dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

O planach oddzielenia infrastruktury kolei miejskiej w Warszawie

Szanowni Państwo,
Czy planowane jest, wzorem miast i aglomeracji Europy Zachodniej, oddzielenie infrastruktury służącej przewozom podmiejskim i miejskim (SKM) w Warszawie do osobnej spółki? W tej chwili osobne torowiska dla ruchu aglomeracyjnego istnieją na odcinku Grodzisk- Pruszków- Warszawa Śródmieście- Warszawa Wschodnia, dodatkowe pary torów dla ruchu podmiejskiego funkcjonują na linii do Legionowa czy Rembertowa. 

Możliwe jest wydzielenie także linii Zielonka- Warszawa Wileńska, Warszawa Wsch. peron 8- Warszawa Gdańska oraz kilku innych linii do specjalnej nowej spółki, która zarządzałaby siecią kolejową dla przewozów podmiejskich, ustalałaby swoje cenniki za dostęp, prowadziłaby inwestycje. 
Jakie są możliwości takich zmian prawnych z perspektywy PKP PLK? W wielu miastach Europy Zachodniej powołano osobne zarządy infrastruktury dla przewozów podmiejskich. 




Panie Redaktorze,

zarządzanie infrastrukturą kolejową to – zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym – budowa infrastruktury kolejowej i jej utrzymanie, prowadzenie ruchu pociągów na liniach kolejowych, utrzymywanie infrastruktury w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego a także udostępnianie tras pociągów dla przejazdów pociągów na liniach kolejowych oraz zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej. Tak szerokie zdefiniowanie zakresu zadań zarządcy infrastruktury w sposób oczywisty, zarówno od strony finansowej, jak i organizacyjnej wyklucza powołanie przez organizatorów zarządcy wspólnej infrastruktury kolejowej dla przewozów aglomeracyjnych.
Wyjątkiem na naszym terenie jest WKD sp. z o.o.  która jest jednocześnie zarządcą infrastruktury kolejowej i przewoźnikiem. Wynika to z faktu, że linie kolejowe zarządzane przez tę spółkę mają charakter ograniczony do odcinka Warszawa – Grodzisk z odgałęzieniem do Milanówka, służą wyłącznie realizacji przewozów spółki i nie łączą się z innymi liniami kolejowymi (poza połączeniem technologicznym z siecią PKP PLK).

W związku z tym nie widzimy celowości powołania odrębnego podmiotu zarządzającego infrastrukturą dla połączeń aglomeracyjnych w obrębie Warszawy w sytuacji, gdy z infrastruktury korzysta wielu przewoźników, infrastruktura ta stanowi część sieci kolejowej i jest z nią ściśle powiązana, a powoływanie kolejnej spółki wiązałoby się z dodatkowymi utrudnieniami organizacyjnymi i wyższymi kosztami funkcjonowania takiego rozwiązania.

Fakt istnienia odrębnych torów, par torów, a nawet możliwość wybudowania takowych dla wykonywania przewozów podmiejskich nie przesądza o konieczności czy chęci powołania odrębnego od istniejącego zarządcy infrastruktury kolejowej dla realizacji tych przewozów.

Samorząd województwa mazowieckiego, a także m. st. Warszawa (reprezentowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie) są organizatorami publicznego transportu zbiorowego i działają w tym zakresie w oparciu o ustawę o publicznym transporcie zbiorowym. Do kompetencji organizatora należy planowanie rozwoju transportu, organizowanie publicznego transportu zbiorowego i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.


Pozdrawiamy
Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa

Dzień dobry

Nie planujemy takiego działania. Infrastrukturę udostępniamy wszystkim przewoźnikom. Zarząd Transportu Miejskiego ZTM Warszawa wraz z samorządem województwa w porozumieniu z PLK koordynują rozkłady jazdy pociągów w celu zapewnienia pasażerom jak najlepszej oferty.

Maciej Dutkiewicz
Wydział Prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji
-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski

Posted by Adam Phoo on 07:07. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for O planach oddzielenia infrastruktury kolei miejskiej w Warszawie

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery