Rzecznik prasowy PKP o planie Morawieckiego na kolei państwowej
W obecnej perspektywie unijnej polska kolej otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 66 mld zł. Oznacza to, że planowane inwestycje będą realizowane w niespotykanej dotąd w naszym kraju skali. Tak duża kwota stwarza szansę na rozwój nie tylko transportu kolejowego, ale również wszystkich powiązanych z nim branż – jak choćby produkcyjną czy budowlaną. Jeden z elementów Planu Morawieckiego – program Luxtorpeda 2.0. – zakłada zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów na potrzeby komunikacji zbiorowej, w tym kolei. Grupa PKP już teraz może pochwalić się tym, że w zasobach swojego głównego przewoźnika – PKP Intercity – znalazł się tabor wyprodukowany przez polskie firmy. Obecnie duży nacisk spółka kładzie także na unowocześnianie starszych, wysłużonych wagonów. Efektywna modernizacja możliwa jest dzięki odpowiedniemu zapleczu remontowemu. W ramach strategii taborowej do 2020 r. przewoźnik zamierza nie tylko zakupić i wyremontować swój tabor, ale również unowocześnić kilkanaście stacji serwisowych.
Obecne działania Grupy PKP ukierunkowane są na długofalowe efekty, przynoszące korzyści całej gospodarce. Na wzrost atrakcyjności miast i regionów, poprzez zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego, mają wpłynąć planowane i realizowane w obecnej perspektywie projekty związane z budową i przebudową dworców, modernizacją i rozbudową infrastruktury oraz modernizacją dotychczasowego i zakupem nowego taboru. Co bardzo ważne, zamierzamy rozwijać, a nie „zwijać" polską kolej, jak to miało miejsce w minionych latach. Przykładem jest chociażby reaktywacja po kilkunastu ruchu kolejowego na nieczynnych trasach: np. Białystok – Waliły, Przemyśl – Medyka. Kolej powinna pozostać kołem zamachowym gospodarki i przyczyniać się do likwidowania różnic pomiędzy Polską A, B i C.
Geograficzne położenie Polski sprawia, że może być ona jednym z beneficjentów istniejących i przyszłych korytarzy transportowych. Aby w pełni korzystać z możliwości jakie oferują korytarze, konieczne jest jednak udrożnienie głównych szlaków kolejowych. To jeden z głównych priorytetów Grupy PKP w obecnej perspektywie. Kolejnym jest poprawa dostępu do polskich portów. Do 2020 roku PKP PLK realizować będzie specjalny program portowy, który obejmie porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Nowe inwestycje, o przewidywanej wartości ok. 4 mld zł, zwiększą przepustowość linii, konkurencyjność przewozów towarowych oraz skrócą czas przewozu ładunków. Dzięki temu sprawniejszy transport towarów trasami kolejowymi przełoży się na rozwój całej gospodarki.
Warto dodać, że Grupa PKP aktywnie angażuje się także w programy rządowe niezwiązane bezpośrednio z koleją. Jednym z takich przykładów może być program Mieszkanie Plus. PKP S.A. przekazała szczegółowy wykaz 27 działek w 15 miastach, które mogą być wykorzystane w programie.
Paulina Jankowska
Rzecznik prasowy
Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna
--
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.