dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

W niewielkim niemieckim miasteczku Parchim port lotniczy działa, w Białej Podlaskiej- nie

W niewielkiej miejscowości Parchim istniej bardzo podobne lotnisko jak w Białej Podlaskiej. Tamtejszy inwestor z sukcesem przekształcił je w międzynarodowy port lotnicy Schwerin- Parchim International, oraz przebudowuje terminal pasażerski do powierzchni 40 tys. metrów kwadratowych na 2 poziomach tak aby obsługiwał on jednorazowo nie 100 osób, jak obecnie, ale aż 300 osób na samolot w przylocie i odlocie. Przedsiębiorca chce zaoferować pasażerskie loty do Azji ze swojego międzykontynentalengo portu lotniczego. Rocznie do Europy z Chin przybywa 160 milionów turystów.

Trudno się pozbyć wrażenia, że te same inwestycje: budowa międzynarodowego portu lotniczego, budowa terminalu pasażerskiego dla lotów międzynarodowych- są możliwe technicznie i ekonomicznie w Białej Podlaskiej. Dlaczego te prace wielokrotnie wstrzymywano? Czy władze Białej Podlaskiej nie mogą pozyskać kompetentnego i wiarygodnego inwestora? W innych krajach- to wszystko jest możliwe.

W powiecie Parchim liczą na dodatkowe aż 1000 (tysiąc) miejsc pracy w związku z przeprowadzaną inwestycją. Zbudowano już wieżę kontroli lotów o wysokości 11 pięter (36 metrów). Tamtejszy inwestor nazywa się Jonathan Pang i pochodzi z Chin. Obecnie budowanych jest 5 nowych hal obok terminalu pasażerskiego, a wykonawcy wyposażają je w taśmociągi bagażowe, technikę kontrolą i kończą pomieszczenia dla służb celnych. Za 4 tygodnie, po zakończeniu części związanej z techniką kontroli bagażu, lotnisko będzie mogło odprawiać do 300 pasażerów na jeden start lub lądowanie. Koszty budowy terminali pasażerskich pod zwiększony ruch pasażerów wynoszą 4 miliony Euro, inwestycje obejmują większe poczekalnie, nowe węzły sanitarne i punkty kontrolne.

Od lata 2016 roku z lotniska mają być oprawiane loty pasażerskie do różnych miast Azji. Nowe powiększone hale terminalu pasażerskiego mają umożliwiać jednorazową oprawę 300 pasażerów na każdy samolot i to jest rząd wielkości który jest potrzebny dla na przykład połączeń między Chinami a Europą.

Zbudowano także nową wieżę- stara wieża oferowała ograniczone pole widzenia, nowa wieża powstała w celu zwiększenia popytu przewoźników na lotnisko.

Jest to udany przykład transformacji zupełnie prowincjonalnego lotniska do międzynarodowego portu lotniczego- niemalze bez większych dotacji z kasy publicznej.

Jestem zakoczony tym, jak bardzo nie udaje się ożywić portu lotniczego w Białej Podlaskiej. Rozmaite prace trwają już 20 lat, przecież powołano nawet kiedyś odrebna spółkę Port lotniczy Biała Podlaska sp. z o.o., która, nim została zlikwidowana, miała poprawadzić prace nad uruchomieniem tutaj portu lotniczego.

Mimo upływu 20 lat, lotnisko jest w opłakanym stanie. Terminal pasażerski mógłby powstać- choćby tylko dla lotów krajowych- w obecnym gmachu portu lotniczego. Aby lotnisko mogło rozpocząć obsługe rejsowych samolotów w lotach krajowych, powinno być certyfikowane przez ULC do roli lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji.

Na razie, jak informuje rzecznik prasowy prezydenta, M. Trantau, pomysły ozywienia w podobny sposób bialskiego lotniska są "kosmiczne", prezydent zaś nie ma czasu w ogóle odpowiedzieć- wg rzecznika ma "niezwykle napięty kalendarz". Sprawę 20-letniego niepowodzenia chyba powinna wyjaśnić prokuratura, skoro lokalne władze odpowiadają tylko wymijająco....



Posted by Adam Phoo on 09:59. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for W niewielkim niemieckim miasteczku Parchim port lotniczy działa, w Białej Podlaskiej- nie

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery