Elżbieta Kisil o połączeniu kolejowym do portu lotniczego Radom
Panie Redaktorze,
Resort infrastruktury dokłada wszelkich starań, aby poprawić funkcjonalność infrastruktury kolejowej w całym kraju. Dobrze rozwinięty transport kolejowy wzmacnia spójność społeczną, ekonomiczną i przestrzenną kraju. Podstawowym celem krajowej polityki transportowej jest zwiększenie dostępności terytorialnej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze lokalnym, krajowym i europejskim.
Polityka transportowa Polski została określona w dokumencie Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.). Ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji kolejowych przewidywanych do wykonania do 2023 określa Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, natomiast ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie inwestycji lotniczych określa przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z 8 maja 2007 r. Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych (w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad aktualizacją przedmiotowego dokumentu).
Aktualnie resort infrastruktury nie prowadzi prac, mających na celu połączenie portu lotniczego Radom – Sadków z siecią kolejową. Projekt nie został uwzględniony w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r., połączenie do lotniska nie zostało również wytypowane do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (nie zostało wpisane do Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa Mazowieckiego). Lotnisko w Radomiu nie zostało ujęte w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1315/2013 (sieci TEN-T).
Decyzja odnośnie uruchomienia połączenia kolejowego należy do władz lokalnych regionu oraz zarządzającego portem lotniczym i to władze regionalne razem z zarządzającym lotniskiem są odpowiedzialne za tego typu inwestycje, w tym ich finansowanie oraz ocenę ich ryzyka. Decyzja o wybudowaniu lotniska powinna brać pod uwagę nie tylko aspekty społeczne i gospodarcze dla regionu, ale przede wszystkim uwzględniać ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową takiego projektu w długim terminie, opartą na rzetelnym biznesplanie.
Inwestycja nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi dokumentami strategicznymi w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej. Działania resortu infrastruktury wspierają realizację projektów, dotyczących połączeń poszczególnych lotnisk w Polsce z siecią kolejową. Dotychczas zrealizowane zostały połączenia do portów lotniczych Warszawa – Okęcie, Kraków – Balice, Lublin - Świdnik, Szczecin – Goleniów, Olsztyn – Szymany.
Z pozdrowieniami,
Elżbieta Kisil
Posted by Adam Phoo
on 05:42.
Filed under
kolej w Polsce,
koleje miejskie,
skm radom
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0