Wniosek o ożywienie lotnisk Krosno, Mielec, Bircza dla przetestowania popytu na loty pasażerskie w sezonie letnim 2021
do Urzędu Marszałkowskiego województwa Podkarpackiego
Proponowano zmianę nazwy na port lotniczy Sandomierz w Mielcu. W pobliżu znajduje się duże miasto Tarnów, gdzie brak jest innego portu lotniczego niż ten w Mielcu.
Proszę o informację, co Państwo sądzą o możliwości użytkowania drugiego portu lotniczego koło Sandomierza jako lotniska czynnego dla pasażerów w porze letniej. Sugestie opublikujemy.
Przyjmował on już samoloty Boeing, a nawet znacznie większe maszyny. Główny pas startowy ma 45 m szerokości i 2500 m długości. Można z niego wykonywać loty niehandlowe i handlowe oraz loty krajowe i międzynarodowe.
Port ma stosowne licencje, ale tylko do ilości 10 tys. pasażerów rocznie, z uwagi na niewielki charakter. Po przebudowie portu istnieje możl. zwiększenia limitów ruchu pasażerskiego.
W odpowiedzi otrzymałem zaznaczony na czerwono fragment tekstu - w załączniku do tego listu- i spieszę zauważyć że ja również sprawdzałem parametry i dopuszczenia tego lotniska pasażerskiego pod kaem wykonywania regularnych operacji rozkładowych statków powietrznych, czyli np. rozkładowych połączeń 'linii "LOT" i tym podobnych na proponowanej linii lotniczej Warszawa - Sandomierz (Mielec)- Krosno. Zatrudnia ono tyle samo pracowników co port lotniczy Epinal we Francji, który kilkunastoma pracownikami obsługiwał loty planowe. W moim mieście także istnieje podobne niewielkie lotnisko pasażerskie Babimost.
Z mojego miasta do Warszawy przez lata podróżowało się z międzylądowaniem w Poznaniu. Wnoszę że w przypadku Mielca będzie to między-lądowanie w Lublinie czy Rzeszowie. Lecz niestety- w Mielcu nie ma terminalu pasażerskiego z prawdziwego zdarzenia, a zorganizowanie tymczasowego portu pasażerskiego w budynkach pobliskich to tylko jeden z naszych pomysłów tymczasowego rozwiązania tej kłopotliwej sytuacji, w jakiej znalazł się, naturalnie chyba rozwijający się tutejszy port lotniczy- lub prawie port lotniczy, bo pozbawiony terminalu z prawdziwego zdarzenia.Proponuję aby w Mielcu powstał regionalny port lotniczy Sandomierz, początkowo dostosowany do lotów krajowych. Do Warszawy, do Gdańska, do Szczecina etc. Subwencjonowane loty Warszawa- Zielona Góra obsługują linie LOT.
Pytania do radnych sejmiku:
- co władze sądzą o pomyśle dostosowania portu w Mielcu do obsługi połączeń pasażerskich i otwarcia go na nowo jako port lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg w Mielcu?
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
-- Na wyspie Uznam miejscowi hotelarze odnoszą duże sukcesy dzięki sprzedaży rezerwacji pokoi hotelowych wraz z dolotem samolotem. Dlaczego nie starają się Państwo wprowadzić czarterowych połączeń pasażerskich (dostępnych też dla zwykłych podróżnych i turystów) z Warszawy do państwa portu lotniczego? Taki model biznesowy sprawdza się na wyspie Uznam, a port w Heringsdorf obsługuje ogromny ruch turystyczny- ok. 44 tysiące pasażerów rocznie.
Wnoszę pytanie o odniesienie się do propozycji uruchomienia mikro-hubu, w ramach testów, na podstawie modyfikacji już istniejącej siatki połączeń.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu piasty (hub), systemu lotniczych przesiadek w Rzeszowie? Koszty szacuję na kilka mln PLN rocznie. U nas przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska rąk wyglądała obsługa połączeń lotniczych.
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: <rzecznik na s. um.przemysl.pl>
Data: poniedziałek, 5 listopada 2018
Temat: re: pytanie prasowe lotnisko Arłamów
Do: Adam Fularz
Szanowny Panie Adamie,
formalnie status lotniska Arłamów nie zmienił się, nadal jest ono wykorzystywane przez Ośrodek Wypoczynkowy "Arłamów" jako lądowisko dla gości. Właściciel ośrodka podjął kilka tygodni temu inicjatywę powołania stowarzyszenia gmin i powiatów, którego celem byłoby zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez modernizację lądowiska. Ideę powołania stowarzyszenia zaakceptował już Prezydent Miasta Przemyśla, Starosta Przemyski, Starosta Bieszczadzki, Burmistrz Ustrzyk Dolnych oraz Wójt Gminy Bircza. Po wypracowaniu ostatecznej wersji statutu stowarzyszenia, planowane jest zorganizowanie spotkania roboczego. Dopiero kiedy takie stowarzyszenie się ukonstytuuje, będzie można mówić o konkretnych krokach i możliwych inwestycjach związanych z lotniskiem w Arłamowie, a więc także możliwa będzie odpowiedź na resztę Pana pytań.
z poważaniem
Witold Wołczyk
Rzecznik Prasowy
Urząd Miejski w Przemyślu
From: Telewizja Opera
Date: Fri, Mar 5, 2021 at 7:41 AM
Subject: Wniosek o ożywienie lotniska Krosno dla przetestowania popytu na loty pasażerskie
To: <um na s.um.krosno.pl>
Państwa lotnisko może obsługiwać loty pasażerskie. Data otwarcia tego obiektu to 1932 rok, posiada ono kod IATA: "KRO".
Wnoszę o odniesienie się do propozycji uruchomienia lotniska pasażerskiego na bazie portu lotn. Krosno w ramach testów, na podstawie wykorzystania już istniejącej. siatki portów lotniczych woj. podkarpackiego. Aby mogły tu kursować linie rozkładowe samolotami ATR, pas startowy jest za krótki o 170 metrów dla minimalnych wymogów bezpieczeństwa. Aby dokonać testów popytu na loty pasażerskie w praktyce, nie trzeba wielkich nakładów inwestycyjnych.
Wnoszę pytanie czy aby nie warto uruchomić lokalnego systemu porannych wylotów i nocnych dolotów do lotniska w Warszawie na bazie niedawno, kilka lat temu naprawianego pasa startowego lotniska? Linie lotnicze w nocy bazują samoloty na małych lotniskach, oferując w takich miejscach tylko późnowieczorny dolot i poranny wylot na połączenia przesiadkowe. Koszty szacuję na od 3 do kilka mln PLN rocznie. U nas (lotnisko Nowe Kramsko koło Babimostu) przez kilka czy kilkanaście lat działalności lotniska tak wyglądała obsługa połączeń lotniczych- na początku kursowały nawet maszyny 13- miejscowe. Tak samo proponuję wykorzystać potencjał sieci lotnisk województwa, czyniąc z nich element szybkiego systemu transportu.
--
Jest istotne aby sprawdzić w praktyce, jakie będzie zapotrzebowanie na loty pasażerskie z Krosna samolotami ATR mieszczącymi ok. 40 osób, przed rozpoczęciem budowy pełnowymiarowego portu lotniczego pod samoloty Dash 8. Wnoszę także o montaż radiolatarni NDB oraz o przystosowanie obecnych budynków administracyjnych portu Krosno do odprawy kilkunastu pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle.
Argument ekonomiczny
Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf ) Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona powyżej. Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe porty pasażerskie zorientowane pod turystykę.
Nieużywany port lotniczy Krosno to wydane kilkadziesiąt milionów PLN nie przynoszących korzyści gospodarczych. Dziś port wymaga niewielkiej rozbudowy aby linie lotnicze mogłyby obsługiwać ten port lotniczy samolotami typu ATR lub nawet Q400. Jako przykład świetnie funkcjonującego STOL-portu podawałem niedawno port London City Airport, mający pas startowy o wymiarach 1508 metrów, obsługujący kilka relacji wewnątrzkrajowych i ok. 40 międzynarodowych. Nowozmodernizowany wyspoinowany port lotniczy Krosno ma drogę startową o wymiarach 1100 metrów. Jakie loty obsługuje dziś?
Łatwo z takiego portu zrobić typowy STOL-port z codziennymi rejsowymi połączeniami. Loty te są zwykle realizowane w ramach służby publicznej, są dofinansowywane przez władze regionów. Proponuję by władze województwa, czy też miasta, porozumiały się i wspólnie rozpisały przetarg na linię obsługiwaną samolotami klasy STOL. Możliwe są połączenia do innych regionów kraju, jak i też połączenia do hubu w Warszawie. Proponuję uruchomienie linii lotniczej Krosno- Rzeszów- Warszawa obsługiwanej samolotami klasy STOL.
Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.
Specyfiacja techniczna
Model | Q200[89] | Q300[90] | Q400[91] |
---|---|---|---|
Cockpit crew | 2 | ||
Cabin crew | 1 | 1-2 | 2-3 |
Passengers, typical | 37 | 50@30–33"[92] | 82@30" |
Max capacity[93] | 40 | 56 | 90@28" |
Length | 73 ft / 22.25 m | 84 ft 3 in / 25.70 m | 107 ft 9 in / 32.8 m |
Height | 24 ft 7 in / 7.49 m | 27 ft 5 in / 8.4 m | |
Wingspan | 85 ft / 25.89 m | 90 ft / 27.4 m | 93 ft 3 in / 28.4 m |
Wing area | 585 ft² / 54.40 m2 | 605 ft² / 56.20 m2 | 689 ft² / 64 m2 |
Aspect ratio | 12.32 | 13.36 | 12.6 |
Width | Fuselage 8 ft 10 in / 2.69 m, cabin 8 ft 3 in / 2.52 m | ||
Cabin length | 30 ft 1 in / 9.16 m | 41 ft 6 in / 12.60 m | 61 ft 8 in / 18.80 m |
Max takeoff | 36,300 lb / 16,466 kg | 43,000 lb / 19,505 kg | 67,200 lb / 30,481 kg |
Operating empty | 23,098 lb / 10,477 kg | 26,000 lb / 11,793 kg | 39284 lb / 17819 kg [94] |
Max payload | 8,921 lb / 4,647 kg | 13,500 lb / 6,124 kg | 18,716 lb / 8,489 kg |
Max fuel | 835 U.S. gal / 3,160 L | 1,724 U.S. gal / 6,526 L[95] | |
Engines | 2 × PW123C/D | 2 × PW123/B/E | 2 × PW150 |
Unit power | 2,150 hp (1,600 kW) | 2,380–2,500 hp (1,770–1,860 kW) | 5,071 shp / 3,781 kW |
High speed cruise | 289 kn / 535 km/h | 287 kn / 532 km/h | 300–360 kn / 556–667 km/h |
Ceiling | 25,000 ft / 7,620 m | 27,000 ft / 8229 m | |
Range | 1,125 nmi / 2,084 km | 924 nmi / 1,711 km | 1,100 nmi / 2,040 km |
Takeoff (MTOW, SL, ISA) | 3,280 ft / 1,000 m | 3,870 ft / 1,180 m | 4,675 ft / 1,425 m |
Landing (MLW, SL) | 2,560 ft / 780 m | 3,415 ft / 1,040 m | 4,230 ft / 1,289 m |
Od: Adam Fularz
Temat: 40 lat rozbudowy lotniska w Krośnie do roli portu pasażerskiego
W 2015 roku rozpoczął się proces budowy asfaltowej drogi startowej oraz dróg kołowania.
Dla miasta Krosna złożono propozycję wznowienia lotów samolotami pasażerskimi z tamtejszego lotniska, które aktualnie jest w budowie.
Proponowane relacje:
- Krosno- Warszawa
- Krono- Wrocław
- Krosno- Gdańsk
Niestety, nie zaplanowano lotów pasażerskich w pierwszej fazie modernizacji portu. Chcemy przekonać władze miasta do zmiany stanowiska i uzupełnienia modernizacji tego lotniska o plan adaptacji istniejących pomieszczeń do obsługi pasażerskiej podróżnych- jednorazowo w odlocie odprawianoby do 33 pasażerów dziennie. Wymaga to adaptacji istniejących pomieszczeń administracyjnych lotniska do odprawy podróżnych.
Chcielibyśmy przekonać także władze miasta Krosno, by w ramach I etapu modernizacji od razu wykonać długość pasa dla obsługi samolotów linii pasażerskich (docelowa długość pasa startowego 1700 metrów ma powstać dopiero w III etapie modernizacji portu). Jako że prace budowlane już trwają, nie wiemy czy zmiana planów będzie możliwa.
Pytania zadane władzom miasta:
- Czy UM Krosno zamierza dążyć do obsługi samolotów rozkładowych z portu lotniczego Krosno? Możliwe byłoby codzienne połączenie lotnicze do Warszawy.
Jako przykład podam:
https://de.wikipedia.org/wiki/City-Airport_Mannheim
W podanym przykładzie z Mannheim pas startowy ma długość 1066 metrów, port obsługuje dwa rejsowe kierunki, loty są dotowane. Typ samolotu używany dla połączeń pasażerskich z lotniska z tak krótkim pasem startowym to Dornier 328.
Czy władze Krosna rozważają pozyskanie przewoźników lotniczych do obsługi linii lotniczej Warszawa- Krosno?
Odpowiedzi
Modernizacja lotniska w Krośnie jest prowadzona tak by, zaspokoić bieżące problemy i potrzeby związane z dostępnością komunikacyjną miasta i rozwojem firm inwestujących w przemysł lotniczy na terenie woj. podkarpackiego.
Lotnisko w Krośnie ma służyć przede wszystkim: rozwojowi szkoleń lotniczych, producentom statków powietrznych, obsłudze taksówek powietrznych i samolotów prywatnych.
Stworzenie lotniska użytku publicznego, związanego z regularnymi lotami pasażerskimi, jest kwestią zaawansowanego etapu rozbudowy, który zostanie uruchomiony jeśli będą ku temu możliwości finansowe.
Katarzyna Bęben
Pełnomocnik Prezydenta ds. Zarządzania Lotniskiem
- Kiedy jest planowane uruchomienie pasa startowego?
- jaką długość pasa startrowego przewidziano?
- czy istnieją pomieszcenia, np. aeroklubu, które możnaby wykorzystać do obsługi pasażerów linii rozkładowych, gdyby zdecydowano się na wprowadzenie rozkładowych lotów pasażerskich z Krosna?
Odpowiedzi:
zakończenie budowy pasa startowego wraz z odbiorami zaplanowano na koniec roku 2016
pas będzie miał długość 1100m
w przypadku wprowadzenia rozkładowych lotów pasażerskich w Planie Generalnym przewidziano budowę terminala
Pytanie
Wymagana długośc pasa startowego dla samolotów typu ATR- czyli większych maszyn abierających do 42 pasażerów to 1150 metrów. Państwo planują 1100 m. Czy będzie szansa na przedłużenie pasa startowego w przyszłości?
Odpowiedź
tak w ostatnim etapie modernizacji do 1710 m
Plan generalny lotniska w Krośnie podzielony jest na dwa etapy :
Etap I (2016 – 2025 r.)
Etap II (2026 – 2040 r.)
Zarządzający nie trzyma się ściśle etapów z Planu Generalnego i modernizacja lotniska realizowana jest w miarę możliwości finansowych Gminy.
Pytanie:
- dlaczego władze miasta planują budowę pasa tylko o długości 1100 metrów? Standardowe taksówki powietrzne wykorzystywane w Polsce to samoloty Saab 340A, wymagające ok. 1400 metrów pasa startowego.
Odpowiedź:
Modernizacja lotniska w Krośnie podzielona jest na etapy. I etap w którym powstanie pas o długości 1100 x 30 m ma służyć przede wszystkim:
Rozwojowi funkcji szkoleniowo – treningowej lotniska w Krośnie; stworzenie odpowiednich warunków dla funkcjonowania podmiotów szkoleniowych;
Optymalnym wykorzystaniu dostępnej przestrzeni lotniskowej dla rozwoju funkcji szkoleniowych;
Wzbogaceniu istniejącej oferty o szkolenia mechaników branży lotniczej;
Umożliwieniu firmom produkującym samoloty testowania ich na krośnieńskim lotnisku;
Budowana w tym etapie infrastruktura jest optymalna dla samolotu o kodzie B, tj. o rozpiętości skrzydeł do 24 m np. Mewa, Cessna 150/152, Cessna 172, AT-3, Cessna 441 (z ograniczeniami), Aerospactiale TB-20 , Piper Pa32R Saratoga, Piper Pa-46 Malibu Mirage, Beechcraft King Air C90GTx.
W Krośnie będą mogły operować wszystkie typy samolotów, na których obecnie prowadzone są szkolenia.
Drugi etap modernizacji lotniska przewiduje wydłużenie pasa startowego do 1710m .
Informacje prasowe:
Wszyscy zainteresowani rozwojem krośnieńskiego lotniska - przedstawiciele środowisk naukowych, edukacyjnych, szkoleniowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy branży lotniczej i samorządowcy wzięli udział w konsultacjach społecznych planu generalnego lotniska. Spotkanie odbyło się (19. 02 w PWSZ) w ramach projektu „Odlotowa Polska Wschodnia", realizowanego przez Krosno ze środków Unii Europejskiej.
Plan generalny lotniska (zwany inaczej master planem) jest scenariuszem rozwoju lotniska do roku 2040, z podziałem na etapy. Zawiera m.in. koncepcję rozwoju przestrzennego, planowany rozwój ruchu lotniczego, analizę finansową i ekonomiczną funkcjonowania lotniska, prognozę oddziaływania na środowisko. Projekt dokumentu poddanego konsultacjom społecznym wykonało konsorcjum firm Investeko S.A. oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych POLCONSULT Sp. z o.o. Opracowanie jest finansowane ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Podstawowym założeniem planu generalnego jest wykorzystanie istniejącego potencjału lotniska dla wzrostu gospodarczego w regionie poprzez etapowy, zrównoważony rozwój infrastruktury i usług świadczonych w oparciu o lotnisko. Dokument jest oparty na obecnie obserwowanych oraz prognozowanych trendach rynkowych. W zależności od zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, powinien być weryfikowany i aktualizowany.
Projekt planu generalnego przewiduje następujące etapy rozwoju lotniska:
Etap rozruchowy (do 2015 r.) obejmuje przede wszystkim:
• budowę drogi startowej na kierunku głównym (najczęściej wykorzystywanym w operacjach lotniczych), o wymiarach 1100 m x 30 m, z oświetleniem i kanalizacją deszczową;
• przebudowę lotniskowej stacji paliw, która będzie umożliwiać tankowanie statków powietrznych zarówno paliwem bezakcyzowym (szkolenie lotnicze i przewóz) oraz obciążonym akcyzą (loty prywatne);
• budowę drogi kołowania w kierunku północnym;
• budowę dwóch nowych hangarów.
Całość prac związanych z realizacją inwestycji etapu rozruchowego prowadzona będzie „pod ruchem", to jest przy działającym polu wzlotów lotniska.
Na tym etapie lotnisko pozostanie lotniskiem użytku wyłącznego, co oznacza, że mogą być na nim wykonywane następujące rodzaje lotów:
• loty niehandlowe (szkoleniowe, prywatne, turystyka lotnicza);
• loty czarterowe wykonywane śmigłowcami oraz samolotami o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
• loty lokalne (zaczynające się i kończące na tym samym lotnisku – np. loty widokowe nad Bieszczady).
Etap I (do roku 2025 r.) obejmuje przede wszystkim:
• wzmocnienie nawierzchni trawiastej drogi startowej na kierunku pomocniczym, wykorzystywanej do startów i lądowań przy wiatrach wiejących z południa;
• dróg kołowania i płyt postojowych,
• zabudowy południowej strony lotniska – wielofunkcyjny terminal pasażerski, zabudowania techniczne.
W takcie tego etapu zakłada się stopniowe przejście do lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Oznacza to możliwość szerszego wykorzystania lotniska dla lotów pasażerskich bez konieczności spełnienia wszystkich wymagań, jakie obowiązują dla portów lotniczych. Na tym etapie z lotniska będą mogły korzystać samoloty pasażerskie początkowo do 20 pasażerów (np. Dornier DO 228 NG, Beechcraft King Air C90GTx, Cessna Grand Caravan EX), następnie do 50 pasażerów (np. DASH 7-100).
Planowane jest oparcie procedur podejścia i startu na sygnale satelitarnym (GNSS). Umożliwi to uzyskanie minimów operacyjnych wymaganych dla lotnisk komunikacyjnych bez konieczności ponoszenia kosztów inwestycji w urządzenia nawigacyjne. (...)
Etap II (do 2040 r.) obejmuje głównie:
• wydłużenie głównej drogi startowej do 1710 m,
• rozbudowę dróg kołowania i płyt postojowych,
• rozbudowę terminala pasażerskiego.
W trakcie tego etapu zakłada się stopniowe dojście do statusu lotniska użytku publicznego o pełnej certyfikacji jak dla portów lotniczych. Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji na tym etapie możliwe będzie korzystanie z lotniska przez statki powietrzne zabierające do 100 pasażerów (np. AVRO RJ 85, ATR-72).
Autorzy opracowania zwrócili uwagę na pozytywne wyniki prognozy oddziaływania na środowisko. Szczegółowa analiza m.in. obciążenia akustycznego wykazała, że samoloty operujące na krośnieńskim lotnisku nie będą generowały ponadnormatywnego hałasu.
Istotną części opracowania są wstępne analizy: finansowa i ekonomiczna.
Analiza finansowa zawiera oszacowanie kosztów inwestycji, kosztów odtworzeniowych oraz kosztów operacyjnych lotniska. Ogólna wartość inwestycji niezbędnych do poniesienia na wszystkich etapach wynosi 166,5 mln zł netto. Na przychody lotniska składać się będą przychody z operacji lotniczych, z dzierżawy nieruchomości lotniskowych, z parkingów przylotniskowych, dochody stacji paliw itp. Analiza zawiera prognozowane stawki za operację lotniczą, stawki czynszu itp. W celu zwiększenia przychodów planuje się organizację kilku imprez masowych w ciągu roku na trawiastej części lotniska.
Analiza przychodów i kosztów wykazała, że dla wszystkich rozpatrywanych wariantów projekt będzie generował stratę w każdym roku prognozy finansowej. Na poziom straty najistotniejszy wpływ będzie miała wielkość amortyzacji, która jest największą pozycją kosztową w rachunku zysków i strat. Jednak dla wariantu optymalnego w ostatnim okresie analizy finansowej (lata 2030-2040) koszty utrzymania lotniska będą bilansowane przez uzyskane przychody, pomijając oczywiście koszty niepieniężne, tj. amortyzację. Co oznacza, że utrzymanie lotniska w tym okresie nie będzie stanowić lub będzie stanowić nieznaczne obciążenie dla budżetu miasta. Jedyną szansą dla lotniska Krosno – umożliwiającą zbilansowanie kosztów działalności operacyjnej przychodami – stanowi rozwijanie małej komunikacji lotniczej.
W analizie ekonomicznej dokonano obliczenia skutków społeczno – ekonomicznych rozwoju lotniska. Bezpośrednie koszty i korzyści ekonomiczne można podzielić na dwie grupy:
• Korzyści związane z realizacją inwestycji w mieście Krośnie. Są to przede wszystkim: wzrost poziomu zatrudnienia w związku z obsługą powstałego obiektu, wzrost poziomu zatrudnienia wynikający z realizacji inwestycji i prac odtworzeniowych, wzrost wartości netto terenów inwestycyjnych w pobliżu lotniska, wzrost dochodów netto firm lokalnych zaangażowanych w realizację części inwestycyjnej.
• Koszty i korzyści związane z uruchomieniem pasażerskiej komunikacji lotniczej. Składają się na nie przede wszystkim: koszty eksploatacji samochodów osobowych, koszty czasu użytkowników infrastruktury komunikacyjnej, skutki środowiskowe, skutki dla bezpieczeństwa.
W szerszym kontekście rozbudowa lotniska wpłynie na rozwój ekonomiczny regionu w wielu aspektach. Na szczególne uwzględnienie zasługują następujące elementy:
• Rozbudowa Lotniska Krosno pozwoli zarówno na rozszerzenie obecnie prowadzonej działalności, w tym na certyfikowanie pilotów (licencje zawodowe i liniowe) oraz mechaników lotniczych w skali ponadregionalnej, jak również umożliwi rozpoczęcie i aktywizację przewozów w ruchu regionalnym, czarterowym i General Aviation.
• Specjalna strefa ekonomiczna w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, w tym część przeznaczona wyłącznie pod produkcję lotniczą i okołolotniczą, jest istotnym uzupełnieniem inwestycji lotniskowej i stanowi z nią nierozerwalną całość. Lotnisko stanowić będzie bazę dla działalności gospodarczej związanej z produkcją i serwisowaniem statków powietrznych.
• Rozwój branży lotniczej spowoduje wzrost zapotrzebowania na absolwentów szkół technicznych i zawodowych o profilu lotniczym.
• Funkcjonowanie lotniska będzie także katalizatorem dla powstawania i rozwoju bazy hotelowej oraz infrastruktury gastronomicznej.
Projekt planu generalnego został złożony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego z prośbą o zaopiniowanie. źródło: http://www.krosno.pl/pl/aktualnosci/...sultacjom.html
Pytania:
dotyczy: portu lotniczego w Krośnie
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
Odpowiedź
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.
Lotnisko Krosno (EPKR) jest wpisane od 1969 r. do rejestru lotnisk cywilnych ULC, obecnie jako lotnisko użytku wyłącznego.
Od 2005 r. lotnisko stanowi własność miasta Krosna, od 2010 r. miasto jest zarządzającym lotniskiem. Lotnisko jak dotąd dysponuje wyłącznie polem wzlotów o nawierzchni trawiastej.
Od tego czasu miasto sukcesywnie podejmuje działania mające na celu rozwój lotniska Krosno, o których mowa w odpowiedzi na następne pytanie.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Na zlecenie miasta został opracowany plan generalny lotniska, opisujący planowany jego rozwój do 2040 r. Zakłada się stopniowy rozówj lotniska – punktem wyjścia jest obecny status lotniska. Zakłada się, że w latach 2016 – 2020 lotnisko uzyska status lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, natomiast po 2025 r. będzie to lotnisko użytku publicznego o pełnej certyfikacji. Plan generalny został pozytywnie zaopiniowany przez ULC, obecnie jest analizowany przez Ministerstwo Infrastruktury.
Do etapowego rozwoju lotniska zostaje dostosowany plan inwestycji w rozbudowę lotniska. Początkowy etap – odwodnienie projektowanych dróg startowych i dróg kołowania, ogrodzenie terenu lotniska, nadbudowa budynku na potrzeby zarządzania lotniskiem został zrealizowany w latach 2013-2014. W czerwcu zostanie ogłoszony przetarg na kolejny etap inwestycji - utwardzona droga startowa o wymiarach 1100x30 m, droga kołowania, zabezpieczenie meteorologiczne, wyposażenie. Zostanie też zmodernizowana lotniskowa stacja paliw.
Po tej inwestycji lotnisko będzie miało kod referencyjny 2B – będzie mogło przyjmować kilkunastomiejscowe statki powietrzne.
Docelowo, po 20205 r. lotnisko dysponować będzie utworzoną drogą startową o długości 1710 m, co umożliwi obsługę samolotów z kilkudziesięcioma pasażerami na pokładzie.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
Docelowa siatka połączeń na razie nie została określona. Na pewno lotnisko, oprócz general aviation, będzie mogło obsługiwać loty czarterowe, a także będą mogły zostać rozwinięte z europejskimi hubami.
Na razie trudno stwierdzić, czy będzie możliwe wsparcie lotniska Krosno przez samorząd województwa.
1) Niestety, ze względu przede wszystkim na obecne zainwestowanie, a także rzeźbę terenu i własność gruntów, maksymalna długość utwardzonej drogi startowej na kierunku głównym to nieco ponad 1700 m. W zależności od
ostatecznego przyjęcia spadków podłużnych DS wyjdzie ok. 1350 m
referencyjnej długości startu samolotu. To niemało, na ATR-42 (i nie
tylko) w zupełności wystarczy.
2) Trochę nieścisłości jest w stwierdzeniu "Port ten powstał w latach
1930-1932, rozbudowa do roli STOL-portu (portu dla samolotów o krótkiej drodze staru) nastąpiła od 1978 roku." Rzeczywiście, w 1978 r. powstała koncepcja rozbudowy portu lotniczego w Krośnie. W latach osiemdziesiątych ub. wieku wykonano podbudowę pod częściowe przedłużenie już wtedy zniszczonej DS oraz rozpoczęto budowę tzw. budynku portu. Na podbudowie się skończyło, zniszczonej w czasie wojny drogi startowej nikt nie remontował, budynek portu, obecnie w stanie niewykończonym, od dawna służy celom nielotniczym.
3) Zdziwił mnie akapit "Władze lokalnego aeroklubu chciały by władze
miasta Krosna wyremontowały pas startowy na swój koszt. Planowano
początkowo pas o dł. 1200 metrów i szer. 45 metrów, z opcja przedłużenia do 2 km, przy czym należy od razu zachęcać do stworzenia pasa o długości 2000 metrów- pozwoli to na kilkukrotne zwiększenie rentowności portu. Niestety, nie doszło do porozumienia. Dodatkowo władze chcą zabudować tereny na przedłużeniu jednego z trawiastych pasów startowych, co wpłynie na występujące zjawiska atmosferyczne, jak zauważają wynajęci eksperci."
Po pierwsze, doszło do porozumienia z władzami lokalnego aeroklubu.
Dowodem chociażby podpisanie na 20 lat umowy najmu budynków zajmowanych przez aeroklub. Aeroklub Podkarpacki w imieniu Prezydenta wykonuje część obowiązków zarządzającego lotniskiem. Aeroklub Podkarpacki stale współpracuje przy opracowywaniu szczegółów modernizacji lotniska. Doszło też ostatecznie do porozumienia z Aeroklubem Polskim - zostało spisane porozumienie o przekazaniu zarządzania lotniskiem (12 listopada ub. r.).
To było konieczne dla umożliwienia inwestowania przez miasto.
Po drugie, w jaki sposób zabudowa w sąsiedztwie lotniska wpłynie na
występujące zjawiska atmosferyczne? Na ile powstanie strefy inwestycyjnej z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł lotniczy i okololotniczy w sąsiedztwie lotniska ograniczy jego funkcjonowanie, a na ile poprawi rentowność?
4) Skoro pisze Pan o inwestycjach, to poruszmy temat pieniędzy. Inwestycje w lotniska do duży wydatek, zdecydowanie większy niż możliwości samorządów, zwłazcza na poziomie lokalnym. Unia Europejska nie dofinansowuje lotnisk komunikacyjnych, które nie są wpisane do sieci TENT.
Budżet państwa też tego nie robi. Miasto Krosno opracowało projekt
"Utworzenie ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie - I etap". Projekt ten został wpisany do indykatywnego wykazu projektów kluczowych Rgionalnego Pogramu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2007-2013, z przyznanym dofinansowaniem w wysokości 11 mln EUR. Przy pomocy tych pieniędzy chcemy wybudować DS o wymiarach 1100x30 m, dwie drogi kołowania, dwie płyty postojowe, ogrodzenie, oświetlenie i nawigację (NDB i PAPI, może w przyszłości wprowadzić procedury GNSS), rozbudować budynek na potrzeby zarządzającego lotniskiem.
Z takiego pasa już cokolwiek może latać.
Można się będzie na tym lotnisku szkolić (ktoś samoloty musi pilotować i
obsługiwać na ziemi), można będzie oblatywać nowowyprodukowane i
remontowane samoloty, może służyć dla General Aviation... No i jest
perspektywa dalszego rozwoju.
Teraz trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie niezbędnych dokumentów w procesie inwestycyjnym, w latach 2012-2013 będzie przeprowadzona inwestycja.
Zbigniew Piwka
kierownik Biura Rozwoju Miasta
Urzędu Miasta Krosna
Witam,
Tekst ciekawy.
Dobrze, że zwraca Pan uwagę na potrzebę wzbogacenia i uzupełnienia sieci
lotnisk w Polsce.
Parę informacji uzupełniających co do lotniska w Krośnie.
1) Niestety, ze względu przede wszystkim na obecne zainwestowanie, a także
rzeźbę terenu i własność gruntów, maksymalna długość utwardzonej drogi
startowej na kierunku głównym to nieco ponad 1700 m. W zależności od
ostatecznego przyjęcia spadków podłużnych DS wyjdzie ok. 1350 m
referencyjnej długości startu samolotu. To niemało, na ATR-42 (i nie
tylko) w zupełności wystarczy.
2) Trochę nieścisłości jest w stwierdzeniu "Port ten powstał w latach
1930-1932, rozbudowa do roli STOL-portu (portu dla samolotów o krótkiej
drodze staru) nastąpiła od 1978 roku." Rzeczywiście, w 1978 r. powstała
koncepcja rozbudowy portu lotniczego w Krośnie. W latach osiemdziesiątych
ub. wieku wykonano podbudowę pod częściowe przedłużenie już wtedy
zniszczonej DS oraz rozpoczęto budowę tzw. budynku portu. Na podbudowie
się skończyło, zniszczonej w caesie wojny drogi startowej nikt nie
remontował, budynek portu, obecnie w stanie niewykończonym, od dawna
służy celom nielotniczym.
3) Zdziwił mnie akapit "Władze lokalnego aeroklubu chciały by władze
miasta Krosna wyremontowały pas startowy na swój koszt. Planowano
początkowo pas o dł. 1200 metrów i szer. 45 metrów, z opcja przedłużenia
do 2 km, przy czym należy od razu zachęcać do stworzenia pasa o długości
2000 metrów- pozwoli to na kilkukrotne zwiększenie rentowności portu.
Niestety, nie doszło do porozumienia. Dodatkowo władze chcą zabudować
tereny na przedłużeniu jednego z trawiastych pasów startowych, co wpłynie
na występujące zjawiska atmosferyczne, jak zauważają wynajęci eksperci."
Po pierwsze, doszło do porozumienia z władzami lokalnego aeroklubu.
Dowodem chociażby podpisanie na 20 lat umowy najmu budynków zajmowanych
przez aeroklub. Aeroklub Podkarpacki w imieniu Prezydenta wykonuje część
obowiązków zarządzającego lotniskiem. Aeroklub Podkarpacki stale
współpracuje przy opracowywaniu szczegółów modernizacji lotniska. Doszło
też ostatecznie do porozumienia z Aeroklubem Polskim - zostało spisane
porozumienie o przekazaniu zarządzania lotniskiem (12 listopada ub. r.).
To było konieczne dla umożliwienia inwestowania przez miasto.
Po drugie, w jaki sposób zabudowa w sąsiedztwie lotniska wpłynie na
występujące zjawiska atmosferyczne? Na ile powstanie strefy inwestycyjnej
z podstawowym przeznaczeniem pod przemysł lotniczy i okololotniczy w
sąsiedztwie lotniska ograniczy jego funkcjonowanie, a na ile poprawi
rentowność?
4) Skoro pisze Pan o inwestycjach, to poruszmy temat pieniędzy. Inwestycje
w lotniska do duży wydatek, zdecydowanie większy niż możliwości
samorządów, zwłazcza na poziomie lokalnym. Unia Europejska nie
dofinansowuje lotnisk komunikacyjnych, które nie są wpisane do sieci TENT.
Budżet państwa też tego nie robi. Miasto Krosno opracowało projekt
"Utworzenie ponadregionalnego Centrum Szkolenia Lotniczego w oparciu o
zmodernizowaną infrastrukturę lotniska w Krośnie - I etap". Projekt ten
został wpisany do indykatywnego wykazu projektów kluczowych Rgionalnego
Pogramu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2007-2013, z przyznanym
dofinansowaniem w wysokości 11 mln EUR. Przy pomocy tych pieniędzy chcemy
wybudować DS o wymiarach 1100x30 m, dwie drogi kołowania, dwie płyty
postojowe, ogrodzenie, oświetlenie i nawigację (NDB i PAPI, może w
przyszłości wprowadzić procedury GNSS), rozbudować budynek na potrzeby
zarządzającego lotniskiem.
Z takiego pasa już cokolwiek może latać.
Można się będzie na tym lotnisku szkolić (ktoś samoloty musi pilotować i
obsługiwać na ziemi), można będzie oblatywać nowowyprodukowane i
remontowane samoloty, może służyć dla General Aviation... No i jest
perspektywa dalszego rozwoju.
Teraz trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie niezbędnych
dokumentów w procesie inwestycyjnym, w latach 2012-2013 będzie
przeprowadzona inwestycja.
Zapraszam na naszą stronę intenetową (www.krosno.pl).
Pozdrawiam,
Zbigniew Piwka
kierownik Biura Rozwoju Miasta
Urzędu Miasta Krosna
Plan generalny lotniska (zwany inaczej master planem) jest scenariuszem rozwoju lotniska do roku 2040, z podziałem na etapy. Zawiera m.in. koncepcję rozwoju przestrzennego, planowany rozwój ruchu lotniczego, analizę finansową i ekonomiczną funkcjonowania lotniska, prognozę oddziaływania na środowisko. Projekt dokumentu poddanego konsultacjom społecznym wykonało konsorcjum firm Investeko S.A. oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych POLCONSULT Sp. z o.o. Opracowanie jest finansowane ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Podstawowym założeniem planu generalnego jest wykorzystanie istniejącego potencjału lotniska dla wzrostu gospodarczego w regionie poprzez etapowy, zrównoważony rozwój infrastruktury i usług świadczonych w oparciu o lotnisko. Dokument jest oparty na obecnie obserwowanych oraz prognozowanych trendach rynkowych. W zależności od zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, powinien być weryfikowany i aktualizowany.
Projekt planu generalnego przewiduje następujące etapy rozwoju lotniska:
Etap rozruchowy (do 2015 r.) obejmuje przede wszystkim:
• budowę drogi startowej na kierunku głównym (najczęściej wykorzystywanym w operacjach lotniczych), o wymiarach 1100 m x 30 m, z oświetleniem i kanalizacją deszczową;
• przebudowę lotniskowej stacji paliw, która będzie umożliwiać tankowanie statków powietrznych zarówno paliwem bezakcyzowym (szkolenie lotnicze i przewóz) oraz obciążonym akcyzą (loty prywatne);
• budowę drogi kołowania w kierunku północnym;
• budowę dwóch nowych hangarów.
Całość prac związanych z realizacją inwestycji etapu rozruchowego prowadzona będzie „pod ruchem", to jest przy działającym polu wzlotów lotniska.
Na tym etapie lotnisko pozostanie lotniskiem użytku wyłącznego, co oznacza, że mogą być na nim wykonywane następujące rodzaje lotów:
• loty niehandlowe (szkoleniowe, prywatne, turystyka lotnicza);
• loty czarterowe wykonywane śmigłowcami oraz samolotami o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
• loty lokalne (zaczynające się i kończące na tym samym lotnisku – np. loty widokowe nad Bieszczady).
Etap I (do roku 2025 r.) obejmuje przede wszystkim:
• wzmocnienie nawierzchni trawiastej drogi startowej na kierunku pomocniczym, wykorzystywanej do startów i lądowań przy wiatrach wiejących z południa;
• dróg kołowania i płyt postojowych,
• zabudowy południowej strony lotniska – wielofunkcyjny terminal pasażerski, zabudowania techniczne.
W takcie tego etapu zakłada się stopniowe przejście do lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Oznacza to możliwość szerszego wykorzystania lotniska dla lotów pasażerskich bez konieczności spełnienia wszystkich wymagań, jakie obowiązują dla portów lotniczych. Na tym etapie z lotniska będą mogły korzystać samoloty pasażerskie początkowo do 20 pasażerów (np. Dornier DO 228 NG, Beechcraft King Air C90GTx, Cessna Grand Caravan EX), następnie do 50 pasażerów (np. DASH 7-100).
Planowane jest oparcie procedur podejścia i startu na sygnale satelitarnym (GNSS). Umożliwi to uzyskanie minimów operacyjnych wymaganych dla lotnisk komunikacyjnych bez konieczności ponoszenia kosztów inwestycji w urządzenia nawigacyjne. (...)
Etap II (do 2040 r.) obejmuje głównie:
• wydłużenie głównej drogi startowej do 1710 m,
• rozbudowę dróg kołowania i płyt postojowych,
• rozbudowę terminala pasażerskiego.
W trakcie tego etapu zakłada się stopniowe dojście do statusu lotniska użytku publicznego o pełnej certyfikacji jak dla portów lotniczych. Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji na tym etapie możliwe będzie korzystanie z lotniska przez statki powietrzne zabierające do 100 pasażerów (np. AVRO RJ 85, ATR-72).
Autorzy opracowania zwrócili uwagę na pozytywne wyniki prognozy oddziaływania na środowisko. Szczegółowa analiza m.in. obciążenia akustycznego wykazała, że samoloty operujące na krośnieńskim lotnisku nie będą generowały ponadnormatywnego hałasu.
Istotną części opracowania są wstępne analizy: finansowa i ekonomiczna.
Analiza finansowa zawiera oszacowanie kosztów inwestycji, kosztów odtworzeniowych oraz kosztów operacyjnych lotniska. Ogólna wartość inwestycji niezbędnych do poniesienia na wszystkich etapach wynosi 166,5 mln zł netto. Na przychody lotniska składać się będą przychody z operacji lotniczych, z dzierżawy nieruchomości lotniskowych, z parkingów przylotniskowych, dochody stacji paliw itp. Analiza zawiera prognozowane stawki za operację lotniczą, stawki czynszu itp. W celu zwiększenia przychodów planuje się organizację kilku imprez masowych w ciągu roku na trawiastej części lotniska.
Analiza przychodów i kosztów wykazała, że dla wszystkich rozpatrywanych wariantów projekt będzie generował stratę w każdym roku prognozy finansowej. Na poziom straty najistotniejszy wpływ będzie miała wielkość amortyzacji, która jest największą pozycją kosztową w rachunku zysków i strat. Jednak dla wariantu optymalnego w ostatnim okresie analizy finansowej (lata 2030-2040) koszty utrzymania lotniska będą bilansowane przez uzyskane przychody, pomijając oczywiście koszty niepieniężne, tj. amortyzację. Co oznacza, że utrzymanie lotniska w tym okresie nie będzie stanowić lub będzie stanowić nieznaczne obciążenie dla budżetu miasta. Jedyną szansą dla lotniska Krosno – umożliwiającą zbilansowanie kosztów działalności operacyjnej przychodami – stanowi rozwijanie małej komunikacji lotniczej.
W analizie ekonomicznej dokonano obliczenia skutków społeczno – ekonomicznych rozwoju lotniska. Bezpośrednie koszty i korzyści ekonomiczne można podzielić na dwie grupy:
• Korzyści związane z realizacją inwestycji w mieście Krośnie. Są to przede wszystkim: wzrost poziomu zatrudnienia w związku z obsługą powstałego obiektu, wzrost poziomu zatrudnienia wynikający z realizacji inwestycji i prac odtworzeniowych, wzrost wartości netto terenów inwestycyjnych w pobliżu lotniska, wzrost dochodów netto firm lokalnych zaangażowanych w realizację części inwestycyjnej.
• Koszty i korzyści związane z uruchomieniem pasażerskiej komunikacji lotniczej. Składają się na nie przede wszystkim: koszty eksploatacji samochodów osobowych, koszty czasu użytkowników infrastruktury komunikacyjnej, skutki środowiskowe, skutki dla bezpieczeństwa.
W szerszym kontekście rozbudowa lotniska wpłynie na rozwój ekonomiczny regionu w wielu aspektach. Na szczególne uwzględnienie zasługują następujące elementy:
• Rozbudowa Lotniska Krosno pozwoli zarówno na rozszerzenie obecnie prowadzonej działalności, w tym na certyfikowanie pilotów (licencje zawodowe i liniowe) oraz mechaników lotniczych w skali ponadregionalnej, jak również umożliwi rozpoczęcie i aktywizację przewozów w ruchu regionalnym, czarterowym i General Aviation.
• Specjalna strefa ekonomiczna w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, w tym część przeznaczona wyłącznie pod produkcję lotniczą i okołolotniczą, jest istotnym uzupełnieniem inwestycji lotniskowej i stanowi z nią nierozerwalną całość. Lotnisko stanowić będzie bazę dla działalności gospodarczej związanej z produkcją i serwisowaniem statków powietrznych.
• Rozwój branży lotniczej spowoduje wzrost zapotrzebowania na absolwentów szkół technicznych i zawodowych o profilu lotniczym.
• Funkcjonowanie lotniska będzie także katalizatorem dla powstawania i rozwoju bazy hotelowej oraz infrastruktury gastronomicznej.
Projekt planu generalnego został złożony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego z prośbą o zaopiniowanie. źródło: http://www.krosno.pl/pl/aktualnosci/...sultacjom.html
Modernizacja lotniska w Krośnie jest prowadzona tak by, zaspokoić bieżące problemy i potrzeby związane z dostępnością komunikacyjną miasta i rozwojem firm inwestujących w przemysł lotniczy na terenie woj. podkarpackiego.
Lotnisko w Krośnie ma służyć przede wszystkim: rozwojowi szkoleń lotniczych, producentom statków powietrznych, obsłudze taksówek powietrznych i samolotów prywatnych.
Stworzenie lotniska użytku publicznego, związanego z regularnymi lotami pasażerskimi, jest kwestią zaawansowanego etapu rozbudowy, który zostanie uruchomiony jeśli będą ku temu możliwości finansowe.
Z poważaniem
Katarzyna Bęben
Pełnomocnik Prezydenta ds. Zarządzania Lotniskiem
Wysłane: poniedziałek, 7 marzec 2016 9:29:12
Temat: Fwd: pytania prasowe
Od: Adam Fularz <
Data: 7 marca 2016 09:28
Temat: pytania prasowe
Do: um na serw. um.krosno.pl
dotyczy: portu lotniczego w Krośnie
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Krosno/ Bieszczady.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Warszawy wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
- Rozwojowi funkcji szkoleniowo – treningowej lotniska w Krośnie; stworzenie odpowiednich warunków dla funkcjonowania podmiotów szkoleniowych;
- Optymalnym wykorzystaniu dostępnej przestrzeni lotniskowej dla rozwoju funkcji szkoleniowych;
- Wzbogaceniu istniejącej oferty o szkolenia mechaników branży lotniczej;
- Umożliwieniu firmom produkującym samoloty testowania ich na krośnieńskim lotnisku;
W Krośnie będą mogły operować wszystkie typy samolotów, na których obecnie prowadzone są szkolenia.
- dlaczego władze miasta planują budowę pasa tylko o długości 1100 metrów? Standardowe taksówki powietrzne wykorzystywane w Polsce to samoloty Saab 340A, wymagające ok. 1400 metrów pasa startowego.Pozdrawiam,W dniu 8 marca 2016 11:37 użytkownik Katarzyna Bęben napisał:Plan generalny lotniska w Krośnie podzielony jest na dwa etapy :
Etap I (2016 – 2025 r.)Etap II (2026 – 2040 r.)
Zarządzający nie trzyma się ściśle etapów z Planu Generalnego i modernizacja lotniska realizowana jest w miarę możliwości finansowych Gminy.
W dniu 8 marca 2016 10:31 użytkownik Adam Fularz napisał:dziękuję za odpowiedzi, proszę jeszcze o podanie terminów dokonywania moderniacji,Pozdrawiam,W dniu 8 marca 2016 10:29 użytkownik Katarzyna Bęben napisał:tak w ostatnim etapie modernizacji do 1710 mpozdrawiamW dniu 8 marca 2016 10:26 użytkownik Adam Fularz napisał:Wymagana długośc pasa startowego dla samolotów typu ATR- czyli większych maszyn abierających do 42 pasażerów to 1150 metrów. Państwo planują 1100 m. Czy będzie szansa na przedłużenie pasa startowego w przyszłości?Pozdrawiam,W dniu 8 marca 2016 10:23 użytkownik Katarzyna Bęben napisał:zakończenie budowy pasa startowego wraz z odbiorami zaplanowano na koniec roku 2016pas będzie miał długość 1100mw przypadku wprowadzenia rozkładowych lotów pasażerskich w Planie Generalnym przewidziano budowę terminalapozdrawiamKatarzyna BębenW dniu 8 marca 2016 10:00 użytkownik Adam Fularz napisał:- Kiedy jest planowane uruchomienie pasa startowego?- jaką długość pasa startrowego przewidziano?- czy istnieją pomieszcenia, np. aeroklubu, które możnaby wykorzystać do obsługi pasażerów linii rozkładowych, gdyby zdecydowano się na wprowadzenie rozkładowych lotów pasażerskich z Krosna?PozdrawiamW dniu 7 marca 2016 13:54 użytkownik Katarzyna Bęben napisał:Szanowny PanieModernizacja lotniska w Krośnie jest prowadzona tak by, zaspokoić bieżące problemy i potrzeby związane z dostępnością komunikacyjną miasta i rozwojem firm inwestujących w przemysł lotniczy na terenie woj. podkarpackiego.
Lotnisko w Krośnie ma służyć przede wszystkim: rozwojowi szkoleń lotniczych, producentom statków powietrznych, obsłudze taksówek powietrznych i samolotów prywatnych.
Stworzenie lotniska użytku publicznego, związanego z regularnymi lotami pasażerskimi, jest kwestią zaawansowanego etapu rozbudowy, który zostanie uruchomiony jeśli będą ku temu możliwości finansowe.
Z poważaniem
Katarzyna Bęben
Pełnomocnik Prezydenta ds. Zarządzania Lotniskiem
From: Telewizja Opera
Date: Mon, Feb 22, 2021 at 4:37 PM
Subject: Wniosek o ożywienie dwóch lotnisk w regionie Podkapracia
To: <urzad na serw. podkarpackie.pl>
- Przemyśl (lotnisko Arłamów, 1300 metrów pasa betonowego)
- Krosno (lotnisko miejskie, 1100 metrów pasa z możl. odbudowy do dawnych 1500 metrów dł.)
- Mielec (2500 metrów długości pasa startowego)
Załącznik: Korzyści ekonomiczne z lotniska
Rozdział ten w całości pochodzi z tekstu pt. „Memorandum w sprawie inwestycji w rozwój Portu Lotniczego Łódź Lublinek", por. http://www.rotwl.pl/. (opracowane przez: Stowarzyszenie „Lotnisko dla Łodzi"na podstawie raportu „Oddziaływanie społeczne i ekonomiczne portów lotniczych w Europie", wydanego przez ACI Europe - Airports Council International w styczniu 2004 r.)
Port lotniczy stanowi niezbędną infrastrukturę regionu, służącą wspieraniu rozwoju ekonomicznego i przemian społecznych. Lotnisko to także przedsiębiorstwo, zdolne po osiągnięciu pewnego rozmiaru, zarówno do wypracowania zysków dla swoich udziałowców, jak i do generowania dochodów firm, położonych w zasięgu jego oddziaływania.
Komisja Europejska wyraziła dobitnie swoje stanowisko w tej kwestii w raporcie „Transport White Paper": „Trudno jest sobie wyobrazić dynamiczny wzrost gospodarczy, zapewniający tworzenie miejsc pracy i dobrobyt społeczeństwa, bez sprawnego systemu transportu, który pozwala wykorzystać wszystkie możliwości, jakie jest w stanie wygenerować zarówno rynek krajowy, jak i globalny."
Całokształt oddziaływania ekonomicznego portów lotniczych można opisać w następujących czterech wzajemnie zależnych kategoriach:
1. Wpływ bezpośredni – to miejsca pracy i przychód, będące w całości lub przeważającej mierze wynikiem funkcjonowania operacyjnego lotniska,
2. Wpływ pośredni – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu przez sieć dostawców towarów i usług dla lotniska,
3. Wpływ indukowany (wynikowy) – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez wydawanie dochodów pracowników zatrudnionych w firmach powstałych w wyniku oddziaływania bezpośredniego i pośredniego lotniska,
4. Wpływ katalityczny – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez szeroką rolę lotniska we wzmacnianiu produktywności przedsiębiorstw i sprzyjaniu napływowi nowych inwestycji oraz zwiększeniu ruchu turystycznego.
Dobry dostęp do rynków, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, za pomocą dogodnych połączeń transportowych jest uważany za absolutnie podstawowy warunek do podejmowania decyzji o lokowaniu nowych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza branży związanych z zaawansowanymi technologiami. Region w promieniu 30 minut jazdy od lotniska doświadcza niezwykle szybkiego wzrostu gospodarczego. Przykłady: 31% przedsiębiorstw zlokalizowanych w strefie oddziaływania portu lotniczego w Monachium wskazało czynnik bliskości lotniska jako kluczowy dla lokalizacji firmy. 80% podmiotów produkcyjnych w Hamburgu określiło wpływ portu lotniczego jako istotny w pozyskiwaniu nowych klientów.
Rozwój firm w niektórych branżach jest w sposób szczególny uzależniony od dogodnego dostępu do transportu lotniczego. Należą do nich:
ubezpieczenia
bankowość i finanse
transport
poligrafia
przemysł paliwowy
media
usługi biznesowe
badania i rozwój (R&D)
informatyka
przemysł precyzyjny.
Tereny wokół lotnisk są często wykorzystywane do tworzenia stref inwestycyjnych.
Obecność portu lotniczego jest wskaźnikiem atrakcyjności i poziomu życia w regionie.
Obsługa każdego miliona pasażerów w okresie rocznym, wymusza stworzenie około 1000 miejsc pracy w samym porcie lotniczym (wpływ bezpośredni), a 2000 miejsc pracy łącznie w regionie. Pozwala to zwiększyć dochód regionu brutto od 1,4 do 2,5%. Liczba miejsc pracy, stworzonych w efekcie oddziaływania bezpośredniego, może być jeszcze wyższa w przypadku niewielkich lotnisk, nie odnoszących korzyści z efektu skali, i wynosić nawet 1700.
Dobra jakość pasażerskich i towarowych połączeń lotniczych jest kluczowa dla konkurencyjności regionu.
Zwiększenie liczby połączeń lotniczych wpływa na potencjał wzrostu gospodarczego regionu, który z kolei powoduje wzrost zapotrzebowania na nowe połączenia lotnicze, tworząc samonapędzający się układ.
Obecność portu lotniczego wpływa pobudzająco na rozwój gospodarczy regionu poprzez:
· przyciąganie i lokalizację nowych inwestycji, szczególnie zagranicznych,
· zapobieganie uciekaniu firm z regionu,
· zwiększenie konkurencyjności firm poprzez stworzenie im możliwości ekspansji na nowe rynki
· stymulowanie eksportu poprzez bezpośrednie połączenia transportowe z ważnymi rynkami
· poprawę jakości życia mieszkańców
· zwiększanie liczby przybywających turystów.
Łatwy dostęp do globalnej sieci połączeń lotniczych jest szczególnie ważny dla regionów niestołecznych. W dobie globalizacji sprzyja to przenoszeniu przedsiębiorstw do tych regionów.
Posiadanie własnego portu lotniczego jest szczególnie ważne dla miast, organizujących dużą liczbę imprez: targowych, sportowych, naukowych i kulturalnych.
Nawet niewielkie lotniska mogą mieć olbrzymi wpływ na aktywność ekonomiczną firm w swoim regionie.
Obecność funkcjonalnego lotniska jest niezwykle istotna w rejonach, w których istnieje możliwość połączeń z innymi środkami transportu, posiadających węzły autostradowe i szybką kolej. Zapewnia to często funkcjonowanie takiego regionu jako centrum logistycznego.
Porty lotnicze wybitnie sprzyjają tworzeniu i rozwojowi centrów nowoczesnych technologii. Przykład: Centrum Sophia-Antipolis Science Park, położone obok lotniska w Nicei przyciągnęło 1 227 firm zatrudniających łącznie 24 550 pracowników.
Aktualnie wzrasta rola towarowego transportu lotniczego. Obecnie już ponad 30% przewozów towarów (według wartości) odbywa się drogą lotniczą.
Z powodu braku dostępności połączeń lotniczych wiele regionów zostało pozbawionych korzyści wynikających z ponadregionalnego wzrostu gospodarczego, co skutkuje osłabieniem ich atrakcyjności jako całości.
Port lotniczy i firmy z nim powiązane, tworzą miejsca pracy dla wielu wysoko wykwalifikowanych fachowców, wpływając na ogólny poziom wykształcenia w regionie.
Obszary wokół lotnisk cechują się niższą stopą bezrobocia w porównaniu do terenów bardziej oddalonych.
Szczególnie korzystnym rozwiązaniem dla portów lotniczych jest tworzenie na swoim terenie baz linii lotniczych. Ma to istotny wpływ na zwiększenie liczby miejsc pracy, generowanych przez lotnisko.
Lotnisko odprowadza podatki, zarówno do budżetu lokalnego, jak i centralnego. Port lotniczy, po osiągnięciu pewnego rozmiaru, jest z zasady dochodowym przedsiębiorstwem. Przyjmuje się, że zyski pojawiają się najczęściej po przekroczeniu progu 500 000 pasażerów rocznie. Jeżeli lotnisko obsługuje również ruch towarowy, wymagana liczba pasażerów jest odpowiednio mniejsza. Nawet jeżeli port lotniczy nie przynosi zysków jako spółka, jego stymulujący wpływ na gospodarkę regionu wielokrotnie przewyższa bilansowe straty spółki zarządzającej lotniskiem.
Lotnisko ma poważny wpływ na liczbę turystów, odwiedzających region. Szacuje się, że obecnie około 1/3 turystów, przyjeżdżających do dużych miast, korzysta z transportu lotniczego. Polska należy do pierwszej dziesiątki państw europejskich, które odwiedza najwięcej turystów. Pojawienie się na rynku przewoźników niskokosztowych stworzyło nowy rodzaj turystyki, określanej jako turystyka „weekendowa". Celem takich wyjazdów są często nowe miejsca, niepopularne wcześniej na turystycznym rynku. Przykład: Badania przeprowadzone w Cork w Irlandii wskazują, że 40% turystów nie pojawiłoby się w tym regionie, gdyby nie istnienie połączeń lotniczych. Ocenia się, że przyjazdy tych właśnie turystów pozwoliły ocalić w Cork blisko 4 000 miejsc pracy. Rozwój turystyki poza poprawą wskaźników ekonomicznych ma trudny do przecenienia korzystny wpływ społeczny.
Lotnisko jest niezbędne dla miast z dużą społecznością akademicką. Połączenia lotnicze warunkują żywą wymianę międzynarodową studentów i kadry naukowej, a co za tym idzie swobodny przepływ idei.
Wzrastająca pozycja na rynku przewoźników niskokosztowych stwarza niespotykane w przeszłości możliwości dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, obsługiwanych przez niewielkie, marginalne dotąd lotniska.
Zdaniem zdecydowanej większości analityków przemysł lotniczy czeka w najbliższych latach szybki stabilny wzrost.
Komisja Europejska uważa mobilność, którą zapewnia transport (zwłaszcza lotniczy), za podstawowy element w dalszej integracji europejskiej. Połączenia lotnicze zwiększają przepływ zasobów ludzkich, co ma znaczący wpływ na redukcję bezrobocia. Stopniowe otwieranie rynków pracy przez „starych" członków Unii Europejskiej stwarza tutaj nowe możliwości.
Utrata połączeń lotniczych prowadzi, nawet w krótkiej perspektywie czasowej, do niepożądanych zmian w gospodarce regionu. Przykład: Badania przeprowadzone po bankructwie linii lotniczych Swissair, wskutek którego doszło do likwidacji połączeń niektórych szwajcarskich lotnisk z Zurychem. Wykazały one spadek regionalnego produktu brutto w tych kantonach nawet o 3%. Podobne skutki może mieć zaniechanie rozbudowy lotniska, uniemożliwiające otwieranie nowych połączeń.
Adam Fularz, manager www.rzeszowska.pl
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra