Wniosek na temat kolei aglomeracyjnej Lublin- Świdnik Miasto- Rejowiec Fabryczny- Rejowiec Miasto
Do Władz m. Rejowiec
Do Radnych Miasta
Mirosław Kość - Przewodniczący Rady
Jolanta Popek - Wiceprzewodnicząca Rady
Jerzy Kieliszek - Wiceprzewodniczący Rady
Katarzyna Haruk vel Chawryluk - radna
Franciszek Karaś - radny
Andrzej Lewczuk - radny
Witold Szuran - radny
Zbigniew Rumiński - radny
Bożena Jaszczuk - radna
Ewa Nowak - radna
Bożena Jagiełło - radna
Krzysztof Tchórzewski - radny
Monika Kiraga - radna
Małgorzata Kość - radna
Leszek Nowakowski - radny
Szanowni Państwo Radni m. Rejowiec
Znów, po latach opisuję w prasie możliwość odbudowy linii kolei pasażerskiej z Lublina do proponowanej stacji Rejowiec Miasto. Powstałaby stacja Rejowiec ul. Przemysłowa. Wnoszę o uwzględnienie tej możliwości jako naczelnej szansy rozwojowej w strategii rozwoju gminy miasta Rejowiec.
Jakie są w obecnej chwili możliwości przeprowadzenia odbudowy połączenia? Jeśli inwestorem byłyby PKP PLK lub władze województwa, czy gmina pozyska te grunty?
Jakie są możliwości zaangażowania gminy w taki projekt? Odbudowana kolej byłaby częścią szybkiej kolei regionalnej i podmiejskiej dla Lublina.
Schematy załączam.
Cel odbudowy tego fragmentu torowiska:
Jak rozwinąć miejscowość Rejowiec tak aby w perspektywie 5-10 lat stała się większym ośrodkiem miejskim i liczyła od 4 do 5 tysięcy mieszkańców? W Europie jest wiele przykładów jak tego dokonano. Jednym ze sposobów jest odtworzenie linii kolei i wprowadzenie podmiejskich połączeń pasażerskich ze stacji Rejowiec Miasto przez Rejowiec Fabr. do Lublina.
Zwracam się, jako ekonomista transportu, do władz gminy z następującą propozycją. Domagam się, aby gmina zwróciła się do UMWL o pomoc w odbudowie linii, i aby uzyskała innego zarządcę dla linii do Rejowca Miasto, którą zdemontowano. .
Następnie jest możliwe aby gmina lub jakaś fundacja pozyskała materiał staroużyteczny z remontów linii kolejowych w okolicy Lublina (takie się aktualnie toczą, prawo do uzyskania staroużytecznych szyn jest chyba już uchwalone w nowych aktach prawnych), lub w inny sposób odtworzyła ongiś istniejącą linię kolejową z m. Rejowiec Fabryczny do miejscowości Rejowiec do ul. Przemysłowej wraz z budową przystanku kolejowego w miejscowości Rejowiec ul. Przemysłowa. Można pozyskać staroużyteczne szyny z linii kolejowej do KWK Bogdanka. Można wystąpić z pismami do UMWL- o sfinansowanie prac nad odbudową linii kolejowej, albo wystąpić o pomoc do stowarzyszeń miłośników kolei.
Uzasadnienie:
Rejowiec wg Wikipedii liczył 2 tys. mieszkańców. Uzasadnia to wprowadzenie częstych - np. cogodzinnych pociągów podmiejskich w relacji do Lublina. Wówczas Rejowiec mógłby się rozwinąć do roli miejscowości satelickiej Lublina i do roli ośrodka regionalnego.
Odtworzenie kolei pod przewozy pasażerskie jest możliwe, wymaga jednak by to gmina Rejowiec podjęła zdecydowany lobbing w UMWL oraz wnioskowała w Ministerstwie Infrastruktury o wpisanie projektu odbudowy kolei do Rejowca na listę projektów "Kolej Plus", w ramach którego miejscowości mają odzyskiwać połączenia kolejowe. Linia mogłaby być nawet zelektryfikowana.
Gmina ma do wyboru, do kogo zwróci się o pomoc. W pobliżu działa kolej kopalni KWK Bogdanka i oni także mogą dla gminy objąć zarząd nad tym torowiskiem. Nie ma potrzeby, aby PKP PLK zajęła się tym zadaniem. Torowiskiem mogłaby zarządzać kopalnia KWK Bogdanka lub PKP PLK.
Rozwój w przyszłości
Proponuję rozważenie elektryfikacji tego odcinka w przyszłości, w zależności od taboru jaki UMWL mógłby wykorzystać na tej linii kolejowej.
Dalsze argumenty
Dlaczego kolej? Oferuje ona wygodne dojazdy do pracy czy do szkoły i w Europie Zachodniej często jest elementem rozwijającym urbanizację. Poprawi ona jakość podróży w relacji Rejowiec- Lublin. Kolej w tej relacji już istniała. Zachodzi więc tylko potrzeba jej odtworzenia.
W ostatnich latach, ze względu na przemiany gospodarcze, wiele samorządów zrewidowało swoje stanowiska odnośnie transportu szynowego w aglomeracjach. Być może także w Państwa regionie doszło do zmian gospodarczych w wyniku których mogą Państwo uznać pomysł poparcia pomysłu uruchomienia kolei aglomeracyjnej Lublin- Świdnik Miasto- Rejowiec za sensowny.
Pytanie do UG: Czy nie można nabyć materiału staroużytecznego- używanych torów kolejowych- w regionie przecież wymienia się właśnie znaczną liczbę torowisk- i ułożyć tego staroużytecznego toru w celu odtworzenia linii kolei z Rejowca Fabr. do miasta Rejowiec? Przecież takie prace można wykonać w ramach prac dla bezrobotnych? Tak wykonano linię komunikacji szynowej do dzielnicy Mniszek w Grudziądzu. Później dopiero została ona rozbudowana do dwutorowej i przełożona w innym przebiegu, z innym przebiegiem końcowym. Ale na początku linię wykonano w ramach takich prac. Dziś jest dwutorowa, z uwagi na znaczny wzrostu ruchu.
Czy władze gminy rozważają zmianę sposobu wykorzystania bocznicy kolejowej- terenu bocznicy- do Rejowca? Podobne połączenie Lublin- Świdnik jest bardzo popularne.
Budowa kolei miejskiej do Lublina to szansa dla przekształcenia Rejowca w osiedle satelickie Lublina. Zachęcam do zmiany decyzji i do odbudowy połączenia do miasta Rejowiec. Załączam propozycję odbudowy połączenia. Finansowanie zadania jest możliwe z funduszy urz. marszałkowskiego i rządu RP. Aby je pozyskać, należy złożyć wnioski do UMWL lub MI (program Kolej Plus).
Jeśli brak jest w strategii gminy uwzględnienia potrzeby odbudowy linii kolei do Lublina, to niniejszym wnoszę uprzejmie o zmianę tego dokumentu. Kolej podmiejska z Rejowca do Lublina w mojej ocenie powinna być podstawą strategii rozwoju gminy. Nieuwzględnienie tego planu na pierwszym miejscu w strategii gminy jest poważnym błędem.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz, ekonomista
Polish News Agency
Odcinek do Rejowiec ul. Przemysłowa
(przebieg- por. załącznik)