Szanse na porty lotnicze w Chojnej, Nowym Mieście i Białej Podlaskiej
W Polsce problemem staje się wykorzystanie infrastruktury powojskowej. Z okresu zimnej wojny pozostało wiele powojskowych obiektów infrastrukturalnych. Kilka z nich znajduje się w obiecujących lokalizacjach.
Chojna
Port lotniczy w Chojnej znajduje się ok. 103 km na północny zachód od centrum aglomeracji Berlina. Od wielu lat proponowałem tutaj zlokalizowanie portu tanich linii obsługujących sąsiednią aglomerację berlińską. Czas dojazdu samochodem wynosi ok. 90 minut. Istnieje tutaj powojskowa infrastruktura portu lotniczego, nadająca się do wykorzystania.
Port tanich linii mógłby przyciągnąć spory ruch lotniczy na stronę polską. Niestety- nawet w przypadku podobnego portu lotniczego Frankfurt- Hahn w RFN, właścicielami portu były lokalne samorządy regionalne. Jeśli port miałby ożyć i przyciągnąć ruch pasażerski do Berlina na polską stronę granicy, w obecnej sytuacji gospodarczej zainwestować musiałyby podmioty publiczne.
Nowe Miasto nad Pilicą
Tutajszy port lotniczy nie ma szczęścia do inwestorów- od lat niszczeje, i jest regularnie wystawiany na sprzedaż. Miał to byc swego czasu centralny port lotniczy. Ma dobrą lokalizację- znajduje się ok. 10 km na wschód od centralnej magistrali kolejowej.
Być może mógłby tu powstać port lotniczy tanich linii dla regionu pomiędzy Katowicami, Kielcami, Radomiem i Łodzią. Społeczny Komitet Mieszkańców Miasta i Gminy Nowe Miasto nad Pilicą i władze gminy promowały ongiś ideę powstania portu lotniczego w Nowym Mieście na bazie nieczynnego lotniska jako alternatywę dla zatłoczonego warszawskiego Okęcia. Powstał nawet projekt koncepcyjny terminalu pasażerskiego. Port obecnie wystawiono na sprzedaż.
Białystok- Biała Podlaska
Możliwa nazwa to “Podlasie Airport” czy “Białystok”, duża aglomeracja w pobliżu, pozbawiony portu lotniczego. Można stworzyć w szybkim tempie tymczasowy port krajowy na fragmencie infrastruktury, a następnie, w równie szybkim tempie zadbać o połączenie transportem zbiorowym do Białegostoku.
Możliwe jest uruchomienie na bazie pół-czynnego portu lotniczego w Białej Podlaskiej regionalnego portu lotniczego przyjmującego m.in. tanie linie oraz dwóch małych portów lotniczych typu STOL-port mogących obsługiwać połączenie dowozowe do najbliższego dużego portu przesiadkowego.
Airport link - czyli szybkie połączenie kolejowe z tego portu do centrum Białegostoku jest możliwe do wdrożenia, ale jest to trudne politycznie i technicznie. Linia przebiegałaby bez zatrzymania przez teren Białorusi. Prędkość po białoruskiej stronie może być niska- nawet 50- 60 km/ godz., ale może zostać podniesiona.
Można też wylobbować całościowy remont linii kolejowej, jako cześci polskiego systemu transportowego, w porozumieniu z Rep. Białorusi, mogącej otrzymać dodatkowe dochody z tytułu udostępnienia infrastruktury. Połączenie bez zatrzymywania przejeżdżałoby przez stronę białoruską. Podobne przypadki kursowania poc. regionalnych przez teren innego kraju istnieją między Polską a Czechami. Zwiększy to potoki pasażerskie na kolei w tej części kraju. Białystok to jedyne miasto mające nadal nieczynny port pasażerski w pobliżu.
Aby zapewnić szybkie połączenie do portu, wykorzystanoby część linii kolejowej nr 43 przez teren Republiki Białoruś, którą pociąg dowożący pasażerów do portu lotniczego mógłby pokonać bez zatrzymania. Długość trasy kolejowej to 169,23 km. Jest to o 17 km dalej niż drogą. Czas przejazdu może wynieść ok. 2 godzin.
Dlaczego trudno o inwestorów?
Rentowność portów lotniczych wymaga znacznych nakładów, nierzadko przez okres około dekady. Wymaga współpracy z dostawcami infrastruktury w celu skomunikowania portu. W Polsce, mimo że powstają nowe porty lotnicze, brak jest grup inwestorów dysponujących kapitałem i włączających się w proces rozwoju takich lotnisk. Wciąż istnieją całe regiony pozbawione portów lotniczych, które zwykle istnieją, ale są niewykorzystane.
Chojna
Port lotniczy w Chojnej znajduje się ok. 103 km na północny zachód od centrum aglomeracji Berlina. Od wielu lat proponowałem tutaj zlokalizowanie portu tanich linii obsługujących sąsiednią aglomerację berlińską. Czas dojazdu samochodem wynosi ok. 90 minut. Istnieje tutaj powojskowa infrastruktura portu lotniczego, nadająca się do wykorzystania.
Port tanich linii mógłby przyciągnąć spory ruch lotniczy na stronę polską. Niestety- nawet w przypadku podobnego portu lotniczego Frankfurt- Hahn w RFN, właścicielami portu były lokalne samorządy regionalne. Jeśli port miałby ożyć i przyciągnąć ruch pasażerski do Berlina na polską stronę granicy, w obecnej sytuacji gospodarczej zainwestować musiałyby podmioty publiczne.
Nowe Miasto nad Pilicą
Tutajszy port lotniczy nie ma szczęścia do inwestorów- od lat niszczeje, i jest regularnie wystawiany na sprzedaż. Miał to byc swego czasu centralny port lotniczy. Ma dobrą lokalizację- znajduje się ok. 10 km na wschód od centralnej magistrali kolejowej.
Być może mógłby tu powstać port lotniczy tanich linii dla regionu pomiędzy Katowicami, Kielcami, Radomiem i Łodzią. Społeczny Komitet Mieszkańców Miasta i Gminy Nowe Miasto nad Pilicą i władze gminy promowały ongiś ideę powstania portu lotniczego w Nowym Mieście na bazie nieczynnego lotniska jako alternatywę dla zatłoczonego warszawskiego Okęcia. Powstał nawet projekt koncepcyjny terminalu pasażerskiego. Port obecnie wystawiono na sprzedaż.
Białystok- Biała Podlaska
Możliwa nazwa to “Podlasie Airport” czy “Białystok”, duża aglomeracja w pobliżu, pozbawiony portu lotniczego. Można stworzyć w szybkim tempie tymczasowy port krajowy na fragmencie infrastruktury, a następnie, w równie szybkim tempie zadbać o połączenie transportem zbiorowym do Białegostoku.
Możliwe jest uruchomienie na bazie pół-czynnego portu lotniczego w Białej Podlaskiej regionalnego portu lotniczego przyjmującego m.in. tanie linie oraz dwóch małych portów lotniczych typu STOL-port mogących obsługiwać połączenie dowozowe do najbliższego dużego portu przesiadkowego.
Airport link - czyli szybkie połączenie kolejowe z tego portu do centrum Białegostoku jest możliwe do wdrożenia, ale jest to trudne politycznie i technicznie. Linia przebiegałaby bez zatrzymania przez teren Białorusi. Prędkość po białoruskiej stronie może być niska- nawet 50- 60 km/ godz., ale może zostać podniesiona.
Można też wylobbować całościowy remont linii kolejowej, jako cześci polskiego systemu transportowego, w porozumieniu z Rep. Białorusi, mogącej otrzymać dodatkowe dochody z tytułu udostępnienia infrastruktury. Połączenie bez zatrzymywania przejeżdżałoby przez stronę białoruską. Podobne przypadki kursowania poc. regionalnych przez teren innego kraju istnieją między Polską a Czechami. Zwiększy to potoki pasażerskie na kolei w tej części kraju. Białystok to jedyne miasto mające nadal nieczynny port pasażerski w pobliżu.
Aby zapewnić szybkie połączenie do portu, wykorzystanoby część linii kolejowej nr 43 przez teren Republiki Białoruś, którą pociąg dowożący pasażerów do portu lotniczego mógłby pokonać bez zatrzymania. Długość trasy kolejowej to 169,23 km. Jest to o 17 km dalej niż drogą. Czas przejazdu może wynieść ok. 2 godzin.
Dlaczego trudno o inwestorów?
Rentowność portów lotniczych wymaga znacznych nakładów, nierzadko przez okres około dekady. Wymaga współpracy z dostawcami infrastruktury w celu skomunikowania portu. W Polsce, mimo że powstają nowe porty lotnicze, brak jest grup inwestorów dysponujących kapitałem i włączających się w proces rozwoju takich lotnisk. Wciąż istnieją całe regiony pozbawione portów lotniczych, które zwykle istnieją, ale są niewykorzystane.
Posted by Adam Phoo
on 01:19.
Filed under
airports in Poland,
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0