Pierwsze plany łódzkiego metra kolejowego- rok 2002
Warszawa 20 sierpnia 2002
System transportu proponowany przez nas jest technologicznie szybką koleją miejską o nazwie handlowej Metro Łódź. W centrum miasta wykorzysta on średnicowy tunel podziemny długości czterech kilometrów (koszt ok. 200 mln PLN); poza centrum będzie wykorzystywał torowiska Polskich Linii Kolejowych S.A. Proponujemy budowę odnogi od stacji kolejowej Widzew do centrum dzielnicy - czyli okolic ulic Puszkina i Alei Przyjaźni. Tylko taka lokalizacja stacji końcowej spowoduje popularność tego systemu.
W Polsce najlepiej rozwinięty jest system Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
Łódź rozwijała się nadzwyczaj szybko, już w 1913 liczyła 506 000 i była niezwykłym miastem nieograniczonych szans i błyskawicznych karier, tzw. „Ziemią obiecaną", oczywiście tylko dla niektórych. W roku 1937 powstał pomysł wybudowania w Łodzi metra. Planowano uruchomić trasę Plac Reymonta - Bałucki Rynek z 6 przystankami. Później do pomysłu metra wracano wielokrotnie, głównie w latach 60- tych i 80- tych. Nawet dziś wciąż słychać o konieczności budowy kolei podziemnej. Jednak zwolennikom tego pomysłu chodzi o niezwykle kosztowną budowę linii od podstaw, nam zależy natomiast na maksymalnym wykorzystaniu obecnie dostępnej infrastruktury możliwie najmniejszym kosztem.
Niewątpliwym centrum miasta jest ulica Piotrkowska. Przed wojną miała ona kluczowe znaczenie w układzie komunikacyjnym, w 1939 roku z 17 miejskich linii tramwajowych aż 16 przebiegało ulicą Piotrkowską i to zazwyczaj na długich jej odcinkach. Dlatego system musi opierać się o tą ulicę jako kluczową stację.
Jest oczywiście problemem najtrudniejszym. Jak na razie, sytuacja wygląda następująco: metro w Polsce się buduje, ale tylko w Warszawie. Tylko tam inwestuje się pieniądze podatników z całego kraju, i zainwestowano już wyjątkowo dużo. Inne miasta jakoby nie miały do tego prawa. Ale przecież mają, tylko nie żądają. Tunel średnicowy przez centrum Łodzi będzie także wykorzystywany przez kolej dalekobieżną (wykorzystana zostanie ta sama technika prowadzenia przewozów) i przysłuży się także mieszkańcom Wrocławia, Kalisza i innych regionów Polski (będą bowiem możliwe kursy pociągów z Wrocławia do Warszawy przez Łódź Fabryczną i Koluszki). Tunel średnicowy przysłuży się mieszkańcom całego kraju w dużo większym stopniu niż wykorzystywane przez mieszkańców Warszawy metro warszawskie.
Zarzad miasta ogłasza przetarg na obsługę linii SKM i ich uruchomienie. Z racji na komercyjny charakter przedsięwzięcia zaleca sie wykorzystanie osobnego od PKP operatora do realizacji tego zadania i stworzenie odrębnego przedsiębiorstwa. Aby zapewnić sukces przedsięwzięciu, zamierzamy doprowadzić do pojawienia się przewoźnika „Metro Łódzkie sp. z o.o.", wyspecjalizowanego tylko w obsłudze tych wewnątrzmiejskich relacji. Spółka może powstać przy współudziale PKP, jednak spółka ta musi być ncałkowicie niezależna od obarczonych długami, problemami finansowymi (brak płynności) i żle zreformowanych Polskich Kolei Państwowych. Możliwe jest też wykorzystanie prywatnego operatora kolejowego- spółki Connex (znany i ceniony europejski przewoźnik kolejowy) lub któregoś z polskich licencjonowanych operatorów pasażerskich.
Metro wykorzystałaby wynajęty, przejęty lub wykupiony od PKP tabor w postaci trzech lub czterech pociągów podmiejskich EZT. Koszty organizacyjne, przejęcia taboru, jego modernizacji i doprowadzenia przystanków do ładu powinny zamknąć się sumą kilkunastu mln PLN. Pamiętajmy że kolej wcale nie musi powstać. Jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe nie mają zamiaru współpracować, wówczas po prostu Metro Łódź nie powstanie, a kolejarze nie będą mieli tunelu średnicowego i pociągi dalej będą objeżdżały odcinek Łódż Kaliska- Łódż Fabryczna. Miasto ma silną pozycję w rokowaniach i powinno ją wykorzystać.
Konieczne jest oczywiście stworzenie wspólnej oferty biletowej Metro Łódż i komunikacja miejska, tak by pasażer mógł się przesiadać z autobusu. Bez identycznego z miejskim systemu biletowego metro nie ma sensu.
DANE STATYSTYCZNE
LUDNOŚĆ ogółem w tys. stan w dniu 31.XII
1998: 806,7
1999: 800,1
2000: 793,2
2001: 786,5
(według danych zgodnych ze statystykami GUS, na podst. MPK Łódź)
1997: 252 mln pasażerów
1998: 253 mln pasażerów
1999: 266 mln pasażerów
2000: 260 mln pasażerów
Pierwsza linia tramwaju elektrycznego w Łodzi została uruchomiona w 1898 roku, czyli 10 lat wcześniej niż w Warszawie. W pierwszym roku tramwaje jeździły na 4 trasach o łącznej długości 10 km i wszystkie z nich przechodziły przez ulicę Piotrkowską (za: Mirosław Z. Wojalski "Działo się w Łodzi"). Na terenie miasta działa 15 linii tramwajowych - od nr 1 do 15 i obsługiwane są przez MPK, zatrzymując się na 419 przystankach tramwajowych.
Podmiejskie linie tramwajowe obsługiwane są przez MKT i TP: Spółka MKT - Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, obsługuje linie nr 41,45 i 46, spółka TP - Tramwaje Podmiejskie obsługuje linie nr 43 i 43 BIS. Pierwsze tramwaje podmiejskie były tramwajami parowymi. Pierwsze trzy dekady przyniosły rozwój linii łączących Łódź z jej miastami satelickimi. Pierwsza linia powstała w 1901 roku, a ostatnia w 1929. Od tej pory, mimo np. pewnych przygotowań do wybudowania tras tramwajowych do Brzezin, Tomaszowa oraz Piotrkowa, nic więcej nie powstało, a ostatnimi laty linie do Aleksandrowa, Rzgowa i Tuszyna uległy likwidacji. W szczytowym okresie łączna długość tras podmiejskich przekroczyła 80 km.
Dziś łączna długość tras tramwajowych w granicach administracyjnych miasta wynosi 106,242 km. Natomiast łączna długości linii komunikacyjnych tramwajowych to 207,875 km. W roku 2000 miejska komunikacja tramwajowa przewiozła 124 381 tys. pasażerów.
Na terenie miasta działa 58 linii autobusowych, w tym:
50 linii dziennych - od nr 50 do nr 59, oraz linia 54A i 55A
8 linii miejskich nocnych - od nr 151 do 158
Głównym przewoźnikiem jest MPK Łódź. W układzie komunikacyjnym miasta Łodzi funkcjonują linie obsługiwane przez innych przewoźników:
linia autobusowa nr 58 obsługiwana przez prywatne przedsiębiorstwo "KORO"
linia autobusowa nr 97 obsługiwana mikrobusami przez Spółkę Tramwaje Podmiejskie.
Długość ciągów komunikacyjnych obsługiwanych przez autobusy wynosi 358,900 km, długość tras autobusowych - 776,040 km, w tym:
dzienne - 619,085 km
nocne - 156,955 km
W 2000 roku MPK - Łódź Sp. z o.o. przewiozło komunikacją autobusową 135 963 tys. pasażerów (łącznie 260 344 tys. pasażerów)
Wykresy za MPK Łódź sp. z o.o.
Instytut Rozwoju i Promocji Kolei istnieje od 1999 roku. Od 2001 roku zajmuje się w woj. opolskim koordynacją komunikacji kolejowej i autobusowej. Jako dotąd jedyny podmiot w Polsce, niezależny od przewoźników, wspiera samorząd wojewódzki w procesie organizacji regionalnych przewozów kolejowych. IRiPK współpracuje ze znakomitymi specjalistami z zakresu komunikacji zbiorowej z Politechniki Krakowskiej m.in. prof. Rudnickim i prof. Starowiczem.
--
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

