dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Apel do MIB w sprawie tramwajów dwusystemowych

Czy coś się zmieniło w kwestii skrajnej wrogości i niechęci MIB w sprawie tramwajów dwusystemowych? Sprawa wymaga przegłosowania odpowiedniej ustawy przez Sejm, który dopuściłby ruch tramwajów na sieci kolejowej w Polsce.
Apeluję o takie działania legislacyjne.


Panie Redaktorze, 

Podstawowym aktem prawnym zawierającym zasady funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce jest ustawa z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym. Zgodnie z art. 3 pkt 1 tej ustawy linie tramwajowe wyłączone są z jej zapisów, dlatego zawarte w niej zapisy nie obejmują zagadnień związanych z tramwajami. Zamknięty katalog zagadnień dot. transportu kolejowego (bez komunikacji tramwajowej) nie pozwala w dowolny sposób go rozszerzać, a zmiana pojęcia „pojazd kolejowy” i rozciągnięcie go na pojazdy kursujące po torach tramwajowych jest niemożliwa przy ograniczeniach zawartych w art. 3 pkt. 1 ustawy.Ponadto art. 22f ust. 14 ustawy obligujący ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia w sprawie dopuszczenia do eksploatacji tworząc zamknięty katalog zagadnień związanych z dopuszczeniem do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych, nie daje uprawnień w sprawie dopuszczenia do eksploatacji tramwajów.
W związku z tym, w świetle aktualnie obowiązującego prawa, nie jest możliwe dopuszczenie do eksploatacji po sieci linii kolejowych, o których jest mowa w ustawie o transporcie kolejowym, innych pojazdów niż pojazdy kolejowe, np.  tramwajów.        
Oprócz postanowień obowiązujących aktów normatywnych wyraźnie rozgraniczających wymogi formalno-prawne dla transportu kolejowego i komunikacji tramwajowej, zagadnieniem decydującym o braku możliwości korzystania przez pojazdy kolejowe z infrastruktury przewidzianej dla tramwajów są warunki techniczne dotyczące zarówno pojazdów, jak i infrastruktury.
Aktem prawnym, który reguluje zagadnienia związane z dopuszczalnymi parametrami tramwajów jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Podstawowe dopuszczalne parametry tramwajów zostały określone w § 3 tego rozporządzenia.  Dopuszczalne parametry pojazdów kolejowych kursujących po sieci linii kolejowych zostały natomiast określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,  który w załączniku nr 1 zawiera rysunki skrajni statycznych taboru kolejowego normalnotorowego (zgodnie z normą PN-70/K-02056) i określa dopuszczalne parametry geometryczne pojazdów kolejowych.
Innym ważnym elementem, który decyduje o możliwości korzystania z infrastruktury w transporcie szynowym, są parametry torów. Wymagania dla torów tramwajowych (torowisk) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zgodnie z § 51 pkt 1 tego rozporządzenia, promień łuku w planie toru tramwajowego na szlaku nie powinien być mniejszy niż 50 m a na skrzyżowaniach oraz na rozjazdach i pętlach - 25 m. Ponadto § 51   pkt  3 rozporządzenia stanowi, że pochylenie podłużne toru tramwajowego nie powinno być większe niż 5% na szlaku, jeśli tabor ma odpowiednie właściwości trakcyjne z jednoczesnymi ograniczeniami, które nie zezwalają na stosowanie większych pochyleń niż  3% na dojazdach do wiaduktów i estakad oraz 2,5% na przystankach tramwajowym i na rozjazdach.
W odniesieniu do infrastruktury transportu kolejowego podstawowym aktem prawnym określającym dopuszczalne parametry dla torów kolejowych jest Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Porównanie z dopuszczalnymi parametrami torowisk tramwajowych wskazują na zdecydowane różnice. Różnice parametrów geometrycznych torów tramwajowych i kolejowych w planie i w profilu wykazując zdecydowane różnice praktycznie uniemożliwiają korzystanie z torów tramwajowych przez pojazdy kolejowe, których konstrukcja nie została dostosowana do parametrów torowisk tramwajowych.  
Kolejnym elementem, który powinien być rozpatrywanym w trakcie rozważań dotyczących możliwości kursowania pojazdów kolejowych po torach tramwajowych są wymogi, jakie muszą spełniać budowle związane z komunikacją tramwajową.
W budownictwie, dla potrzeb komunikacji tramwajowej, stosowane są zapisy normy PN-K-92009:1998 Komunikacja miejska - Skrajnia budowli – Wymagania.
Przytoczone porównanie parametrów stosowanych w komunikacji tramwajowej i w transporcie kolejowym są jednocześnie obowiązującymi normatywami dla konstruktorów i producentów tramwajów i taboru kolejowego. W konstrukcji pojazdów występuje zjawisko maksymalnego dostosowania dopuszczalnych parametrów pojazdów do postanowień obowiązujących aktów prawnych. Parametry infrastruktury również są dostosowane do odpowiednich parametrów pojazdów, a tworzenie rezerw dla potrzeb kursowania innych pojazdów niż dedykowane dla infrastruktury tramwajowej zarówno w przeszłości, jak i obecnie nie znajduje uzasadnienia.
Pozdrawiam,


Piotr Popa
Rzecznik prasowy
--------------------------------------------------------------------------------------
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
ul. Wspólna 2/4 

Posted by Adam Phoo on 07:11. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Apel do MIB w sprawie tramwajów dwusystemowych

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery