100 lat planów budowy kolei pod Łodzią
Czy PKP PLK uważa że w sto lat od pierwszej publikacji planów prof. Michalskiego uda się zrealizować planowane od 100 lat połączenie kolejowe Łódź Fabryczna- Łódź Kaliska?
Załączam stosowny skan z gazety. Opis
"Przypomnę, jak stara jest już idea budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Artykuł z "Ilustrowanej Republiki" opublikowany 4 kwietnia 1929 roku."
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wariant realizacji tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Wariant realizacyjny jest tożsamy z postulatami samorządów – powstaną dwa nowe przystanki osobowe. To kolejny krok prac dotyczących Łódzkiego Węzła Kolejowego.
Zarząd PLK podjął decyzję o lokalizacji przystanków osobowych w tunelu średnicowym w Łodzi. Wybrano najbardziej korzystny wariant z dwoma przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Wybór potwierdziła analiza kosztów i korzyści oraz analiza wielokryterialna.
Wszystkie warianty realizacyjne zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem społeczno-gospodarczym, środowiskowym, technicznym oraz finansowo-ekonomicznym przez Wykonawcę studium wykonalności. Wybranie wariantu oznacza możliwość przygotowania dokumentacji przetargowej, która jest niezbędna do ogłoszenia zamówienia na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj".
Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Dworca Łódź Fabryczna na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Wybudowanie tunelu średnicowego w Łodzi umożliwi udrożnienie w skali kraju połączeń kolejowych północ – południe i wschód – zachód. Wpłynie także na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei i transportu publicznego względem innych środków transportu.
Inwestycja prowadzona jest zgodnie z przyjętym harmonogramem. Do końca III kwartału 2016 roku planowane jest zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji przetargowej na realizację inwestycji. Zakończenie procedury wyłonienia wykonawcy robót w systemie „Projektuj i Buduj" planowane jest na III kwartał 2017 roku.
Budowa tunelu średnicowego to drugi etap projektu pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego". Pierwszym etapem jest budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują, że rozkładowe pociągi odjadą z nowego dworca w grudniu, czyli od nowego rozkładu jazdy 2016/2017.
Łukasz Kwasiborski
Wydział prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrala
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa