dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

W sprawie planowanej likwidacji lotniska w Legnicy

Do władz Legnicy,



Szanowny Panie Prezydencie,

chciałbym przekazać kilka uwag w sprawie lotniska.
Primo- patrzy Pan na lotnisko przez pryzmat Legnicy, zamiast patrzeć przez pryzmat półmilionowego Zagłębia. W skali 0,5 milionowej konurbacji popyt na lotnisko jest. Co dotego ja nie mam najmniejszych wątpliwości, dziwię się że ktoś w ogóle je ma.

Secundo- zgadza się, droga startowa jest krótka -1600 metrów. Aby lotnisko mogło obsługiwać tanie linie, co przy popycie całego Zagłębia miałoby sens, droga startowa musiałaby mieć 2100 metrów minimum. A więc trzebaby wsadzić tory kolejowe w tunel i zabrać pod pas startowy nieco terenu po drugiej stronie torów.

Ale nawet z pasem startowym 1600 metrów lotnisko ma sens jako port biznesowy, dla okolicznych firm. Dla KGHM choćby. Tak jak Zielona Góra, lokalne samorządy mogłyby dofinansować stałą linię lotniczą do Warszawy realizowaną 18-miejscowymi JetStreamami, które bez problemu wystartują z lotniska takiego jak legnickie. Państwo mają port kategorii City- Airport, taki STOL-port, dla samolotów mniejszych.

Tertio- czemu Państwo nie ogloszą publicznie że szukają Państwo inwestora dla portu w pólmilionowej konurbacji Zaglębia? Przecież to się opłaca. Czytałem o Państwa ekspertyzie, zamówić można wszystko, także ekspertyzę dowodzącą że port w półmilionowej konurbacji się nie utrzyma. Podważam słuszność jej konluzji. Wg mnie port ma sens, i nie będzie przynosił strat jeśli będzie miał dłuższy pas startowy. Niech Państwo ogłoszą publicznie że szukają Państwo inwestora i sprzedadzą port lub udziały w nim. Nie powinno być problemu ze znalezieniem zainteresowanych. Dopiero oni ocenią czy są szanse na rozwój portu w tym miejscu.

W ogóle nie wiem jak Państwo liczą, port lotniczy jaki Państwo mają, z tym krótkim pasem, jest wart 100-120 mln PLN. Dziwi mnie że chcą Państwo to zaorać nie próbując nawet czegoś z tym zrobić.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz, ekonomista transportu

Z opracowania niezależnych ekspertów czarno na białym wynika, że
reaktywacja portu lotniczego przyniesie inwestorowi same straty. Jeśli teren
zostanie przeznaczony na strefę przemysłową, wpływy do miejskiej kasy mogą
wynieść minimum 10,5 mln zł rocznie.

Studium wykonalności o zagospodarowaniu legnickiego lotniska opracowali eksperci konsorcjum PM Group Polska. Kosztowało to miasto prawie 150 tys. zł. Dzisiaj radni być może zadecydują o przyszłości blisko dwustu hektarów wolnej powierzchni.To już nie pierwszy raz, gdy przyszłość betonowej płyty wraca na tapetę. W mieście ścierają się dwie opcje zagospodarowania olbrzymiego terenu po byłym sowieckim porcie lotniczym. Radni LiD popierający prezydenta Legnicy forsują koncepcję przeznaczenia całego terenu pod działalność przemysłową. Prezydent miasta, Tadeusz Krzakowski do znudzenia podaje wiele argumentów przeciw wskrzeszeniu legnickiego lotniska, za którą są niektórzy radni opozycyjni wobec prezydenckiego obozu.

Najważniejszym argumentem "przeciw" są potężne koszty, jakie
musiałby wyłożyć zainteresowany reaktywacją lotniska inwestor. Bo prezydent
Legnicy publicznie oświadczył, że miasto nie dołoży złotówki do budowy portu. A
pieniędzy na wskrzeszenie lotniska potrzeba sporo. Według ekspertów - blisko 170
mln zł. Prezydent Krzakowski wychodzi więc z założenia, że najlepszym
rozwiązaniem dla mieszkańców jest przeznaczenie całego terenu pod działalność
przemysłową.

Prezydenckie argumenty potwierdziły się w studium
wykonalności.Autorzy opracowania analizowali dwa warianty inwestycyjne:
zagospodarowanie terenu lotniska na cele lotnicze i alternatywne
zagospodarowanie terenu lotniska na cele przemysłowe. Konkluzja jest taka, że
nawet gdyby lotnisko działało na pełnych obrotach, przy maksymalnym
wykorzystywaniu lotów pasażerskich, i tak przynosiłoby straty rzędu miliona
złotych rocznie.

Jeśliby natomiast teren przeznaczyć pod działalność przemysłową,
miasto zapewni inwestorom uzbrojenie wszystkich działek, a w zamian może
spodziewać się wpływów z podatków 10,5 mln zł rocznie i to w pesymistycznej
wersji.- Chcę powiedzieć jasno. Nigdy nie byłem i nie jestem przeciwko budowie
portu lotniczego w Legnicy. Jeśli nawet dziś pojawi się zainteresowany inwestor
i powie, że buduje lotnisko, proszę bardzo. Ale miasto nie dołoży do tego żadnej
złotówki - oświadczył prezydent Legnicy, Tadeusz Krzakowski.

Dlatego prezydent woli, by cały teren był rozsądnie wykorzystany, a rozsądek każe przeznaczyć ten teren pod działalność przemysłową. Problem w tym, że wariant ten może dziś przepaść z kretesem. Nie wydaje się, by koalicyjni radni, którzy mają w radzie większość poparli prezydenta miasta. Chyba, że zdarzy się cud? Bo dziś Polacy
tylko na cuda czekają, może pierwsi dostąpią ich legniczanie?

Źródło:
Legnica24.net, http://www.legnica.wfp.pl, 2008-02-25

Posted by Adam Phoo on 04:13. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for W sprawie planowanej likwidacji lotniska w Legnicy

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery