Co z portem lotniczym w Radomiu?
Port lotniczy w Radomiu powinien ocaleć i zostać rozbudowany. Władze miasta Radomia powinny podjąć działania na rzecz rozbudowy portu lotniczego w Radomiu do roli regionalnego portu lotniczego. Lotnisko już dowiodło swoich możliwości- obsługując łotewskie linie Air Baltic oraz czeskie CSA.
Władzom miasta Radom powinno w tej sytuacji zależeć na poprawie naziemnego skomunikowania portu lotniczego z siecią naziemnego transportu zbiorowego. To brak poprawnego skomunikowania skutkował małymi liczbami pasażerów.
Od wielu lat w tym celu rozwija się nowa gałąź rynku- airport links. Wiele z portów lotniczych jest połączonych czy to komunikacją miejską czy regionalną - kolejową lub drogową.
W niniejszym artykule dowodzę że nizebędne dla startu lotniska jako portu tanich linii lotniczych jest uruchomienie airport linku- początkowo kolejowo- drogowego, z czasem kolejowego, do portu lotniczego Radom.
Port ten już dziś posiada bocznicę kolejową, która okazyjnie była wykorzystywana do połączeń pasażerskich.
Uruchamiając już to obecnie możliwe do urochomienia połączenie pasażerskie port lotniczy uzyska kolejowe połączenie z dojściem pieszym do terminalu portu lotniczego.
Tak zaczynało połączenie do portu lotniczego Kraków. Także tam brakowało końcowego odcinka toru pod sam terminal. Pasażerów dowożono autobusem na końcowym odcinku.
Uruchomienie już dziś systemu kolejowej komunikacji miejskiej Radomia w postaci szynobusu kursującego wahadłowo w relacji Radom Port Lotniczy - Radom - (Przysucha) pozwoli na wprowadzenie w aglomeracji Radomia swoistej kolei aglomeracyjnej.
Możliwe jest uruchomienie połączeń z Radomia do przystanku Radom Port Lotniczy. Ten przystanek od lat nie był włączony do eksploatacji. Wykorzstywano go do ruchamianej na potrzeby Radom Airshow kolejowej komunikacji miejskiej na trasie na lotnisko.
Przystanek powstał około 2007 roku i od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek końcowy dla pociągów ze stacji Radom oraz prawdopodobnie- dla pociągów specjalnych z Warszawy na radomskie Airshow.
Niniejszym proponuję powrót do koncepcji uruchomienia kolei miejskiej do dzielnicy Lotnisko/ Port Lotniczy z wykorzystaniem autobusu szynowego. Autobus szynowy służyłby przede wszystkim mieszkańcom, ale także podróżnym udającym się w relacji do portu lotniczego, nawet jeśli końcowy odcinek trasy musieliby pokonać pieszo.
Proponuję niniejszym masymalnie beziwestycyjne ożywienie radomskiej kolei na lotnisko w trybie "as is" z maksymalnym wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury- istniejącej bocznicy i zniszczonego przystanku pasażerskiego Radom Lotnisko, który byłby naprawiony.
Proponuję wykorzystanie do maksimum istniejącej infrastruktury. Dopiero z czasem można będzie zbudować połączenie kolejowe bezpośrednio do istniejącego terminalu pasażerskiego. Tymczasem powinna wystarczyć istniejąca infrastruktura. Powinny się pojawić wygodne i dobrze oznakowane dojścia piesze.
Dopiero z czasem można myśleć o naprawie głównej bocznicy i budowie dwóch wiaduktów nad drogami. Na chwilę obecną władze miejskie powinny się starać uruchomić kolej miejską w oparciu o obecną, skąpą infrastrukturę.
Być może autobus szynowy możnaby uruchomić tak aby dowoził pasażerów na pierwsze loty z nowostartującego portu lotniczego. Na pewno połączenie kolejowe poprawiłoby ofertę komunikacyjną portu lotniczego nawet przy obecnym oddaleniu przystanku kolejowego od terminalu portu.
Na chwilę obecną powinna wystarczyć obecna infrastruktura. W dalszej przyszłości możliwa jest budowa bezpośredniego wyprowadzenia torowiska w kierunku na Warszawę i w kierunku Dęblina. W kierunku Dęblina odchodzi już zlikwidowana odnoga linii kolejowej do portu lotniczego. Odbudowa tej łącznicy umożliwiłaby odtworzenie połączeń Radom- Radom Port Lotniczy- Lublin lub Dęblin.
W przyszłości powinna powstać odnoga tej linii prowadząca w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniczego. W wielu miastach Polski rozpoczęto budowę portu lotniczego od zaplanowania jego skomunikowania z transportem naziemnym.
W Radomiu o takim połączeniu zapomniano, choć jest to istotny element decydujący o powodzeniu portów lotniczych we współczesnych czasach. Niemniej, możnaby zbudować krótką kilkusetmetrową łącznicę do terminalu portu lotniczego. Przebieg takiej łącznicy zilustrowano na zdjęciach.
Władze miasta powinny już dziś rozpocząć planowanie budowy takiego połączenia. Wykonanie studium wykonalności i dokładnych planów budy zajmuje wiele lat, a jeszcze więcej czasu zajmie wpisanie zadania rozbudowy połączenia do portu lotniczego Radom do rozmaitych planów wieloletnich. Połączenie do portu lotniczego Modlin juz w tych planach znalazło się. Także tam istnieje nieużywana bocznica do portu lotniczego. Tym razem jednak połączenie powstanie ze środków unijnych.
W Radomiu nikt nie zadbał, aby budowa połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Połączenia tego nie wpisano na listę wieloletnich planów inwestycyjnych.
Niemniej, warto zaapelować do władz miasta by przypomniały sobie o tak ważnym dla rentowności portów lotniczych elemencie jakim są kolejowe połączenia do portów lotniczych. W krajach całego świata przeżywają one swój renesans.
W przypadku lotniska w Radomiu wydaje się, że połączenie kolejowe z portu lotniczego Radom do Warszawy byłoby najbardziej pożądane dla rozwoju tego portu lotniczego w przyszłości.
Władze miasta powinny jeszcze raz przeanalizować ową inwestycję i podjąć przygotowania do jej realizacji- zabezpieczyć tereny pod taką inwestycję, dokonać- już teraz- wykupu gruntów. Za kilka lat, gdy inwestycja już będzie możliwa ekonomicznie, będzie już ona gotowa do realizacji.
Samo przygotowanie wszystkich pozwoleń i dokumentów pochłonie wiele lat. Rozpoczęcie tych prac już dziś skróci okres niepotrzebnego przestoju w przyszłości.
Władzom miasta Radom powinno w tej sytuacji zależeć na poprawie naziemnego skomunikowania portu lotniczego z siecią naziemnego transportu zbiorowego. To brak poprawnego skomunikowania skutkował małymi liczbami pasażerów.
Od wielu lat w tym celu rozwija się nowa gałąź rynku- airport links. Wiele z portów lotniczych jest połączonych czy to komunikacją miejską czy regionalną - kolejową lub drogową.
W niniejszym artykule dowodzę że nizebędne dla startu lotniska jako portu tanich linii lotniczych jest uruchomienie airport linku- początkowo kolejowo- drogowego, z czasem kolejowego, do portu lotniczego Radom.
Port ten już dziś posiada bocznicę kolejową, która okazyjnie była wykorzystywana do połączeń pasażerskich.
Uruchamiając już to obecnie możliwe do urochomienia połączenie pasażerskie port lotniczy uzyska kolejowe połączenie z dojściem pieszym do terminalu portu lotniczego.
Tak zaczynało połączenie do portu lotniczego Kraków. Także tam brakowało końcowego odcinka toru pod sam terminal. Pasażerów dowożono autobusem na końcowym odcinku.
Uruchomienie już dziś systemu kolejowej komunikacji miejskiej Radomia w postaci szynobusu kursującego wahadłowo w relacji Radom Port Lotniczy - Radom - (Przysucha) pozwoli na wprowadzenie w aglomeracji Radomia swoistej kolei aglomeracyjnej.
Możliwe jest uruchomienie połączeń z Radomia do przystanku Radom Port Lotniczy. Ten przystanek od lat nie był włączony do eksploatacji. Wykorzstywano go do ruchamianej na potrzeby Radom Airshow kolejowej komunikacji miejskiej na trasie na lotnisko.
Przystanek powstał około 2007 roku i od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek końcowy dla pociągów ze stacji Radom oraz prawdopodobnie- dla pociągów specjalnych z Warszawy na radomskie Airshow.
Niniejszym proponuję powrót do koncepcji uruchomienia kolei miejskiej do dzielnicy Lotnisko/ Port Lotniczy z wykorzystaniem autobusu szynowego. Autobus szynowy służyłby przede wszystkim mieszkańcom, ale także podróżnym udającym się w relacji do portu lotniczego, nawet jeśli końcowy odcinek trasy musieliby pokonać pieszo.
Proponuję niniejszym masymalnie beziwestycyjne ożywienie radomskiej kolei na lotnisko w trybie "as is" z maksymalnym wykorzystaniem już istniejącej infrastruktury- istniejącej bocznicy i zniszczonego przystanku pasażerskiego Radom Lotnisko, który byłby naprawiony.
Proponuję wykorzystanie do maksimum istniejącej infrastruktury. Dopiero z czasem można będzie zbudować połączenie kolejowe bezpośrednio do istniejącego terminalu pasażerskiego. Tymczasem powinna wystarczyć istniejąca infrastruktura. Powinny się pojawić wygodne i dobrze oznakowane dojścia piesze.
Dopiero z czasem można myśleć o naprawie głównej bocznicy i budowie dwóch wiaduktów nad drogami. Na chwilę obecną władze miejskie powinny się starać uruchomić kolej miejską w oparciu o obecną, skąpą infrastrukturę.
Być może autobus szynowy możnaby uruchomić tak aby dowoził pasażerów na pierwsze loty z nowostartującego portu lotniczego. Na pewno połączenie kolejowe poprawiłoby ofertę komunikacyjną portu lotniczego nawet przy obecnym oddaleniu przystanku kolejowego od terminalu portu.
Na chwilę obecną powinna wystarczyć obecna infrastruktura. W dalszej przyszłości możliwa jest budowa bezpośredniego wyprowadzenia torowiska w kierunku na Warszawę i w kierunku Dęblina. W kierunku Dęblina odchodzi już zlikwidowana odnoga linii kolejowej do portu lotniczego. Odbudowa tej łącznicy umożliwiłaby odtworzenie połączeń Radom- Radom Port Lotniczy- Lublin lub Dęblin.
W przyszłości powinna powstać odnoga tej linii prowadząca w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniczego. W wielu miastach Polski rozpoczęto budowę portu lotniczego od zaplanowania jego skomunikowania z transportem naziemnym.
W Radomiu o takim połączeniu zapomniano, choć jest to istotny element decydujący o powodzeniu portów lotniczych we współczesnych czasach. Niemniej, możnaby zbudować krótką kilkusetmetrową łącznicę do terminalu portu lotniczego. Przebieg takiej łącznicy zilustrowano na zdjęciach.
Władze miasta powinny już dziś rozpocząć planowanie budowy takiego połączenia. Wykonanie studium wykonalności i dokładnych planów budy zajmuje wiele lat, a jeszcze więcej czasu zajmie wpisanie zadania rozbudowy połączenia do portu lotniczego Radom do rozmaitych planów wieloletnich. Połączenie do portu lotniczego Modlin juz w tych planach znalazło się. Także tam istnieje nieużywana bocznica do portu lotniczego. Tym razem jednak połączenie powstanie ze środków unijnych.
W Radomiu nikt nie zadbał, aby budowa połączenia kolejowego do portu lotniczego Radom mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Połączenia tego nie wpisano na listę wieloletnich planów inwestycyjnych.
Niemniej, warto zaapelować do władz miasta by przypomniały sobie o tak ważnym dla rentowności portów lotniczych elemencie jakim są kolejowe połączenia do portów lotniczych. W krajach całego świata przeżywają one swój renesans.
W przypadku lotniska w Radomiu wydaje się, że połączenie kolejowe z portu lotniczego Radom do Warszawy byłoby najbardziej pożądane dla rozwoju tego portu lotniczego w przyszłości.
Władze miasta powinny jeszcze raz przeanalizować ową inwestycję i podjąć przygotowania do jej realizacji- zabezpieczyć tereny pod taką inwestycję, dokonać- już teraz- wykupu gruntów. Za kilka lat, gdy inwestycja już będzie możliwa ekonomicznie, będzie już ona gotowa do realizacji.
Samo przygotowanie wszystkich pozwoleń i dokumentów pochłonie wiele lat. Rozpoczęcie tych prac już dziś skróci okres niepotrzebnego przestoju w przyszłości.
Posted by Adam Phoo
on 13:19.
Filed under
airports in Poland,
polityka transportowa,
porty lotnicze
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0