Co z linią kolejową Łask- Zelów/ Herbertów?
Zelów to 9-tysięczne miasto w woj. łódzkim które do niedawna miało połączenie kolejowe. Na zwór linii kolejowej łączącej Trzebnicę z Wrocławiem proponujemy odbudowę tego połączenia i torowiska. W centrum Zelowa zbudowanoby zupełnie nowy odcinek torowiska wraz z przystankiem. Linia miałaby powtórzyć sukces połączenia Wrocław- Trzebnica.
Po rozmowie z biurem prasowym Urzędu Marszałkowskiego woj. łódzkiego, na sugestię działu prasowego przesyłam opis, apel i pytania dotyczące odbudowy- odtworzenia linii kolejowej do Zelowa w woj. łódzkim.
Linia ta jeszcze niedawno istniała i była przejezdna. Istnieje koniecznośc dobudowania łącznika przy moście kolejowym pod drogą szybkiego ruchu, jako że oryginalny przebieg linii został zmieniony i konieczna jest budowa łącznicy.
Jakie są możliwości PKP PLK przy odbudowie tej linii kolejowej? Czy PKP PLK chciałyby odbudować tą linię kolejową dla np, kursujących co 30- 60 minut autobusów szynowych w relacji Łask- Łask Wschód przy ul. Batorego- Buczek- Zelów?
Linia w przyszłości mogłaby być przedłużona aż do Bełchatowa. Co PKP PLK sądzi na temat tego projektu i ewentualnej w nim partycypacji? Na jakich warunkach mógłby się odbywać udział PKP PLK w takim projekcie?
Piszemy o zlikwidowanym systemie kolei miejskiej w Łodzi- rozebrano linię do Zelowa- Herbertowa. Temat to likwidacja linii do miasteczka Zelów.
Zachęcam do odbudowy sieci kolejowej w regionie- z wykorzystaniem slainowych autobusów szynowych, albo nawet- pojazdów spalinowo- elektrycznych, do obsługi relacji kolejowych do Zelowa i Bełchatowa. Konieczna jest także odbudowa zdemontowanych odcinków linii do Zelowa, o co uprzejmie apeluję. Województwo Łódzkie powinno tą linię wyremontować ze środków własnych i ją przejąć na mienie województwa, jak to ma miejsce w woj, dolnośląskim, gdzie powołano zarząd dróg i torowisk województwa.
Województwo Łódzkie, relatywnie ubogie w torowiska kolejowe, powinno dbać o istniejące linie niezelektryfikowane. Tak się jednak nie dzieje. Nie działają linie do Spały- jest to linia o potencjale turystycznym, godna stałych połączeń, oraz nie działa linia do Łasku Wschodniego i Zelowa
Proponujemy połączenie Łódź Widzew- stacje kolei obwodowej- Łask- Łask Warszawska (nowy przystanek) Łask Batorego (nowy przystanek końcowy). Takie połączenie skomunikowałoby Łask z Łodzią znacznie lepiej niż obecna oferta omijająca miasto Łask od północy.
Dalsza część linii do Zelowa została częściowo rozebrana, choć pozostawiono most dla kolei pod autostradą. Propozycję jego wykorzystania- załączam. Możliwe jest odtworzenie linii do Zelowa.
opr. na podst.google maps, uż. dla celów edukacyjnych.
Opisujemy, jakie są możliwości perspektywicznej odbudowy kolei aglomeracyjnej do Zelowa i przygotowania odpowiednich planów takiej inwestycji. Piszemy o propozycji odbudowy spalinowej linii do Zelowa, jako relacji Łódź- Zelów obsługiwanej autobusami szynowymi o napędzie spalinowym.
Przed laty istniała krótka linia do Zelowa, łącząca Zelów z Łodzią p. Łask, czy została ona już rozebrana? Można znaleźć informację iż odnoga do Zelowa został rozebrana przez PKP, jeździły tutaj pociągi towarowe. Stacja końcowa znajdowała się w Zelowie - Herbertowie. Tutaj kończyła swój bieg długa linia (bocznica) z Łasku.
Wysłaliśmy pytanie do władz. W związku z rozbiórką torów - planowanych do wykorzystania pod sieć Łódzkiej Kol. Aglomeracyjnej, wystąpiły niepokryte koszty strat gospodarczych sięgające co najmniej kilkuset mln PLN. Niemożliwe jest wyjaśnienie przyczyn tej rzekomo dokonanej już likwidacji torowiska, co na pewno niekorzystnie wpłynie na szanse rozwoju gm. Buczek.
Otrzymaliśmy skąpą odpowiedź:
Jednocześnie Pana zapytanie zostało przekazane do zarządcy infrastruktury kolejowej Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi z prośbą o przekazanie informacji na temat nieużytkowanych linii kolejowych Łódź – Zelów, Łask – Zelów, Koluszki – Regny.
Do dnia dzisiejszego, tj. 29.102014 r. nie otrzymaliśmy odpowiedzi od Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi.
W załączeniu przesyłam:
2. Pismo skierowane do Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi (pismo z dnia 19.09.2014 r.)
Zelów- Herbertów
Jest to dawna kolejowa stacja towarowa w Zelowie, w dzielnicy Herbertów, w gminie Zelów, w powiecie bełchatowskim, w województwie łódzkim. Została wybudowana na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku[1].
Apel o zapobieżenie likwidacji linii kolejowych w woj. łódzkim, w tym o zapobieżenie likwidacji torowiska kolei pasażerskiej do Zelowa
Urząd miejski
ul. Żeromskiego 28
97-425 Zelów
97-425 Zelów
Szanowni Państwo,
W imieniu czytelników "Gazety Łódzkiej" zwracam się z apelem o zaniechanie polityki porzucania spalinowych linii kolejowych w woj. łódzkim.
Województwo Łódzkie, mające niewielką sieć kolejową, dodatkowo cierpi z powodu Państwa polityki "zapominania" o liniach spalinowych. Mimo wprowadzenia autobusów szynowych na wschodzie woj. Łódzkiego, w zachodniej części nadal likwidowane są linie kolejowe.
Czy możliwe jest wznowienie przewozów takie jak na linii Tomaszów- Opoczno (zawieszona linia najpierw miała 2 pray poc. dziennie, później 6 par), także w relacjach:
Łódź- Bełchatów
Możliwa jest jedna para połączeń dziennie, w porannym szczycie komunikacyjnym, przyspieszona na odcinku Piotrków Tryb.- Łódź Widzew.
Łódź- Zelów p. Łask
Opoczno- Tomaszów Mazowiecki- Łódź- Łask- Zelów, kursy byłyby przyspieszone na odcinku Tomaszów Maz.- Łódź- Łask, pomijając mniejsze przystanki na tej trasie.
Fot. prof_klos , http://gtlodz.eu/cat-kolej,90. html?page=33
Fot. prof_klos , http://gtlodz.eu/cat-kolej,90. html?page=33
Na terenie woj. Łódzkiegoo istnieją potencjalne linie kolejowe zdatne do wznowienia ruchu pasażerskiego:
Linia do Spały- obsługiwana mogłaby być regularnie we wszystkie weekendy, oraz odbudowany mógłby być fragment linii Łódź- Zelów,a konkretnie odcinek Łask-Zelów. Przed laty istniała tutaj krótka linia do Zelowa, łącząca Zelów z Łodzią p. Łask, wg źródeł została ona już częściowo rozebrana na terenie 9-tysięcznego Zelowa.
Przypisy
- Komunikacja i struktura gminy (pol.). Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Buczek. [dostęp 2013-09-12].
Adam Fularz
Gazeta Łódzka
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Posted by Telewizja Opera
on 03:00.
Filed under
kolej w Polsce
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0