Przebudowa linii kolejowych do 200 km/h- szczegóły planów PKP PLK
· W PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. powołany jest zespół, który szczegółowo analizuje możliwości zwiększenia prędkości powyżej 160 km/h. By maksymalnie i racjonalnie wykorzystać możliwości linii. Rozpatrywane są linie łączące ważne ośrodki, przede wszystkim te, na których roboty trwają lub są przygotowywane.
· Jednym z celów prac zespołu jest wskazanie, na jakich odcinkach zwiększenie prędkości jest możliwe (i do jakiej wartości) bez dokonywania zmian geometrii linii, wychodzących poza obecne roboty ziemne, a gdzie takie korekty byłyby już wymagane i na ile są kapitałochłonne (linia na poziomie terenu, na wysokim nasypie, obiekcie inżynieryjnym itp.).
· Propozycje zostaną zbadane pod względem technicznym i eksploatacyjnym. Dotyczy to w szczególności konieczności zmian geometrii linii – wyjście poza obecne roboty oraz sytuacji gdy linia jest obciążona ruchem „mieszanym" o niższych prędkościach (towarowy, pasażerski regionalny i aglomeracyjny).
· Po oszacowaniu niezbędnych kosztów ewentualnych inwestycji, przeprowadzona zostanie wstępna analiza efektywności finansowo – ekonomicznej. Wówczas będzie opracowany wykaz odcinków rekomendowanych do podwyższenia prędkości wraz z ramowym harmonogramem dalszych działań.
· Obecnie zakładamy, że analizie będą podlegały m.in. linie nr 4 (CMK) Grodzisk Maz. – Zawiercie, nr 9 Warszawa – Gdynia, nr 6 Warszawa - Białystok, nr 91 Kraków – Przemyśl, nr 271 Wrocław – Poznań, nr 351 Poznań – Szczecin.
· Szczególną uwagę w analizach zespół zwróci na obiekty inżynierskie. Bez znacznej zmiany geometrii nie da się osiągnąć 200 km/h na całości ww. odcinków.
· Na etapie projektowania do prędkości 200 km/h przygotowano linię nr 271 Wrocław – Poznań, łuki o małych promieniach nie występują także na linii nr 6 Warszawa - Białystok.
· Ze względu na geometrię oraz trudności w jej korekcie związane z przebiegiem przez tereny chronione w rejonie Warszawy oraz pagórkowate Wyżyny Lubelskiej, uzyskanie prędkość powyżej 160 km/h na znaczącym odcinku linii Warszawa – Lublin na etapie analiz wariantów w studium wykonalności nie znalazło uzasadnienia. Uzyskane oszczędności czasu jazdy nie uzasadniały znacznego zwiększenia nakładów, wymaganych dla uzyskania takiego efektu.
· Na linii Warszawa – Poznań ze względu na konieczność zapewnienia wymaganej przepustowości linii dla ruchu „mieszanego" nie tylko o najwyższych, ale i o niższych prędkościach (dla przewozów towarowych oraz pasażerskich aglomeracyjnych) zwieszenie prędkości powyżej 160 km/h nie jest obecnie analizowane.
Żeby większy maksymalną prędkość ze 160 km/h do 200 km/h
Poza odpowiednią geometrią - zgodnie z obowiązującymi przepisami, szczególną różnicą jest brak na trasie przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn. Przejazdy muszą zostać zastąpione wiaduktami lub zlikwidowane) . Ze względu na koszty oraz często uwarunkowania terenowe (np. istniejącą zabudowę) w praktyce oznacza to budowę wiaduktów w wybranych lokalizacjach oraz dróg dojazdowych od sąsiednich, likwidowanych przejazdów. Ponadto przy jeździe ponad 160 km/h wymagany jest system ETCS.
W KPK przyjęto uzyskanie prędkości powyżej 160 km/h na odcinku Grodzisk Maz. – Góra Włodowska oraz na linii nr 9 na odcinkach Warszaw Praga – Nowy Dwór Maz., Nasielsk – Działdowo, Iława – Prabuty, Tczew – Gdańsk.
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.