Co z portem lotniczym Kielce- Masłów?
O planach uruchomienia w Kielcach tymczasowego portu lotniczego, mającego działać do czasu uruchomienia portu lotniczego Kielce - Obice, rozmawialiśmy z panią Anną Grzelą z Wojewódzkiego Zarządu Tansportu.
Obecnie brak jest zapisów- czy to w planie transportowym wojewóztwa, czy to w dokumentach strategicznch, o uruchomieniu na bazie lotniska Kielce- Masłów tymczasowego pasażerskiego potu lotniczego. Niemniej, sama infrastruktura jest wystarczjąca dla obsługi samoltów turbośmigłowych (np. typu ATR) wykorzystywanych przez część linii lotniczych tej części kontynentu.
Możliwa siatka połączeń mogłaby być podobna jak w porcie lotniczym Radom Sadków. Jeśli przewoźnicy byliby zainteresowani obsługą portu lotniczego Kielce- Masłów samolotami typu ATR, prawdopodobnie zaoferowanoby połączenia do Rygi i do Pragi Czeskiej.
Zaproponowaliśmy, by tymczasowo do funkcji terminalu pasażerskiego zaadaptować istniejące już budynki. Terminal obsługujący jednorazowo ok. 20- 30 pasażerów w wylocie i przylocie nie wymaga wielkich pomieszczeń, w supełności moze wystarczyć dostosowanie byłego hangaru lub innych pomieszczeń na te cele.
W Kielcach - Masłowie były już plany przedłużenia drogi startowej z obecnych 1150 metrów do długości 1400 metrów, co umołziwiłoby bezpieczniejszą obsługę pasażerów oraz zabieranie na pokład większej ilości podróżnych, ale w chwili obecnej te plany zostały odrzucone przez Zarząd Województwa.
W budżecie także nie przewidziano środków na dostosowanie portu do obsługi lotów pasażerskich. Szacowano te koszty na 10 -20 mln PLN i wiążą się one z poprawą systemu oświetlenia pasa startowego, montażem NDB czy systemu naprowadzania ILS.
Obecnymi problemami portu jest zły stan systemu oświetlenia pasa startowego, zadrzewienie występujące na podejściu do pasa startowego które musi zostać przycięte, jak też i zły stan budynków na terenie lotniska.
W chwili obecnej Wojewódzki Zarząd Transportu ma wejść w funkcję zarządzającego portelm lotniczym. Lotnisko Kielce- Masłó wg planów władz ma się stać portem lotniczym o ograniczonej (lub pełnej) certyfikacji, a stosowne procedury już rozpoczęto.
Trwają prace nad formalną zmianą podmiotu zarządzającego portem lotniczym. Lotnisko ma początkowo być lotniskiem o charakterze rekreacyjno - sportowym i takie zapisy znalazły się w dokumentach określających politykę władz województwa wobec lotniska Kielce- Masłów.
Możliwość uzupełnienia funkcji lotniska o port pasażerski dopiero będzie przedmiotem analiz władz samorządowych. Obok województwa opolskiegi i podlaskiego, województwo świętokrzyskie jest jednym z trzech regionów kraju bez czynnego portu pasażerskiego. Kielce są jednym z największych miast kraju bez czynnego lotniska pasażerskiego.
Port lotniczy Kielce- Masłów mógłby obsługiwać połączenia pasażerskie aż do chwili uruchomienia portu lotniczego Kielce- Obice. Z chwilą uruchomienia tego lotniska połączenia z Masłowa mogłyby zostać przeniesione do nowego portu lotniczego, dzięki czemu nie musiałby on startować "od zera".
Obecnie brak jest zapisów- czy to w planie transportowym wojewóztwa, czy to w dokumentach strategicznch, o uruchomieniu na bazie lotniska Kielce- Masłów tymczasowego pasażerskiego potu lotniczego. Niemniej, sama infrastruktura jest wystarczjąca dla obsługi samoltów turbośmigłowych (np. typu ATR) wykorzystywanych przez część linii lotniczych tej części kontynentu.
Możliwa siatka połączeń mogłaby być podobna jak w porcie lotniczym Radom Sadków. Jeśli przewoźnicy byliby zainteresowani obsługą portu lotniczego Kielce- Masłów samolotami typu ATR, prawdopodobnie zaoferowanoby połączenia do Rygi i do Pragi Czeskiej.
Zaproponowaliśmy, by tymczasowo do funkcji terminalu pasażerskiego zaadaptować istniejące już budynki. Terminal obsługujący jednorazowo ok. 20- 30 pasażerów w wylocie i przylocie nie wymaga wielkich pomieszczeń, w supełności moze wystarczyć dostosowanie byłego hangaru lub innych pomieszczeń na te cele.
W Kielcach - Masłowie były już plany przedłużenia drogi startowej z obecnych 1150 metrów do długości 1400 metrów, co umołziwiłoby bezpieczniejszą obsługę pasażerów oraz zabieranie na pokład większej ilości podróżnych, ale w chwili obecnej te plany zostały odrzucone przez Zarząd Województwa.
W budżecie także nie przewidziano środków na dostosowanie portu do obsługi lotów pasażerskich. Szacowano te koszty na 10 -20 mln PLN i wiążą się one z poprawą systemu oświetlenia pasa startowego, montażem NDB czy systemu naprowadzania ILS.
Obecnymi problemami portu jest zły stan systemu oświetlenia pasa startowego, zadrzewienie występujące na podejściu do pasa startowego które musi zostać przycięte, jak też i zły stan budynków na terenie lotniska.
W chwili obecnej Wojewódzki Zarząd Transportu ma wejść w funkcję zarządzającego portelm lotniczym. Lotnisko Kielce- Masłó wg planów władz ma się stać portem lotniczym o ograniczonej (lub pełnej) certyfikacji, a stosowne procedury już rozpoczęto.
Trwają prace nad formalną zmianą podmiotu zarządzającego portem lotniczym. Lotnisko ma początkowo być lotniskiem o charakterze rekreacyjno - sportowym i takie zapisy znalazły się w dokumentach określających politykę władz województwa wobec lotniska Kielce- Masłów.
Możliwość uzupełnienia funkcji lotniska o port pasażerski dopiero będzie przedmiotem analiz władz samorządowych. Obok województwa opolskiegi i podlaskiego, województwo świętokrzyskie jest jednym z trzech regionów kraju bez czynnego portu pasażerskiego. Kielce są jednym z największych miast kraju bez czynnego lotniska pasażerskiego.
Port lotniczy Kielce- Masłów mógłby obsługiwać połączenia pasażerskie aż do chwili uruchomienia portu lotniczego Kielce- Obice. Z chwilą uruchomienia tego lotniska połączenia z Masłowa mogłyby zostać przeniesione do nowego portu lotniczego, dzięki czemu nie musiałby on startować "od zera".
Posted by Adam Phoo
on 12:19.
Filed under
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0