Redakcja publikuje otrzymany list:
-- Znak sprawy: DTK-5.051.9.2020
Pan
Adam Fularz
Prezes Zarządu
Wieczorna.pl Sp. z o.o.
Szanowny Panie Prezesie,
w odpowiedzi na Pana prośbę z dnia 12 sierpnia 2020 roku, przekazaną drogą elektroniczną, w sprawie
programu dedykowanego dla małych kolejek i małych operatorów kolejowych, poniżej przedstawiam
stosowne informację.
Uprzejmie informuję, że w ostatnich latach Ministerstwo Infrastruktury zainicjowało szereg programów oraz
działań mających na celu umożliwienie dostępu do kolei jak największej liczbie pasażerów. Należą do nich:
- „Wspólny bilet", dzięki któremu możemy podróżować przez cały kraj korzystając z różnych przewoźników
kolejowych;
- Krajowy Program Kolejowy, największy w historii projekt modernizacji i budowy szlaków kolejowych, który
zakłada m.in. przebudowanie/zmodernizowanie ok. 9000 km linii kolejowych;
- Program Inwestycji Dworcowych w ramach którego do 2023 roku zostanie kompleksowo
wyremontowanych 189 dworców;
- Strategia taborowa PKP Intercity SA, dzięki której do 2023 roku zostanie zmodernizowanych i zakupionych
1512 pojazdów szynowych;
- Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku, którego
głównym celem jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej
10 tys. osób, które nie posiadają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej z miastami wojewódzkimi oraz
poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej tych regionów Polski.
- Program budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020, który zakłada budowę lub
modernizację infrastruktury pasażerskiej na czynnych liniach kolejowych;
- Wieloletnia umowa ramowa na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich
i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, tzw. umowa ramowa PSC;
- Program wieloletni pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową,
w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku", który za jeden z celów stawia likwidację zaległości
utrzymaniowych oraz podwyższenie średniej prędkości kursowania pociągów. Dzięki Programowi możliwe
będzie uniknięcie zagrożenia wyłączenia z eksploatacji linii kolejowych w minionych latach przewidzianych
do likwidacji.
Należy zauważyć, że powyższe inicjatywy ze względu na szeroki obszar oddziaływania nie mają swoich
odpowiedników w historii polskiego kolejnictwa. Duże zmiany w siatce połączeń przyniesie w najbliższych
latach uruchomienie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niemniej dla uruchomienia nowych połączeń
kolejowych w lokalizacjach, gdzie brak jest ruchu pasażerskiego, tak jak w przypadku miejscowości Łagów
(powiat świebodziński, wzdłuż linii kolejowej nr 375 z Międzyrzecza do Toporowa), wymagana jest
aktywność lokalnego samorządu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz.U. z 2019 r. poz. 2475, z późn. zm.), organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie
danego województwa jest województwo. Do zadań organizatora publicznego transportu zbiorowego należy,
zgodnie z art. 8 ustawy, planowanie rozwoju transportu, organizowanie publicznego transportu zbiorowego
oraz zarządzanie publicznym transportem zbiorowym. Dla województw, w myśl art. 7 ust. 4 pkt 6 ustawy,
zadania organizatora wykonuje marszałek województwa.
W przypadku miejscowości Śmigiel i Wielichowo należy zauważyć, że położone są one na trasie Śmigielskiej
Kolei Dojazdowej, której zarządcą jest Zakład Komunalny w Śmiglu Spółka z o.o. W przypadku Wielichowa
najbliższa stacja kolejowa znajduje się zaledwie 7 km od centrum miejscowości, w sąsiedniej gminie
Rakoniewice (linia kolejowa nr 357, ruch pasażerski obsługiwany przez Koleje Wielkopolskie), natomiast
w przypadku miejscowości Śmigiel, stacja kolejowa zlokalizowana jest na terenie samej gminy
w miejscowości Stare Bojanowo (linia kolejowa nr 271, ruch pasażerski obsługiwany przez Polregio).
W powyższych przypadkach trudno znaleźć uzasadnienie dla powstania nowego szlaku kolejowego, co nie
przekreśla w przyszłości, szczególnie w przypadku powstania CPK stworzenie nowych linii kolejowych, na
których powstaną nowe przystanki kolejowe.
Wskazane linie kolejowe mają charakter lokalny w związku z czym za organizację przewozów
i uwzględnienie ich w lokalnym planie transportowym odpowiedzialne są jednostki samorządu terytorialnego.
W chwili obecnie wdrażany jest Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej –
Kolej + do 2028 roku (dalej: Program Kolej +), przyjęty uchwałą nr 151/2019 Rady Ministrów z dnia 3 grudnia
2019 r., który skierowany jest do miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców bez dostępu do
transportu kolejowego. W ramach Programu w pierwszej kolejności wsparcie będą mogły uzyskać zadania
inwestycyjne mające na celu uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o nowe odcinki linii kolejowych,
rewitalizację istniejących linii kolejowych oraz przywrócenie zlikwidowanych połączeń kolejowych
w regionach, oraz zadania polegające na przygotowaniu dokumentacji (np. przedprojektowej i projektowej,
pozyskanie decyzji administracyjnych). Niezwykle istotne jest, aby prace prowadziły do utworzenia ciągów
kolejowych do miast wojewódzkich.
Należy podkreślić, że jednym z obligatoryjnych warunków uzyskania dofinansowania na poziomie
maksymalnie 85% jest także posiadanie przez zainteresowaną jednostkę samorządu terytorialnego
minimum 15% wkładu własnego dla zakresu inwestycji, kwalifikującego się do wsparcia oraz wkładu na
pokrycie kosztów niekwalifikujących się do wsparcia (jeśli dotyczy).
Realizatorem i wykonawcą Programu jest PKP PLK SA (przy współpracy z zaangażowanymi w realizację
projektów jednostkami samorządu terytorialnego), która jest organizacyjnie i technicznie przygotowana do
wdrożenia i realizacji Programu.
Z poważaniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Marcin Piwowarski
Zastępca Dyrektora
-----
(drobne korekty redakcji)
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra