Co z portem lotniczym Gdynia?
- czy nadal planowane jest tam utworzenie lotniska pasażerskiego?
- jaki jest aktualny stan sprawy sądowej z Komisją Europejską?
Jako ekonomista transportu zauważę że Gdynia jest największym miastem w Polsce, oprócz Białegostoku który aktualnie naprawia swoje lotnisko Krywlany do roli niewielkiego portu lotniczego, które nie ma własnego portu lotniczego. Inne miasta tej wielkości mają własne porty lotnicze.
Por. statystyki.
Gdynia Gdynia[1] pomorskie 135,14 247 820 1834 Białystok Białystok[1]pod laskie 102,13 295 459 2893 Katowice Katowice[1] śląs kie 164,64 301 834 1833 Lublin Lublin[1] lubelski e 147,47 341 722 2317 Bydgoszcz Bydgoszcz[1]kuj awsko-pomorskie 175,98 357 652 2032 Szczecin Szczecin[1]zacho dniopomorskie 300,55 407 180 1355 Gdańsk Gdańsk[1] pomorski e261,96 461 489 1762 Poznań Poznań[1] wielkopo lskie 261,91 545 680 2083Wrocław Wrocław[1] dolnośl ąskie 292,82 634 487 2167 Łódź Łódź[1] łódzkie293, 25 706 004 2408 Kraków Kraków[1] małopols kie 326,85 761 873 2331Warszawa M. st. Warszawa[1] mazowieckie 517,24 1 735 442 3355
Gdynia Gdynia[1] pomorskie
--
Zgodnie z „Programem Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych”, przyjętym uchwałą Rady Ministrów 8 maja 2007 r., decyzje o lokalizacji nowych lotnisk lub dostosowaniu istniejących do obsługi ruchu komunikacyjnego muszą być uwarunkowane: czasem dostępu do najbliższego lotniska komunikacyjnego, potencjałem ruchu lotniczego w regionie, wskaźnikami makroekonomicznymi. Obowiązkiem zarządzających lotniskami jest rozpoczynanie z odpowiednim wyprzedzeniem działań inwestycyjnych zapewniających odpowiednią do potrzeb przepustowość lotniska (terminale, pole manewrowe, drogi startowe).
8 kwietnia 2014 r. Miasto Gdynia oraz Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo Sp. z o.o. zaskarżyły decyzję Komisji Europejskiej z 11 lutego 2014 r. w sprawie środka nr SA.35388 (13/C) (ex 13/NN i ex 12/N) – Utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo do Sądu UE żądając stwierdzenia jej nieważności. 9 kwietnia 2014 r. Gmina Kosakowo zaskarżyła ww. decyzję żądając stwierdzenia nieważności art. 1 ust. 1 i 2 oraz art. 2 ust. 1, 2, 3 i 4 ww. decyzji.
Rada Ministrów zdecydowała, że zostanie tzw. interwenientem ubocznym w skardze Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sporze o finansowanie lotniska Gdynia-Kosakowo. Obecnie sprawa jest w toku – trwa korespondencja z Sądem UE, wymiana stosownych opinii i stanowisk stron postępowania. W powyższą sprawę zaangażowane jest również Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Elżbieta Kisil
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Posted by Adam Phoo
on 05:02.
Filed under
airport links,
airports in Poland,
transport policy
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0