dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Zmiany w drogach płatnych: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów


Redakcja serwisu otrzymała list :
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: cirpress cirpress <cirpress na s. kprm.gov.pl>
Data: wtorek, 30 marca 2021
Temat: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów
(..)


Warszawa, 30 marca 2021 r.

 

 

 

 

RADA MINISTRÓW

 

 

 

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

 

·       projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw;

·       rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025;

·       wniosek w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie przedsiębiorcy Polska Grupa Górnicza S.A. Finansowania Programowego w ramach programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm".  

 

 

* * * * *

 

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

 

Rząd chce zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Chodzi o przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4). Na odcinkach tych wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów na autostradach oraz poprawi komfort kierowców.

 

W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to powstawanie zatorów w okresach zwiększonego ruchu.

 

Nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć koszty poboru opłaty za przejazd autostradą. Dzięki temu nie trzeba będzie przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury Manualnego Systemu Poboru Opłat – bramek autostradowych i ich wyposażenia.

 

Najważniejsze rozwiązania

 

·       Nowy sposób poboru opłaty za przejazd autostradą będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej – e-TOLL.

·       Kierowcy korzystający z płatnych autostrad będą mieli dwie możliwości zapłacenia za przejazd autostradą:

ü  zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.

ü  na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.

·       Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku. Umożliwi to korzystanie z systemu także przez kierowców, którzy nie stosują rozwiązań cyfrowych.

·       Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS. Pozwoli to na interoperacyjność z odcinkami koncesyjnymi, które już obecnie umożliwiają wniesienie opłaty z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

·       Ponadto, przewidziano możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych – na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej.

·       Przewidziano także rozwiązania związane z utrzymaniem szczelności systemu poboru opłat. Kontrolę będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, oraz uzupełniająco: funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

 

Nowe przepisy wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Likwidacja bramek i możliwość zakupu biletów autostradowych nastąpi od 1 grudnia 2021 r. Natomiast możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich, z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL, zostanie – jako opcja – wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.

 

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, przedłożone przez ministra zdrowia.

 

Celem Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025 jest zwiększenie wśród Polaków liczby lat przeżytych w zdrowiu, poprzez profilaktykę promowania postaw prozdrowotnych. Przy realizacji programu będzie brany pod uwagę wpływ skutków wywołanych przez COVID-19. Choroba ta przyczyniła się do największego kryzysu zdrowotnego w Polsce po zakończeniu II wojny światowej. Nakłada się ona na epidemię chorób cywilizacyjnych, takich jak nadwaga i otyłość, uzależnienia czy problemy zdrowia psychicznego. Działania profilaktyczne mają poprawić tę sytuację.

 

Najważniejsze cele programu

 

·       Profilaktyka nadwagi i otyłości, w tym m.in.:

ü  prowadzenie ogólnopolskiej edukacji żywieniowej;

ü  kształtowanie postaw prozdrowotnych, w tym upowszechnianie koncepcji przedszkoli i szkół promujących zdrowie;

ü  promocja aktywności fizycznej – w tym wsparcie pozalekcyjnych form aktywizacji fizycznej dzieci i młodzieży;

ü  działania edukacyjne skierowane do pacjentów z cukrzycą oraz ich rodzin i opiekunów;

ü  promocja karmienia piersią;

ü  prace nad systemem przyjaznego etykietowania żywności.

 

·       Profilaktyka uzależnień, w tym m.in.:

ü  monitorowanie i badania problematyki związanej ze spożywaniem alkoholu, używaniem wyrobów tytoniowych, używaniem środków odurzających czy substancji psychotropowych;

ü  poszerzanie i podnoszenie jakości oferty pomocy psychologicznej, socjoterapeutycznej i opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym i ich rodzin;

ü  ułatwianie wychodzenia z nałogu używania wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych i elektronicznych papierosów;

ü  wdrożenie w podstawowej opiece zdrowotnej procedury wczesnego rozpoznawania i krótkiej interwencji wobec pacjentów spożywających alkohol ryzykownie i szkodliwie;

ü  zadania na rzecz ograniczania stosowania środków odurzających, substancji psychotropowych i środków zastępczych.

 

·       Promocja zdrowia psychicznego, w tym m.in.:

ü  podnoszenie kompetencji kadr medycznych i innych specjalistów uczestniczących w realizacji działań profilaktycznych na rzecz opieki psychiatrycznej;

ü  kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań;

ü  rozwijanie odpowiedzialnej polityki informacyjnej na temat zachowań samobójczych oraz czynników ryzyka i czynników chroniących z nimi związanych;

ü  zapewnienie dostępu do pomocy w kryzysie psychicznym przez dostęp do konsultacji za pośrednictwem narzędzi teleinformatycznych (w tym telefony wsparcia i zaufania, poradnie internetowe, infolinie i linie wsparcia), dostosowanej do potrzeb osób w różnym wieku;

ü  rozwój kompetencji pracowników ochrony zdrowia, pracowników oświaty, pomocy społecznej, służb mundurowych, osób duchownych i innych grup zawodowych, jeśli chodzi o wczesne wykrywanie symptomów zachowań samobójczych oraz podejmowania interwencji wobec osób przejawiających zachowania samobójcze.

 

·       Zdrowie środowiskowe i choroby zakaźne, w tym m.in.:

ü  działania edukacyjne dotyczące wpływu środowiska życia na zdrowie;

ü  monitorowanie zagrożeń fizycznych, chemicznych i biologicznych w miejscu pracy;

ü  prowadzenie baz danych dotyczących występowania czynników rakotwórczych i mutagennych w miejscu pracy, Centralnego Rejestru Chorób Zawodowych oraz Krajowego Rejestru Czynników Biologicznych;

ü  działania promocyjne i popularyzacyjne dotyczące szczepień ochronnych;

ü  prowadzenie nadzoru epidemiologicznego dotyczącego chorób zakaźnych.

 

·       Wyzwania demograficzne, w tym m.in.:

ü  kreowanie postaw prozdrowotnych oddziałujących na zdrowie prokreacyjne oraz podnoszenie kompetencji kadr medycznych, jeśli chodzi o zdrowie prokreacyjne;

ü  upowszechnianie rozwiązań systemowych w zakresie zdrowia prokreacyjnego, w tym w opiece prekoncepcyjnej i okołoporodowej;

ü  wspieranie aktywności społecznej seniorów oraz poprawa związanej ze zdrowiem jakości życia osób starszych;

ü  informowanie i edukacja przedstawicieli służb publicznych i zawodów niemedycznych mających częsty kontakt z osobami starszymi na temat chorób związanych z wiekiem oraz zasad postępowania w kontakcie z tymi osobami;

ü  edukacja w zakresie zarządzania zdrowiem starzejących się pracowników oraz opracowanie i upowszechnienie instrumentów promujących zdrowie i zachowania prozdrowotne w środowisku pracy.

 

Finansowanie

 

Wysokość finansowania celów programu wynosi rocznie ok. 140 mln zł.

 

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 2021 r.

 

***

 

Rada Ministrów wyraziła zgodę na udzielenie przedsiębiorcy Polska Grupa Górnicza S.A. Finansowania Programowego w ramach programu rządowego „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm" – wniosek przedłożony przez ministra rozwoju, pracy i technologii.

 

Rząd udzieli wsparcia Polskiej Grupie Górniczej w wysokości 1 mld zł. Będzie to pożyczka płynnościowa z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm. PGG to największe przedsiębiorstwo górnicze o istotnym znaczeniu dla polskiej gospodarki i jeden z największych pracodawców na Górnym Śląsku.

 

Wsparcie, jakie – za zgodą Komisji Europejskiej – rząd zdecydował się udzielić PGG, przyczyni się do utrzymania wielu miejsc pracy, co jest szczególnie istotne w dobie pandemii COVID-19. Wpłynie także na umocnienie całego łańcucha dostaw, którego spółka jest kluczowym elementem.

 

Najważniejsze rozwiązania

 

·       Polska Grupa Górnicza otrzyma pomoc w postaci pożyczki płynnościowej w wysokości 1 mld zł. Firma zatrudnia ok. 40 tys. pracowników. W jej skład wchodzi 7 kopalń.   

·       Spółka złożyła wniosek do PFR o wsparcie finansowe. Komisja Europejska wyraziła zgodę na wprowadzenie zmian w programie pomocy dla dużych firm, które znacząco odczuły kryzys związany z pandemią koronawirusa.

 

Wsparcie dla przedsiębiorców z Tarczy Finansowej PFR adresowane jest do małych, średnich i dużych podmiotów gospodarczych. Całkowita pomoc dla wszystkich firm, które mogą skorzystać z Tarczy wynosi ok. 38 mld zł.

 

 

CENTRUM INFORMACYJNE RZĄDU

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

  



(... )



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Posted by Telewizja Opera on 09:24. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Zmiany w drogach płatnych: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery