UTK odpowiada: dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce
Do UTK: dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce
Szanowni Państwo,
Opisujemy sprawę licznych przewoźników, począwszy od sprawy Lubuskiej Kolei Regionalnej z 1992 roku, aż po sprawę czeskiego przewoźnika Leo Express. Zebraliśmy kilka przypadków odmów dostępu do infrastruktrury. Opisujemy polski rynek kolejowy w ostatnich 25 latach. Doszło do ogromnego skurczenia się sieci czynnych linii kolejowych- ich długość spadła o 10 tys. km. Czy winę za to nie ponosi polityka Państwa urzędu?
W jaki sposób Państwa urząd nadzoruje ten rynek? Czy spotkali się Państwo z podobnymi praktykami jak te opisywane przez przewoźników? Część z nich dopiero w prywatnych rozmowach opisała kulisy całego procesu. Jeden przewoźnik otrzymał koncesję lub licencję dopiero na kilkanaście godzin przez rozkładowym wjazdem swojego pociągu na teren Rzeczp. Polskiej- licencja miała dotrzeć faxem do biura w dzień wolny od pracy poprzedzający uruchomienie kursów na teren Rzeczp. Polskiej. Czy to praktyka Państwa urzędu?
W odpowiedzi na e-mail z 30 października 2016 r. wystosowany przez Pana Adama Fularza
z Wydawnictwa Merkuriusz Polski „Wieczorna.PL" sp. z o.o., informuję jak poniżej:
W odniesieniu do otrzymania koncesji lub licencji informuję, że zgodnie z art. 45 ust. 1
ustawy z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z
2016 r., poz. 1727), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym", działalność gospodarcza
polegająca na wykonywaniu przewozów kolejowych osób lub rzeczy albo na świadczenie
usług trakcyjnych podlega licencjonowaniu. Art. 45 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym
stanowi, że licencja jest potwierdzeniem zdolności przedsiębiorcy do wykonywania funkcji
przewoźnika kolejowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz państw członkowskich
Unii Europejskiej (…).
Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE
z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru
kolejowego (Dz. Urz. UE, L 343 z 14.12.2012, s. 32-77), przedsiębiorstwo jest upoważnione
do ubiegania się o przyznanie licencji w państwie członkowskim, w którym ma siedzibę.
Wobec powyższego oraz zgodnie z art. 23 powyżej przywołanej dyrektywy, licencja wydana
przez krajowy organ wydający licencje zachowuje ważność na całym terytorium Unii
Europejskiej, a przedsiębiorstwo prowadzące już działalność przewoźnika kolejowego
w innym państwie członkowskim winno posiadać licencje na wykonywanie przewozów
kolejowych osób lub rzeczy albo na świadczenie usług trakcyjnych wydaną przez inne
państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym ma siedzibę.
W tym miejscu wskazać również należy, że sama licencja nie uprawnia przedsiębiorcy
do dostępu do infrastruktury kolejowej (art. 43 ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).
Dokumentem uprawniającym przewoźnika kolejowego do dostępu do infrastruktury
kolejowej jest certyfikat bezpieczeństwa, o czym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy
o transporcie kolejowym.
Zgodnie z art. 10 pkt 4 Dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych (Dz. Urz. UE L 164
z dnia 30 kwietnia 2004 r., s. 44), władza bezpieczeństwa Państwa Członkowskiego,
w którym przedsiębiorstwo kolejowe planuje wykonywanie dodatkowych usług
transportowych, wydaje krajowy certyfikat bezpieczeństwa, wymagany zgodnie z ust. 2 lit. b.
W odpowiedzi na Pana e-mail informuję również, że zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o
transporcie kolejowym do zadań Prezesa UTK w zakresie regulacji transportu kolejowego
należy m.in. wydawanie decyzji w sprawie otwartego dostępu.
Stosownie do art. 28 r ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym „decyzję w sprawie
wykonywania przez przewoźnika kolejowego przewozów w ramach otwartego dostępu
na danej trasie wydaje, za opłatą, Prezes UTK na podstawie wniosku złożonego przez
przewoźnika kolejowego, po przeprowadzeniu analizy wpływu działalności określonej
we wniosku na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii na podstawie
umowy o świadczenie usług publicznych."
Ustęp 1b tego samego przepisu wskazuje natomiast, że Prezes UTK może odmówić wydania
decyzji o przyznaniu otwartego dostępu jedynie w przypadku, gdy „działalność określona
we wniosku wpłynie na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii
na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, skutkując:
a) wzrostem poziomu rekompensaty wypłacanej przez organizatora operatorowi
publicznego transportu kolejowego o więcej niż 10% w stosunku do poziomu wynikającego
z umowy o świadczenie usług publicznych, lub
b) zakłóceniem regularności przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem natężenia ruchu
na linii kolejowej oraz potrzeb podróżnych."
Tym samym, przytoczone wyżej przesłanki stanowią podstawę do odmowy wydania decyzji
o przyznaniu otwartego dostępu, tylko jeżeli są skutkiem wpływu przewozów określonych
we wniosku o przyznanie otwartego dostępu na warunki ekonomiczne usług świadczonych
na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych na tej samej linii.
Ponadto informujemy, że terminy wydawania decyzji przez Prezesa UTK określone są
przepisami prawa i są one zachowywane. W przypadku gdy strona ma wątpliwości może
sprawę skierować do sądu administracyjnego.
--
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 11:23.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0