Temat kolei miejskiej w Łodzi
Opisywaliśmy temat kolei miejskiej w Łodzi. Urząd Marszałkowski nie raczył odpowiedzieć na pytania prasowe w tej sprawie. Przewozy Regionalne odsyłają do Urzędu Marszałkowskiego. Sprawa wydaje się nie do rozwiązania, z powodu braku odpowiedzi Biura Prawoswego UMWŁ.
Proszę o skierowanie poniższego zapytania do Organizatora Przewozów odpowiedzialnych za uruchomienie połączeń w ramach służby publicznej.
wz. Jolanta PlutaAnna Piotrowska
Rzecznik Oddziału
Oddział Łódzki, z siedzibą w Łodzi
Temat: Temat kolei miejskiej w Łodzi
--
Pytania prasowe do PR Łódź
- czy przewoźnik byłby zainteresowany powrotem na rynek komunikacji aglomeracyjnej w Łodzi i wprowadziłby sieć pociągów miejskich w Łodzi w ramach "SKM Łódź"? Pociągi byłyby zamawiane i finansowane przez urząd miejski lub samorząd województwa, lub wspólnie przez lokalne samorządy.
Czy przewoźnik PR obsługiwałby te połączenia?
- pociągi kursowałyby w taryfie komunikacji miejskiej, nie w taryfie PR. Ile kosztowałoby miesięcznie lub rocznie uruchamianie składów jeśli kursowałyby co 20- 30 minut w relacjach
Obsługiwane byłyby początkowo dwie linie: S1 i S2.
Linia S1 kursowałaby co 30 minut w relacji:
część kursów byłaby przedłużona w relacji:
Obecnie czas jazdy na odcinku jednotorowym Zgierz- Łódź Widzew wynosi 15 minut. Przy wprowadzeniu sztywnego, cyklicznego ruchu co 30 minut i wyeliminowaniu z tej trasy ruchu innych pociągów (towarowych, dalekobieżnych) istnieje możliwość obsługi tej trasy co 30 minut w obu kierunkach nawet mimo jednotorowego odcinka Łódź Widzew- Zgierz. Czas przejazdu na trasie Łódź Fabryczna- Zgierz wyniósłby ok. 22 do 25 minut i byłby konkurencyjny z innymi środkami transportu, nawet mimo zmiany kierunku jazdy składów na stacji Łódź Widzew.
Plan linii S1
Plan linii S2
Linia S1 kursowałaby co 30 minut w relacji:
- Łódź Fabryczna
- Łódź Niciarnia
- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)
- Łódź Stoki
- Łódź Marysin
- Łódź Arturówek
- Zgierz
część kursów byłaby przedłużona w relacji:
- Zgierz Jaracza
- Zgierz Północny
- Zgierz Kontrewers
- Grotniki
- Chociszew
- Ozorków Miasto
- Ozorków
Obecnie czas jazdy na odcinku jednotorowym Zgierz- Łódź Widzew wynosi 15 minut. Przy wprowadzeniu sztywnego, cyklicznego ruchu co 30 minut i wyeliminowaniu z tej trasy ruchu innych pociągów (towarowych, dalekobieżnych) istnieje możliwość obsługi tej trasy co 30 minut w obu kierunkach nawet mimo jednotorowego odcinka Łódź Widzew- Zgierz. Czas przejazdu na trasie Łódź Fabryczna- Zgierz wyniósłby ok. 22 do 25 minut i byłby konkurencyjny z innymi środkami transportu, nawet mimo zmiany kierunku jazdy składów na stacji Łódź Widzew.
Plan linii S1
Linia S2 kursowałaby w relacji Łódź Fabryczna- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)-Łódź Chojny- Pabianice. Czas jazdy wynosiłby ok. 40- 45 minut.
Trasa linii S2:
- Łódź Fabryczna
- Łódź Niciarnia
- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)
- Łódź Dąbrowa
- Łódź Chojny
- Łódź Pabianicka
- Lublinek
- Pabianice
Lokalne władze są zainteresowane uruchomieniem kolei miejskiej. Przypomnę że w Trójmieście kolej miejska przewozi około 35-krotnie więcej pasażerów niż kolej Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Pytania do Urzędu Marszałkowskiego
-jaka jest opinia UMWŁ na temat propozycji systemu SKM dla Łodzi?
- czy UMWŁ nie uważa za stosowne wdrożenia takiej propozycji celem 10-do 15-krotnego wzrostu przewozów na łodzkiej sieci kolejowej?
- w Trójmieście kolej miejska przewoxi rocznie 35,5 mln pasażerów? Czy UMWŁ uważa że wdrożenie SKM pozwoli osiągnąc podobne przewozy w aglomeracji łodzkiej?
- jakie są kolejne przystanki kolejowe jakie planuje się wybudować w aglomeracji łodzkiej?
- co z połączeniem kolejowym do portu lotniczego w Łodzi?
Czy Łódź może mieć Szybką Kolej Miejską?
Cechą łódzkiego przewoźnika ŁKA jest obsługa niewielkiej liczby pasażerów. Przewoźnik ten obsługuje ok. miliona pasażerów rocznie. Tymczasem działająca w ruchu miejskim kolej SKM Trójmiasto rocznie przewozi 35,5 mln pasażerów (2014), a więc ponad 30-krotnie więcej niż przewozi ich Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Pokazuje to jak wielkie są potencjalne możliwości lepszego wykorzystania kolei w transporcie aglomeracyjnym Łodzi. Kolej aglomeracyjna w Łodzi z powodzeniem może przewoxić 10- czy 15-krotnie więcej pasażerów. Konieczne są jednak rewolucyjne zmiany w siatce połączeń i wprowadzenie połączeń typu SKM, wzorem trójskiejskiego przewoźnika i jego siatki połączeń.
Dla ekonomisty ewidentne jest że powodem porażki ŁKA jako przewoźnika jest skupienie się nie na przewozach miejskich, ale przewozach regionalnych, w dodatku z pominięciem największego generatora ruchu jakim jest znajdująca się w modernizacji i przebdowie śródmiejska stacja kolejowa Łódź Fabryczna. Niestety, przewoźnik ten nie planuje żadnych zmian w ofercie po otwarciu dworca Łódź Fabryczna- jedynie składy z kierunku wschodniego (Koluszki, Skierniewice) będą korzystały z tego dworca, jak informuje przewoźnik w czasopiśmie Rynek Kolejowy. Nawet linia Zgierz- Łódź Widzew ma być obsługiwana wahadłowo kursującymi pociągami ŁKA:
Jeśli zapytamy się dyskutantów na lokalnych grupach dyskusyjnych, czy Łódź może mieć szybka kolej miejska, odpowiedzą oni że przecież istnieje Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Z tym że ŁKA w żaden sposób nie jest szybka koleją miejską. ŁKA swoją ofertą przypomina przewoźnika Koleje Mazowieckie: obsługuje region, a nie miasto, aglomerację, jej relacje wybiegają daleko poza obszar ścisłej urbanizacji.
W przeszłości z sukcesem udało mi się wywalczyć powstanie systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Mam takie same plany wobec Łodzi. Zamierzam wylobbować powstanie SKM w Łodzi- na początek sieci dwóch linii kolei miejskiej.
Zasady jakimi się kieruję to:
Plan systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w Łodzi
Obsługiwane byłyby początkowo dwie linie: S1 i S2.
Linia S1 kursowałaby co 30 minut w relacji:
część kursów byłaby przedłużona w relacji:
Obecnie czas jazdy na odcinku jednotorowym Zgierz- Łódź Widzew wynosi 15 minut. Przy wprowadzeniu sztywnego, cyklicznego ruchu co 30 minut i wyeliminowaniu z tej trasy ruchu innych pociągów (towarowych, dalekobieżnych) istnieje możliwość obsługi tej trasy co 30 minut w obu kierunkach nawet mimo jednotorowego odcinka Łódź Widzew- Zgierz. Czas przejazdu na trasie Łódź Fabryczna- Zgierz wyniósłby ok. 22 do 25 minut i byłby konkurencyjny z innymi środkami transportu, nawet mimo zmiany kierunku jazdy składów na stacji Łódź Widzew.
Plan linii S1
Plan linii S2
Wydaje się, że wprowadzenie w Łodzi Szybkiej Kolei Miejskiej powiodłoby się mimo przewoźnika ŁKA. Proponowałem już kilkakrotnie, aby władze miasta powołały własnego, swojego przewoźnika komunalnego, któryby obsługiwał połączenia SKM. Nadal jestem zdania, że konkurencja przewoźników ożywi łódzką sieć kolejową i spowoduje powrót pasażerów na sieć kolejową tej aglomeracji.
Adam Fularz 2016
Pokazuje to jak wielkie są potencjalne możliwości lepszego wykorzystania kolei w transporcie aglomeracyjnym Łodzi. Kolej aglomeracyjna w Łodzi z powodzeniem może przewoxić 10- czy 15-krotnie więcej pasażerów. Konieczne są jednak rewolucyjne zmiany w siatce połączeń i wprowadzenie połączeń typu SKM, wzorem trójskiejskiego przewoźnika i jego siatki połączeń.
Dla ekonomisty ewidentne jest że powodem porażki ŁKA jako przewoźnika jest skupienie się nie na przewozach miejskich, ale przewozach regionalnych, w dodatku z pominięciem największego generatora ruchu jakim jest znajdująca się w modernizacji i przebdowie śródmiejska stacja kolejowa Łódź Fabryczna. Niestety, przewoźnik ten nie planuje żadnych zmian w ofercie po otwarciu dworca Łódź Fabryczna- jedynie składy z kierunku wschodniego (Koluszki, Skierniewice) będą korzystały z tego dworca, jak informuje przewoźnik w czasopiśmie Rynek Kolejowy. Nawet linia Zgierz- Łódź Widzew ma być obsługiwana wahadłowo kursującymi pociągami ŁKA:
"– Obsługa linii kolejowej nr 16 na odcinku Łódź Widzew – Zgierz będzie prowadzona pociągami wahadłowymi, skomunikowanymi na stacji Łódź Widzew z pociągami kursującymi do/z Koluszek – kontynuuje A. Kulik. " (za rynek-kolejowy.pl)
Jeśli zapytamy się dyskutantów na lokalnych grupach dyskusyjnych, czy Łódź może mieć szybka kolej miejska, odpowiedzą oni że przecież istnieje Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Z tym że ŁKA w żaden sposób nie jest szybka koleją miejską. ŁKA swoją ofertą przypomina przewoźnika Koleje Mazowieckie: obsługuje region, a nie miasto, aglomerację, jej relacje wybiegają daleko poza obszar ścisłej urbanizacji.
W przeszłości z sukcesem udało mi się wywalczyć powstanie systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Mam takie same plany wobec Łodzi. Zamierzam wylobbować powstanie SKM w Łodzi- na początek sieci dwóch linii kolei miejskiej.
Zasady jakimi się kieruję to:
- połączenie dworca Łódź Fabryczna, jedynego dworca w centrum Łodzi, z sypialniami Łodzi: Zgierzem i Pabianicami, w czasie konkurencyjnym z transportem drogowym.
- wykorzystanie możliwości szybkiej zmiany kierunku jazdy w nowoczesnych składach ezt
- wykorzystanie do granic możliwości szans jakie daje tutejsza infrastruktura kolejowa.
Plan systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w Łodzi
Obsługiwane byłyby początkowo dwie linie: S1 i S2.
Linia S1 kursowałaby co 30 minut w relacji:
- Łódź Fabryczna
- Łódź Niciarnia
- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)
- Łódź Stoki
- Łódź Marysin
- Łódź Arturówek
- Zgierz
część kursów byłaby przedłużona w relacji:
- Zgierz Jaracza
- Zgierz Północny
- Zgierz Kontrewers
- Grotniki
- Chociszew
- Ozorków Miasto
- Ozorków
Obecnie czas jazdy na odcinku jednotorowym Zgierz- Łódź Widzew wynosi 15 minut. Przy wprowadzeniu sztywnego, cyklicznego ruchu co 30 minut i wyeliminowaniu z tej trasy ruchu innych pociągów (towarowych, dalekobieżnych) istnieje możliwość obsługi tej trasy co 30 minut w obu kierunkach nawet mimo jednotorowego odcinka Łódź Widzew- Zgierz. Czas przejazdu na trasie Łódź Fabryczna- Zgierz wyniósłby ok. 22 do 25 minut i byłby konkurencyjny z innymi środkami transportu, nawet mimo zmiany kierunku jazdy składów na stacji Łódź Widzew.
Plan linii S1
Linia S2 kursowałaby w relacji Łódź Fabryczna- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)-Łódź Chojny- Pabianice. Czas jazdy wynosiłby ok. 40- 45 minut.
Trasa linii S2:
- Łódź Fabryczna
- Łódź Niciarnia
- Łódź Widzew (zmiana kierunku jazdy)
- Łódź Dąbrowa
- Łódź Chojny
- Łódź Pabianicka
- Lublinek
- Pabianice
Wydaje się, że wprowadzenie w Łodzi Szybkiej Kolei Miejskiej powiodłoby się mimo przewoźnika ŁKA. Proponowałem już kilkakrotnie, aby władze miasta powołały własnego, swojego przewoźnika komunalnego, któryby obsługiwał połączenia SKM. Nadal jestem zdania, że konkurencja przewoźników ożywi łódzką sieć kolejową i spowoduje powrót pasażerów na sieć kolejową tej aglomeracji.
Adam Fularz 2016
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
Posted by Telewizja Opera
on 03:30.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0