dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

UTK odpowiada: dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce

Do UTK: dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce

Szanowni Państwo,
Opisujemy sprawę licznych przewoźników, począwszy od sprawy Lubuskiej Kolei Regionalnej z 1992 roku, aż po sprawę czeskiego przewoźnika Leo Express. Zebraliśmy kilka przypadków odmów dostępu do infrastruktrury. Opisujemy polski rynek kolejowy w ostatnich 25 latach. Doszło do ogromnego skurczenia się sieci czynnych linii kolejowych- ich długość spadła o 10 tys. km. Czy winę za to nie ponosi polityka Państwa urzędu?

W jaki sposób Państwa urząd nadzoruje ten rynek? Czy spotkali się Państwo z podobnymi praktykami jak te opisywane przez przewoźników? Część z nich dopiero w prywatnych rozmowach opisała kulisy całego procesu. Jeden przewoźnik otrzymał koncesję lub licencję dopiero na kilkanaście godzin przez rozkładowym wjazdem swojego pociągu na teren Rzeczp. Polskiej- licencja miała dotrzeć faxem do biura w dzień wolny od pracy poprzedzający uruchomienie kursów na teren Rzeczp. Polskiej. Czy to praktyka Państwa urzędu?

W odpowiedzi na e-mail z 30 października 2016 r. wystosowany przez Pana Adama Fularza

z Wydawnictwa Merkuriusz Polski „Wieczorna.PL" sp. z o.o., informuję jak poniżej:

W odniesieniu do otrzymania koncesji lub licencji informuję, że zgodnie z art. 45 ust. 1

ustawy z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z

2016 r., poz. 1727), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym", działalność gospodarcza

polegająca na wykonywaniu przewozów kolejowych osób lub rzeczy albo na świadczenie

usług trakcyjnych podlega licencjonowaniu. Art. 45 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym

stanowi, że licencja jest potwierdzeniem zdolności przedsiębiorcy do wykonywania funkcji

przewoźnika kolejowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz państw członkowskich

Unii Europejskiej (…).

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE

z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru

kolejowego (Dz. Urz. UE, L 343 z 14.12.2012, s. 32-77), przedsiębiorstwo jest upoważnione

do ubiegania się o przyznanie licencji w państwie członkowskim, w którym ma siedzibę.

Wobec powyższego oraz zgodnie z art. 23 powyżej przywołanej dyrektywy, licencja wydana

przez krajowy organ wydający licencje zachowuje ważność na całym terytorium Unii

Europejskiej, a przedsiębiorstwo prowadzące już działalność przewoźnika kolejowego

w innym państwie członkowskim winno posiadać licencje na wykonywanie przewozów

kolejowych osób lub rzeczy albo na świadczenie usług trakcyjnych wydaną przez inne

państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym ma siedzibę.

W tym miejscu wskazać również należy, że sama licencja nie uprawnia przedsiębiorcy

do dostępu do infrastruktury kolejowej (art. 43 ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).

Dokumentem uprawniającym przewoźnika kolejowego do dostępu do infrastruktury

kolejowej jest certyfikat bezpieczeństwa, o czym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy

o transporcie kolejowym.

Zgodnie z art. 10 pkt 4 Dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia

29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych (Dz. Urz. UE L 164

z dnia 30 kwietnia 2004 r., s. 44), władza bezpieczeństwa Państwa Członkowskiego,

w którym przedsiębiorstwo kolejowe planuje wykonywanie dodatkowych usług

transportowych, wydaje krajowy certyfikat bezpieczeństwa, wymagany zgodnie z ust. 2 lit. b.

W odpowiedzi na Pana e-mail informuję również, że zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o

transporcie kolejowym do zadań Prezesa UTK w zakresie regulacji transportu kolejowego

należy m.in. wydawanie decyzji w sprawie otwartego dostępu.

Stosownie do art. 28 r ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym „decyzję w sprawie

wykonywania przez przewoźnika kolejowego przewozów w ramach otwartego dostępu

na danej trasie wydaje, za opłatą, Prezes UTK na podstawie wniosku złożonego przez

przewoźnika kolejowego, po przeprowadzeniu analizy wpływu działalności określonej

we wniosku na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii na podstawie

umowy o świadczenie usług publicznych."

Ustęp 1b tego samego przepisu wskazuje natomiast, że Prezes UTK może odmówić wydania

decyzji o przyznaniu otwartego dostępu jedynie w przypadku, gdy „działalność określona

we wniosku wpłynie na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii

na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, skutkując:

a) wzrostem poziomu rekompensaty wypłacanej przez organizatora operatorowi

publicznego transportu kolejowego o więcej niż 10% w stosunku do poziomu wynikającego

z umowy o świadczenie usług publicznych, lub

b) zakłóceniem regularności przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem natężenia ruchu

na linii kolejowej oraz potrzeb podróżnych."

Tym samym, przytoczone wyżej przesłanki stanowią podstawę do odmowy wydania decyzji

o przyznaniu otwartego dostępu, tylko jeżeli są skutkiem wpływu przewozów określonych

we wniosku o przyznanie otwartego dostępu na warunki ekonomiczne usług świadczonych

na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych na tej samej linii.

Ponadto informujemy, że terminy wydawania decyzji przez Prezesa UTK określone są

przepisami prawa i są one zachowywane. W przypadku gdy strona ma wątpliwości może

sprawę skierować do sądu administracyjnego.

--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 11:23. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for UTK odpowiada: dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery