Apel do MIB w sprawie tramwajów dwusystemowych
Czy coś się zmieniło w kwestii skrajnej wrogości i niechęci MIB w sprawie tramwajów dwusystemowych? Sprawa wymaga przegłosowania odpowiedniej ustawy przez Sejm, który dopuściłby ruch tramwajów na sieci kolejowej w Polsce.
Apeluję o takie działania legislacyjne.
Panie Redaktorze,
Podstawowym aktem prawnym zawierającym zasady funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce jest ustawa z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym. Zgodnie z art. 3 pkt 1 tej ustawy linie tramwajowe wyłączone są z jej zapisów, dlatego zawarte w niej zapisy nie obejmują zagadnień związanych z tramwajami. Zamknięty katalog zagadnień dot. transportu kolejowego (bez komunikacji tramwajowej) nie pozwala w dowolny sposób go rozszerzać, a zmiana pojęcia „pojazd kolejowy” i rozciągnięcie go na pojazdy kursujące po torach tramwajowych jest niemożliwa przy ograniczeniach zawartych w art. 3 pkt. 1 ustawy.Ponadto art. 22f ust. 14 ustawy obligujący ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia w sprawie dopuszczenia do eksploatacji tworząc zamknięty katalog zagadnień związanych z dopuszczeniem do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych, nie daje uprawnień w sprawie dopuszczenia do eksploatacji tramwajów.
W związku z tym, w świetle aktualnie obowiązującego prawa, nie jest możliwe dopuszczenie do eksploatacji po sieci linii kolejowych, o których jest mowa w ustawie o transporcie kolejowym, innych pojazdów niż pojazdy kolejowe, np. tramwajów.
Oprócz postanowień obowiązujących aktów normatywnych wyraźnie rozgraniczających wymogi formalno-prawne dla transportu kolejowego i komunikacji tramwajowej, zagadnieniem decydującym o braku możliwości korzystania przez pojazdy kolejowe z infrastruktury przewidzianej dla tramwajów są warunki techniczne dotyczące zarówno pojazdów, jak i infrastruktury.
Aktem prawnym, który reguluje zagadnienia związane z dopuszczalnymi parametrami tramwajów jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Podstawowe dopuszczalne parametry tramwajów zostały określone w § 3 tego rozporządzenia. Dopuszczalne parametry pojazdów kolejowych kursujących po sieci linii kolejowych zostały natomiast określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, który w załączniku nr 1 zawiera rysunki skrajni statycznych taboru kolejowego normalnotorowego (zgodnie z normą PN-70/K-02056) i określa dopuszczalne parametry geometryczne pojazdów kolejowych.
Innym ważnym elementem, który decyduje o możliwości korzystania z infrastruktury w transporcie szynowym, są parametry torów. Wymagania dla torów tramwajowych (torowisk) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zgodnie z § 51 pkt 1 tego rozporządzenia, promień łuku w planie toru tramwajowego na szlaku nie powinien być mniejszy niż 50 m a na skrzyżowaniach oraz na rozjazdach i pętlach - 25 m. Ponadto § 51 pkt 3 rozporządzenia stanowi, że pochylenie podłużne toru tramwajowego nie powinno być większe niż 5% na szlaku, jeśli tabor ma odpowiednie właściwości trakcyjne z jednoczesnymi ograniczeniami, które nie zezwalają na stosowanie większych pochyleń niż 3% na dojazdach do wiaduktów i estakad oraz 2,5% na przystankach tramwajowym i na rozjazdach.
W odniesieniu do infrastruktury transportu kolejowego podstawowym aktem prawnym określającym dopuszczalne parametry dla torów kolejowych jest Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Porównanie z dopuszczalnymi parametrami torowisk tramwajowych wskazują na zdecydowane różnice. Różnice parametrów geometrycznych torów tramwajowych i kolejowych w planie i w profilu wykazując zdecydowane różnice praktycznie uniemożliwiają korzystanie z torów tramwajowych przez pojazdy kolejowe, których konstrukcja nie została dostosowana do parametrów torowisk tramwajowych.
Kolejnym elementem, który powinien być rozpatrywanym w trakcie rozważań dotyczących możliwości kursowania pojazdów kolejowych po torach tramwajowych są wymogi, jakie muszą spełniać budowle związane z komunikacją tramwajową.
W budownictwie, dla potrzeb komunikacji tramwajowej, stosowane są zapisy normy PN-K-92009:1998 Komunikacja miejska - Skrajnia budowli – Wymagania.
Przytoczone porównanie parametrów stosowanych w komunikacji tramwajowej i w transporcie kolejowym są jednocześnie obowiązującymi normatywami dla konstruktorów i producentów tramwajów i taboru kolejowego. W konstrukcji pojazdów występuje zjawisko maksymalnego dostosowania dopuszczalnych parametrów pojazdów do postanowień obowiązujących aktów prawnych. Parametry infrastruktury również są dostosowane do odpowiednich parametrów pojazdów, a tworzenie rezerw dla potrzeb kursowania innych pojazdów niż dedykowane dla infrastruktury tramwajowej zarówno w przeszłości, jak i obecnie nie znajduje uzasadnienia.
Pozdrawiam,
Piotr Popa
Rzecznik prasowy
------------------------------ ------------------------------ --------------------------
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
ul. Wspólna 2/4
Podstawowym aktem prawnym zawierającym zasady funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce jest ustawa z 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym. Zgodnie z art. 3 pkt 1 tej ustawy linie tramwajowe wyłączone są z jej zapisów, dlatego zawarte w niej zapisy nie obejmują zagadnień związanych z tramwajami. Zamknięty katalog zagadnień dot. transportu kolejowego (bez komunikacji tramwajowej) nie pozwala w dowolny sposób go rozszerzać, a zmiana pojęcia „pojazd kolejowy” i rozciągnięcie go na pojazdy kursujące po torach tramwajowych jest niemożliwa przy ograniczeniach zawartych w art. 3 pkt. 1 ustawy.Ponadto art. 22f ust. 14 ustawy obligujący ministra właściwego do spraw transportu do wydania rozporządzenia w sprawie dopuszczenia do eksploatacji tworząc zamknięty katalog zagadnień związanych z dopuszczeniem do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych, nie daje uprawnień w sprawie dopuszczenia do eksploatacji tramwajów.
W związku z tym, w świetle aktualnie obowiązującego prawa, nie jest możliwe dopuszczenie do eksploatacji po sieci linii kolejowych, o których jest mowa w ustawie o transporcie kolejowym, innych pojazdów niż pojazdy kolejowe, np. tramwajów.
Oprócz postanowień obowiązujących aktów normatywnych wyraźnie rozgraniczających wymogi formalno-prawne dla transportu kolejowego i komunikacji tramwajowej, zagadnieniem decydującym o braku możliwości korzystania przez pojazdy kolejowe z infrastruktury przewidzianej dla tramwajów są warunki techniczne dotyczące zarówno pojazdów, jak i infrastruktury.
Aktem prawnym, który reguluje zagadnienia związane z dopuszczalnymi parametrami tramwajów jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Podstawowe dopuszczalne parametry tramwajów zostały określone w § 3 tego rozporządzenia. Dopuszczalne parametry pojazdów kolejowych kursujących po sieci linii kolejowych zostały natomiast określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, który w załączniku nr 1 zawiera rysunki skrajni statycznych taboru kolejowego normalnotorowego (zgodnie z normą PN-70/K-02056) i określa dopuszczalne parametry geometryczne pojazdów kolejowych.
Innym ważnym elementem, który decyduje o możliwości korzystania z infrastruktury w transporcie szynowym, są parametry torów. Wymagania dla torów tramwajowych (torowisk) zostały określone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zgodnie z § 51 pkt 1 tego rozporządzenia, promień łuku w planie toru tramwajowego na szlaku nie powinien być mniejszy niż 50 m a na skrzyżowaniach oraz na rozjazdach i pętlach - 25 m. Ponadto § 51 pkt 3 rozporządzenia stanowi, że pochylenie podłużne toru tramwajowego nie powinno być większe niż 5% na szlaku, jeśli tabor ma odpowiednie właściwości trakcyjne z jednoczesnymi ograniczeniami, które nie zezwalają na stosowanie większych pochyleń niż 3% na dojazdach do wiaduktów i estakad oraz 2,5% na przystankach tramwajowym i na rozjazdach.
W odniesieniu do infrastruktury transportu kolejowego podstawowym aktem prawnym określającym dopuszczalne parametry dla torów kolejowych jest Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Porównanie z dopuszczalnymi parametrami torowisk tramwajowych wskazują na zdecydowane różnice. Różnice parametrów geometrycznych torów tramwajowych i kolejowych w planie i w profilu wykazując zdecydowane różnice praktycznie uniemożliwiają korzystanie z torów tramwajowych przez pojazdy kolejowe, których konstrukcja nie została dostosowana do parametrów torowisk tramwajowych.
Kolejnym elementem, który powinien być rozpatrywanym w trakcie rozważań dotyczących możliwości kursowania pojazdów kolejowych po torach tramwajowych są wymogi, jakie muszą spełniać budowle związane z komunikacją tramwajową.
W budownictwie, dla potrzeb komunikacji tramwajowej, stosowane są zapisy normy PN-K-92009:1998 Komunikacja miejska - Skrajnia budowli – Wymagania.
Przytoczone porównanie parametrów stosowanych w komunikacji tramwajowej i w transporcie kolejowym są jednocześnie obowiązującymi normatywami dla konstruktorów i producentów tramwajów i taboru kolejowego. W konstrukcji pojazdów występuje zjawisko maksymalnego dostosowania dopuszczalnych parametrów pojazdów do postanowień obowiązujących aktów prawnych. Parametry infrastruktury również są dostosowane do odpowiednich parametrów pojazdów, a tworzenie rezerw dla potrzeb kursowania innych pojazdów niż dedykowane dla infrastruktury tramwajowej zarówno w przeszłości, jak i obecnie nie znajduje uzasadnienia.
Pozdrawiam,
Piotr Popa
Rzecznik prasowy
------------------------------
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
ul. Wspólna 2/4
Posted by Adam Phoo
on 07:11.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0