Dlaczego linia kolejowa PKM ucierpiała w wyniku zwykłej ulewy? UTK tłumaczy.
Linia kolejowa nr 248 będąca w zarządzie Pomorskiej Kolei Metropolitarnej została otwarta niecały rok temu – linia ta została udostępniona dla ruchu pasażerskiego we wrześniu 2015 r.
Licząca około 18 km długości i osiem przystanków linia kolejowa nr 248 jest pierwszą od prawie 40 lat wybudowaną od podstaw linią kolejową w Polsce. Inwestorem był samorząd województwa pomorskiego.
Należy wskazać, że kwestie podniesione w pańskiej wiadomości związane są prawdopodobnie z zagadnieniem odwodnienia linii kolejowej (poprawności projektu i jego wykonania). Wymagania prawne w tym zakresie zawiera Rozdział 8 „Urządzenia odwadniające linii kolejowych i stacji" rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. z 1998 r. Nr 151 poz.987, z późn. zm.). Zostało ono wydane na podstawie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 poz. 290, z późn. zm.) jako przepisy techniczno-budowlane.
Zgodnie z art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. c tej ustawy do obowiązków organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi oraz zasadami wiedzy technicznej. Organem nadzoru budowlanego dla obiektów i robót budowlanych zlokalizowanych w obszarze kolejowym jest wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo budowlane). W związku z powyższym Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie nadzorował budowy wskazanej linii.
Reasumując, ocena poprawności wykonania inwestycji we wskazanym przez Pana zakresie pozostaje poza zakresem kompetencji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Jednocześnie wskazuję, że z informacji otrzymanych od zarządcy linii wynika, że obecnie prowadzona jest jej inwentaryzacja, która ma na celu ocenę stanu faktycznego i dobranie technologii napraw, tak by ekipy budowlane w sposób optymalny mogły pracować nad przywróceniem linii do stanu umożliwiającego bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.