dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Ministerstwo o założeniach polskiej polityki transportowej


- jak ministerstwo widzi w skrócie założenia swojej polityki transportowej? Czy i jak planuje wzmocnić rolę transportu zbiorowego? Czy motoryzacja indywidualna pozostanie podstawowym i głównym srodkiem transportowym w kraju? Jak MIB zamierza przeciwdziałać upadkowi komunikacji zbiorowej? Wykresy pracy przewozowej jak i liczb  pasażerów dowodzą kilkukrotnego spadku przewozów tr. zbiorowym na porzestrzeni ostatnich 25 lat.

Odpowiedzi:

 

Działania podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w tym działania na poziomie strategicznym, są ukierunkowane na wzmocnienie roli transportu zbiorowego oraz stworzenia spójnego i sprawnie funkcjonującego systemu transportowego, zintegrowanego z systemem europejskim i globalnym.

Aktualnie obowiązującym dokumentem strategicznym, określającym cele i działania, których realizacja pozwoli stworzyć w Polsce nowoczesny system transportowy, jest Strategia Rozwoju Transportu (z perspektywą do 2030 roku) (SRT).

SRT jest kluczowym dokumentem związanym z perspektywą finansową 2014-2020. Zawarte w niej założenia są wiążące z punktu widzenia planów objęcia systemem finansowania unijnego inwestycji transportowych planowanych do 2020 roku. Jej wdrożenie pozwoli nie tylko usunąć aktualnie istniejące bariery, ale także stworzyć nową jakość zarówno w infrastrukturze transportowej oraz zarządzaniu, jak i w systemach przewozowych.

Osiągnięcie celu głównego wiąże się z realizacją pięciu celów szczegółowych właściwych dla każdej z gałęzi transportu, dotyczących:

·         stworzenia nowoczesnej, spójnej sieci infrastruktury transportowej,

·         poprawy sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym,

·         poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu oraz przewożonych towarów,

·         ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko,

·         zbudowania racjonalnego modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

Organizatorami kolejowych, dotowanych  przewozów pasażerskich o charakterze publicznym, w zależności od zasięgu przewozów są:

·         Minister Infrastruktury i Budownictwa (przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe o charakterze dalekobieżnym),

·         samorządy województw (przewozy wojewódzkie, międzywojewódzkie i transgraniczne o charakterze regionalnym).

Zasady funkcjonowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, których organizatorem jest Minister określa Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, czyli tzw. Plan Transportowy. Są to przewozy wykonywane w ramach świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Plan określa również poziom ich finansowania ze środków publicznych, sposób świadczenia, prognozowane zapotrzebowanie oraz potencjalne kierunki rozwoju. W Planie zaprezentowano linie komunikacyjne, na których Minister zaplanował wykonywanie przewozów pozostających w ramach jego odpowiedzialności. Plan Transportowy jest podstawowym dokumentem kreującym zasadniczy zakres oferty świadczonej przez Ministra, jako organizatora publicznego transportu zbiorowego.

Obowiązujący Plan przewiduje, iż pierwsza weryfikacja i aktualizacja dokumentu nastąpi w roku 2016. W związku z tym, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło prace analityczne zmierzające do opracowania materiałów przygotowawczych, niezbędnych do przeprowadzenia w 2016 r. procesu legislacyjnego dotyczącego nowelizacji obecnego rozporządzenia.

Z projektem oraz szczegółowymi propozycjami rozwiązań w nim zawartymi będzie można zapoznać się po skierowaniu go do uzgodnień międzyresortowych, kiedy zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zasady funkcjonowania i wykonywania drogowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej oraz przewozów komercyjnych w Polsce określa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

Zgodnie z przepisami ustawy, organizowanie drogowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej na szczeblu lokalnym należy wyłącznie do kompetencji organów samorządowych. Decyzje o kształcie połączeń drogowych na swoim obszarze jednostki samorządu terytorialnego podejmują samodzielnie, z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców oraz poziomu dostępnych środków finansowych. To organizatorzy najlepiej definiują i znają potrzeby swoich mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego m.in. poprzez opracowanie planów transportowych.

Na rynku przewozów osób mogą działać również przewoźnicy komercyjni. Biorąc po uwagę, że rynek komercyjnych przewozów autobusowych działa w warunkach wolnej konkurencji, podejmowanie decyzji o uruchamianiu połączeń  komunikacyjnych  w przewozach drogowych osób  leży  w gestii prywatnych  przedsiębiorców.

Resort nie ma wpływu na kształtowanie sieci połączeń organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i przewoźników komercyjnych działających na zasadach wolnego rynku. 

 

 


 

Elżbieta Kisil

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Tel. 22 630 11 22


 

Posted by Telewizja Opera on 00:50. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Ministerstwo o założeniach polskiej polityki transportowej

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery