MIB odpowiada na pytanie o "wirtualne agmomeracje"
1/ z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7. 1. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym lokalnego transportu zbiorowego należy do zadań własnych gminy.
2/ z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym art. 4. 1. powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym transportu zbiorowego.
3/ z 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych art. 12.1 związek metropolitalny wykonuje zadania publiczne w zakresie publicznego transportu zbiorowego na obszarze związku;
Stosownie do art. 4. Ust. 1 Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ustala granice poszczególnych obszarów metropolitalnych na potrzeby tworzenia związków metropolitalnych przez wskazanie gmin wchodzących w skład obszarów metropolitalnych oraz ust. 2 tworzy w poszczególnych obszarach metropolitalnych związki metropolitalne, ustalając jednocześnie ich nazwy.
4/ z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym art. 15 a postanawia, że związek metropolitalny ustanawia zintegrowany system taryfowo–biletowy obowiązujący w jego granicach. Organizatorzy gminnych i powiatowych przewozów pasażerskich na terenie związku metropolitalnego są obowiązani do uczestnictwa w systemie taryfowo-biletowym. Wzajemne rozliczenia z tytułu uczestnictwa organizatorów gminnych i powiatowych przewozów pasażerskich w zintegrowanym systemie taryfowo-biletowym na terenie związku metropolitalnego określa porozumienie zawarte przez związek metropolitalny i odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego.
Jednocześnie w kontekście problematyki związków komunikacyjnych przykładem funkcjonowania w Polsce jest Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach,który liczy 29 gmin. Zasady organizacji publicznego transportu zbiorowego zostały zawarte w szczególności w ustawie z 16 grudnia 2010r. o publicznym transporcie zbiorowym, która została uchwalona jako uszczegółowienie regulacji zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007.
Stosownie do przepisów ww. ustawy istnieje obowiązek opracowywania zrównoważonych planów rozwoju transportu publicznego. Organami, które muszą sporządzić takie dokumenty, to m.in. powiaty liczące ponad 80 tys. mieszkańców (w tym związki powiatów powyżej 120 tys. mieszkańców) i miasta powyżej 50 tys. oraz związki międzygminne powyżej 80 tys. mieszkańców.
Zgodnie z zapisami Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (przyjęta w styczniu 2013 r.), kierunkami interwencji w zakresie transportu miejskiego są:
· przekształcenie sieci transportowej miasta w sprawny i funkcjonalny element infrastruktury regionu i systemu transportowego kraju, zapewniający dogodne powiązania z innymi regionami i z europejskim systemem transportowym;
· zorganizowanie sprawnego, zgodnego z oczekiwaniami mieszkańców przemieszczania osób wewnątrz miasta i ułatwienie przemieszczania do i z obszarów zewnętrznych;
· zorganizowanie sprawnego przemieszczania samochodów ciężarowych, w jak najmniejszym stopniu zakłócającego ruch w mieście;
· zapewnienie równowagi pomiędzy zdolnością transportu do służenia rozwojowi ekonomicznemu, a poszanowaniem środowiska naturalnego i zachowaniem jakości życia w przyszłości.
E. Kisil, MIB
Mamy w Polsce, wierząc wysoce niepewnym danym demograficznym GUS, 10 aglomeracji powyżej pół miliona mieszkańców (z czego 5 ponadmilionowych) i około 20 mniejszych aglomeracji, mieszczących się w przedziale 100- 500 tys. ludności.
Największa z nich, Konurbacja Górnośląska liczy około 3,2 mln mieszkańców, bez uwzględnienia depopulacji i migracji ludności (w Polsce brak jest nawet wiarygodnych danych demograficznych). Konurbacja pozbawiona jest głównego, dominującego ośrodka miejskiego i ma wiele równorzędnych centrów (stąd też poprawne określenie tego skupiska ludności to konurbacja, a nie aglomeracja). Obejmuje ona dwa okręgi przemysłowe (Górnośląski i Rybnicki) i wraz z czeską Ostrawą jest największym skupiskiem ludzi w tej części Europy, liczącym 4,5 mln mieszkańców. Gdyby to śląskie megapolis stanowiło jedno miasto, byłoby 3. najludniejszym na kontynencie, po Londynie i Paryżu. I cóż z tego, skoro polskie aglomeracje to twory, ogólnie ujmując, wirtualne?
Plenerowe muzeum
Polskie aglomeracje i konurbacje są nimi w zasadzie tylko na papierze i w głowach naukowców-futurologów. Jedna z definicji tych form skupisk ludzkich głosi, iż jest to zespół miast połączonych wspólną siecią komunikacyjną. Otóż w Polsce tą sieć komunikacyjną to nawet w większości przypadków mamy, tylko że nie jest ona wykorzystana, a na przeszkodzie w jej wykorzystaniu stoi gąszcz państwowych monopoli, tama administracyjnych ograniczeń i biurokratycznych zapór dla inicjatywy prywatnych przewoźników którzy z chęcią realizowaliby zyskowne przewozy aglomeracyjne, ale w większości nie mogą.
Na ich (i potencjalnych pasażerów) nieszczęście polski transport zbiorowy ostał się przed reformatorami i działa jako plenerowe muzeum gospodarki planowej w jej najgorszym, bo już zdegenerowanym,wydaniu. Na jego straży stoi powstałe w celu obrony status-quo lobby działających ręka w rękę dyrektorów i lobbystów.
Tabela1. Największe miasta Polski i ich aglomeracje
Nr. | Aglomeracja | Szacunkowaliczba mieszkańcówaglomeracji* | Głównemiasto | Liczbamieszkańców głównegomiasta |
1 | KonurbacjaGórnośląska | 3,2mln | Katowice | 334,2 |
2 | Agl.Warszawska | 2,5mln | Warszawa | 1607,6 |
3 | Agl.Łódzka | 1,1mln | Łódź | 778,2** |
Kon.Trójmiejska | 1,0mln | Gdańsk | 456,7 | |
5 | Agl.Krakowska | 1,0mln | Kraków | 733,1 |
6 | Agl.Wrocławska | 0,8mln | Wrocław | 632,2 |
7 | Agl.Poznańska | 0,8mln | Poznań | 581,2 |
8 | Kon.Bydgosko- Toruńska | 0,8mln | Bydgoszcz | 384,7 |
9 | Agl.Szczecińska | 0,6mln | Szczecin | 415,7** |
10 | Agl.Lublina | 0,5mln | Lublin | 354,2 |
źródło:GUS 2003, *- szacunki własne na 2004 wg wikipedia.org ihttp://www.world-gazetteer.
**-możliwość znacznej depopulacji z racji postępującej migracji i nieaktualności danych GUS.
Zorganizuj się sam
Aglomeracje w większości przypadków krajów wysokouprzemysłowionych opierają się na komunikacji zbiorowej, a tą w Polsce traktuje się jako usługę dla osób mniej zaradnych życiowo, biednych etc. Nie istnieje komunikacja zbiorowa w jej zachodnioeuropejskim kształcie usługi komplementarnej i konkurencyjnej do wykorzystania samochodu osobowego, oferującej porównywalne prędkości i komfort. Bardzo często w miastach Europy Zachodniej oferuje się szybsze czasy przejazdu dzięki np. uprzywilejowaniu transportu zbiorowego w ruchu czy na skrzyżowaniach z transportem indywidualnym, redukując jednocześnie możliwość podróży samochodem osobowym do centrum miast.
W Polsce nadal brak jest aktów prawnych o transporcie zbiorowym zgodnych z dyrektywami Komisji Europejskiej odnośnie wprowadzenia mechanizmów konkurencji w tym sektorze, ba, w zasadzie brakuje nawet samych aktów prawnych o organizowaniu transportu publicznego, wobec czego nie organizuje go nikt- tak jest np. z transportem regionalnym. Trudno też oczekiwać by ten zorganizował się sam.
Jak tu bowiem mówić o spójnym systemie komunikacyjnym w aglomeracji,skoro np. w tzw. Trójmieście Lubuskim (zespół nadodrzańskich miast Zielona Góra, Nowa Sól, Sulechów zamieszkałych przez 180tys. osób) działa 9 różnych przewoźników, każdy z nich posiada inny system biletowy i inaczej je dystrybuuje: jeden z przewoźników sprzedaje bilety wyłącznie w kasach na dworcach, inny wyłącznie u kierowców w autobusach, a jeszcze inny, największy przewoźnik autobusowy tej aglomeracji, sprzedaż biletów prowadzi wyłącznie w automatach zamontowanych w każdym autobusie i na niektórych przystankach?
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.