Nowy numer dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn" jest już dostępny na stronie
http://www.zbs.net.pl oraz pod bezpośrednim linkiem:
http://www.zbs.net.pl/zbs75.pdf
W nowym numerze piszemy
m.in.:
PENDOLINO ŚPIESZY SIĘ POWOLI
3 godziny 42 minuty. W tyle dojedziemy z Warszawy do Wrocławia − i
nieważne, czy wsiądziemy do Pendolino, czy do standardowego pociągu
prowadzonego lokomotywą EP09 wyprodukowaną w latach 80. A są trasy, na
których klasyczne składy jadą szybciej niż Pendolino.
NASZE NAJDROŻSZE KOLEJE MAZOWIECKIE
Mieszkańcy województwa mazowieckiego za podróże koleją płacą najdrożej w
Polsce. Za podróż Kolejami Mazowieckimi na liczącej 59 km trasie Mrozy
-– Warszawa ŒŚródmieście trzeba zapłacić 15,30 zł. Dla porównania,
pokonanie również 59-kilometrowej trasy z Grudziądza do Torunia Miasto
pociągiem spółki Arriva kosztuje 8,90 zł.
POCIĄG DO MNIEJSZYCH MIAST
Od grudnia 2014 r. można bez przesiadki dojechać z zachodniopomorskich
Dolic do Warszawy, z Janikowa na Kujawach do Wrocławia czy z mazurskich
Starych Jabłonek do Poznania. Pociągi InterRegio dostają dodatkowe
postoje, by w mniejszych miastach, a nawet wsiach – zapomnianych
dotychczas przez kolej dalekobieżną – zdobyć nowych pasażerów.
MODERNIZACJA PO POLSKU
Od lat charakterystyczną cechą modernizacji realizowanych na polskiej
sieci kolejowej jest degradowanie stacji do przystanków osobowych lub
posterunków odgałęźnych. Skutkuje to ograniczeniem liczby punktów
umożliwiających wyprzedzanie pociągów wolniejszych przez pociągi
szybsze. W efekcie na świeżo zmodernizowanej linii Warszawa - Gdańsk
postoje pociągów osobowych w celu wyprzedzenia przez szybsze pociągi
trwają nawet trzy razy dłużej niż na przykład na zmodernizowanych
liniach w Czechach.