Wniosek o dokończenie wieloletnich prób uruchomienia lotniska pasażerskiego w Białymstoku, o przekonanie linii lotniczych LOT aby obsługiwały Białystok
Wnoszę o odniesienie się do propozycji uruchomienia lotniska pasażerskiego na bazie portu lotn. Krywlany w ramach testów, na podstawie wykorzystania już istniejącej. siatki portów lotniczych woj. podlaskiego. Aby mogły tu kursować linie LOT, pas startowy jest za krótki o 75 metrów dla minimalnych wymogów bezpieczeństwa.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu porannych wylotów i nocnych dolotów do lotniska w Krywlanach na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas (lotnisko Nowe Kramsko koło Babimostu) przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu.
Jest istotne aby sprawdzić w praktyce, jakie będzie zapotrzebowanie na loty pasażerskie z Krywlan, przed rozpoczęciem budowy pełnowymiarowego portu lotniczego. Wnoszę także o montaż radiolatarni NDB oraz o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu Krywlany do odprawy kilkunastu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.
Argument ekonomiczny
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
Nieużywany port lotniczy Krywlany to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Dziś port wymaga niewielkiej rozbudowy aby linie lotnicze mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu Q400.
Jako przykład świetnie funkcjonującego STOL-portu podawałem niedawno port London City Airport, mający pas startowy o wymiarach 1508 metrów, obsługujący kilka relacji wewnątrzkrajowych i ok. 40 międzynarodowych. Nowozmodernizowany port lotniczy Krywlany ma drogę startową o wymiarach 1350 metrów. Jakie loty obsługuje dziś?
Łatwo z takiego portu zrobić typowy STOL-port z codziennymi rejsowymi połączeniami. Loty te są zwykle realizowane w ramach służby publicznej, są dofinansowywane przez władze regionów. Proponuję by władze województwa, czy też miasta, porozumiały się i wspólnie rozpisały przetarg na linię obsługiwaną samolotami klasy STOL. Możliwe są połączenia do innych regionów kraju, jak i też połączenia do hubu w Warszawie. Proponuję uruchomienie linii lotniczej Białystok- Warszawa obsługiwanej samolotami klasy STOL.
Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.
Specyfiacja techniczna
Model | Q200[89] | Q300[90] | Q400[91] |
---|---|---|---|
Cockpit crew | 2 | ||
Cabin crew | 1 | 1-2 | 2-3 |
Passengers, typical | 37 | 50@30–33"[92] | 82@30" |
Max capacity[93] | 40 | 56 | 90@28" |
Length | 73 ft / 22.25 m | 84 ft 3 in / 25.70 m | 107 ft 9 in / 32.8 m |
Height | 24 ft 7 in / 7.49 m | 27 ft 5 in / 8.4 m | |
Wingspan | 85 ft / 25.89 m | 90 ft / 27.4 m | 93 ft 3 in / 28.4 m |
Wing area | 585 ft² / 54.40 m2 | 605 ft² / 56.20 m2 | 689 ft² / 64 m2 |
Aspect ratio | 12.32 | 13.36 | 12.6 |
Width | Fuselage 8 ft 10 in / 2.69 m, cabin 8 ft 3 in / 2.52 m | ||
Cabin length | 30 ft 1 in / 9.16 m | 41 ft 6 in / 12.60 m | 61 ft 8 in / 18.80 m |
Max takeoff | 36,300 lb / 16,466 kg | 43,000 lb / 19,505 kg | 67,200 lb / 30,481 kg |
Operating empty | 23,098 lb / 10,477 kg | 26,000 lb / 11,793 kg | 39284 lb / 17819 kg [94] |
Max payload | 8,921 lb / 4,647 kg | 13,500 lb / 6,124 kg | 18,716 lb / 8,489 kg |
Max fuel | 835 U.S. gal / 3,160 L | 1,724 U.S. gal / 6,526 L[95] | |
Engines | 2 × PW123C/D | 2 × PW123/B/E | 2 × PW150 |
Unit power | 2,150 hp (1,600 kW) | 2,380–2,500 hp (1,770–1,860 kW) | 5,071 shp / 3,781 kW |
High speed cruise | 289 kn / 535 km/h | 287 kn / 532 km/h | 300–360 kn / 556–667 km/h |
Ceiling | 25,000 ft / 7,620 m | 27,000 ft / 8229 m | |
Range | 1,125 nmi / 2,084 km | 924 nmi / 1,711 km | 1,100 nmi / 2,040 km |
Takeoff (MTOW, SL, ISA) | 3,280 ft / 1,000 m | 3,870 ft / 1,180 m | 4,675 ft / 1,425 m |
Landing (MLW, SL) | 2,560 ft / 780 m | 3,415 ft / 1,040 m | 4,230 ft / 1,289 m |
- Suwałki (1320 metrów pasa)
- Białystok (1350 metrów pasa)
Adam Fularz
Zarząd województwa
Szanowni Państwo,
Pytanie.
Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie wznowienia już istniejącej po 11945 r. siatki pasażerskich połączeń lotniczych Podlasia.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Białymstoku na bazie niedawno zmodernizowanogo lotniska? Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci podlaskich lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu.
Ile nas to kosztowało?
Po 1992 r. zapadły decyzje polityczne budowania Portu Lotniczego na Krywlanach. W rok później uruchomiono już Biuro Sprzedaży i Rezerwacji PLL LOT. Biuro poobsługiwało jakiś czas własne biuro i zostało zamknięte. Historia budowy naszego lotniska to dzieje nieudolności tutejszych samorządowców. Ile myśmy już forsy w to coś wpakowali, to się w pale nie mieści - jak mawiał Maklakiewicz. Zamiast po "Misiu" kręcić marnego "Rysia", należało zrobić "Lotnisia", a scenariusz czerpać bezpośrednio od pomysłów lokalnych budowniczych. Z nudów sobie nieco poprzeglądałem. 30 marca w 2005 r. na portalu Szukamy Polski pisaliśmy, że Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych "Polconsult" za 242 tys. zł. przygotowało projekt kilku wariantów budowy lotniska w Białymstoku. No bo wiadomo: ten radny chce hangar na zielono, a drugi na czerwono. Trzeba się przygotować. Najbardziej ciekawe są jednak prognozy i wyliczenia. A więc rocznie Krywlany (bo potem były Topolany, potem znów Krywlany i znów Topoliny, itp) miały przynosić 700 tys. zł strat. "Polconsult" skasował za ekspertyzę ćwierć banki. I na jej podstawie postanowiliśmy "lotnisio" budować. Potem było jeszcze kilkanaście ekspertyz, opinii, analiz. A że nie powstał z tego jeszcze film, tłumaczę jedynie tym, że dziś z wszystkimi ambitnymi produkcjami wygrywają seriale. Wiadomo: gorszy pieniądz wypiera lepszy. Szkoda, bo "Lotnisio" to mógłby być fajny serial! I w atmosferze paliwka mógłby pojawić się w nim Beja [Zaborski - aktor Białostockiego Teatru Lalek, który reklamuje jedną ze stacji benzynowych - red.]. Może jednak nie poddawać się i ogłosić konkurs na taki scenariusz? Mamy tu Fabrykę Bestsellerów, może wreszcie jakiś wyprodukuje? Póki co płyną sobie leniwie jak nasza Biała miliony pieniędzy publicznych, by przy okazji kolejnych wyborów wysłuchać kolejnych odlotowych obietnic. Człowiek jest tak durny, że kupi każdą cegłę. A swoją drogą, to chyba warte dziennikarskiego śledztwa, aby policzyć, ile w sumie wydaliśmy na budowę "Lotnisia"? Krywlany a Babimost
Wracam do lotniska i do tego stylu myślenia wczoraj i dziś. Nie trzeba wielkich ekspertyz, aby wysunąć głowę ponad opłotki Topolano-Krywlan i spróbować coś porównać. Kiedy przed wojną zapadły decyzje o budowie pasa startowego na Dojlidach, porównywano perspektywy jego rozwoju z istniejącymi już lotniskami w Grodnie i Suwałkach (tak, tak, było przed naszym). A czy dziś robimy takie porównania? Naprawdę warto. Oto jedno z nich. Zielona Góra, miasto ze 117 tys. mieszkańców, swój budżet w rubryce "dochody na 2009" zaplanowała na około 435 mld zł. Białystok liczący 295 tys. mieszkańców planuje budżet na niewiele więcej - na około 456 mln. Gołym okiem widać naszą nędzę. Nic tu nie poradzimy. Ściana wschodnia, odcięta od dochodowego wschodu granicą, za daleko do Europy... bida. Zielona Góra ma swoje lotnisko i zwie go dumnie: Port Lotniczy Zielona Góra Babimost. W ub.r. Babimost stracił jedną trzecią chętnych do lotów rejsowych. W styczniu tego roku było tylko 203 pasażerów, z tego 199 to lokalni urzędnicy. Za ich latanie płaci tamtejszy Urząd Marszałkowski. Taką mniej więcej informację podał 'Teleexpress" 2 lutego br. No więc wróćmy do naszych tutejszych ekspertyz. Była np. taka, że w 2015 r. białostockie lotnisko obsłuży 60 tys. osób. Nikt by specjalnie nie protestował, gdyby dodać jedno zero, lub jedno zero ująć. 6 czy 600 tysięcy. Co za różnica. Raport też by przeszedł. Zamiast więc wylewać kolejne wiadra publicznych pieniędzy bezpośrednio do pobliskich piachów, zbudujmy w okolicach Białegostoku nowoczesną spalarnię śmieci, na której zaczniemy zarabiać grube pieniądze. Przed wojną lotnisko budowano nie po to, aby wygrać wybory, ale z bardzo konkretnego powodu: zaleceń wskazań Sztabu Głównego, który lotniska potrzebował i wskazał wstępną lokalizację w rejonie Mosty-Wołkowysk-Białystok. Padło na Krywlany. Polityków przy tym nie było, ale trzeźwi pragmatycy.
Możliwa jest budowa niewielkiego terminalu, a także wydłużenie pasa startowego o 150 metrów na Zachód i 450 metrów na Wschód.
Czytaj więcej: http://www.poranny.pl/wiadomosci/bialystok/a/pas-startowy-na-krywlanach-prezydent-dziekuje-za-16-mln-zl,12713750/
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
dotyczy: pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 26.04.2018 r.)
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że prace budowlane trwają. Przewiduje się, że roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2018 r.
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
dotyczy: pytanie z dnia 28 sierpnia 2018 r.
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że decyzje odnośnie rozwoju lotniska Krywlany, w tym przedłużenia pasa startowego będą mogły być rozważane dopiero po zakończeniu obecnie realizowanego przedsięwzięcia i przeprowadzeniu wielu złożonych i czasochłonnych wymaganych prawem procedur administracyjnych.
Na aktualnym etapie modernizacji lotniska realizacja proponowanych przez Pana kwestii jest działaniem przedwczesnym.
Departament Strategii i Rozwoju
Urząd Miejski w Białymstoku
Pan Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
dotyczy: pytania z dnia 28 czerwca 2018 r. o przedłużenie pasa startowego
Szanowny Panie
Realizowany zakres inwestycji na lotnisku Krywlany obejmujący budowę drogi startowej o nawierzchni utwardzonej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną zaprojektowano w taki sposób, aby była możliwa jej ewentualna rozbudowa w przyszłości.
Inwestycja jest w trakcie realizacji o parametrach technicznych określonych w decyzji Wojewody Podlaskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego oraz w decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zatem na tym etapie rozważanie sugerowanych kwestii - przed zakończeniem obecnych robót budowlanych i pomyślnym przeprowadzeniem wymaganych procedur recertyfikacyjnych i rejestracyjnych jest przedwczesne.
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
dotyczy: pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 26.04.2018 r.)
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie informujemy, że prace budowlane trwają. Przewiduje się, że roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2018 r.
---
Wydawnictwo Merkuriusz Polski "Wieczorna.pl" sp. z o.o.
dotyczy: pytania o lotnisko Białystok Krywlany (e-mail z dnia 11.01.2018 r.)
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie o lotnisko informujemy, że w połowie lipca 2017 r. został ogłoszony przetarg, którego przedmiotem było wykonanie dokumentacji projektowej (wykonawczej) niezbędnej do przeprowadzenia robót budowlanych oraz wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie i rozbudowie lotniska wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej na lotnisku a także wykonanie aktualizacji dokumentacji rejestracyjnej lotniska Białystok Krywlany i dokumentacji AIP.
Przetarg został rozstrzygnięty w dniu 6 listopada 2017 r. Wykonawcą jest polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe (lider konsorcjum), PPU Drabent, Projekt Plus oraz UAB Siauliu Plentas. Umowę z Wykonawcą podpisano w dniu 17 listopada 2017 r.
Wykonawca już rozpoczął prace budowlane. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2018 r.
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie lotniska Krywlany z dnia 25 września br. informujemy, że przetarg na budowę utwardzonego pasa startowego ogłoszono w połowie lipca br. Zakres robót budowlanych obejmie budowę drogi startowej o nawierzchni utwardzonej o wymiarach 1350 m na 30 m i drogi o nawierzchni trawiastej oraz płyty do zawracania samolotów, drogi kołowania i płyty postojowej. Powstanie także niezbędna infrastruktura techniczna, oświetlenie oraz strefa lądowania skoczków spadochronowych.
W odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęły dwie oferty. Obecnie trwa procedura opracowywania montażu finansowego przedsięwzięcia oraz oceny złożonych ofert. W przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia postępowania przetargowego przewiduje się, że zakończenie inwestycji nastąpi z końcem 2018 roku.
Wydawnictwo Merkuriusz Polski "Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie przetargu na budowę lotniska w Białymstoku informujemy, co następuje.
W dniu 18.07.2017 r. Miasto Białystok ogłosiło przetarg na budowę lokalnego lotniska na Krywlanach w systemie „Zaprojektuj i Zbuduj". Zakres robót obejmuje budowę drogi startowej o wymiarach 1350 m na 30 m, o nawierzchni utwardzonej oraz drogi startowej o wymiarach 840 m na 160 m o nawierzchni trawiastej, płyty do zawracania samolotów, drogi kołowania oraz płyty postojowe. Powstanie także strefa lądowania skoczków spadochronowych oraz niezbędna infrastruktura techniczna wraz z oświetleniem. Oferty można składać do dnia 29.08.2017 r.
Przewiduje się, że roboty budowlane zakończone zostaną w 2018 r. Lotnisko będzie podzielone na dwie części: część północna z drogą startową trawiastą i z płytą postojową będzie o charakterze szkoleniowym, natomiast część południowa z drogą startową utwardzoną o charakterze komunikacyjnym.
Informujemy, że program funkcjonalno-użytkowy opracowany dla potrzeb przekształcenia lotniska Krywlany w lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji przewiduje lokalizację terminalu pasażerskiego. Jednak o jego budowie zdecyduje popyt na usługi lotnicze i związane z tym zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie.
---
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pana pytanie odnośnie referendum lotniskowego na Podlasiu.
Jak już wielokrotnie informowaliśmy, organizacja regionalnych portów lotniczych jest zadaniem ustawowym i należy do kompetencji Samorządu Województwa.
Przypominamy że, na początku 2015 r. (jeszcze przed odbyciem referendum w 2017 r.) władze Białegostoku wspólnie z Aeroklubem Polskim podjęły działania zmierzające do przekształcenia istniejącego na Krywlanach lotniska użytku wyłącznego w lotnisko publiczne o ograniczonej certyfikacji.
Przedsięwzięcie to, w oparciu o decyzję środowiskową i opracowaną dokumentację ma na celu budowę pola wzlotów o nawierzchni utwardzonej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną z ewentualną możliwością rozwoju w przyszłości, poprzedzoną uzyskaniem stosownej certyfikacji wymaganej dla tego typu lotnisk.
Aktualnie trwają procedury uzyskiwania wymaganych decyzji, zgód i zezwoleń związanych z przystąpieniem do realizacji inwestycji.
Urząd Miejski w Białymstoku
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra