porty lotnicze

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń

Petycja do posłów okręgu toruńskiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Kraków- Toruń Ardanowski Jan Krzysztof, PiS Borowi...

04 Oct 2018 | Komentarze comments | Read more

Co z portem lotniczym w Mielcu k. Tarnowa?

Od lat przekonujemy władze Mielca do inwestycji w lokalne lotnisko. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych p...

19 Apr 2017 | Komentarze comments | Read more
szybka kolej miejska

Propozycja kolei aglomeracyjnej dla Konina

W Olsztynie powstaje kolej miejska. W planach jest budowa przystanków przy istniejących liniach kolejowych, zwłaszcza wzdłuż linii kole...

18 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Szybka kolej miejska w Warszawie znajduje się w głębokim upadku

- Jak ZTM tłumaczy rekodrowo niskie wskaźniki wykorzystania kolei miejskiej w Warszawie?- dlaczego przewozy SKM są tak mało popularne?...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Jutro rusza kolej miejska we Wrocławiu po ponad 72-letniej przerwie

Część Wrocławian opowieść o tym że przed wojną we Wrocławiu już funkcjonowała kolejowa komunikacja miejska, traktuje jak miejską lege...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z koleją aglomeracyjną w Jeleniej Górze?

- czy PKP PLK potwierdza że wycofało się z projektu dot. budowy nowych przystanków Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej który opracowało ...

03 Mar 2016 | Komentarze comments| Read more

reformy PKP

polityka transportowa

W sprawie protestów wokół polityki transportowej

Szanowny Panie Redaktorze, temat Ostatniego Pokolenia jest poza kompetencjami Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z wyrazami szacu...

12 Dec 2024 | Komentarze comments| Read more

Sprawa likwidacji kolei podmiejskiej w Zielonej Górze- głos ekonomisty

Dlaczego likwidacja śródmiejskiego odcinka sieci kolejowej może wygenerować do 300 mln strat? Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny Ziel...

19 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Co z portem lotniczym w Koszalinie?

Port lotniczy Radom ponad rok temu pozyskał kolejnego przewoźnika, linie Sprintair, oferujące z tego portu lotniczego połączenia do G...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more

Polski absurd ekonomiczny- likwidacja lokalnych lotnisk pasażerskich. Biedne regiony tracą przez to rocznie ok. 130 mln PLN dochodów z turystyki

Fot. Zdjęcia likwidowanego lotniska w Legnicy W Polsce zlikwidowano większość portów lotniczych. Powtarzanym w mediach tabloidowych ...

09 Apr 2017 | Komentarze comments| Read more
ekologia

Bezpieczeństwo rowerzystów w krajach rozwijających się

W polskich miastach nie ma dróg rowerowych, mimo że przy odrobinie dobrej woli możnaby je wyznaczyć choćby na chodnikach. Wzdłuż polsk...

20 Sep 2012 | Komentarze comments| Read more
lotniska powojskowe

Propozycja Redakcji: Kolej do Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost

Schemat połączenia:WprowadzeniePort lotniczy w Babimoście koło Zielonej Góry, podobnie jak wiele innych portów lotniczych na świecie, stoi ...

31 Mar 2024 | Read more
transport autobusowy

W Polsce transport publiczny upada

Transport publiczny ma to do siebie, iż musi zostać zorganizowany i nie zorganizuje się sam z siebie. W krajach cywilizacji Zachodu normal...

28 Feb 2016 | Read more
urban sprawl

O polskich miastach doby suburbanizacji

Suburbanizacja, często nazywana opuchnięciem miast, urbanizacją rozlewającą się albo urban sprawl to proces rozlewania się miast w wi...

09 Apr 2017 | Read more
porty morskie

Czy z Gdańska do Kłajpedy mogłyby kursować promy?

Czy z Gdańska promy morskie mogłyby kursowac w relacji do Kłajpedy? Swego czasu zaproponowałem takie połączenie. Nie otrzymałem nigdy...

18 Apr 2017 | Read more
PKP

Bałagan na szynach, miliardy w błoto. PKP wiecznie żywe

Rząd opowiada historie z gatunku finansowego science-fiction na temat planów budowy sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Tymczasem d...

22 Jul 2010 | Read more
demonopolizacja rynku

Czy w Polsce koleje miejskie mogą ożyć?

W Polsce istnieje wielka szansa na wprowadzenie nowoczesnego systemu miejskiego transportu szynowego typu S-bahn znanego podróżującym do ...

04 May 2017 | Read more
deregulacja

Propozycje reform w dziedzinie transportu

Wybory parlamentarne w Polsce to festiwal rozczarowań. Dla wielu prowincjonalnych polityków program polityczny nie ma znaczenia, oni- w pr...

03 Mar 2016 | Read more
koleje w Wielkiej Brytanii

Tanie linie kolejowe - ich historia w Wielkiej Brytanii

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#V...

20 Sep 2012 | Read more

dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Zmiany w organizacji ruchu kolejowego na Zamojszczyźnie: kontrowersje wokół nowej trasy „Hetmana”


Od grudnia 2024 roku pociąg InterCity „Hetman” kursuje nową trasą przez Mielec, co wprowadziło istotne zmiany w układzie połączeń kolejowych na Zamojszczyźnie. Z jednej strony, decyzja ta przyniosła znaczące skrócenie czasu przejazdu z Zamościa do Krakowa z 5 godz. 11 min. do 3 godz. 55 min., ale z drugiej strony – wywołała duże niezadowolenie wśród mieszkańców regionu, którzy stracili bezpośrednie połączenie z Wrocławiem.

Nowe połączenia, stare problemy

Włączenie Mielca do sieci połączeń PKP Intercity było od dawna wyczekiwanym krokiem. Przez lata miasto to pozostawało jednym z największych w Polsce bez dostępu do dalekobieżnych pociągów pasażerskich. Decyzja o skierowaniu „Hetmana” przez Mielec została uroczyście ogłoszona przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, który podkreślał, że kolej ma docierać do jak największej liczby miast i służyć wszystkim mieszkańcom regionów.

Jednakże zmiana trasy wiązała się ze skróceniem relacji „Hetmana” do Krakowa, co spotkało się z ostrą krytyką wśród mieszkańców Zamojszczyzny. Do tej pory pociąg ten kursował aż do Wrocławia, zapewniając bezpośrednie połączenie z dużymi ośrodkami Górnego i Dolnego Śląska.

Skrócenie trasy pociągu do relacji Hrubieszów – Kraków jest katastrofalnym w skutkach rozwiązaniem dla naszego regionu” – pisali w liście otwartym do wiceministra Malepszaka posłowie oraz samorządowcy z Zamojszczyzny. – „Poprzedni rząd rozwijał połączenia kolejowe w naszym regionie i zasadnym byłoby utrzymanie tego stanu rzeczy” – podkreślali.

Kolej na Zamojszczyźnie: potrzebne nie tylko połączenia, ale i skomunikowanie regionu

Decyzja o zmianie trasy „Hetmana” unaocznia kluczowy problem transportowy Zamojszczyzny. Region ten, choć włączony w siatkę PKP Intercity, nadal boryka się z brakiem wygodnych i dobrze skomunikowanych połączeń z największymi ośrodkami kraju.

Jak podkreśla Bartosz Sojda z portalu LubelskaKolej.net, mieszkańcy Zamościa mają nietypowy rozkład kierunków podróżyoprócz dominującego kierunku do Warszawy, duże znaczenie mają także połączenia do Krakowa, Wrocławia i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. O ile do Krakowa podróżują głównie studenci, to mieszkańcy podróżujący na Śląsk to w dużej mierze osoby starsze, dla których przesiadki są szczególnie uciążliwe.

Przesiadki? Chaos i brak skomunikowania

Nowy układ połączeń wyraźnie pokazuje, jak poważnym problemem są źle skoordynowane przesiadki. W ciągu zaledwie miesiąca funkcjonowania nowego rozkładu kilkukrotnie nie udało się utrzymać skomunikowania dla jedynego połączenia w dobie. Ponadto dochodziło do improwizowanych zmian miejsca przesiadki spowodowanych opóźnieniami, a na stacji Kraków Główny panował kompletny chaos organizacyjny.

To sytuacja, w której pasażerowie zamiast mieć zapewnioną stabilną i przewidywalną podróż, muszą liczyć na szczęście, że zdążą na kolejny pociąg” – komentują eksperci.

Czy Zamojszczyzna straciła więcej, niż zyskała?

Decyzja o skróceniu „Hetmana” do Krakowa niewątpliwie przyniosła korzyści w postaci skrócenia czasu przejazdu na tej trasie, ale jednocześnie odebrała mieszkańcom regionu ważne połączenie na Śląsk i do Wrocławia.

Warto zauważyć, że reakcje mieszkańców oraz samorządowców pokazują, jak istotne jest planowanie połączeń kolejowych nie tylko pod kątem obecności na mapie PKP Intercity, ale także realnej użyteczności dla mieszkańców. Bez dobrej koordynacji i przemyślanej siatki połączeń, nawet nowo uruchomione pociągi mogą w praktyce niewiele poprawić sytuację transportową regionu.

Co dalej?

Nieoficjalnie mówi się, że władze województwa lubelskiego rozważają wniosek o wydłużenie relacji „Hetmana” przynajmniej do Katowic, tak aby mieszkańcy Zamojszczyzny odzyskali wygodniejsze połączenie z południem kraju.

Pytanie jednak, czy zmiany te zostaną wprowadzone w kolejnym rozkładzie jazdy, czy też pasażerowie zostaną zmuszeni do korzystania z chaotycznych i niepewnych przesiadek przez dłuższy czas.

Zamojszczyzna, choć formalnie nie została wykluczona komunikacyjnie, nadal musi walczyć o stabilne i przewidywalne połączenia dalekobieżne – takie, które rzeczywiście odpowiadają na potrzeby mieszkańców regionu.

opr. SztInt wg ZBS z dn. 26.2.2025

Posted by Adam Phoo on 03:58. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Zmiany w organizacji ruchu kolejowego na Zamojszczyźnie: kontrowersje wokół nowej trasy „Hetmana”

Prześlij komentarz

Photo Gallery

Designed by Solaranlagen | with the help of Bed In A Bag and Lawyers