porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

W sprawie planowanej likwidacji lotniska w Legnicy

Do władz Legnicy,



Szanowny Panie Prezydencie,

chciałbym przekazać kilka uwag w sprawie lotniska.
Primo- patrzy Pan na lotnisko przez pryzmat Legnicy, zamiast patrzeć przez pryzmat półmilionowego Zagłębia. W skali 0,5 milionowej konurbacji popyt na lotnisko jest. Co dotego ja nie mam najmniejszych wątpliwości, dziwię się że ktoś w ogóle je ma.

Secundo- zgadza się, droga startowa jest krótka -1600 metrów. Aby lotnisko mogło obsługiwać tanie linie, co przy popycie całego Zagłębia miałoby sens, droga startowa musiałaby mieć 2100 metrów minimum. A więc trzebaby wsadzić tory kolejowe w tunel i zabrać pod pas startowy nieco terenu po drugiej stronie torów.

Ale nawet z pasem startowym 1600 metrów lotnisko ma sens jako port biznesowy, dla okolicznych firm. Dla KGHM choćby. Tak jak Zielona Góra, lokalne samorządy mogłyby dofinansować stałą linię lotniczą do Warszawy realizowaną 18-miejscowymi JetStreamami, które bez problemu wystartują z lotniska takiego jak legnickie. Państwo mają port kategorii City- Airport, taki STOL-port, dla samolotów mniejszych.

Tertio- czemu Państwo nie ogloszą publicznie że szukają Państwo inwestora dla portu w pólmilionowej konurbacji Zaglębia? Przecież to się opłaca. Czytałem o Państwa ekspertyzie, zamówić można wszystko, także ekspertyzę dowodzącą że port w półmilionowej konurbacji się nie utrzyma. Podważam słuszność jej konluzji. Wg mnie port ma sens, i nie będzie przynosił strat jeśli będzie miał dłuższy pas startowy. Niech Państwo ogłoszą publicznie że szukają Państwo inwestora i sprzedadzą port lub udziały w nim. Nie powinno być problemu ze znalezieniem zainteresowanych. Dopiero oni ocenią czy są szanse na rozwój portu w tym miejscu.

W ogóle nie wiem jak Państwo liczą, port lotniczy jaki Państwo mają, z tym krótkim pasem, jest wart 100-120 mln PLN. Dziwi mnie że chcą Państwo to zaorać nie próbując nawet czegoś z tym zrobić.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz, ekonomista transportu

Z opracowania niezależnych ekspertów czarno na białym wynika, że
reaktywacja portu lotniczego przyniesie inwestorowi same straty. Jeśli teren
zostanie przeznaczony na strefę przemysłową, wpływy do miejskiej kasy mogą
wynieść minimum 10,5 mln zł rocznie.

Studium wykonalności o zagospodarowaniu legnickiego lotniska opracowali eksperci konsorcjum PM Group Polska. Kosztowało to miasto prawie 150 tys. zł. Dzisiaj radni być może zadecydują o przyszłości blisko dwustu hektarów wolnej powierzchni.To już nie pierwszy raz, gdy przyszłość betonowej płyty wraca na tapetę. W mieście ścierają się dwie opcje zagospodarowania olbrzymiego terenu po byłym sowieckim porcie lotniczym. Radni LiD popierający prezydenta Legnicy forsują koncepcję przeznaczenia całego terenu pod działalność przemysłową. Prezydent miasta, Tadeusz Krzakowski do znudzenia podaje wiele argumentów przeciw wskrzeszeniu legnickiego lotniska, za którą są niektórzy radni opozycyjni wobec prezydenckiego obozu.

Najważniejszym argumentem "przeciw" są potężne koszty, jakie
musiałby wyłożyć zainteresowany reaktywacją lotniska inwestor. Bo prezydent
Legnicy publicznie oświadczył, że miasto nie dołoży złotówki do budowy portu. A
pieniędzy na wskrzeszenie lotniska potrzeba sporo. Według ekspertów - blisko 170
mln zł. Prezydent Krzakowski wychodzi więc z założenia, że najlepszym
rozwiązaniem dla mieszkańców jest przeznaczenie całego terenu pod działalność
przemysłową.

Prezydenckie argumenty potwierdziły się w studium
wykonalności.Autorzy opracowania analizowali dwa warianty inwestycyjne:
zagospodarowanie terenu lotniska na cele lotnicze i alternatywne
zagospodarowanie terenu lotniska na cele przemysłowe. Konkluzja jest taka, że
nawet gdyby lotnisko działało na pełnych obrotach, przy maksymalnym
wykorzystywaniu lotów pasażerskich, i tak przynosiłoby straty rzędu miliona
złotych rocznie.

Jeśliby natomiast teren przeznaczyć pod działalność przemysłową,
miasto zapewni inwestorom uzbrojenie wszystkich działek, a w zamian może
spodziewać się wpływów z podatków 10,5 mln zł rocznie i to w pesymistycznej
wersji.- Chcę powiedzieć jasno. Nigdy nie byłem i nie jestem przeciwko budowie
portu lotniczego w Legnicy. Jeśli nawet dziś pojawi się zainteresowany inwestor
i powie, że buduje lotnisko, proszę bardzo. Ale miasto nie dołoży do tego żadnej
złotówki - oświadczył prezydent Legnicy, Tadeusz Krzakowski.

Dlatego prezydent woli, by cały teren był rozsądnie wykorzystany, a rozsądek każe przeznaczyć ten teren pod działalność przemysłową. Problem w tym, że wariant ten może dziś przepaść z kretesem. Nie wydaje się, by koalicyjni radni, którzy mają w radzie większość poparli prezydenta miasta. Chyba, że zdarzy się cud? Bo dziś Polacy
tylko na cuda czekają, może pierwsi dostąpią ich legniczanie?

Źródło:
Legnica24.net, http://www.legnica.wfp.pl, 2008-02-25

Posted by Adam Phoo on 04:13. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for W sprawie planowanej likwidacji lotniska w Legnicy

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers