O transporcie kolejowym w Lublinie
Dyskusja z rzecznikiem miasta o transporcie kolejowym w Lublinie
Przekazuję informacje dotyczące transportu publicznego w Lublinie. Przypomiam, że transport kolejowy leży w kompetencjach Urzędu Marszałkowskiego i o plany proszę pytać o źródła.
Miasto od wielu lat konsekwentnie inwestuje w rozwój komunikacji publicznej i transportu zbiorowego w postaci rozwoju sieci połączeń i zakupie nowoczesnych autobusów i trolejbusów. Priorytety wyznaczone dla miasta znajdują odzwierciedlenie w składanych przez miasto dokumentach aplikacyjnych dotyczących pozyskiwania środków w ramach nowej perspektywy finansowej UE. Jesteśmy jednym z trzech miast w Polsce, w którym stawiamy na trolejbusy. W ramach środków finansowych z poprzedniej perspektywy unijnej wydaliśmy na poprawę transportu publicznego blisko pół miliarda złotych, z czego większość stanowiły środki na nowoczesny, ekologiczny tabor w tym 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusw.
Stanowisko w sprawie komunikacji szynowej się nie zmieniło. Ewentualna rozbudowa komunikacji szynowej w Lublinie zdaniem władz miasta byłaby mało efektywna m. in. z powodu nieodpowiednio rozbudowanej infrastruktury kolejowej. Ważne dla miasta jest utworzenie zintegrowanego dworca metropolitalnego w rejonie istniejącego dworca PKP, który połączy komunikację w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym łączącym kilkanaście gmin, zintegruje w jednym miejscu komunikację kolejową, regionalną i miejską. Przypomnę, że Miasto Lublin może odpowiadać jedynie za rozwiązania w granicach administracyjnych Lublina.
Stale monitorujemy w jaki sposób rozwój i inwestycje w transportu publiczny wpływają na ruch pasażerski. Od 2010 roku obserwujemy coroczny, sukcesywny wzrost zarówno liczby
pasażerów jak i sprzedaży biletów komunikacji miejskiej oraz tendencję przejścia z biletów jednoprzejazdowych i czasowych na rzecz biletów okresowych. Dane liczbowe Zarządu Transportu Miejskiego dotyczące przewiezionych pasażerów w latach 2010-2014 w sposób jednoznaczny pokazują, że corocznie notujemy wzrost zainteresowania komunikacją przez pasażerów. W 2010 roku było to 86 mln osób, a w 2014 roku już 212 mln pasażerów. Zainteresowanie to potwierdza także wartość sprzedanych biletów. W 2010 roku było to 71 mln a w 2014 już 80 mln. Wzrost ilości stałych pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej świadczy o tym, że mieszkańcy dostrzegają pozytywne zmiany jakie następują w obszarze transportu zbiorowego i chętniej z niego korzystają, widząc w nim atrakcyjną, alternatywną formę przemieszczania się po mieście.
Działania w obszarze transportu zbiorowego, poza inwestycjami w nowoczesny i ekologiczny tabor oraz infrastrukturę przystankową, zmierzają również do wprowadzenia priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Dla mieszkańców Lublina najważniejsze będą projekty zgłoszone do realizacji w ramach współfinansowania z funduszy europejskich w latach 2014-2020, przewidujące stworzenie sieci buspasów, czyli wydzielonych w jezdni pasów ruchu przeznaczonych dla komunikacji publicznej. To właśnie idea skrócenia czasu przejazdu, a tym samym zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej najbardziej wpłynie na wybór tego środka transportu. Planowane jest wyznaczenie buspasów umożliwiających dojazd do centrum miasta z odległych dzielnic w krótkim czasie.Istotne jest, że buspasy będą wyznaczone na całej długości trasy, co umożliwi uniknięcie dodatkowych utrudnień, jak np. konieczność oczekiwania w korku na wjazd na buspas.
Stanowisko w sprawie komunikacji szynowej się nie zmieniło. Ewentualna rozbudowa komunikacji szynowej w Lublinie zdaniem władz miasta byłaby mało efektywna m. in. z powodu nieodpowiednio rozbudowanej infrastruktury kolejowej. Ważne dla miasta jest utworzenie zintegrowanego dworca metropolitalnego w rejonie istniejącego dworca PKP, który połączy komunikację w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym łączącym kilkanaście gmin, zintegruje w jednym miejscu komunikację kolejową, regionalną i miejską. Przypomnę, że Miasto Lublin może odpowiadać jedynie za rozwiązania w granicach administracyjnych Lublina.
Stale monitorujemy w jaki sposób rozwój i inwestycje w transportu publiczny wpływają na ruch pasażerski. Od 2010 roku obserwujemy coroczny, sukcesywny wzrost zarówno liczby
pasażerów jak i sprzedaży biletów komunikacji miejskiej oraz tendencję przejścia z biletów jednoprzejazdowych i czasowych na rzecz biletów okresowych. Dane liczbowe Zarządu Transportu Miejskiego dotyczące przewiezionych pasażerów w latach 2010-2014 w sposób jednoznaczny pokazują, że corocznie notujemy wzrost zainteresowania komunikacją przez pasażerów. W 2010 roku było to 86 mln osób, a w 2014 roku już 212 mln pasażerów. Zainteresowanie to potwierdza także wartość sprzedanych biletów. W 2010 roku było to 71 mln a w 2014 już 80 mln. Wzrost ilości stałych pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej świadczy o tym, że mieszkańcy dostrzegają pozytywne zmiany jakie następują w obszarze transportu zbiorowego i chętniej z niego korzystają, widząc w nim atrakcyjną, alternatywną formę przemieszczania się po mieście.
Działania w obszarze transportu zbiorowego, poza inwestycjami w nowoczesny i ekologiczny tabor oraz infrastrukturę przystankową, zmierzają również do wprowadzenia priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Dla mieszkańców Lublina najważniejsze będą projekty zgłoszone do realizacji w ramach współfinansowania z funduszy europejskich w latach 2014-2020, przewidujące stworzenie sieci buspasów, czyli wydzielonych w jezdni pasów ruchu przeznaczonych dla komunikacji publicznej. To właśnie idea skrócenia czasu przejazdu, a tym samym zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej najbardziej wpłynie na wybór tego środka transportu. Planowane jest wyznaczenie buspasów umożliwiających dojazd do centrum miasta z odległych dzielnic w krótkim czasie.Istotne jest, że buspasy będą wyznaczone na całej długości trasy, co umożliwi uniknięcie dodatkowych utrudnień, jak np. konieczność oczekiwania w korku na wjazd na buspas.
Ponadto priorytety dla komunikacji miejskiej zapewni wdrożony System Zarządzania Ruchem. W ramach tej inwestycji autobusy zostały wyposażone w specjalne urządzenia, które będą przekazywać do systemu informacje o tym, że pojazd zbliża się do sygnalizacji świetlnej, jego numer linii oraz odchylenie względem rozkładu. Jeśli się okaże, że autobus ma opóźnienie - dostanie sygnał zielony na najbliższych skrzyżowaniach. System Zarządzania Ruchem, pozwoli na upłynnienie ruchu w skali miasta, a tym samym spowoduje ograniczenie emisji spalin.
Ponadto w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych będą składane wnioski na pozyskanie środków celem stworzenia nowych pętli komunikacji miejskiej wraz z parkingami typu Park&Ride.
Dodatkowo zakładana jest budowa węzłów przesiadkowych z komunikacji zamiejskiej na miejską oraz punktów przesiadkowych pomiędzy liniami komunikacji miejskiej. Nowe miejsca przesiadkowe zostały by wyposażone również w nową infrastrukturę przystankową, perony itp. Ponadto, w ramach przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej zakładana jest budowa systemu karty metropolitalnej integrującego komunikację miejską i zamiejską. Zakładane jest zatem rozszerzenie funkcjonalności obecnego systemu. Pierwszą możliwością jest dalszy rozwój systemu na bazie obecnej karty miejskiej - KBE, drugą zaś stworzenie systemu opartego na całkiem innych rozwiązaniach np. z wykorzystaniem elektronicznej portmonetki.
Z poważaniem,
Beata Krzyżanowska
Beata Krzyżanowska
Od kilku lat w Lublinie realizowany jest Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego, największy realizowany przez Lublin projekt z dofinansowaniem unijnym na poziomie ponad 300 mln zł, całkowita wartość projektu to blisko 500 mln zł. Projekt zakłada budowę nowej trakcji trolejbusowej (Lublin jest jednym z 3 miast w Polsce gdzie rozbudowywany jest tego typu transport), Projekt zakłada także przebudowę ulic, skrzyżowań, budowę zajezdni trolejbusowej, zakup 70 nowoczeesnych trolejbusów i 100 nowoczesnych niskomisyjnych autobusów. Środki na to zadanie pochodziły z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
W II okresie programowania na lata 2014-2020 także przewidujemy zgłoszenie do Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Polski Wschodniej dalszą rozbudowę transportu publicznego i kontynuowanie Zitegrowanego Systemu Transportu Publicznego na terenie Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w tym zakup nowych niskoemisyjnych pojazdów. Zadanie to będzie wskazane jako kluczowe.
W zakresie rozbudowy transportu kolejowego zadaniem miasta jest budowa dróg dojazdowych do nowo powstałych przystanków przesiadkowych, i takie działania będą podejmowane w kontekście ewentualnej rozbudowy transportu kolejowego realizowanego przez Zarząd Województwa Lubelskiego.
Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin
W Warszawie operatorem przewozów jest urząd miejski, poprzez specjalnie powołaną spółkę.
Lublin jest największym miastem Europy bez systemu kolei miejskiej lub transportu szynowego. Opisujemy- dlaczego? Czy umie Pani odpowiedzieć na to pytanie?
Pozdrawiam,
Nigdzie indziej nie ma miast tak odwróconych od tr, szynowego, w miastach tej wielkości. W 1988 roku budowano w Lublinie szybką kolej miejską, zelektryfikowano część linii, wprowadzono pierwsze linie, ale po zmianie systemu porzucono tamte plany i system który powstał, zamknięto. Mam te plany w redakcji. Zelektryfikowano np. linię do dzielnicy Lublin- Zemborzyce, próbując jak najbardziej wykorzystać dostępną sieć kolejową, na rozkłady już naniesiono kolejne przystanki, ale po zmianach polit. nie powstały one.
W II okresie programowania na lata 2014-2020 także przewidujemy zgłoszenie do Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Polski Wschodniej dalszą rozbudowę transportu publicznego i kontynuowanie Zitegrowanego Systemu Transportu Publicznego na terenie Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w tym zakup nowych niskoemisyjnych pojazdów. Zadanie to będzie wskazane jako kluczowe.
W zakresie rozbudowy transportu kolejowego zadaniem miasta jest budowa dróg dojazdowych do nowo powstałych przystanków przesiadkowych, i takie działania będą podejmowane w kontekście ewentualnej rozbudowy transportu kolejowego realizowanego przez Zarząd Województwa Lubelskiego.
Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin
Opisujemy otwarcie linii Lubelskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w roku 1988, która - okazała się kursować dość krótko, ale zelektryfikowano w tym celu niektóre odcinki.
Jak rozumiem, przesłane stanowisko oznacza że władze Lublina są przeciwne idei wznowienia kursowania kolei miejskiej typu SKM?
Dziwi mnie, że zlikwidowano nawet bocznicę w kierunku centrum miasta, która mogłaby być wykorzystana dla skomunikowania centrum miasta z resztą regionu.
Pozdrawiam
Lublin oparł system transportu publicznego na transporcie kołowym. Jak wcześniej Pan wspomniałam, w dużej mierze dzięki środkom unijnym sukcesywnie inwestujemy w rozbudowę komunikacji trolejbusowej. Notujemy od kilku lat wzrost użytkowania transportu publicznego, co jest potwierdzeniem słuszności wybranej strategii. Jeśli chodzi o dane z tym związane, proszę o kontakt z Zarządem Transportu Miejskiego. Oddalenie linii kolejowych od obszarów największego zagęszczenia zamieszkania oraz związanych z tym potoków pasażerskich nie daje szansy na odgrywanie przez kolej dużej roli w systemie transportu publicznego. Będzie on pełnił rolę pomocniczą. Na początku roku (dokładnie 15 stycznia 2015) PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły projekt budowlany dla przebudowy torów z Lublina w kierunku Warszawy i stworzenia przystanku kolejowego Lublin-Zachód. Kolej wiec może pełnić ważna rolę, ale w transporcie z miastami regionalnymi: Puławy, Lubartów, Chełm Kraśnik.
Z poważaniem
Beata Krzyżanowska
Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin
A jak wytłumaczą Państwo, że np. w Warszawie- to Urząd Miejski prowadzi Szybką Kolej Miejską? Czy Państwa kompetencje- wg Państwa własnej oceny- nie dotyczą transportu szynowego w mieście? Miasto Lublin jest wg naszych rankingów i zestawień największym miastem w UE bez miejskiego tr. szynowego, które- jak należy odczytać z Państwa wypowiedzi- nie zamierza, ani nie widzi za stosowne- zająć się tematem transportu szynowego. Jakie akty lub przepisy to uniemożliwiają? Czy - jest to stanowisko władz miasta- czy też- opinia rzecznika?
Proszę o rzeczową odpowiedź. Interesuje mnie, dlaczego władze miasta utrzymują, że transport szynowy w mieście to nie ich zakres kompetencji,
Szanowna Pani,
Ale Lublin jest największym miastem Europy które tak czyni. Z tego wnioskuję, że jest to błąd władz miasta.
Taka polityka może nie mieć żadnego uzasadnienia ekonomicznego, ba, prowadzić do strat ekonomicznych, zatrucia powietrza etc., bowiem tr. kołowy jest dużo wolniejszy w mieście od tr. szynowego. Wykorzystanie sieci kolejowej i budowa "odnóg" i krótkich linii do wewnątrz osiedli przy sieci kolejowej to chyba najprostsza strategia na zmianę "modal split", podziału międzymodalnego w mieście Lublin.
Czy władze miasta Lublin zdają sobie sprawę, że ze swoją polityką transportową, dość unikalną - są jedyne wśród miast tej wielkości w Europie? - pytanie do rzecznika.Ale Lublin jest największym miastem Europy które tak czyni. Z tego wnioskuję, że jest to błąd władz miasta.
Taka polityka może nie mieć żadnego uzasadnienia ekonomicznego, ba, prowadzić do strat ekonomicznych, zatrucia powietrza etc., bowiem tr. kołowy jest dużo wolniejszy w mieście od tr. szynowego. Wykorzystanie sieci kolejowej i budowa "odnóg" i krótkich linii do wewnątrz osiedli przy sieci kolejowej to chyba najprostsza strategia na zmianę "modal split", podziału międzymodalnego w mieście Lublin.
Nigdzie indziej nie ma miast tak odwróconych od tr, szynowego, w miastach tej wielkości. W 1988 roku budowano w Lublinie szybką kolej miejską, zelektryfikowano część linii, wprowadzono pierwsze linie, ale po zmianie systemu porzucono tamte plany i system który powstał, zamknięto. Mam te plany w redakcji. Zelektryfikowano np. linię do dzielnicy Lublin- Zemborzyce, próbując jak najbardziej wykorzystać dostępną sieć kolejową, na rozkłady już naniesiono kolejne przystanki, ale po zmianach polit. nie powstały one.
Posted by Adam Phoo
on 15:25.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0