Pytania o Krakowską Małą Kolej Obwodową
czy planowana jest budowa przystanków osobowych na tzw. małej kolei obwodowej Krakowa? Możliwa jest wówczas kolej dookólna, przy czym dwukrotnie byłyby zmieniany kierunek ruchu- na stacji Kraków- Płaszów oraz na stacji Kraków Mydlniki. W Hamburgu zmiana kierunku ruchu zajmuje kilkadziesiąt sekund na tamtejszej sieci kolei miejskiej. Wystarczy zmiana organizacji ruchu kolejowego, czy odpowiednio dostosowany tabor.
Propozycja ta znalazła się w planie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla Krakowa, ale nie doczekała się realizacji. Dzięki zmianie kierunku możliwe jest domknięcie okręgu, a pociągu kursowałyby na trasie dookólnej Kraków Główny- Kraków Mydlniki- przystanki osobowe na kolei dookólnej- Kraków Płaszów- Kraków Główny.
Proponowane przystanki na trasie Kolei Dookólnej
Linia kolejowa nr 100
Linia kolejowa o długości 19,045 km, łącząca stację Kraków Mydlniki ze stacją Kr. Płaszów. Linia dwutorowa, zelektryfikowana, obecnie używana jako linia towarowa omijająca dworzec Kraków Główny (wchodzi w skład kolei obwodowej w Krakowie jako tzw. mała obwodnica).
Linia powstała w latach 40. XX wieku, aby pociągi towarowe kursujące ze Śląska mogły ominąć Dworzec Główny. Prowadzi ona od Stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę (gdzie istnieje stacja towarowa), Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do wielkiego węzła kolejowego, ciągnącego się od stacji Kraków Płaszów aż do głowicy rozjazdowej na wysokości stacji Kraków Bieżanów. Pomiędzy nimi znajduje się bardzo duża stacja towarowa Kraków Prokocim.
Małą obwodnicę zelektryfikowano w latach 50. Linia połączona jest łącznicami z linią nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny Osobowy, a także ze stacją odstawczą Kraków Główny Zachód. Z kolei ze stacji Kraków Olsza odchodzi linia nr 947 do Elektrociepłowni Łęg (jednotorowa, zelektryfikowana). Niegdyś odchodziła od niej również bocznica do Krakchemii (obecnie rozebrana).
1 stycznia 1942 – Otwarcie linii
28 września 1959 – Elektryfikacja odcinka Kraków Mydlniki – Kraków Prokocim Towarowy
km osirodzajm.npmnazwa punktupozostałe linie
0.00st230 Kraków Mydlniki (Md) 95, 118a, 133
2.60podg231 Kraków Bronowice 95
7.54stt209 Kraków Olsza (KO) 602, 947
9.87podg207 Kraków Nadwiśle (KN) 945, 946
12.25st204 Kraków Płaszów (KP) 91, 94, 112, 604, 605
Nazwa punktu Rodzaj punktu Kilometraż Pozostałe linie Ekspozytura Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w Krakowie Zakład Linii Kolejowych w Krakowie -
Kraków Mydlniki stacja węzłowa 0,000 95, 118, 133
rozjazd odgałęziający 2,595 95
Kraków Łobzów posterunek odstępowy 3,449 133
Kraków Olsza stacja węzłowa 7,536 602, 947
Kraków Nadwiśle posterunek odgałęźny 9,87 945, 946
Kraków Płaszów stacja węzłowa 12,260 91, 94, 604, 605
Linia rozpoczyna się na stacji Kraków Mydlniki, skąd wyprowadzona jest w układzie kierunkowym. Tor nr 1 wyprowadzony jest wspólnie z torem "dużej" obwodnicy, a po przejściu nad torami linii katowickiej następuje rozgałęzienie na dawnym posterunku odgałęźnym Bronowice - obecnie rozjazd ten jest zdalnie sterowany z Mydlnik. Następnie oba tory dochodzą do linii 133 i przechodzą przez wspólny posterunek odstępowy Kraków Łobzów, za którym odchodzi na północ. Następnie przecina ulicę Łokietka i omija dworzec Kraków Główny Towarowy. Po kilkuset metrach przechodzi pod wiaduktem linii warszawskiej i osiąga stację Kraków Olsza, gdzie następuje odgałęzienie łącznicy do posterunku Przedmieście i toru do elektrociepłowni. Za stacją na Olszy linia skręca na południe, przechodząc wiaduktami ponad ulicą Mogilską oraz Aleją Pokoju. W rejonie drugiego z tych wiaduktów znajdował się niegdyś posterunek odgałęźny Nadwiśle, gdzie odgałęziały się bocznice oraz łącznica do stacji Kraków Grzegórzki, leżącej na rozebranej linii Krakow Wesoła - Kocmyrzów. Niespełna kilometr za dawnym posterunkiem linia osiąga most na Wiśle, a po kolejnym kilometrze - stację Kraków Płaszów.(...)
Przebieg linii kolejowej przez centrum rozwijającego się miasta wymusił budowę wielu skrzyżowań dwupoziomowych w postaci wiaduktów kolejowych i drogowych. Nie wszystkie powstały od razu - do dziś jednopoziomowe pozostają jednak tylko skrzyżowania z ulicami Rydla (planowana budowa wiaduktu w ramach modernizacji magistrali E30), Racławicką (przejście dla pieszych) i Łokietka; wszystkie znajdują się na szlaku Kraków Mydlniki - Kraków Olsza.
wg http://semaforek.kolej.org.pl/Propozycja ta znalazła się w planie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dla Krakowa, ale nie doczekała się realizacji. Dzięki zmianie kierunku możliwe jest domknięcie okręgu, a pociągu kursowałyby na trasie dookólnej Kraków Główny- Kraków Mydlniki- przystanki osobowe na kolei dookólnej- Kraków Płaszów- Kraków Główny.
Proponowane przystanki na trasie Kolei Dookólnej
- Kraków Powstańców Śląskich
- Kraków Klimeckiego
- Kraków Dąbie
- Kraków Mogilska
- Kraków Pilotów
- Kraków Rakowicka
- Kraków 29 Listopada
- Kraków Dr. Twardego
Linia kolejowa nr 100
Linia kolejowa o długości 19,045 km, łącząca stację Kraków Mydlniki ze stacją Kr. Płaszów. Linia dwutorowa, zelektryfikowana, obecnie używana jako linia towarowa omijająca dworzec Kraków Główny (wchodzi w skład kolei obwodowej w Krakowie jako tzw. mała obwodnica).
Linia powstała w latach 40. XX wieku, aby pociągi towarowe kursujące ze Śląska mogły ominąć Dworzec Główny. Prowadzi ona od Stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę (gdzie istnieje stacja towarowa), Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do wielkiego węzła kolejowego, ciągnącego się od stacji Kraków Płaszów aż do głowicy rozjazdowej na wysokości stacji Kraków Bieżanów. Pomiędzy nimi znajduje się bardzo duża stacja towarowa Kraków Prokocim.
Małą obwodnicę zelektryfikowano w latach 50. Linia połączona jest łącznicami z linią nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny Osobowy, a także ze stacją odstawczą Kraków Główny Zachód. Z kolei ze stacji Kraków Olsza odchodzi linia nr 947 do Elektrociepłowni Łęg (jednotorowa, zelektryfikowana). Niegdyś odchodziła od niej również bocznica do Krakchemii (obecnie rozebrana).
1 stycznia 1942 – Otwarcie linii
28 września 1959 – Elektryfikacja odcinka Kraków Mydlniki – Kraków Prokocim Towarowy
- 25 lipca 2006 – Zamknięcie jednego toru
- 1 lutego 2007 – Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego
- 2012 - Remont drugiego toru oraz mostu na Wiśle
- 2013 - Otwarcie drugiego toru
km osirodzajm.npmnazwa punktupozostałe linie
0.00st230 Kraków Mydlniki (Md) 95, 118a, 133
2.60podg231 Kraków Bronowice 95
7.54stt209 Kraków Olsza (KO) 602, 947
9.87podg207 Kraków Nadwiśle (KN) 945, 946
12.25st204 Kraków Płaszów (KP) 91, 94, 112, 604, 605
Nazwa punktu Rodzaj punktu Kilometraż Pozostałe linie Ekspozytura Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w Krakowie Zakład Linii Kolejowych w Krakowie -
Kraków Mydlniki stacja węzłowa 0,000 95, 118, 133
rozjazd odgałęziający 2,595 95
Kraków Łobzów posterunek odstępowy 3,449 133
Kraków Olsza stacja węzłowa 7,536 602, 947
Kraków Nadwiśle posterunek odgałęźny 9,87 945, 946
Kraków Płaszów stacja węzłowa 12,260 91, 94, 604, 605
Linia rozpoczyna się na stacji Kraków Mydlniki, skąd wyprowadzona jest w układzie kierunkowym. Tor nr 1 wyprowadzony jest wspólnie z torem "dużej" obwodnicy, a po przejściu nad torami linii katowickiej następuje rozgałęzienie na dawnym posterunku odgałęźnym Bronowice - obecnie rozjazd ten jest zdalnie sterowany z Mydlnik. Następnie oba tory dochodzą do linii 133 i przechodzą przez wspólny posterunek odstępowy Kraków Łobzów, za którym odchodzi na północ. Następnie przecina ulicę Łokietka i omija dworzec Kraków Główny Towarowy. Po kilkuset metrach przechodzi pod wiaduktem linii warszawskiej i osiąga stację Kraków Olsza, gdzie następuje odgałęzienie łącznicy do posterunku Przedmieście i toru do elektrociepłowni. Za stacją na Olszy linia skręca na południe, przechodząc wiaduktami ponad ulicą Mogilską oraz Aleją Pokoju. W rejonie drugiego z tych wiaduktów znajdował się niegdyś posterunek odgałęźny Nadwiśle, gdzie odgałęziały się bocznice oraz łącznica do stacji Kraków Grzegórzki, leżącej na rozebranej linii Krakow Wesoła - Kocmyrzów. Niespełna kilometr za dawnym posterunkiem linia osiąga most na Wiśle, a po kolejnym kilometrze - stację Kraków Płaszów.(...)
Przebieg linii kolejowej przez centrum rozwijającego się miasta wymusił budowę wielu skrzyżowań dwupoziomowych w postaci wiaduktów kolejowych i drogowych. Nie wszystkie powstały od razu - do dziś jednopoziomowe pozostają jednak tylko skrzyżowania z ulicami Rydla (planowana budowa wiaduktu w ramach modernizacji magistrali E30), Racławicką (przejście dla pieszych) i Łokietka; wszystkie znajdują się na szlaku Kraków Mydlniki - Kraków Olsza.
Posted by Adam Phoo
on 02:34.
Filed under
komunikacja miejska,
metro kraków,
skm kraków,
szybka kolej miejska,
szybka kolej regionalna,
transport policy,
Wprowadzenie do ekonomiki kolei
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0