Polsko- niemiecki szczyt transportowy: postulaty organizacji pozarządowych
Od czasu pierwszego Szczytu Kolejowego we wrześniu 2015 roku miały miejsce widoczne poprawy w następujących punktach:
1. Przywrócenie oraz przedłużenie połączeń
- Przywrócenie bezpośredniego połączenia Drezno – Wrocław w ruchu regionalnym.
- Przywrócenie przejazdów weekendowych pomiędzy Berlinem a Wrocławiem w ramach projektu „Pociąg do Kultury".
- Poprawa połączeń z Węglińca, Jeleniej Góry i Zielonej Góry do Görlitz poprzez wydanie zezwolenia Kolejom Dolnośląskim (KD) na wjazd na dworzec w Görlitz.
- Przedłużenie połączenia Zielona Góra – Frankfurt nad Odrą do Berlina, jak również połączenia Berlin – Kostrzyn do Gorzowa Wielkopolskiego i Krzyża.
2. Wprowadzenie oferty podróży do Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocławia
- Kulturalny program ramowy w Pociągu do Kultury Berlin – Wrocław oraz w Pociągu do Sztuki Drezno – Wrocław ze względu na swoją specyfikę,
- atrakcyjne ceny biletów oraz kampanię reklamową przyczynił się do wzrostu liczby podróżnych.
3. Nowe podstawy prawne dla transportu transgranicznego
- Ratyfikowanie i wejście w życie dnia 27.04.2016 r. polsko-niemieckiej umowy o współpracy w dziedzinie komunikacji kolejowej ułatwia m.in. regulowanie prowadzenia ruchu i przydzielania tras.
- Nowa umowa infrastrukturalna między PKP Polskie Linie Kolejowe a DB Netz AG reguluje zasady utrzymania i modernizacji infrastruktury, a także zasady prowadzenia ruchu i przydzielania tras.
- Rozbudowa infrastruktury
- Bieżąca rozbudowa trasy na etapie Hoyerswerda – Horka – granica państwa DE/PL.
- Klasyfikacja na liście priorytetowej Federalnego Planu Transportowego (BVWP) projektu jednotorowej elektryfikacji trasy Angermünde – Szczecin.
- Przeniesienie projektu elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec, rozbudowy przejścia granicznego Szczecin – Tantow, jak również rewitalizacji tras Jelenia Góra – Zgorzelec oraz Krzyż – Gorzów Wlkp. na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego.
Pomimo licznych popraw wciąż istnieje znaczna potrzeba działań. Wizją Wspólnej Koncepcji Przyszłości 2030 dla polsko-niemieckiego obszaru powiązań jest, aby stworzyć z landów Meklemburgii-Pomorza Przedniego, Brandenburgii, Berlina i Saksonii, a także województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego i dolnośląskiego wspólnego obszaru wzrostu w Europie ze ścisłymi powiązaniami transgranicznymi. Do tego konieczne są dalekosiężne zmiany w polsko-niemieckim transporcie szynowym.Seitenumbruch
Postulaty wystosowane na Szczyt Kolejowy 2016
Apelujemy do uczestników II Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego o uwzględnienie w czasie obrad następujących kwestii:
1. Przywrócenie połączeń dalekobieżnych
- Przywrócenie oferty dalekobieżnej ukierunkowanej na popyt relacji Berlin – Wrocław po ukończeniu elektryfikacji odcinka Hoyerswerda – Horka – granica państwa końcem 2018 roku, zaś do tego czasu kontynuacja Pociągu do Kultury.
- Włączenie połączenia Lipsk – Drezno – Wrocław – Katowice – Kraków do planów połączeń dalekobieżnych.
- Wsparcie ze strony Ministerstw Transportu w zakresie standaryzacji wyposażenia składów spalinowych oraz elektrycznych w systemy bezpieczeństwa obu krajów.
2. Poprawa osiągalności centrów regionalnych oraz ponadregionalnych
- Rozbudowa stacji granicznych w Görlitz, we Frankfurcie nad Odrą oraz Szczecinie tak, by stały się multimodalnymi węzłami komunikacyjnymi.
- Ścisła współpraca podczas tworzenia rozkładów jazdy pomiędzy polskimi a niemieckimi przewoźnikami.
3. Rozbudowa infrastruktury
- Aktywne wsparcie przez krajowe ministerstwa w uzupełnianiu braków na trasach transgranicznych Sieci Transeuropejskiej, w szczególności:
- Tymczasowa elektryfikacja części stacji w Görlitz polskim prądem stałym oraz połączenie jej z elektryfikacją odcinków Węgliniec – Zgorzelec i Jelenia Góra – Zgorzelec do 2019 r.; perspektywiczna przebudowa dworca w Görlitz na dworzec zmiany systemu zasilania trakcyjnego oraz elektryfikacja odcinka trasy Drezno – Görlitz do 2025 r.;
- Elektryfikacja trasy Cottbus – Görlitz, rozbudowa odcinka Lübbenau – Cottbus, naprawa drugiego toru dla ruchu dalekobieżnego na dworcu w Königs Wusterhausen, jak również częściowe przywrócenie dwutorowości na trasie Cottbus – Görlitz;
- Rozbudowa i elektryfikacja Kolei Wschodniej Berlin – Kostrzyn, a także elektryfikacja trasy Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż;
- Reaktywacja i elektryfikacja trasy Ducherow – Świnoujście;
- Rozbudowa i elektryfikacja odcinka Angermünde – Szczecin do 2021 r.
4. Zintensyfikowanie współpracy władz z przewoźnikami
- Wspólne rozwiązania dla wieloletniego planu finansowego dotyczącego przejazdów transgranicznych
- Wykorzystanie prawnych możliwości dla intensywniejszej kooperacji, w szczególności wspólne rozpisywanie przetargów na przejazdy transgraniczne oraz koordynowanie rozbudowy infrastruktury na podobieństwo EUWT w niemiecko-czeskim regionie dla budowy trasy Drezno – Praga .
- Większe nakłady na reklamę ofert transgranicznych.
- Ustanowienie przewidzianej w umowie o współpracy w dziedzinie komunikacji kolejowej wspólnej polsko-niemieckiej grupy roboczej jako strategicznie planującego organu.
28 listopada 2016 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.