Dzień dobry Panie Adamie,
zmiany w rozkładach jazdy wynikają z bieżącej działalności ZTM w Lublinie i nie są wprowadzane uchwałą Rady Miasta.
W sytuacji znacznego uszczuplenia dochodów budżetu miasta na 2020 rok, ze względu na zmiany wprowadzone centralnie, m.in. w systemie podatku dochodowego (obniżenie stawki PIT z 18% do 17%, podwyższenie kosztów uzyskania przychodów dla pracowników, wprowadzenie zwolnienia od podatku PIT dla pracowników w wieku do 26 lat) czy negatywne konsekwencje związane z niedoszacowaniem subwencji oświatowej, konieczne było podjęcie działań mających na celu ograniczenie wydatków Gminy, czego konsekwencją jest m.in. zmniejszenie środków na funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Ponadto, intensywny wzrost kosztów osobowych związany ze wzrostem płacy minimalnej, jak i kosztów eksploatacyjnych (koszty energii elektrycznej, oleju napędowego) bezpośrednio dotyka także branżę komunikacyjną i przekłada się na wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Jest to problem ogólnopolski, z którym zderzają się także inne samorządy, nie tylko Lublin. Niektóre miasta (np. Kielce, Białystok, Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia) w obliczu rosnących kosztów zdecydowały się nawet na podwyżkę cen biletów.
Znając ostateczną kwotę środków przeznaczonych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej oraz poziom kosztów, mających realny wpływ na stawkę wozokilometra, została zaktualizowana oferta przewozowa komunikacji miejskiej. Nowe rozkłady jazdy, które obowiązują z początkiem lutego są wypadkową możliwości finansowych, jak również pierwszego etapu analiz badań napełnienia pojazdów komunikacji miejskiej.
Nowe rozkłady jazdy zostały opracowane wedle poniższych założeń:
- zmniejszone środki finansowe w stosunku do roku 2019 o około 15%,
- pozostawienie obecnej liczby połączeń,
- zmiany w zakresie częstotliwości kursowania (zastosowanie jako podstawowego modułu częstotliwości 20-minutowej w dzień powszedni),
- zmniejszenie częstotliwości w weekendy, gdzie zapotrzebowanie na komunikację miejską jest znacznie mniejsze w porównaniu do dnia powszedniego, w celu wzmocnienia względem modułu podstawowego (20-minutowego), głównych linii trolejbusowych,
- utrzymanie koordynacji na głównych ciągach komunikacyjnych,
- urealnienie czasów przejazdów,
Wraz z wejściem w życie nowych rozkładów jazdy, priorytetem naszych działań jest bieżąca analiza sytuacji w kursowaniu. Cały czas prowadzimy badania poprzez system bramek liczących. Również nasi pracownicy bezpośrednio prowadzą obserwacje na mieście, szczególnie kursów porannych, dowożących mieszkańców do pracy i szkoły, ale też i weekendowych. Analizy są również prowadzone pod kątem przydziału taboru czy też wzmocnienia poszczególnych linii tzw. kursami szczytowymi. Cały czas również zbieramy wnioski i opinie od pasażerów.
A w przypadku tzw. linii podmiejskich, które są współfinansowane przez gminy ościenne, będziemy również prowadzić rozmowy z władzami tych gmin, w kontekście zwiększenia częstotliwości. Zatem monitorujemy sytuację i jeżeli zajdzie taka konieczności, to modyfikacja rozkładów jazdy (wzmocnienia, kursy szczytowe, przydziały taboru, itp.) może nastąpić jeszcze w tym miesiącu.
Z bieżących informacji, które spływają do nas bezpośrednio od naszych pracowników dokonujących obserwacji w terenie wynika, że obsługa pasażerów w porannym szczycie przebiega bez większych zakłóceń.
Sytuację, która obecnie ma miejsce w Lubelskiej komunikacji miejskiej, należy traktować jako nieplanowaną i niepożądaną przez władze miasta i całkowicie od nich niezależną. Pamiętajmy, że uszczuplenie budżetów dla samorządów to wynik decyzji centralnych. Jest to problem ogólnopolski, z którym zmierza się również Lublin. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie monitoruje na bieżąco sytuację i będzie podejmował działania stabilizujące sytuację, tak aby dostosować podaż do potrzeb przewozowych.
Od 2009 r. komunikacją miejska w Lublinie zarządza Zarząd Transportu Miejskiego, który został powołany do tego aby organizować komunikację miejską na terenie miasta, w oparciu o przyznany na ten cel budżet. Obecnie na zlecenie ZTM w Lublinie usługi przewozu w komunikacji miejskiej realizuje trzech przewoźników. Miejska spółka - MPK Lublin, która pełni funkcję operatora wewnętrznego i obsługuje 85% rynku, jak również dwóch przewoźników wyłonionych w postępowaniach przetargowych (15 % rynku): firma IREX ze Śląska oraz konsorcjum firm: Lubelskie Linie Autobusowe i Traf-Line.
--
Pozdrawiam Justyna Góźdź Inspektor ds. marketingu i kontaktów z mediami Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ul. Nałęczowska 14, 20-701 Lublin(...)