W niewielkim niemieckim miasteczku Parchim port lotniczy działa, w Białej Podlaskiej- nie
W niewielkiej miejscowości Parchim istniej bardzo podobne lotnisko jak w Białej Podlaskiej. Tamtejszy inwestor z sukcesem przekształcił je w międzynarodowy port lotnicy Schwerin- Parchim International, oraz przebudowuje terminal pasażerski do powierzchni 40 tys. metrów kwadratowych na 2 poziomach tak aby obsługiwał on jednorazowo nie 100 osób, jak obecnie, ale aż 300 osób na samolot w przylocie i odlocie. Przedsiębiorca chce zaoferować pasażerskie loty do Azji ze swojego międzykontynentalengo portu lotniczego. Rocznie do Europy z Chin przybywa 160 milionów turystów.
Trudno się pozbyć wrażenia, że te same inwestycje: budowa międzynarodowego portu lotniczego, budowa terminalu pasażerskiego dla lotów międzynarodowych- są możliwe technicznie i ekonomicznie w Białej Podlaskiej. Dlaczego te prace wielokrotnie wstrzymywano? Czy władze Białej Podlaskiej nie mogą pozyskać kompetentnego i wiarygodnego inwestora? W innych krajach- to wszystko jest możliwe.
W powiecie Parchim liczą na dodatkowe aż 1000 (tysiąc) miejsc pracy w związku z przeprowadzaną inwestycją. Zbudowano już wieżę kontroli lotów o wysokości 11 pięter (36 metrów). Tamtejszy inwestor nazywa się Jonathan Pang i pochodzi z Chin. Obecnie budowanych jest 5 nowych hal obok terminalu pasażerskiego, a wykonawcy wyposażają je w taśmociągi bagażowe, technikę kontrolą i kończą pomieszczenia dla służb celnych. Za 4 tygodnie, po zakończeniu części związanej z techniką kontroli bagażu, lotnisko będzie mogło odprawiać do 300 pasażerów na jeden start lub lądowanie. Koszty budowy terminali pasażerskich pod zwiększony ruch pasażerów wynoszą 4 miliony Euro, inwestycje obejmują większe poczekalnie, nowe węzły sanitarne i punkty kontrolne.
Od lata 2016 roku z lotniska mają być oprawiane loty pasażerskie do różnych miast Azji. Nowe powiększone hale terminalu pasażerskiego mają umożliwiać jednorazową oprawę 300 pasażerów na każdy samolot i to jest rząd wielkości który jest potrzebny dla na przykład połączeń między Chinami a Europą.
Zbudowano także nową wieżę- stara wieża oferowała ograniczone pole widzenia, nowa wieża powstała w celu zwiększenia popytu przewoźników na lotnisko.
Jest to udany przykład transformacji zupełnie prowincjonalnego lotniska do międzynarodowego portu lotniczego- niemalze bez większych dotacji z kasy publicznej.
Jestem zakoczony tym, jak bardzo nie udaje się ożywić portu lotniczego w Białej Podlaskiej. Rozmaite prace trwają już 20 lat, przecież powołano nawet kiedyś odrebna spółkę Port lotniczy Biała Podlaska sp. z o.o., która, nim została zlikwidowana, miała poprawadzić prace nad uruchomieniem tutaj portu lotniczego.
Mimo upływu 20 lat, lotnisko jest w opłakanym stanie. Terminal pasażerski mógłby powstać- choćby tylko dla lotów krajowych- w obecnym gmachu portu lotniczego. Aby lotnisko mogło rozpocząć obsługe rejsowych samolotów w lotach krajowych, powinno być certyfikowane przez ULC do roli lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji.
Na razie, jak informuje rzecznik prasowy prezydenta, M. Trantau, pomysły ozywienia w podobny sposób bialskiego lotniska są "kosmiczne", prezydent zaś nie ma czasu w ogóle odpowiedzieć- wg rzecznika ma "niezwykle napięty kalendarz". Sprawę 20-letniego niepowodzenia chyba powinna wyjaśnić prokuratura, skoro lokalne władze odpowiadają tylko wymijająco....
Trudno się pozbyć wrażenia, że te same inwestycje: budowa międzynarodowego portu lotniczego, budowa terminalu pasażerskiego dla lotów międzynarodowych- są możliwe technicznie i ekonomicznie w Białej Podlaskiej. Dlaczego te prace wielokrotnie wstrzymywano? Czy władze Białej Podlaskiej nie mogą pozyskać kompetentnego i wiarygodnego inwestora? W innych krajach- to wszystko jest możliwe.
W powiecie Parchim liczą na dodatkowe aż 1000 (tysiąc) miejsc pracy w związku z przeprowadzaną inwestycją. Zbudowano już wieżę kontroli lotów o wysokości 11 pięter (36 metrów). Tamtejszy inwestor nazywa się Jonathan Pang i pochodzi z Chin. Obecnie budowanych jest 5 nowych hal obok terminalu pasażerskiego, a wykonawcy wyposażają je w taśmociągi bagażowe, technikę kontrolą i kończą pomieszczenia dla służb celnych. Za 4 tygodnie, po zakończeniu części związanej z techniką kontroli bagażu, lotnisko będzie mogło odprawiać do 300 pasażerów na jeden start lub lądowanie. Koszty budowy terminali pasażerskich pod zwiększony ruch pasażerów wynoszą 4 miliony Euro, inwestycje obejmują większe poczekalnie, nowe węzły sanitarne i punkty kontrolne.
Od lata 2016 roku z lotniska mają być oprawiane loty pasażerskie do różnych miast Azji. Nowe powiększone hale terminalu pasażerskiego mają umożliwiać jednorazową oprawę 300 pasażerów na każdy samolot i to jest rząd wielkości który jest potrzebny dla na przykład połączeń między Chinami a Europą.
Zbudowano także nową wieżę- stara wieża oferowała ograniczone pole widzenia, nowa wieża powstała w celu zwiększenia popytu przewoźników na lotnisko.
Jest to udany przykład transformacji zupełnie prowincjonalnego lotniska do międzynarodowego portu lotniczego- niemalze bez większych dotacji z kasy publicznej.
Jestem zakoczony tym, jak bardzo nie udaje się ożywić portu lotniczego w Białej Podlaskiej. Rozmaite prace trwają już 20 lat, przecież powołano nawet kiedyś odrebna spółkę Port lotniczy Biała Podlaska sp. z o.o., która, nim została zlikwidowana, miała poprawadzić prace nad uruchomieniem tutaj portu lotniczego.
Mimo upływu 20 lat, lotnisko jest w opłakanym stanie. Terminal pasażerski mógłby powstać- choćby tylko dla lotów krajowych- w obecnym gmachu portu lotniczego. Aby lotnisko mogło rozpocząć obsługe rejsowych samolotów w lotach krajowych, powinno być certyfikowane przez ULC do roli lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji.
Na razie, jak informuje rzecznik prasowy prezydenta, M. Trantau, pomysły ozywienia w podobny sposób bialskiego lotniska są "kosmiczne", prezydent zaś nie ma czasu w ogóle odpowiedzieć- wg rzecznika ma "niezwykle napięty kalendarz". Sprawę 20-letniego niepowodzenia chyba powinna wyjaśnić prokuratura, skoro lokalne władze odpowiadają tylko wymijająco....
Posted by Adam Phoo
on 09:59.
Filed under
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0