Czytelnik prosi aby opisać linię 281 Oleśnica - Chojnice
Linia kolejowa nr 281 Oleśnica – Chojnice liczy około 311 km długości. Biegnie przez 4 województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko- pomorskie i pomorskie.
Na dolnośląskim odcinku o długości 55 km jest linią jednotorową; za wyjątkiem dwutorowego odcinka (dł. 13 km) pomiędzy Dąbrową Oleśnicką a Grabownem Wielkim. Cały odcinek jest zelektryfikowany. Na odcinku od Oleśnicy do Grabowna Wielkiego linia jest przystosowana do ruchu pociągów z prędkością 120 km/ godz.; odcinkiem tym przejeżdża w ciągu doby 60 pociągów towarowych i 24 pociągi pasażerskie (przewoźników: PKP IC i PR). Pozostały dolnośląski docinek tej linii od Grabowna Wielkiego przez Milicz w kierunku Zdun wykorzystywany jest głównie w ruchu towarowym - 27 pociągów w ciągu doby; ruch pasażerski 4 pociągi weekendowe. Prędkość dla tego odcinka wynosi 40-60 km/godz.
Wielkopolski odcinek linii ma długość przeszło 156 km. Między Zdunami a Jarocinem na długości 39,5 km jest linią jednotorową zelektryfikowaną. Między Jarocinem a Gnieznem na długości 66, 7 km jest linią dwutorową zelektryfikowaną. Na odcinku Gniezno – Rusiec, na długości prawie 50 km jest linią jednotorową niezelektryfikowaną. Obecnie linia przystosowana jest do ruchu pociągów z prędkością od 30 do 100 km/h. Między Krotoszynem a Jarocinem odbywa się ruch pociągów towarowych i pasażerskich, między Jarocinem a Gnieznem obecnie odbywa się ruch pociągów towarowych a na odcinku Gniezno – Rusiec jeżdżą tylko pociągi towarowe.
W kwietniu br. zakończyła się modernizacja mostu kolejowego w Orzechowie. Odbudowano osiem brakujących przęseł w torze nr 1, położono nowy tor na długości około 650 m oraz odbudowano brakującą sieć trakcyjną. Przywróciło to dwutorową jazdę pociągów z prędkością do 100 km/h. Obecnie trwają prace przy włączeniu bocznicy fabryki volkswagena do linii nr 281. W 2016 r. planujemy wykonać jeszcze remont toru nr 1 oraz nawierzchni drogowej na 6 przejazdach kolejowo – drogowych między Jarocinem a Żerkowem, na długości ok. 15 km. Przywróci to możliwość jazdy pociągów pasażerskich na odcinku Jarocin – Orzechowo z prędkością 120 km/h.
Pomorski odcinek o długości 13 km jest linią jednotorową niezelektryfikowaną. Prowadzony jest na niej sporadyczny ruch pociągów towarowych przewożących przesyłki z przekroczoną skrajnią (średnio dwa razy w miesiącu). Na linii nie jest prowadzony ruch pasażerski z powodu braku zainteresowania przewozami. Na tym odcinku obowiązuje prędkość jazdy pociągów 60 km/h.
Kujawsko-pomorski odcinek o długości ponad 85 km jest linią jednotorową niezelektryfikowaną. Na linii jeżdżą tylko pociągi towarowe przewożące przesyłki z przekroczoną skrajnią (maksymalnie cztery razy w miesiącu). Na linii nie jest prowadzony ruch pasażerski z powodu braku zainteresowania przewozami. Do końca 2016 r. na linii zostaną przeprowadzone niewielkie prace utrzymaniowe (konserwacja, pojedyncza wymiana podkładów, chemiczne odchwaszczanie). Obecnie obowiązująca prędkość jazdy to 20 km/h
Zbigniew Wolny
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Biuro Komunikacji i Promocji
Wydział Komunikacji i Promocji w Regionach
Ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.