Szybka kolej miejska z Krakowa do Skawiny?
Porozumienie zakłada wspólne starania o przedłużenie drugiej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków – Miechów – Sędziszów w kierunku Skawiny, a następnie do Przeciszowa, przez Brzeźnicę, Spytkowice i Zator oraz w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej. Dzięki takiemu rozwiązaniu Szybka Kolej Aglomeracyjna w przyszłości pomoże odciążyć zakorkowaną drogę krajową nr 44, ale przede wszystkim skutecznie skomunikuje ośrodki gospodarcze w regionie, do których dojeżdża codziennie wielu pracowników. Porozumienie na rzecz współpracy w zakresie uruchomienia linii SKA podpisał marszałek Jacek Krupa oraz przedstawiciele samorządów: Tomasz Ożóg - zastępca burmistrza Skawiny, Augustyn Ormanty - burmistrz Kalwarii Zebrzydowskiej, Bogusław Antos - wójt Brzeźnicy, Mariusz Krystian - wójt Spytkowic, Mariusz Makuch - burmistrz Zatora oraz Bogdan Cuber - wójt Przeciszowa.
- Rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to przyszłość transportu publicznego w naszym regionie. Małopolanie już teraz chętnie wybierają kolej, bo nie chcą tracić czasu na stanie w korkach dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnie. Chcemy by mieszkańcy i turyści podróżowali szybko i wygodnie, dlatego rozwijamy system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – zwiększyliśmy częstotliwość kursowania pociągów, zaoferowaliśmy nowy atrakcyjny rozkład jazdy, zainwestowaliśmy w nowoczesny tabor i zintegrowany bilet w postaci Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, do której wciąż dołączają się nowi partnerzy. A to jeszcze nie koniec naszych działań – mówi marszałek Jacek Krupa. - Cieszę się, że potrzebę rozwoju SKA dostrzegają także lokalni samorządowcy, którzy są inicjatorami dzisiejszego porozumienia. Przed nami wszystkimi sporo pracy, ale wspierając się wzajemnie szybciej osiągniemy postawiony sobie cel – dodaje marszałek.
Partnerstwo między gminami i samorządem ma się opierać przede wszystkim na wypracowaniu wspólnych rozwiązań, które umożliwią uruchomienie szybkiej kolei z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia. Partnerzy skoncentrują się na rozwoju lokalnej infrastruktury technicznej, będą także wspólnie prowadzić działania informacyjne i konsultacje społeczne. Już teraz lokalne samorządy przygotowały lub pracują nad dokumentami dotyczącymi integracji poszczególnych środków transportu z transportem kolejowym. Dotyczy to w szczególności budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych, chodników i ścieżek rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych oraz zmianę tras linii autobusowych tak, by dowoziły one pasażerów bezpośrednio do przystanków SKA.
Uruchomienie linii SKA do Skawiny będzie możliwe dopiero po zakończeniu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Zanim jednak ta linia szybkiej kolei zostanie wydłużona w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia, dzięki czemu połączy Zatorską Strefę Aktywności Ekonomicznej ze Skawińskimi Strefami Gospodarczymi, Krakowem i ośrodkami pielgrzymkowymi, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych analiz dotyczących m.in. potencjalnego zainteresowania pociągami na poszczególnych odcinkach oraz zdiagnozowanie istniejących problemów i znalezienie sposobów ich rozwiązania. Dopiero na tej podstawie zostanie opracowany plan rozwoju SKA oraz wyznaczone kierunki dalszych wspólnych działań.
wg UMWM
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.