dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Polskie Koleje Powolne, czyli w matni państwowego monopolu

Najszybszy pociąg na trasie Warszawa Wschodnia- Sieldce 88 km jedzie godzinę i 13 minut. Powinien? Ponad dwukrotnie szybciej- tory są świeżo zmodernizowane do 160 km./h. Bielsko Biała- Warszawa pokonuje z prędkością 89 km/h. Warszawa- Katowice ze średnią prędkością 108 km/h. Świnoujście-Port- Warszawa Centralna? Średnia prędkosć to 85 km/h. Warszawa- Białystok? Średnia prędkość to 68 km/h. Warszawa- Lublin? Średnia prędkość to 78 km/h.

Podróż koleją Warszawsko-Wiedeńską do Wiednia (odbywa się raz dziennie) z średnią prędkością 82 km na godzinę. Najszybszy jest Intercity do Poznania- średnia prędkość to 95 km/h, podobnie jak ekspres jadący do Wrocławia okrężną drogą przez Poznań, osiągający średnio nawet 97 km/h. Pociąg Intercity do Gliwic wyciąga średnio 100 km/h. Pociągi Intercity jedynie na trasie do Krakowa osiągaja średnio 108 km/h. Na trasie Katowice-Gdynia pociągi Intercity osiągają prędkość podróży 86 km/h. Trasa Warszawa-Bydgoszcz pociągami Intercity oznacza przejazd z prędkością 81 km/h.

Podróż pociągiem ekspresowym do Zielonej Góry to średnia prędkość 81 km/h, przy czym ostatnia godzina podróży to męczarnia ze średnią prędkością nieco ponad 30 km/h. Podróż z Warszawy do Gdyni zajmuje jeszcze więcej czasu- średnia prędkość to 75 km/h. Podróż z Warszawy do Pragi Czeskiej odbywa się z prędkością 91 km/h. Do Frankfurtu nad Menem warszawski pociąg rozpędza się do prędkości średniej 89 km/h. Do Moskwy z Warszawy pociągi rozpędzają się średnio do 64 km/h. Do Wilna średnia prędkość pociągu to 62 km/h. Zresztą, ten pociąg już nie jeździ, zamiast niego kursuje nieco szybszy autobus „kolejowy”.

Najgorzej jest na trasach do miast innych niż Warszawa. Tam "dobre" pociągi nie jeżdżą wcale, a jeżeli już, to z komicznymi prędkościami. Nazwany "Intercity" pociąg Kraków- Berlin rozpędza się między tymi dwoma miastami do średniej prędkości 63 km/h. 335 km między Berlinem a Wrocławiem pokonuje w 5 godzin 40 minut, osiągając średnio 59 km/h. Z Krakowa do Kijowa jedyny pociąg dziennie rozbija się z prędkością 61 km/h. Rozmaite "ekspresy" i "Intercity" rozpędzają się między Zakopanem a Krakowem do średnio 40 km/h. Z Krakowa do Ostrawy średnia prędkość pociągu „Intercity” to 48 km/h. Są to prędkości pociągów osobowych, a nie pospiesznych, „ekspresów”, lub „Intercity”, jak ktoś je miejscami bezczelnie ponazywał.

Oczywiście tak być nie musi, nawet bez budowy nowych odcinków torów. 667 km dystansu drogowego między Londynem a Glasgow pociągi pokonywały w rozkładzie 1980/81 w 4 godziny i 10 minut, a w rozkładzie 2005/6 w 4 godz. 25 minut. Brytyjską normą są 160-cio czy 170-letnie linie rozbudowane do prędkości 200 czy 220 km/h. Szybka kolej jest możliwa nawet bez nowych linii.


Dane wg rozkładu jazdy 2005/6

Posted by Adam Phoo on 05:40. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Polskie Koleje Powolne, czyli w matni państwowego monopolu

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery