Sukces kolei DKB w RFN
--
SUKCES KOLEI DKB
Linia kolei Duerner Kreisbahn, w skrócie DKB, leży w powiecie Dueren. W przeszłości linia ta należała do kolei federalnych Deutsche Bahn AG i była eksploatowana i zarządzana przez tą byłą kolej państwową, raczej z miernym skutkiem. Wyniki ekonomiczne i jakość usług przewozowych ulegały stałemu pogorszeniu, w związku z czym kolej DB AG zamierzała zamknąć tą linię w roku 1993. Przypuszczalnie linia zostałaby zamknięta, gdyby nie federalna ustawa o regionalizacji kolei, na podstawie której stworzono nową lokalna firmę Duerner Kreisbahn. Powstała kolej powiatowa zawiadująca zarówno infrastruktura jak i eksploatacja przejętej w maju 1993 roku linii kolejowej Rurtalbahn. Dzięki pomocy zainteresowanych gmin na poprawę nie trzeba było długo czekać, stworzono całkowicie nową ofertę przewozowa, pod każdym względem atrakcyjniejsza. Strona internetowa www.dkb-dn.de przedstawia aktualną ofertę przewozowa. Dokonano również zasadniczych zmian taboru kolejowego, infrastruktury, przystanków, rozkładu jazdy, zwiększenia prędkości i różnych ułatwień dla pasażerów, takie jak bardzo wygodne przesiadanie się drzwi w drzwi z pociągu do autobusu miejskiego wprost na tym samym peronie.
Fot. Centrum przesiadkowe kolej- autobus wykorzystywane przez DKB © Duerner Kreisbahn GmbH
Schemat linii kolei DKB z planowanym przedłużeniem do Linnich © Duerner Kreisbahn GmbH
Powodem tego może być fakt, ze operator kolei DKB to firma mająca spore doświadczenie w przewozach autobusowych (a wcześniej także tramwajowych). Wykorzystano wiec jakby typowe metody stosowane w komunikacji autobusowej. Kolej regionalna szybko stała się oczkiem w głowie tego przedsiębiorstwa, zaczęto wprowadzać na linie najnowocześniejsze pojazdy szynowe typu RegioSprinter z napędem spalinowym, zmodernizowano infrastrukturę celem zwiększenia prędkości jazdy, całkowicie przebudowano stacje i przystanki, tworząc punkty przesiadkowe na autobusy tego samego operatora, również firmy DKB. Stary rozkład jazdy z czterema lub trzema kursami dziennie został zastąpiony przez nowy rozkład z pociągami co 30 minut lub godzinę.
Fot. Pojazdy szynowe wykorzystywane przez DKB © Duerner Kreisbahn GmbH
Sukces przyszedł szybko. Oto dynamika zmian liczby pasażerów:
a) Linia Dueren- Juelich
Rok 1989 pod zarządem kolei DB AG: 392 osoby dziennie | |
Rok 1993, pod zarządem DKB- 513 osób dziennie | |
Rok 1994, pod zarządem DKB- 1045 osób dziennie | |
Rok 1995, pod zarządem DKB- 1124 osób dziennie | |
Rok 1996, pod zarządem DKB- 1820 osób dziennie | |
Rok 1997, pod zarządem DKB- 1921 osób dziennie | |
Rok 1998, pod zarządem DKB- 1982 osób dziennie, wzrost o 506 procent od roku 1989 |
a) Linia Dueren- Heimbach
Rok 1989 pod zarządem kolei DB AG: 809 osób dziennie | |
Rok 1993, pod zarządem DKB- 1149 osób dziennie | |
Rok 1994, pod zarządem DKB- 1222 osób dziennie | |
Rok 1995, pod zarządem DKB- 1453 osób dziennie | |
Rok 1996, pod zarządem DKB- 1605 osób dziennie | |
Rok 1997, pod zarządem DKB- 1789 osób dziennie | |
Rok 1998, pod zarządem DKB- 1793 osób dziennie, wzrost o 222 procenty od roku 1989 |
Kolej DKB rozwija się nadal, w 2002 roku będzie przedłużona do Linnich.
Adam Fularz
Źródła/
Materiały II Ogólnopolskiego Seminarium KOLEJ LOKALNA W POLSCE,
serwis www.dkb-dn.de
Tabela/ Dynamika zmian liczb pasażerów korzystających dobowo z danej linii kolejowej, w dni robocze od roku 1989, w procentach i wartościach bezwzględnych. © Duerner Kreisbahn GmbH
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.