Dyskusja z rzecznikiem miasta o transporcie kolejowym w Lublinie
Od kilku lat w Lublinie realizowany jest Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego, największy realizowany przez Lublin projekt z dofinansowaniem unijnym na poziomie ponad 300 mln zł, całkowita wartość projektu to blisko 500 mln zł. Projekt zakłada budowę nowej trakcji trolejbusowej (Lublin jest jednym z 3 miast w Polsce gdzie rozbudowywany jest tego typu transport), Projekt zakłada także przebudowę ulic, skrzyżowań, budowę zajezdni trolejbusowej, zakup 70 nowoczeesnych trolejbusów i 100 nowoczesnych niskomisyjnych autobusów. Środki na to zadanie pochodziły z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
W II okresie programowania na lata 2014-2020 także przewidujemy zgłoszenie do Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Polski Wschodniej dalszą rozbudowę transportu publicznego i kontynuowanie Zitegrowanego Systemu Transportu Publicznego na terenie Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w tym zakup nowych niskoemisyjnych pojazdów. Zadanie to będzie wskazane jako kluczowe.
W zakresie rozbudowy transportu kolejowego zadaniem miasta jest budowa dróg dojazdowych do nowo powstałych przystanków przesiadkowych, i takie działania będą podejmowane w kontekście ewentualnej rozbudowy transportu kolejowego realizowanego przez Zarząd Województwa Lubelskiego.
Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin
W Warszawie operatorem przewozów jest urząd miejski, poprzez specjalnie powołaną spółkę.
Lublin jest największym miastem Europy bez systemu kolei miejskiej lub transportu szynowego. Opisujemy- dlaczego? Czy umie Pani odpowiedzieć na to pytanie?
Pozdrawiam,
Nigdzie indziej nie ma miast tak odwróconych od tr, szynowego, w miastach tej wielkości. W 1988 roku budowano w Lublinie szybką kolej miejską, zelektryfikowano część linii, wprowadzono pierwsze linie, ale po zmianie systemu porzucono tamte plany i system który powstał, zamknięto. Mam te plany w redakcji. Zelektryfikowano np. linię do dzielnicy Lublin- Zemborzyce, próbując jak najbardziej wykorzystać dostępną sieć kolejową, na rozkłady już naniesiono kolejne przystanki, ale po zmianach polit. nie powstały one.
W II okresie programowania na lata 2014-2020 także przewidujemy zgłoszenie do Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Polski Wschodniej dalszą rozbudowę transportu publicznego i kontynuowanie Zitegrowanego Systemu Transportu Publicznego na terenie Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w tym zakup nowych niskoemisyjnych pojazdów. Zadanie to będzie wskazane jako kluczowe.
W zakresie rozbudowy transportu kolejowego zadaniem miasta jest budowa dróg dojazdowych do nowo powstałych przystanków przesiadkowych, i takie działania będą podejmowane w kontekście ewentualnej rozbudowy transportu kolejowego realizowanego przez Zarząd Województwa Lubelskiego.
Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin
Opisujemy otwarcie linii Lubelskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w roku 1988, która - okazała się kursować dość krótko, ale zelektryfikowano w tym celu niektóre odcinki.
Jak rozumiem, przesłane stanowisko oznacza że władze Lublina są przeciwne idei wznowienia kursowania kolei miejskiej typu SKM?
Dziwi mnie, że zlikwidowano nawet bocznicę w kierunku centrum miasta, która mogłaby być wykorzystana dla skomunikowania centrum miasta z resztą regionu.
Pozdrawiam
Lublin oparł system transportu publicznego na transporcie kołowym. Jak wcześniej Pan wspomniałam, w dużej mierze dzięki środkom unijnym sukcesywnie inwestujemy w rozbudowę komunikacji trolejbusowej. Notujemy od kilku lat wzrost użytkowania transportu publicznego, co jest potwierdzeniem słuszności wybranej strategii. Jeśli chodzi o dane z tym związane, proszę o kontakt z Zarządem Transportu Miejskiego. Oddalenie linii kolejowych od obszarów największego zagęszczenia zamieszkania oraz związanych z tym potoków pasażerskich nie daje szansy na odgrywanie przez kolej dużej roli w systemie transportu publicznego. Będzie on pełnił rolę pomocniczą. Na początku roku (dokładnie 15 stycznia 2015) PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły projekt budowlany dla przebudowy torów z Lublina w kierunku Warszawy i stworzenia przystanku kolejowego Lublin-Zachód. Kolej wiec może pełnić ważna rolę, ale w transporcie z miastami regionalnymi: Puławy, Lubartów, Chełm Kraśnik.
Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin
A jak wytłumaczą Państwo, że np. w Warszawie- to Urząd Miejski prowadzi Szybką Kolej Miejską? Czy Państwa kompetencje- wg Państwa własnej oceny- nie dotyczą transportu szynowego w mieście? Miasto Lublin jest wg naszych rankingów i zestawień największym miastem w UE bez miejskiego tr. szynowego, które- jak należy odczytać z Państwa wypowiedzi- nie zamierza, ani nie widzi za stosowne- zająć się tematem transportu szynowego. Jakie akty lub przepisy to uniemożliwiają? Czy - jest to stanowisko władz miasta- czy też- opinia rzecznika?
Proszę o rzeczową odpowiedź. Interesuje mnie, dlaczego władze miasta utrzymują, że transport szynowy w mieście to nie ich zakres kompetencji,
Szanowna Pani,
Ale Lublin jest największym miastem Europy które tak czyni. Z tego wnioskuję, że jest to błąd władz miasta.
Taka polityka może nie mieć żadnego uzasadnienia ekonomicznego, ba, prowadzić do strat ekonomicznych, zatrucia powietrza etc., bowiem tr. kołowy jest dużo wolniejszy w mieście od tr. szynowego. Wykorzystanie sieci kolejowej i budowa "odnóg" i krótkich linii do wewnątrz osiedli przy sieci kolejowej to chyba najprostsza strategia na zmianę "modal split", podziału międzymodalnego w mieście Lublin.
Czy władze miasta Lublin zdają sobie sprawę, że ze swoją polityką transportową, dość unikalną - są jedyne wśród miast tej wielkości w Europie? - pytanie do rzecznika.Ale Lublin jest największym miastem Europy które tak czyni. Z tego wnioskuję, że jest to błąd władz miasta.
Taka polityka może nie mieć żadnego uzasadnienia ekonomicznego, ba, prowadzić do strat ekonomicznych, zatrucia powietrza etc., bowiem tr. kołowy jest dużo wolniejszy w mieście od tr. szynowego. Wykorzystanie sieci kolejowej i budowa "odnóg" i krótkich linii do wewnątrz osiedli przy sieci kolejowej to chyba najprostsza strategia na zmianę "modal split", podziału międzymodalnego w mieście Lublin.
Nigdzie indziej nie ma miast tak odwróconych od tr, szynowego, w miastach tej wielkości. W 1988 roku budowano w Lublinie szybką kolej miejską, zelektryfikowano część linii, wprowadzono pierwsze linie, ale po zmianie systemu porzucono tamte plany i system który powstał, zamknięto. Mam te plany w redakcji. Zelektryfikowano np. linię do dzielnicy Lublin- Zemborzyce, próbując jak najbardziej wykorzystać dostępną sieć kolejową, na rozkłady już naniesiono kolejne przystanki, ale po zmianach polit. nie powstały one.
Posted by Adam Phoo
on 08:33.
Filed under
skm lublin,
szybka kolej miejska,
szybka kolej regionalna
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0