Jak ale pamiętajmy, że ostatni pociąg do
Kozienic odjechał z Radomia chyba jeszcze w latach 60tych. Minęło sporo czasu. W
Kozienicach trzeba będzie wybudować nową stację bo stara lokalizacja nie przystaje do potrzeb lokalnej społeczności. Może dojść do sytuacji jaka ma miejsce w Przysusze. Na linii 22 jest to największa miejscowość, ale stacja kolejowa znajduje się 3 km od centrum miasta. Konsekwencją tego jest fakt, że z pociągów korzysta dwa razy mniej podróżnych niż na innych stacjach i przystankach tej linii.
Łącznica do
Kozienic zaczyna się już w Garbatce Letnisku i według Służbowego RJ z roku 1999 prędkość szlakowa wynosi tam 50km/h, linia jest w fatalnym stanie a co dopiero teraz... wiąże się to z grubą kasą w celu dostosowania do przynajmniej 70km/h dla szynobusów (nie wspomnę o tradycyjnych składach). Jak wiadomo patrząc na licznik w busach prędkość wynosi średnio 80-100km/h do tego szosą jest bliżej. Oczywiście budowa nowych przystanków Wrzosów, Sieciechów, Słowiki, Brzeźnica i wreszcie odbudowa stacji i linii do
Kozienic (co do samej stacji - tu akurat wiele robić nie trzeba - głównie odnowienie, kosmetyka). Niewiem tylko czy stacja w
Kozienicach nie jest za daleko od centrum?? W rozkładzie z 1944 jeździł tam skład (wagony 2 i 3 klasy), który na przemian jeździł do
Kozienic (pół godziny jazdy 13,4km) i do Wyskoiego Koła (25-30 min - 11,6km), pełnił funkcję dojazdową do stacji węzłowej Bąkowiec.
Kolej łącząca Radom z
Kozienicami to super pomysł. Chociaż trasa pociągów/szynobusów byłaby dłuższa, ale dojazd byłby szybszy, bo omijałby korki chociażby w Radomiu. Po za tym droga Radom-
Kozienice już teraz jest przeciążona, więc transport szynowy byłby dobrą alternatywą. Ale oczywiście musiałaby by być rozsądna częstotliwość (nie 4 kursy rano i 4 kursy popołudniu...) i konkurencyjne ceny biletów do busów i PKSów...
"
Jakiś tydzień temu zaczęli zdejmować linie elektryczna. Tory kolejowe łączące z dawnymi zakładami na ulicy Przemysłowej zostały rozebrane. (rozkradzione) Oprócz tego miedzy
Kozienicami a Bąaowcem są 2 stacje: Janikow i Słowiki. Oczywiscie dawno temu zakmniete. (info: J, 2008-12-29)"
Dlaczego pociągi przestały jeździć do
Kozienic? Próbowałem znaleźć w Internecie jakieś informacje na ten temat, ale się nie udało. Dowiedziałem się jedynie, że ostatni pociąg ze stacji
Kozienice odjechał około 40 - 50 lat temu.
Co do renowacji linii do
Kozienic, to jakiś czas temu słyszałem o pomyśle by na trasie Radom -
Kozienice kursował szynobus. Ale żadnych kroków w tym kierunku chyba nie podjęto.
Jak dobrze wiadomo do Kozienic od dawna nie zagląda nic pasażerskiego.
Ciekaw jednak jestem na ile możliwe jest ponowne uruchomienie pasażerskiej
komunikacji kolejowej w tym mieście. To prawda, że nie jest to druga
Warszawa czy Poznań i na dodatek byłby to ślepak jak np. w Łodzi Fabrycznej,
ale raz: nie jest to też w końcu taka zupełnie mała mieścina - OIDP liczba
mieszkańców oscyluje wokół 25.000, dwa: narzucające się same przez się
sensowne relacje z Kozienic to przede wszystkim Warszawa i Radom - Warszawa
przez Dęblin, no a Radom przez Pionki (fakt, że do Radomia to trochę
naokoło, zresztą do Warszawy też, ale przecież pociągi z Gdyni do Olsztyna
czy wręcz Białegostoku też przecież prostą drogą nie jadą) i właśnie dlatego
fakt, że mogłyby kursować bezpośrednie pociągi relacji Kozienice - Warszawa
nadaje sensowność takiemu przedsięwzięciu tym bardziej, że miasto leży w
woj. mazowieckim oraz trzy: sensowność ta powiększa się jeśliby wziąć pod
uwagę coraz śmielej wkraczające na tory szynobusy. Przypominam sobie, że
kilka lat temu była mowa o szynobusie na trasie Radom - Pionki i gdyby miało
do tego dojść (oby!) to, jak mówię, wydaje się być całkiem sensowne
wydłużenie takiej relacji ten kawałek dalej do Kozienic. Z jednej strony
Radom, z drugiej Warszawa, a po drodze węzłowy Dęblin - dzięki temu oraz
dzięki dobrze ułożonemu rozkładowi Kozienice mogłyby mieć, z przesiadką bo z
przesiadką, ale naprawdę dobre połączenia z ładnym kawałkiem Polski.
Pozdrawiam
Piotr
No nie powiem pomysł ciekawy. Szególnie że uważam że przydał by się rano
jeszcze jeden kibelek z Pionek do Radomie (tak w okolicach godizny 7:25) i
najlepiej żeby wprowadzić jakiś bilet strefowy Pionki - Radom bo
zapotrzebowanie na przewozy z Pionek do Radomia jest duże i jeżeli PKP by
pomyślało to zrobiło by na przykład
Kozienice - Pionki - Radom po cenie z
Kozienic no nie wiem jakieś 4-6 zł i jakieś 3.50 do radomia z Pionek. PKS
kosztuje 4,50 i ludzi jest na niego na masę (przystanek PKS-u w Pionkach jest
koło stacji Pionki Zachodnie więc w "centrum" miasta. Przy odrobinie pomyślunku
PKP może zbijać kokosy na
Kozienice - Pionki - Radom. Albo zrobić kibelek lub
szynobusika do Pionek z przesiadką do Dęblina lub na któryś dalekobieżny
(jadwiga,bolko). Problemem jest jednak dość okrężna droga do Radomia i chyba
niski Vmax na odcinku
Kozienice - Garbatka i Garbatka - Radom (60).
Kiedys jedzily pociagi s³uzbowe Deblin-Swierze-
Kozienice o 6 rano,15.00 i
19tej wieczorem ale chyba juz nie kursuja.
Polska › woj. mazowieckie › powiat kozienicki › Kozienice › ul. Kolejowa › Stacja kolejowa Kozienice
stacje w Polsce › stacje mazowieckie (155)
Lata 1939-1940 , Żołnierze Wehrmachtu przed skromnym budynkiem na stacji w Kozienicach.