dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Petycja do posłów woj. podkarpackiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Krosno- Warszawa

Petycja do posłów woj. podkarpackiego (okręg Krosno) o ożywienie lotniska pasażerskiego w Krośnie

Babinetz Piotr, PiS
Bakun Wojciech, Kukiz15
Frydrych Joanna, PO
Kasprzak Mieczysław, PSL
Kuchciński Marek, PiS
Matusiewicz Andrzej, PiS
Piotrowicz Stanisław, PiS
Rząsa Marek, PO
Rzońca Bogdan, PiS
Schmidt-Rodziewicz Anna, PiS
Uruski Piotr, PiS
--

Szanowni Państwo,Lotnisko w Krośnie ma nowy pas startowy- asfaltobeton, o wymiarach 1100 × 30 m. Jest to infrastruktura wystarczająca aby obsługiwać z tego lotniska rozkładowe loty pasażerskie, co już miało miejsce. Dla przykładu na lotnisku w Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Dornier 328-100. Takie samoloty posiada między innymi niemiecki przewoźnik MHS Aviation GmbH.

Wnoszę petycję aby uruchomiono dotowane loty z Krosna do Warszawy, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie Warszawa- Krosno wynosiłby około 1 godziny 30 minut. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługe takich połączeń przez przewoźników prywatnych.

Wnoszę petycję także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy do docelowej długości 1710 metrów co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Krosna a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.

Wnoszę także o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu do oprawy kilkunastu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.

Zebrane informacje:

W 1977 r. Zarząd Aeroklubu Podkarpackiego i władze Krosna podjęły decyzję rozbudowy lotniska do celów małej komunikacji lotniczej, pasażerskiej i towarowej, przy wykorzystaniu samolotów krótkiego startu, typu AN 2, AN 28,Turbolet 410. W 1978 r. rozpoczęto rozbudowę. Ulepszona została droga startowa o 500 m (łącznej długości 1550 m) i dobudowano budynek administracyjny. Przeprowadzono pierwsze loty pasażerskie. 

W 2016 roku zakończył się proces budowy nowej asfaltowej drogi startowej oraz dróg kołowania.

Województwo podkarpackie jest jednym z najtrudniej dostępnych komunikacyjnie regionów Polski. Infrastruktura kolejowa nie tylko nie poprawia swojej jakości, ale wręcz pogarsza się dostępność dalekobieżnego transportu kolejowego, dziś nie docierającego już np. w Bieszczady. Od kilku lat drepczę moimi artykułami krucjatę na rzecz uruchomienia nieczynnych portów lotniczych na terenie woj. podkarpackiego. Możliwe jest uruchomienie na bazie pół-czynnego portu lotniczego w Krośnie regionalnego portu lotniczego przyjmującego m.in. tanie linie albo, poprawić dostępność regionu i miasta przez tworzenie małych portów lotniczych typu STOL-port mogących obsługiwać połączenie dowozowe do najbliższego dużego portu przesiadkowego.

„Zapomnianym" portem jest port lotniczy w Krośnie, który niestety ma zrujnowaną, zniszczoną drogę startową, którą jednakże dopiero co naprawiono. Port ten powstał w latach 1930-1932, rozbudowa do roli STOL-portu (portu dla samolotów o krótkiej drodze staru) nastąpiła od 1978 roku.

Dla miasta Krosna złożono propozycję wznowienia lotów samolotami pasażerskimi z tamtejszego lotniska, które aktualnie jest w budowie. 

Proponowane relacje: 
  1. Krosno- Warszawa
  2. Krono- Wrocław
  3. Krosno- Gdańsk

Niestety, nie zaplanowano lotów pasażerskich w pierwszej fazie modernizacji portu. Chcemy przekonać władze miasta do zmiany stanowiska i uzupełnienia modernizacji tego lotniska o plan adaptacji istniejących pomieszczeń do obsługi pasażerskiej podróżnych- jednorazowo w odlocie odprawianoby do 33 pasażerów dziennie. Wymaga to adaptacji istniejących pomieszczeń administracyjnych lotniska do odprawy podróżnych.  

Chcielibyśmy przekonać także władze miasta Krosno, by w ramach I etapu modernizacji od razu wykonać długość pasa dla obsługi samolotów  linii  pasażerskich (docelowa długość pasa startowego 1700 metrów ma powstać dopiero w III etapie modernizacji portu). Jako że prace budowlane już się zakończyły, nie wiemy czy zmiana planów będzie możliwa. 

Pytania adane władzom miasta:
- Czy UM Krosno zamierza dążyć do obsługi samolotów rozkładowych z portu lotniczego Krosno? Możliwe byłoby codzienne połączenie lotnicze do Warszawy.

Jako przykład podam:
https://de.wikipedia.org/wiki/City-Airport_Mannheim

W podanym przykładzie z Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Dornier 328. 

Czy władze Krosna rozważają pozyskanie przewoźników lotniczych do obsługi linii lotniczej Warszawa- Krosno?

Odpowiedzi

Modernizacja lotniska w Krośnie jest prowadzona tak by, zaspokoić bieżące problemy i potrzeby związane z dostępnością komunikacyjną miasta i rozwojem firm inwestujących w przemysł lotniczy na terenie woj. podkarpackiego.

Lotnisko w Krośnie ma służyć przede wszystkim: rozwojowi szkoleń lotniczych, producentom statków powietrznych, obsłudze taksówek powietrznych i samolotów prywatnych. 
Stworzenie lotniska użytku publicznego, związanego z regularnymi lotami pasażerskimi, jest kwestią zaawansowanego etapu rozbudowy, który zostanie uruchomiony jeśli będą ku temu możliwości finansowe.

 

Katarzyna Bęben

Pełnomocnik Prezydenta ds. Zarządzania Lotniskiem


- Kiedy jest planowane uruchomienie pasa startowego?
- jaką długość pasa startrowego przewidziano?
- czy istnieją pomieszcenia, np. aeroklubu, które możnaby wykorzystać do obsługi pasażerów linii rozkładowych, gdyby zdecydowano się na wprowadzenie rozkładowych lotów pasażerskich z Krosna?

Odpowiedzi:
zakończenie budowy pasa startowego wraz z odbiorami  zaplanowano na koniec roku 2016
pas będzie miał długość 1100m
w przypadku wprowadzenia rozkładowych lotów pasażerskich w Planie Generalnym przewidziano budowę  terminala

Pytanie
Wymagana długośc pasa startowego dla samolotów typu ATR- czyli większych maszyn abierających do 42 pasażerów to 1150 metrów. Państwo planują 1100 m. Czy będzie szansa na przedłużenie pasa startowego w przyszłości?

Odpowiedź
tak w ostatnim etapie modernizacji do 1710 m

Plan generalny lotniska w Krośnie podzielony jest na dwa etapy :
Etap I (2016 – 2025 r.)

Etap II (2026 – 2040 r.)

Zarządzający nie trzyma się ściśle etapów z Planu Generalnego i modernizacja lotniska  realizowana jest  w miarę możliwości finansowych Gminy.


Pytanie:

- dlaczego władze miasta planują budowę pasa tylko o długości 1100 metrów? Standardowe taksówki powietrzne wykorzystywane w Polsce to samoloty Saab 340A, wymagające ok. 1400 metrów pasa startowego.


Odpowiedź:

Modernizacja lotniska w Krośnie podzielona jest na etapy.  I etap w którym powstanie pas o długości 1100 x 30 m ma służyć przede wszystkim:

 Rozwojowi funkcji szkoleniowo – treningowej lotniska w Krośnie; stworzenie odpowiednich warunków dla funkcjonowania podmiotów szkoleniowych;
Optymalnym  wykorzystaniu dostępnej przestrzeni lotniskowej dla rozwoju funkcji szkoleniowych;
Wzbogaceniu istniejącej oferty o szkolenia mechaników branży lotniczej;
Umożliwieniu  firmom produkującym samoloty testowania ich na krośnieńskim lotnisku;

Budowana w tym etapie infrastruktura jest optymalna dla samolotu o kodzie B, tj. o rozpiętości skrzydeł do 24 m np. Mewa, Cessna 150/152, Cessna 172, AT-3, Cessna 441 (z ograniczeniami), Aerospactiale TB-20 , Piper Pa32R Saratoga, Piper Pa-46 Malibu Mirage, Beechcraft King Air C90GTx.
W Krośnie będą mogły operować wszystkie typy samolotów, na których obecnie prowadzone są szkolenia.
Drugi etap modernizacji lotniska przewiduje wydłużenie pasa startowego do 1710m .

Informacje prasowe:
Wszyscy zainteresowani rozwojem krośnieńskiego lotniska - przedstawiciele środowisk naukowych, edukacyjnych, szkoleniowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy branży lotniczej i samorządowcy wzięli udział w konsultacjach społecznych planu generalnego lotniska. Spotkanie odbyło się (19. 02 w PWSZ) w ramach projektu „Odlotowa Polska Wschodnia", realizowanego przez Krosno ze środków Unii Europejskiej.

Plan generalny lotniska (zwany inaczej master planem) jest scenariuszem rozwoju lotniska do roku 2040, z podziałem na etapy. Zawiera m.in. koncepcję rozwoju przestrzennego, planowany rozwój ruchu lotniczego, analizę finansową i ekonomiczną funkcjonowania lotniska, prognozę oddziaływania na środowisko. Projekt dokumentu poddanego konsultacjom społecznym wykonało konsorcjum firm Investeko S.A. oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych POLCONSULT Sp. z o.o. Opracowanie jest finansowane ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Podstawowym założeniem planu generalnego jest wykorzystanie istniejącego potencjału lotniska dla wzrostu gospodarczego w regionie poprzez etapowy, zrównoważony rozwój infrastruktury i usług świadczonych w oparciu o lotnisko. Dokument jest oparty na obecnie obserwowanych oraz prognozowanych trendach rynkowych. W zależności od zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, powinien być weryfikowany i aktualizowany.

Projekt planu generalnego przewiduje następujące etapy rozwoju lotniska:

Etap rozruchowy (do 2015 r.) obejmuje przede wszystkim:
• budowę drogi startowej na kierunku głównym (najczęściej wykorzystywanym w operacjach lotniczych), o wymiarach 1100 m x 30 m, z oświetleniem i kanalizacją deszczową;
• przebudowę lotniskowej stacji paliw, która będzie umożliwiać tankowanie statków powietrznych zarówno paliwem bezakcyzowym (szkolenie lotnicze i przewóz) oraz obciążonym akcyzą (loty prywatne);
• budowę drogi kołowania w kierunku północnym;
• budowę dwóch nowych hangarów.
Całość prac związanych z realizacją inwestycji etapu rozruchowego prowadzona będzie „pod ruchem", to jest przy działającym polu wzlotów lotniska.
Na tym etapie lotnisko pozostanie lotniskiem użytku wyłącznego, co oznacza, że mogą być na nim wykonywane następujące rodzaje lotów:
• loty niehandlowe (szkoleniowe, prywatne, turystyka lotnicza);
• loty czarterowe wykonywane śmigłowcami oraz samolotami o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
• loty lokalne (zaczynające się i kończące na tym samym lotnisku – np. loty widokowe nad Bieszczady).

Etap I (do roku 2025 r.) obejmuje przede wszystkim:
• wzmocnienie nawierzchni trawiastej drogi startowej na kierunku pomocniczym, wykorzystywanej do startów i lądowań przy wiatrach wiejących z południa;
• dróg kołowania i płyt postojowych,
• zabudowy południowej strony lotniska – wielofunkcyjny terminal pasażerski, zabudowania techniczne.
W takcie tego etapu zakłada się stopniowe przejście do lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Oznacza to możliwość szerszego wykorzystania lotniska dla lotów pasażerskich bez konieczności spełnienia wszystkich wymagań, jakie obowiązują dla portów lotniczych. Na tym etapie z lotniska będą mogły korzystać samoloty pasażerskie początkowo do 20 pasażerów (np. Dornier DO 228 NG, Beechcraft King Air C90GTx, Cessna Grand Caravan EX), następnie do 50 pasażerów (np. DASH 7-100).
Planowane jest oparcie procedur podejścia i startu na sygnale satelitarnym (GNSS). Umożliwi to uzyskanie minimów operacyjnych wymaganych dla lotnisk komunikacyjnych bez konieczności ponoszenia kosztów inwestycji w urządzenia nawigacyjne. (...) 

Etap II (do 2040 r.) obejmuje głównie:
• wydłużenie głównej drogi startowej do 1710 m,
• rozbudowę dróg kołowania i płyt postojowych,
• rozbudowę terminala pasażerskiego.
W trakcie tego etapu zakłada się stopniowe dojście do statusu lotniska użytku publicznego o pełnej certyfikacji jak dla portów lotniczych. Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji na tym etapie możliwe będzie korzystanie z lotniska przez statki powietrzne zabierające do 100 pasażerów (np. AVRO RJ 85, ATR-72).

Autorzy opracowania zwrócili uwagę na pozytywne wyniki prognozy oddziaływania na środowisko. Szczegółowa analiza m.in. obciążenia akustycznego wykazała, że samoloty operujące na krośnieńskim lotnisku nie będą generowały ponadnormatywnego hałasu.

Istotną części opracowania są wstępne analizy: finansowa i ekonomiczna.
Analiza finansowa zawiera oszacowanie kosztów inwestycji, kosztów odtworzeniowych oraz kosztów operacyjnych lotniska. Ogólna wartość inwestycji niezbędnych do poniesienia na wszystkich etapach wynosi 166,5 mln zł netto. Na przychody lotniska składać się będą przychody z operacji lotniczych, z dzierżawy nieruchomości lotniskowych, z parkingów przylotniskowych, dochody stacji paliw itp. Analiza zawiera prognozowane stawki za operację lotniczą, stawki czynszu itp. W celu zwiększenia przychodów planuje się organizację kilku imprez masowych w ciągu roku na trawiastej części lotniska.

Analiza przychodów i kosztów wykazała, że dla wszystkich rozpatrywanych wariantów projekt będzie generował stratę w każdym roku prognozy finansowej. Na poziom straty najistotniejszy wpływ będzie miała wielkość amortyzacji, która jest największą pozycją kosztową w rachunku zysków i strat. Jednak dla wariantu optymalnego w ostatnim okresie analizy finansowej (lata 2030-2040) koszty utrzymania lotniska będą bilansowane przez uzyskane przychody, pomijając oczywiście koszty niepieniężne, tj. amortyzację. Co oznacza, że utrzymanie lotniska w tym okresie nie będzie stanowić lub będzie stanowić nieznaczne obciążenie dla budżetu miasta. Jedyną szansą dla lotniska Krosno – umożliwiającą zbilansowanie kosztów działalności operacyjnej przychodami – stanowi rozwijanie małej komunikacji lotniczej.

W analizie ekonomicznej dokonano obliczenia skutków społeczno – ekonomicznych rozwoju lotniska. Bezpośrednie koszty i korzyści ekonomiczne można podzielić na dwie grupy:
• Korzyści związane z realizacją inwestycji w mieście Krośnie. Są to przede wszystkim: wzrost poziomu zatrudnienia w związku z obsługą powstałego obiektu, wzrost poziomu zatrudnienia wynikający z realizacji inwestycji i prac odtworzeniowych, wzrost wartości netto terenów inwestycyjnych w pobliżu lotniska, wzrost dochodów netto firm lokalnych zaangażowanych w realizację części inwestycyjnej.
• Koszty i korzyści związane z uruchomieniem pasażerskiej komunikacji lotniczej. Składają się na nie przede wszystkim: koszty eksploatacji samochodów osobowych, koszty czasu użytkowników infrastruktury komunikacyjnej, skutki środowiskowe, skutki dla bezpieczeństwa.
W szerszym kontekście rozbudowa lotniska wpłynie na rozwój ekonomiczny regionu w wielu aspektach. Na szczególne uwzględnienie zasługują następujące elementy:
• Rozbudowa Lotniska Krosno pozwoli zarówno na rozszerzenie obecnie prowadzonej działalności, w tym na certyfikowanie pilotów (licencje zawodowe i liniowe) oraz mechaników lotniczych w skali ponadregionalnej, jak również umożliwi rozpoczęcie i aktywizację przewozów w ruchu regionalnym, czarterowym i General Aviation.
• Specjalna strefa ekonomiczna w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, w tym część przeznaczona wyłącznie pod produkcję lotniczą i okołolotniczą, jest istotnym uzupełnieniem inwestycji lotniskowej i stanowi z nią nierozerwalną całość. Lotnisko stanowić będzie bazę dla działalności gospodarczej związanej z produkcją i serwisowaniem statków powietrznych.
• Rozwój branży lotniczej spowoduje wzrost zapotrzebowania na absolwentów szkół technicznych i zawodowych o profilu lotniczym.
• Funkcjonowanie lotniska będzie także katalizatorem dla powstawania i rozwoju bazy hotelowej oraz infrastruktury gastronomicznej.

Projekt planu generalnego został złożony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego z prośbą o zaopiniowanie. źródło: http://www.krosno.pl/pl/aktualnosci/...sultacjom.html 

Pytania:
dotyczy: portu lotniczego w Krośnie
 

Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.
 
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych. 
 
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
 
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.

Odpowiedź

Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.


Lotnisko Krosno (EPKR) jest wpisane od 1969 r. do rejestru lotnisk cywilnych ULC, obecnie jako lotnisko użytku wyłącznego.

Od 2005 r. lotnisko stanowi własność miasta Krosna, od 2010 r. miasto jest zarządzającym lotniskiem. Lotnisko jak dotąd dysponuje wyłącznie polem wzlotów o nawierzchni trawiastej.

Od tego czasu miasto sukcesywnie podejmuje działania mające na celu rozwój lotniska Krosno, o których mowa w odpowiedzi na następne pytanie.


W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.

Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.

Na zlecenie miasta został opracowany plan generalny lotniska, opisujący planowany jego rozwój do 2040 r. Zakłada się stopniowy rozówj lotniska – punktem wyjścia jest obecny status lotniska. Zakłada się, że w latach 2016 – 2020 lotnisko uzyska status lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, natomiast po 2025 r. będzie to lotnisko użytku publicznego o pełnej certyfikacji. Plan generalny został pozytywnie zaopiniowany przez ULC, obecnie jest analizowany przez Ministerstwo Infrastruktury.

Do etapowego rozwoju lotniska zostaje dostosowany plan inwestycji w rozbudowę lotniska. Początkowy etap – odwodnienie projektowanych dróg startowych i dróg kołowania, ogrodzenie terenu lotniska, nadbudowa budynku na potrzeby zarządzania lotniskiem został zrealizowany w latach 2013-2014. W czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na kolejny etap inwestycji - utwardzona droga startowa o wymiarach 1100x30 m, droga kołowania, zabezpieczenie meteorologiczne, wyposażenie. Zostanie też zmodernizowana lotniskowa stacja paliw.

Po tej inwestycji lotnisko będzie miało kod referencyjny 2B – będzie mogło przyjmować kilkunastomiejscowe statki powietrzne.

Docelowo, po 20205 r. lotnisko dysponować będzie utworzoną drogą startową o długości 1710 m, co umożliwi obsługę samolotów z kilkudziesięcioma pasażerami na pokładzie.


Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.

Docelowa siatka połączeń na razie nie została określona. Na pewno lotnisko, oprócz general aviation, będzie mogło obsługiwać loty czarterowe, a także będą mogły zostać rozwinięte z europejskimi hubami.

Na razie trudno stwierdzić, czy będzie możliwe wsparcie lotniska Krosno przez samorząd województwa.

Dalsze odpowiedzi:
Parę informacji uzupełniających co do lotniska w Krośnie.
1) Niestety, ze względu przede wszystkim na obecne zainwestowanie, a także rzeźbę terenu i własność gruntów, maksymalna długość utwardzonej drogi startowej na kierunku głównym to nieco ponad 1700 m. W zależności od
ostatecznego przyjęcia spadków podłużnych DS wyjdzie ok. 1350 m
referencyjnej długości startu samolotu. To niemało, na ATR-42 (i nie
tylko) w zupełności wystarczy.
2) Trochę nieścisłości jest w stwierdzeniu "Port ten powstał w latach
1930-1932, rozbudowa do roli STOL-portu (portu dla samolotów o krótkiej drodze staru) nastąpiła od 1978 roku." Rzeczywiście, w 1978 r. powstała koncepcja rozbudowy portu lotniczego w Krośnie. W latach osiemdziesiątych ub. wieku wykonano podbudowę pod częściowe przedłużenie już wtedy zniszczonej DS oraz rozpoczęto budowę tzw. budynku portu. Na podbudowie się skończyło, zniszczonej w czasie wojny drogi startowej nikt nie remontował, budynek portu, obecnie w stanie niewykończonym, od dawna służy celom nielotniczym.
3) Zdziwił mnie akapit "Władze lokalnego aeroklubu chciały by władze
miasta Krosna wyremontowały pas startowy na swój koszt. Planowano
początkowo pas o dł. 1200 metrów i szer. 45 metrów, z opcja przedłużenia do 2 km, przy czym należy od razu zachęcać do stworzenia pasa o długości 2000 metrów- pozwoli to na kilkukrotne zwiększenie rentowności portu. Niestety, nie doszło do porozumienia. Dodatkowo władze chcą zabudować tereny na przedłużeniu jednego z trawiastych pasów startowych, co wpłynie na występujące zjawiska atmosferyczne, jak zauważają wynajęci eksperci."
Po pierwsze, doszło do porozumienia z władzami lokalnego aeroklubu.
Dowodem chociażby podpisanie na 20 lat umowy najmu budynków zajmowanych przez aeroklub. Aeroklub Podkarpacki w imieniu Prezydenta wykonuje część obowiązków zarządzającego lotniskiem. Aeroklub Podkarpacki stale współpracuje przy opracowywaniu szczegółów modernizacji lotniska. Doszło też ostatecznie do porozumienia z Aeroklubem Polskim - zostało spisane porozumienie o przekazaniu zarządzania lotniskiem (12 listopada ub. r.).
To było konieczne dla umożliwienia inwestowania przez miasto.
Po drugie, w jaki sposób zabudowa w sąsiedztwie lotniska wpłynie na
występujące zjawiska atmosferyczne? Na ile powstanie strefy inwestycyjnej z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł lotniczy i okololotniczy w sąsiedztwie lotniska ograniczy jego funkcjonowanie, a na ile poprawi rentowność?
4) Skoro pisze Pan o inwestycjach, to poruszmy temat pieniędzy. Inwestycje w lotniska do duży wydatek, zdecydowanie większy niż możliwości samorządów, zwłazcza na poziomie lokalnym. Unia Europejska nie dofinansowuje lotnisk komunikacyjnych, które nie są wpisane do sieci TENT.
Budżet państwa też tego nie robi. Miasto Krosno opracowało projekt
"Utworzenie ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie - I etap". Projekt ten został wpisany do indykatywnego wykazu projektów kluczowych Rgionalnego Pogramu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2007-2013, z przyznanym dofinansowaniem w wysokości 11 mln EUR. Przy pomocy tych pieniędzy chcemy wybudować DS o wymiarach 1100x30 m, dwie drogi kołowania, dwie płyty postojowe, ogrodzenie, oświetlenie i nawigację (NDB i PAPI, może w przyszłości wprowadzić procedury GNSS), rozbudować budynek na potrzeby zarządzającego lotniskiem.
Z takiego pasa już cokolwiek może latać.
Można się będzie na tym lotnisku szkolić (ktoś samoloty musi pilotować i
obsługiwać na ziemi), można będzie oblatywać nowowyprodukowane i
remontowane samoloty, może służyć dla General Aviation... No i jest
perspektywa dalszego rozwoju.
Teraz trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie niezbędnych dokumentów w procesie inwestycyjnym, w latach 2012-2013 będzie przeprowadzona inwestycja.

Zbigniew Piwka
kierownik Biura Rozwoju Miasta
Urzędu Miasta Krosna

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 07:02. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Petycja do posłów woj. podkarpackiego o uruchomienie lotów pasażerskich na trasie Krosno- Warszawa

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery