O planach oddzielenia infrastruktury kolei miejskiej w Warszawie
Szanowni Państwo,
Czy planowane jest, wzorem miast i aglomeracji Europy Zachodniej, oddzielenie infrastruktury służącej przewozom podmiejskim i miejskim (SKM) w Warszawie do osobnej spółki? W tej chwili osobne torowiska dla ruchu aglomeracyjnego istnieją na odcinku Grodzisk- Pruszków- Warszawa Śródmieście- Warszawa Wschodnia, dodatkowe pary torów dla ruchu podmiejskiego funkcjonują na linii do Legionowa czy Rembertowa.
Możliwe jest wydzielenie także linii Zielonka- Warszawa Wileńska, Warszawa Wsch. peron 8- Warszawa Gdańska oraz kilku innych linii do specjalnej nowej spółki, która zarządzałaby siecią kolejową dla przewozów podmiejskich, ustalałaby swoje cenniki za dostęp, prowadziłaby inwestycje.
Jakie są możliwości takich zmian prawnych z perspektywy PKP PLK? W wielu miastach Europy Zachodniej powołano osobne zarządy infrastruktury dla przewozów podmiejskich.
Panie Redaktorze,
zarządzanie infrastrukturą kolejową to – zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym – budowa infrastruktury kolejowej i jej utrzymanie, prowadzenie ruchu pociągów na liniach kolejowych, utrzymywanie infrastruktury w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego a także udostępnianie tras pociągów dla przejazdów pociągów na liniach kolejowych oraz zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej. Tak szerokie zdefiniowanie zakresu zadań zarządcy infrastruktury w sposób oczywisty, zarówno od strony finansowej, jak i organizacyjnej wyklucza powołanie przez organizatorów zarządcy wspólnej infrastruktury kolejowej dla przewozów aglomeracyjnych.
Wyjątkiem na naszym terenie jest WKD sp. z o.o. która jest jednocześnie zarządcą infrastruktury kolejowej i przewoźnikiem. Wynika to z faktu, że linie kolejowe zarządzane przez tę spółkę mają charakter ograniczony do odcinka Warszawa – Grodzisk z odgałęzieniem do Milanówka, służą wyłącznie realizacji przewozów spółki i nie łączą się z innymi liniami kolejowymi (poza połączeniem technologicznym z siecią PKP PLK).
W związku z tym nie widzimy celowości powołania odrębnego podmiotu zarządzającego infrastrukturą dla połączeń aglomeracyjnych w obrębie Warszawy w sytuacji, gdy z infrastruktury korzysta wielu przewoźników, infrastruktura ta stanowi część sieci kolejowej i jest z nią ściśle powiązana, a powoływanie kolejnej spółki wiązałoby się z dodatkowymi utrudnieniami organizacyjnymi i wyższymi kosztami funkcjonowania takiego rozwiązania.
Fakt istnienia odrębnych torów, par torów, a nawet możliwość wybudowania takowych dla wykonywania przewozów podmiejskich nie przesądza o konieczności czy chęci powołania odrębnego od istniejącego zarządcy infrastruktury kolejowej dla realizacji tych przewozów.
Samorząd województwa mazowieckiego, a także m. st. Warszawa (reprezentowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie) są organizatorami publicznego transportu zbiorowego i działają w tym zakresie w oparciu o ustawę o publicznym transporcie zbiorowym. Do kompetencji organizatora należy planowanie rozwoju transportu, organizowanie publicznego transportu zbiorowego i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.
Pozdrawiamy
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
Dzień dobry
Nie planujemy takiego działania. Infrastrukturę udostępniamy wszystkim przewoźnikom. Zarząd Transportu Miejskiego ZTM Warszawa wraz z samorządem województwa w porozumieniu z PLK koordynują rozkłady jazdy pociągów w celu zapewnienia pasażerom jak najlepszej oferty.
Maciej Dutkiewicz
Wydział Prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
Posted by Adam Phoo
on 07:07.
Filed under
skm warszawa,
szybka kolej miejska,
szybka kolej regionalna
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0