Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Informacja prasowa 22 czerwca 2016 r.
Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe
Jaśniejsze i bezpieczniejsze stacje i przystanki, ponad 300 tys. zł oszczędności rocznie, mniej emisji CO2 – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają proekologiczne rozwiązania na sieci kolejowej. W ubiegłym roku zamontowano 1500 źródeł światła LED i podłączono instalacje fotowoltaiczne. W 2016 r. PLK zamontuje dodatkowo 600 podobnych lamp i nowe baterie słoneczne.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują oświetlenie na stacjach, peronach i przejazdach. Dotychczasowe lampy - głównie z rtęciowymi źródłami światła, wymieniane są na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła oraz oświetlenie typu LED. Światło LED zastosowane jest w projektach na modernizacje linii. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i dają pasażerom większe poczucie bezpieczeństwa. 202 lampy ze światłami typu LED pozytywnie wpłynęły na komfort obsługi odnowionej stacji Opole Główne.
Nowe oświetlenie to też oszczędność na serwisie. LED-y planowane są nawet na 12 lat świecenia – czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od rtęciowych źródeł. LED-y są także bardziej przyjazne dla środowiska – nowe światła
to zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok.
Dróżnik z baterią słoneczną
PLK zamontowały instalacje fotowoltaiczne na obiektach kolejowych w Nowym Sączu, Suchej Beskidzkiej i Muszynie. W tym roku umieszczone będą kolejne trzy baterie słoneczne na hali napraw sprzętu i budynku biurowym w Lublinie oraz na posterunku dróżnika w Zamościu. Każda instalacja działa jak elektrownia słoneczna. Baterie zamontowane na nowosądeckim budynku wytwarzają ok. 150-200 kWh energii dziennie, to tyle ile jednorodzinny dom zużywa przez miesiąc. Zasilana energią słoneczną nastawnia może być samowystarczalna. Zakładamy, że minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a koszty montażu i utrzymania urządzeń zwrócą się już po 10-11 latach.
- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują instalacje solarne do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych, ale jeszcze w tym roku będzie testowane geotermalne ogrzewanie rozjazdów. Prowadzone próby pozwolą wybrać rozwiązania, które będą szerszej wdrażane na sieci kolejowej – mówi Andrzej Kazimierski, dyrektor projektu ds. gospodarki energetycznej PLK.
Instalacje fotowoltaiczne zamontowane i planowane do montażu pozwalają na odsprzedaż nadmiaru wyprodukowanej energii do sieci elektroenergetycznej. Jednak zarządca infrastruktury planuje testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii szczególnie
dla celów oświetlenia zewnętrznego.
Kontakt dla mediów:
Joanna Kubiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
T: + 48 571 370 013
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa
Spółka wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem
KRS 0000037568. NIP 113-23-16-427, REGON 017319027
Kapitał zakładowy 16 684 838 000,00 w całości wpłacony
Zarządzamy państwową infrastrukturą kolejową.
Udostępniamy trasy kolejowe dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Utrzymujemy i modernizujemy powierzoną nam sieć linii kolejowych z dbałością o środowisko.
www.plk-sa.pl
www.plk-inwestycje.pl
Wydrukuj wiadomość tylko wtedy, gdy jest to niezbędne
Muszę przyznać, że jak dla mnie na ten moment zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest montaż instalacji fotowoltaicznej. Ja zdecydowałem się na fotowoltaikę i dzięki firmie http://inovativ.pl/ mam ją w końcu u siebie.