Ministerstwo odpowiada na pytania o politykę wobec transportu rowerowego
Promowanie komunikacji pieszej i rowerowej jest jednym z działań „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)" przyjętej uchwałą Rady Ministrów w dniu 22 stycznia 2013 r., w zakresie transportu miejskiego. Jest to jedna z dziewięciu, zintegrowanych strategii dziedzinowych na poziomie krajowym.
W Polsce nie stworzono odrębnej strategii dla transportu rowerowego, z uwagi na przyjęty przez rząd w 2009r. „Plan uporządkowania strategii rozwoju", w którym zaplanowano ograniczenie liczby strategii rozwoju do 9 strategii zintegrowanych, które realizują długo- i średniookresową strategie rozwoju kraju. Stąd kwestie transportu rowerowego są zawarte w ww. Strategii Rozwoju Transportu.
Transport rowerowy już obecnie stanowi ważny element polityki transportowej, szczególnie w aspekcie zrównoważonej mobilności w miastach. Odniesienia do tego środka transportu znajdują się w Białej Księdze z 2011 r. „Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu". Odniesienie do transportu rowerowego znajduje się również w Komunikacie Komisji „Wspólne dążenie do osiągnięcia konkurencyjnej i zasobooszczędnej mobilności w miastach".
Także „Krajowa Polityka Miejska 2023" zakłada w celu szczegółowym 2 wspieranie zrównoważonych i efektywnych działań w sektorze transportu, w tym promowanie ruchu rowerowego. Dokument ten zakłada także ujednolicenie procedur przygotowania inwestycji, w tym w infrastrukturę ścieżek rowerowych.
Polska docenia rolę transportu rowerowego i popiera działania mające na celu promocję rozwoju tego środka transportu. Transport rowerowy wraz z ruchem pieszym i komunikacją zbiorową stanowi obecnie istotną zrównoważoną alternatywę dla zmotoryzowanego transportu indywidualnego. Wybierając rower przyczyniamy się do poprawy klimatu akustycznego, jakości powietrza i efektywności energetycznej. Rower jako zero-emisyjny środek transportu wpływa pozytywnie na redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejsza kongestię w miastach.
W Polsce odnotowuje się wyraźny rozwój transportu rowerowego. Polacy kupują około 1 mln nowych rowerów rocznie, a 63,6% polskich gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden rower. W 2013 r. produkcja rowerów w Polsce wyniosła 971 tys. szt. (czwarte miejsce w Europie) i była prawie dwukrotnie wyższa niż produkcja samochodów osobowych (475 tys. szt.).
Dużą popularnością w Polsce cieszą się systemy rowerów miejskich, które funkcjonują już w wielu polskich miastach.
Z uwagi na rosnące znaczenie transportu rowerowego, w wielu polskich miastach powołani zostali pełnomocnicy ds. komunikacji rowerowej. Do ich zadań należą m. in. podejmowanie działań mających na celu rozwój komunikacji rowerowej, zgłaszanie propozycji do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie tras rowerowych, opiniowanie zasad budowy infrastruktury rowerowej, przygotowywanie materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących komunikacji rowerowej.
Ponadto, rozwój transportu rowerowego już dziś jest uwzględniany w dokumentach strategicznych i istnieje możliwość finansowania projektów rozbudowy infrastruktury rowerowej z funduszy polityki spójności.
Głównym źródłem finansowania projektów transportu rowerowego w Polsce są fundusze strukturalne. Budowa ścieżek rowerowych odbywa się w ramach projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko od 2007 r. (perspektywy finansowe: 2007-2013 i 2014-2020). Realizacja projektów transportu rowerowego jest także możliwa z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 i Regionalnych Programów Operacyjnych.
Problematyką rozwoju i bezpieczeństwa transportu rowerowego w MIB zajmują się m.in. Departament Transportu Drogowego, Departament Strategii Transportu i Współpracy Międzynarodowej oraz Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Tel. 22 630 11 22