Co z połączeniem Kraków- Zakopane?
W latach 30. XX wieku na polskich torach pojawił się pociąg SAx 90080 znany jako Luxtorpeda. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował na trasie do Zakopanego i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków - Zakopane na 2 godziny 18 minut. Do dzisiaj ten rekord nie został pobity. Obecnie pociąg tą trasę pokonuje w 3 godz. 49 minut.
Czytaj więcej: http://inforail.pl/ rekord-luxtorpedy-na-trasie- do-zakopanego-caly-czas- najszybsza_more_79933.html
Czytaj więcej: http://inforail.pl/
pytania prasowe: czy planowane jest wprowadzenie pociągów kursujących na tej trasie w czasie 2 godziny 18 minut? Przed II wojna było to możliwe, dziś jest to także możliwe jeśliby kursowały np. ezt o możliwości szybkiej zmiany kierunku podróży.
Czas przejazdu na trasie Zakopane - Kraków jest niekonkurencyjny i powinien zostać skrócony. W tym celu prowadzone są inwestycje polegające na budowie łącznic w Suchej Beskidzkiej i Krakowie, dzięki czemu nie będzie konieczna zmiana czoła na stacjach Kraków Płaszów i Sucha Beskidzka. Kolejnym rozwiązaniem jest wykorzystanie na tej trasie elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwróciło się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o przeprowadzenie analizy technicznych możliwości uzyskania czasu przejazdu 2 h 18 min. na odcinku Zakopane - Kraków Główny z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Zgodnie z materiałem przedstawionym przez zarządcę, zakładając wykorzystanie pojazdu EN63a możliwy do osiągnięcia czas przejazdu to 2 h 37 min. Uwzględniając zmianę kierunku jazdy na 2 min. w stacjach: Kraków Płaszów, Sucha Beskidzka i Chabówka czas ten skróci się o 12 minut, jednak takie rozwiązanie wiąże się z prowadzeniem pociągu przy udziale podwójnej obsady trakcyjnej i jest to w opinii PKP PLK S.A. minimalny możliwy czas, trudny do osiągnięcia w ramach ciągłej, bieżącej realizacji.
PKP PLK S.A. nie posiada danych o prędkościach maksymalnych i ograniczeniach stałych jakie obowiązywały w latach 30. XX wieku. Dlatego trudno jest się odnieść i porównać czasy jazdy do obowiązujących parametrów i przy udziale istniejących pojazdów trakcyjnych. Pojazdy Luxtorpeda, które uzyskiwały krótki czas przejazdu, miały inne parametry niż współczesny tabor dalekobieżny.
Z pozdrowieniami,
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Posted by Adam Phoo
on 07:54.
Filed under
szybka kolej regionalna,
tanie linie kolejowe,
transport policy,
transport publiczny
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0