Temat: Pytanie o opinię zarządu i Radnych Sejmiku Województwa Siętokrzyskiego w sprawie przebudowy lotniska w Kielcach w mały port przesiadkowy poprzez uruchomienie Swiętokrzyskich Linii Lotniczych
do
Zarząd województwa, Radni Sejmiku
Szanowni Państwo,
Pytanie.
Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie wykorzystania już istniejącej. siatki portów lotniczych woj. swiętokrzyskiego.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Kielcach na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu.
Możnaby było niektóre późnowieczorne loty linii lotniczych Lot do Warszawy -czy też loty przez Pragę/ Rygę, hub linii lotniczych AirBaltic, uzupełnić o linię lotniczą do Kielc czy Sandomierza -i połączyć z systemem połączeń lokalnych lotniczych przesiadkowych na małe samoloty startujące z Pragi/ Rygi czy Warszawy w wybrane dni tygodnia na lokalne lotniska do:
1.
Sandomierza/ Mielca- jako lotnisko lokalne dla okolic Sandomierza, razem z woj. podkarpackim
2.
Kielc i tamtejszego lotniska które wydłużonoby nieznacznie.
Na tych lotniskach dobudowanoby niewielkie terminale pasażerskie. Wszystkie one obsługiwałyby loty pasażerskie rozkładowe sezonowe do Warszawy z przesiadką na świat na Okęciu, albo też z przesiadką w Pradze/ Rydze poprzez hub linii Czech Airlines/AirBaltic. Oba te huby są dogodnie ulokowane. Linie czeskie kursowały w relacji z Pragi / Ostrawy do Radomia. Loty z Pragi do Kielc mają większe szanse rynkowe niż te do Radomia. Linie te kiedyś posiadały maszyny ATR.
Bilety lotnicze na odcinki z Warszawy czy Pragi/ Rygi do tych lotnisk lokalnych regionu byłyby dotowane przez władze samorządowe i bardzo tanie. Podróżni z innych samolotów do Kielc mogliby z nich tanio skorzystać jako ostatnie połączenie późnowieczorne do swojej miejscowości. System ten funkcjonowałby podobnie jak system wewnątrzkrajowych dotowanych lotów pasażerskich w wielu krajach Europy. Późnowieczorne połączenia skomunikowałyby lotnisko w Kielcach z innymi miastami regionu i umożliwiałoby lepsze obłożenie ostatnich lotów z do Kielc, gdyby samolot docierał jeszcze dalej, na lotnisko w Mielcu k. Sandomierza.
Uruchomionoby planowe loty rejsowe pasażerskie do lotniska hubowego przesiadkowego w sezonie letnim:
1. Kielce- Praga- Kielce
albo 2. Kielce- Ryga- Kielce (mogłoby kursować całorocznie np.w piątek wieczorem raz w tygodniu, powrót następnego dnia rano), wymaga to rozbudowy długości pasa na lotnisku w Kielcach o ok. 110 metrów albo użycia mniejszego samolotu. Wwymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy lotniska w Kielcach pod konkretne typy samolotów. Samoloty kursowałyby w sezonie letnim 2022- lotniska muszą mieć wymagane certyfikaty dla ruchu pasażerskiego i możliwości techniczne dostosowania pomieszczeń do roli terminalu.
Staranoby się by w perspektywie kilku lat było możliwe przesiąść się w Pradze albo nawet w Warszawie- lokalnych hubach- na loty do Kielc co najmniej dwa do trzy razy w tygodniu w godzinach późnowieczornych.
W celu realizacji lokalnych połączęń lotniczych władze samorządowe na wzór linii Rhein- Neckar- Air powołałyby tzw. wirtualną linię lotniczą, i tylko sprzedawałyby bilety, np. razem z ofertą biletów na połączenia LOT czy CSA albo AirBaltic albo innych linii jeśli te włączą połączenia do Kielc do swojej oferty.
Opis proponowanego rozwiązania:
Rhein Neckar powietrza (RNA) jest to tzw. wirtualna linia lotnicza z siedzibą na lotnisku Mannheim. Loty są sprzedawane przez Rhein-Neckar Air i obsługiwane przez MHS Aviation.
Historia
Po tym, jak linie Cirrus Airlines musiały zaprzestać lotów w styczniu 2012 r., Na lotnisku w Mannheim nie było już regularnych lotów. Z inicjatywy firm z regionu Ren-Neckar (w tym SAP , Heidelberg Cement i Südzucker ), Rhein-Neckar Air GmbH została założona w 2013 roku przez stowarzyszenie promujące wznowienie lotów regularnych na City Airport Mannheim eV 2014 rozpoczął operacje lotnicze z połączeniami dziennymi do Berlina-Tegel . [2]
Miejsca docelowe lotów
Rhein-Neckar Air oferuje regularne loty z Mannheim do Berlina-Tegel i Hamburga . Nacisk kładziony jest na podróżujących służbowo. Ponadto RNA obsługuje również port lotniczy Sylt na Morzu Północnym od 2017 roku . Loty były oferowane cztery razy w tygodniu (środy, piątki, soboty i niedziele) latem 2019 roku. Ze względu na duże zapotrzebowanie Sylt jest również obsługiwany przez Kassel od 8 czerwca 2019 r . [3]
Flota
Rhein-Neckar Air wyczarterował trzy Dornier 328 od MHS Aviation do operacji lotniczych . To wykonuje loty w imieniu RNA i zapewnia zarówno personel kokpitu, jak i personel pokładowy. Zgodnie z definicją prawną Rhein-Neckar jest wirtualną linią lotniczą , ponieważ nie posiada własnego certyfikatu przewoźnika lotniczego ( AOC - Airline Operator Certificate ). [4] Jednak tylko RNA działa jako partner umowny dla pasażerów. [5]
Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Polish News Agency
--
Załączniki: lotnisko Masłów:
Minął okres obowiązywania Programu Rozwoju Infr. Transportowej woj. świętokrzyskiego, wnosze aby w nowym takim programie założono wskrzeszenie lotniska w Masłowie.
Jako ekonomista zajmujący się infrastrukturą chciałbym przypomnieć w sprawie nieczynnego w ruchu pasażerskim portu lotniczego Kielce- Masłów. W mojej opinii ów port należy wykorzystać z jego obecną infrastrukturą, by zbadać czy istnieje popyt na przewozy lotnice pasażerskie w mieście Kielce. Pozwoli to określić popyt na te usługi przewozowe. Ponadto, nie ma sensu otwierać od razu dużego portu lotniczego, ponieważ w przypadku prawie wszystkich lotnisk pasażerskich świata przewozy pasażerów w początkowych latach były niewielkie. Obecna infrastruktura po drobnej rozbudowie w mojej opinii w zupełności wystarczy by rozpocąć oferowanie w woj. świętokrzyskim usług pasażerskiego transportu lotniczego przez co najmniej 4-5 lat.
Wnoszę o przedużenie pasa startowego na lotnisku Kielce - Masłów o 110 (słownie sto dziesięć) metrów.
Jest to relatywnie niewielka inwestycja. Możliwa jest ona do sfinansowania ze środków budżetowych samorządu.
Pozwoli to na oferowanie połączeń pasażerskich z Kielc samolotami typu ATR. Połączenia te byłyby dotowane.
Po przedłużeniu pasa lotnisko to posiadałoby takie same parametry pasa startowego jak lotnisko w słowackiej Żilinie, skąd oferowano w przeszłości polączenia pasażerskie samolotem ATR w relacji do Pragi.
Wnoszę aby wykorzystano specustawę lotniskową która jeszcze obowiązuje w celu przejęcia gruntów od prywatnych osób w celu rozbudowy pasa startowego.
Zgodnie z informacją zastępcy dyrektora Wojewódzkiego Zarządu Transportu:
Lotnisko w Masłowie, zgodnie z Instrukcją Operacyjną Lotniska posiada:
- odległość od przesuniętego progu do przesuniętego progu – 900m
- pas startowy – 1168m
- długości deklarowane
- dla kierunku 11R: TORA – 1040 m., TODA – 1155 m, ASDA – 1155 m, LDA – 1015 m
- dla kierunku 29L: TORA – 1015 m., TODA – 1155 m, ASDA – 1155 m, LDA – 1040 m
gdzie:
TORA – Rozporządzalna długość rozbiegu (Take-off run available TORA) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu
TODA – Rozporządzalna długość startu (Take-off distance available - TODA) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do rozbiegu startującego samolotu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie wydłużonego startu.
ASDA – Rozporządzalna długość przerwanego startu (Accelerate-stop distance available - ASDA) – dostępna długość rozbiegu, powiększona o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu.
LDA - Rozporządzalna długość lądowania (Landing distance available – LDA) – długość drogi startowej deklarowana jako odpowiednia do lądowania samolotu.
A dla lotniska w Zilinie wartości te są większe:
- dla kierunku 06: TORA – 1150 m., TODA – 1210 m, ASDA – 1150 m, LDA – 1150 m
- dla kierunku 24: TORA – 1150 m., TODA – 1210 m, ASDA – 1150 m, LDA – 1150 m
- pas startowy lotniska w Zilinie ma 1270m
(...) Najważniejsza jest długość do lądowania, w Masłowie LDA ma 1015m/1040m w zależności od kierunku a w Zilinie 1150m.
Obecna zdolność długości drogi startowej na lotnisku w Masłowie wynosi:
1.17.1 Wymiary, kierunki geograficzne oraz rodzaj nawierzchni drogi startowej
Droga startowa DS – 1: kierunek 110° / 290° GEO; 106° / 286° MAG
Oznaczenie: 11 R / 29 L
Wymiary: 900 m x 30 m / z zabezpieczeniem 1168 m x 100 m
Rodzaj nawierzchni: asfaltobeton.
/zapis z instrukcji operacyjnej zatwierdzonej decyzją ULC/
Dalsze opisy:
Lotnisko w Kielcach- Masłowie ma niedawno przedłużony pas startowy- asfaltobeton, o wymiarach 1168 × 30 m. Jest to infrastruktura po niewiekiej rozbudowie wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska rozkładowe loty pasażerskie, a takie plany już miały miejsce- planowano uruchomienie połączenia lotniczego Kielce- Gdańsk. Infrastruktura jest wystarczająca. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje try rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Dornier 328-100. Takie samoloty posiada między innymi niemiecki przewoźnik MHS Aviation GmbH.
Wnoszę aby uruchomiono dotowane loty z Kielc do innych miast Polski i Europy w sezonie letnim nad morze, na trasie kIelce Gda nsk, oraz tylko w czasie imprez targowych. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych. Przykładowe dokumenty przetargowe można zaczerpnąć z witryny UMWL w Zielonej Górze. Nakłady na dostosowanie lotniska to głównie wydatki na nieznaczne przedłużenie pasa i na pomoce nawigacyjne, które później można przenieść na planowane lotnisko w Obicach, jeśli zajdzie taka potrzeba i zapadnie stosowna decyzja o dokończeniu tej inwestycji.
Jest istotne aby sprawdzić w praktyce, jakie będzie zapotrzebowanie na loty pasażerskie z Kielc, przed rozpoczęciem budowy pełnowymiarowego portu lotniczego. Wnoszę także o montaż radiolatarni NDB oraz o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu Kielce Masłów do odprawy kilkunastu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.
Argument ekonomiczny
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por.
http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
Nieużywany port lotniczy Kielce to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Już raz port lotniczy miał ożyć, linie Olt Express chciały obsługiwać połączenia do tego portu lotniczego. Niestety, połączeń nie wprowadzono. Dziś port wymaga niewielkiej rozbudowy aby linie lotnicze mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu ATR.