrowanego na subwencjonowanych lotach krajowych jest port lotniczy w Zielonej Górze. Od 41 lat obsługuje on loty krajowe do Warszawy. Władze Mielca mogą powtórzyć ten model biznesowy, a wykonywanie takich połączeń jest możliwe ekonomicznie przy relatywnie niewielkich dotacjach do prowadzenia tej działalności.
Możemy przesłać dokumenty dot. przetargów na wykonywanie pasażerskich połączeń lotniczych z dofinansowaniem samorządu, dzięki którym działa pasażerski port lotniczy w odległym o 33 km od Zielonej Góry mieście Babimost. W odróżnieniu od portu w Mielcu, ten port lotniczy obsługuje rejsowe połączenia krajowe.
Zachęcam do podjęcia starań na rzecz przebudowy lotniska w Mielcu do roli małego, krajowego portu lotniczego. Jest to ekonomicznie możliwe, a władze miasta powinny się starać w maksymalnym stopniu wykorzystać dostępną infrastrukturę dla poprawy dostępności komunikacyjnej miasta i regionu.
Port krajowy, dla niewielkich samolotów, może działać już przy obecnym zatrudnieniu portu lotniczego w Mielcu. Jeśli samorząd miasta Mielec zdecydowałby o uruchomieniu pasażerskiego portu lotniczego, pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury, przy relatywnie niewielkich dotacjach.
Polecam ostatnie nasze publikacje na temat propozycji budowy terminalu dla samolotów pasażerskich przy porcie lotniczym w Mielcu,
http://mielecka.blogspot.com/Pytania do radnych miejskich:
Odpowiedzi opublikujemy
- co władze miasta sądzą o pomyśle dostosowania portu w
Mielcu do obsługi połączeń pasażerskich i otwarcia go na nowo jako port
lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg w
Mielcu?
- co władze miasta sądzą o wprowadzeniu połączeń lotniczych Warszawa- Tarnów (Mielec) z dowozem pasażerów autobusem do centrum Tarnowa?
- Czy władze miasta są skłonne wydać ok. 2-3 mln PLN na terminal pasażerski (nowy lub używany) w porcie lotniczym w Mielcu? Czy możliwe jest dostosowanie któregoś z istniejących w pobliżu pasa startowego budynków lub pawilonów jako tymczasowego terminalu pasażerskiego w Mielcu? Wówczas konieczna inwestycja byłaby jeszcze mniejsza.
- Co władze miasta sądzą o pomyśle uruchomienia- na początek- połączeń krajowych, pasażerskich, do portu lotniczego w
Mielcu, i o zmianie jego nazwy na obejmującą większe miasta w pobliżu?
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T
+48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Do UMWL
Wnoszę o wprowadzenie ad hoc, od zaraz, połączenia weekendowego kolejowego w relacji Zielona Góra- Sulechów- Świebodzin. Połączenie to kursowałoby w szczycie korków na mostach przez Odrę. Sądzę że w weekendy w niedzielę czy sobotę po południu pociąg dojedzie szybciej przez Zbąszynek- niż samochód osobowy czy autobus.
Wnoszę o pospieszne wdrożenie szynowej komunikacji mającej ulžyć pasażerom busów czy autobusów. Dziś po południu warunki na drodze były trudne z powodu wypadków i korków.
Pozdrawiam
---------- Wiadomość ----------
Od:
Biuro Prasowe PLL LOT <media na serw. Lot.pl>
Data: środa, 7 sierpnia 2019
Temat: LOT ROZWIJA SIĘ W REGIONACH. BĘDĄ DODATKOWE REJSY KRAJOWE
Do: "adam.fularz(..)
| | | LOT ROZWIJA SIĘ W REGIONACH. BĘDĄ DODATKOWE REJSY KRAJOWE | | | Warszawa, 7 sierpnia 2019 r. – W związku z dynamicznym rozwojem Polskie Linie Lotnicze LOT nie tylko otwierają kolejne połączenia z Warszawy, rozbudowują swój budapesztański hub, ale także rozwijają siatkę połączeń z lotnisk krajowych. Od sezonu zimowego pasażerowie będą mogli skorzystać z dodatkowych połączeń między stolicą Polski a Poznaniem, Lublinem i Rzeszowem. Polskie Linie Lotnicze LOT rozwijają swoją ofertę na trasie do i z Poznania. Miasto od prawie 100 lat jest targową stolicą Polski, a Międzynarodowe Targi Poznańskie to niekwestionowany lider wśród ośrodków targowych w Polsce i Europie Środkowej i Wschodniej. W 2018 r. targi odwiedziło ponad milion osób! W Poznaniu spotykają się liderzy biznesowi, by podejmować kluczowe decyzje o przyszłości swoich przedsiębiorstw. Ale Wielkopolska to także kraina dobrego smaku – nie tylko rogali świętomarcińskich oraz wielu turystycznych atrakcji – takich jak np. zamek w Kórniku i Pałac w Rogalinie. Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego jest zlokalizowany niemal w centrum miasta. Zaledwie 7 km od poznańskiego rynku. Ten atut oraz dogodny rozkład lotów oferuje dziś pasażerom możliwość najszybszej i najbardziej komfortowej podróży między Warszawą a Poznaniem. - Oferta na trasie Warszawa – Poznań – Warszawa skierowana jest nie tylko dla biznesu, który bardzo ceni swój czas. Dajemy dogodną ofertę podróży dla wszystkich pasażerów, którzy z jednej strony chcą poznawać walory obu stolic – Wielkopolski i Polski, a z drugiej chcą skorzystać z możliwości dogodnej i szybkiej przesiadki na Lotnisku Chopina. Szósty rejs dziennie na tej trasie dopełnia ofertę dzisiejszych pięciu rejsów LOT-u w dni robocze. Dzięki temu umożliwiamy pasażerom znalezienie dogodnej oferty przesiadkowej na każde z połączeń które oferujemy z hubu w Warszawie – mówi Robert Ludera, dyrektor Biura Siatki Połączeń w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Nowe rejsy będą realizowane codziennie za wyjątkiem sobót od 27 października br. według następującego rozkładu: LO 3947 WAW-POZ 16:40-17:40 poniedziałek-piątek, niedziela LO 3948 POZ-WAW 18:10-19:10 poniedziałek-piątek, niedziela Rozwinięciu ulegnie również oferta LOT-u do Rzeszowa. Podkarpacie to dziś nie tylko jeden z najszybciej rozwijających się regionów w tej części Europy – m.in. za sprawą projektu Dolina Lotnicza, który skupia przedsiębiorców przemysłu lotniczego, to także wysoko oceniane w rankingach poziomu życia miasta, jak Rzeszów oraz wysokiej światowej klasy zabytki jak zamek w Łańcucie. Port Rzeszów-Jasionka zlokalizowany w odległości zaledwie 14 km od centrum Rzeszowa jest ważnym lotniskiem na mapie LOT-owskiej siatki połączeń. Obecnie można stąd raz w tygodniu polecieć do Nowego Jorku (EWR), Tel Awiwu oraz aż 34 razy tygodniowo – kilka razy dziennie - do Warszawy. Od sezonu zimowego pojawią się dodatkowe rejsy wieczorne do stolicy. - Nasza siatka połączeń układana jest tak, by każdy pasażer mógł znaleźć dogodne połączenie. Wypełnienie samolotów na trasie Warszawa – Rzeszów – Warszawa jest na tyle satysfakcjonujące, że postanowiliśmy poszerzyć ofertę dla pasażerów o dodatkowe rejsy wieczorne w wybrane dni tygodnia – dodaje Ludera. Nowe rejsy będą realizowane trzy razy w tygodniu od 28 października br. według następującego rozkładu: LO 3811 WAW-RZE 18:30-19:25 poniedziałek, środa, piątek LO 3812 RZE-WAW 20:00-20:55 poniedziałek, środa, piątek Dodatkowe połączenie zyska także Lublin. Uruchomione 3 września 2018 roku połączenie krajowe z Warszawy do stolicy województwa lubelskiego okazało się wielkim sukcesem. Lublin jest jednym z największych i najprężniej rozwijających się miast po prawej stronie Wisły. Jako stolica województwa lubelskiego pełni rolę administracyjnego, gospodarczego i kulturalnego centrum regionu. To także duży ośrodek akademicki. Bogata, ponad 700-letnia historia Lublina oraz położenie w wielokulturowym tyglu stanowią o jego szczególnych walorach. Wśród najbardziej znanych imprez kulturalnych są Carnaval Sztukmistrzów, Festiwal Inne Brzmienia, Noc Kultury, Jarmark Jagielloński, Festiwal Teatrów Europy Środkowej „Sąsiedzi", Festiwal „Konfrontacje Teatralne" i Europejski Festiwal Smaku. - Rozkład został skonstruowany w ten sposób, by umożliwić dogodne przesiadki na Lotnisku Chopina, zarówno na rejsy do Ameryki Północnej, do Europy Zachodniej i Środkowej oraz do portów krajowych. Z naszych obserwacji wynika, że dotychczas pasażerowie najchętniej przesiadali się na rejsy m.in. do Gdańska, Mediolanu i Brukseli. Dzięki drugiemu rejsowi dziennie w wybrane dni tygodnia zaoferujemy możliwość jeszcze bardziej dogodnej, nawet jednodniowej podróży do tych a także szeregu innych portów lotniczych w Polsce i w Europie Zachodniej – podkreśla Ludera. Nowe rejsy będą realizowane cztery razy w tygodniu od 27 października br. według następującego rozkładu: LO 3969 WAW-LUZ 22:55-23:45 poniedziałek, wtorek, czwartek, niedziela LO 3970 LUZ-WAW 06:00-06:55 poniedziałek, wtorek, środa, piątek Połączenia krajowe realizowane są w przeważającej mierze odrzutowymi samolotami z rodziny Embraer oraz turbośmigłowymi Bombardierami Q400. Maszyny mogą zabrać na pokład od 78 do 118 pasażerów. Bilety na nowe połączenia są już dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na lot.com. LOT w 2018 roku przewiózł rekordową liczbę ponad 8,9 mln pasażerów, o 2 mln więcej niż rok wcześniej. W tym roku polski przewoźnik planuje przewieźć 10 mln pasażerów. LOT używa dziś na co dzień ponad 80 nowoczesnych samolotów. Przewoźnik ma w swojej rozkładowej ofercie już 111 połączeń na całym świecie. | | Informacja prasowa .docx kliknij tutaj Embraer LOT-u (fot. Sebastian Fuśnik) .jpg kliknij tutaj | | KONTAKT DLA MEDIÓW | | Michał Czernicki P.o. Rzecznik Prasowy | | tel.: (..)24 e-mail:(..)pl | | | | | | | | | |
Polskie Linie Lotnicze LOT to nowoczesny przewoźnik łączący Europę Środkową i Wschodnią ze światem. W 2018 roku LOT przewiózł prawie 9 mln pasażerów, o dwa miliony więcej niż rok wcześniej. LOT rocznie zapewnia komfortową podróż w ramach 111 połączeń na świecie. W ofercie są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii, Korei Południowej, Singapurze, Indiach i na Sri Lance. Polski przewoźnik konsekwentnie zwiększa częstotliwość i poprawia ofertę na tych kierunkach, wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Połączenia dalekiego zasięgu obsługuje Boeingami 787 Dreamliner, jednymi z najnowocześniejszych szerokokadłubowych samolotów świata. Polski przewoźnik w 2019 r. obchodzi 90. rocznicę powstania. LOT jest jedną z najbardziej międzynarodowych i rozpoznawalnych polskich marek. (...) | | | | |

--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk
Przypominamy, że w związku z rozpoczęciem budowy nowego przystanku kolejowego Warszawa Powązki na odcinku Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia p.8 będą występowały utrudnienia w ruchu pociągów – pociągi będą kursować po jednym czynnym torze, niektóre będą miały skróconą relację (szczegóły dostępne w tablicach rozkładu jazdy na www.mazowieckie.com.pl). W związku z utrudnieniami zostanie wprowadzone wzajemne honorowanie biletów KM i ZTM od 9 sierpnia 2019 r. na odcinku Warszawa Zachodnia peron 8 – Warszawa Gdańska. Szczegóły dotyczące zasad honorowania dostępne są tutaj: https://www.mazowieckie.com.pl/pl/wzajemne-honorowanie-biletow-km-i-ztm-od-9-sierpnia-2019-r-na-odcinku-warszawa-zachodnia-peron-8
Pozdrawiam
Jolanta Maliszewska
Biuro Rzecznika Prasowego
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.
Tel. 22 47 37 664, kom. 603 609 857
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ul. Lubelska 26
03-802 Warszawa
www.mazowieckie.com.pl
Numer KRS: 0000222735, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Kapitał zakładowy: 481 909 000,00 zł
NIP: 1132520369, REGON: 015876404.
P Czy musisz drukować tę wiadomość? Pomyśl o środowisku.
______________________
Wiadomość i jakiekolwiek pliki przesłane wraz z nią, są poufne i przeznaczone wyłącznie do użytku osób i jednostek, do których wiadomość została adresowana. Jeśli wiadomość została otrzymana pomyłkowo, prosimy zawiadomić administratora systemu. Ta wiadomość zawiera informacje poufne i jest przeznaczona wyłącznie dla wymienionej osoby. Jeśli nie jesteś wymienionym adresatem tej wiadomości, nie powinieneś jej rozpowszechniać, rozsyłać ani kopiować. Prosimy o natychmiastowe powiadomienie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, nadawcy o pomyłkowym otrzymaniu tej wiadomości i usunięcie jej z komputera. Jeśli nie jesteś zamierzonym odbiorcą tej wiadomości, informujemy, że jej ujawnianie, kopiowanie, przesyłanie lub podejmowanie jakichkolwiek działań w związku z treścią tej wiadomości jest surowo zabronione.
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed. If you have received this email in error please notify the system manager. This message contains confidential information and is intended only for the individual named. If you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail. Please notify the sender immediately by e-mail if you have received this e-mail by mistake and delete this e-mail from your system. If you are not the intended recipient you are notified that disclosing, copying, distributing or taking any action in reliance on the contents of this information is strictly prohibited.
Dzień dobry,
W lipcu Port Lotniczy Wrocław obsłużył blisko 388 tys. pasażerów. To nowy rekord wrocławskiego lotniska. Od początku roku skorzystało z niego już ponad 2 mln podróżnych. Uwagę zwracają świetne wyniki przewoźników sieciowych.
Więcej informacji w załączeniu. W razie pytań, pozostaję do dyspozycji.
Zdjęcia (fot. Port Lotniczy Wrocław) dostępne pod linkiem: https://bit.ly/2yMXQLU
Aby pobrać całą galerię zdjęć, kliknij w ikonkę POBIERZ, która znajduje się na niebieskim pasku (prawy górny róg).
Pozdrawiam serdecznie
Aleksandra Palus
PR EXPERT
apalus@prexpert.com.pl
GSM + 48 509 065 355
Wrocław, 8 sierpnia 2019 r.
Informacja prasowa
Najlepszy miesiąc w historii wrocławskiego lotniska
W lipcu port obsłużył blisko 388 tys. pasażerów. To nowy rekord wrocławskiego lotniska. Od początku roku skorzystało z niego już ponad 2 mln podróżnych. Uwagę zwracają świetne wyniki przewoźników sieciowych.
Na lipiec przypada szczyt ruchu w Porcie Lotniczym Wrocław. Dlatego jest to też zwykle najlepszy miesiąc w roku. W lipcu 2019 lotnisko odnotowało dodatkowo najlepszy miesiąc w swojej historii, obsługując 3,4% pasażerów więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. – Wzrost procentowy pokazuje stabilny rozwój. Znaczenie ma fakt, że porównujemy się tu do poprzedniego roku, kiedy podróżni mieli już do dyspozycji rozbudowaną, bogatą i różnorodną siatkę połączeń, a na zdecydowanej większości kierunków niskosztowych w samolotach zajętych było ponad 90% miejsc. Widać wyraźnie, że weszliśmy w nowy etap, mówiąc obrazowo: patrzymy w górę, opierając się na solidnych fundamentach – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Dodajmy, że od początku tego roku lotnisko obsłużyło już ponad 2 mln pasażerów, czyli o 8,4% więcej niż przed rokiem.
Gdzie największy potencjał?
Największy potencjał rozwoju ma w tej chwili segment połączeń sieciowych. Przekonuje o tym bardzo duże zainteresowanie rejsami na trasie Wrocław-Amsterdam (kierunek obsługiwany przez holenderskie linie KLM od maja 2019 roku). Samoloty na tej trasie latają codziennie.
– Zgodnie z naszymi przewidywaniami połączenie do Amsterdamu wpisało się w oczekiwania pasażerów równie dobrze co połączenie na główne lotnisko Paryża. Co ciekawe, ogromną popularnością cieszy się też inne połączenie do Holandii – loty z Wizz Airem do Eindhoven, notujące wypełnienie na poziomie ok. 96% – dodaje Dariusz Kuś. Łącznie, w lipcu 2019 przewoźnicy sieciowi na trasach międzynarodowych obsłużyli o ponad 15% pasażerów więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Już tradycyjnie najwięcej podróżnych korzysta z połączeń do Frankfurtu i Monachium (oba Lufthansy). Uwagę zwraca fakt, że na trasie Wrocław-Zurych (linie Swiss) przybyło aż 30% pasażerów.
Tanie linie przewiozły w lipcu blisko 202 tys. podróżnych wrocławskiego lotniska – w tym segmencie, w skali miesiąca, jest to również rekord. Niezmiennie utrzymuje się spore zainteresowanie kierunkami południowymi, tj. lotami do Hiszpanii, Włoch, Portugalii, na Kretę (Chania) lub Maltę, do Aten lub czarnogórskiej Podgoricy. Jednak bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się też inne kierunki, w tym na Wyspy Brytyjskie, a także Eindhoven, Paryż Beauvais czy Bruksela Charleroi. Spektakularnie rozwijają się kierunki wschodnie. W ofercie linii Ryanair jest Kijów Boryspol, a od jesieni dojdzie jeszcze Odessa. Natomiast Wizz Air proponuje obecnie trzy połączenia wschodnie: Kijów Żuliany, Lwów i Charków. Właśnie ogłosił, że jesienią jego ofertę również poszerzą loty do Odessy. - Liczymy na to, że kierunek ten podobnie jak ubiegłoroczna jesienna nowość – loty do Charkowa, będzie cieszyć się ogromnym powodzeniem – mówi Dariusz Kuś.
Systematycznie przybywa podróżnych w ruchu krajowym. Na trasie do Gdańska przewoźnik Ryanair odnotował ponad 16% pasażerów więcej niż w lipcu przed rokiem. Stabilnie rozwija się ruch czarterowy – w lipcu z oferty biur podróży skorzystało już blisko 110 tys. podróżnych. Powodzeniem cieszą się zwłaszcza Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, podróżni mają też do wyboru Egipt, Tunezję, Włochy czy Albanię. Tegoroczną nowością w ofercie biur podróży jest Algarve, najbardziej na południe położony region Portugalii. Ofertę wakacyjnych wyjazdów z oferty biur podróży w tamten region Europy uzupełnia atlantycka wyspa „wiecznej wiosny" Madera zapowiadająca się na przebój tego lata. W tegorocznym sezonie letnim podróżni wrocławskiego portu mają do dyspozycji w sumie 83 połączenia: 50 niskokosztowych, w tym 18 atrakcyjnych kierunków południowych, 9 sieciowych oraz 24 połączenia czarterowe.