Przetargi na wykonywanie połaczeń kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim
Wydawnictwo, próbując opisać stan sieci kolejowej w Państwa województwie, natrafiło na problem polegający na:
Sprzecznym z ustanowionym prawem przekazywaniu dotacji dla wykonawcy usług przewozów kolejowych.
Wg naszych ustaleń, dotację niekiedy przekazywano jednemu z operatorów z pominięciem uchwalonych procedur, nakładających na samorządy szczebla wojewódzkiego obowiązek rozpisywania przetargów na relizację w/w usług.
1. Ile takich przypadków mialo miejsce?
2. Czy na każdy okres realizacji usług rozpisywano przetargi?
3. Jakie prawne przesłanki wg Urzędu Marszałkowskiego umożliwiają wg Państwa-przekazywanie dotacji wybranej spółce z pominięciem prawa? Prawnicy którzy z ramienia wydawnictwa analizowali dokumentację w tej sprawie, uznali że skoro samorząd posiada jedynie marginalną liczbę udziałów w/w spółki, samodzielnie nie posiada żadnej kontroli nad jej działalnością. Jest to w dodatku spółka z rozdrobionym akcjonariatem, i z treści licznych podręczników ekonomicznych wynika że w tego typu spółkach kluczową rolę odgrywają managerowie, zaś rozdrobnieni udziałowcy mają marginalny wpływ na działalność biznesową tego typu spółek.
4. Czy mają Państwo opinię prawną sugerującą możliwość przekazywania dotacji z pominięciem procedury przetargowej? Czy radca lub kancelaria prwna przygotowująca dla Państa tą opinię, posiada ubezpieczenie OC?
5. Czy ex- post Urząd Marszałkowski wystąpi o zgodę na udzielenie pomocy publicznej spółce Przewozy Regionalne? Sądzimy, że prawną kwalifikacją przekazanych środków jest właśnie pomoc publiczna. Nie można w tym przypadku mówić o przekazywaniu dotacji na organizację pasażerskich przewozów publicznych koleją, skoro możliwe że nie rozpisano przetargów na wykonywanie w/w usług i przekazywano jedynie pomoc publiczną ze środków własnych województwa.
poniżej odpowiedzi, którch udzielił Bartosz Nowacki, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu Publicznego i Inwestycji Transportowych:
Ad 1. Jedna z czterech umów o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, po unieważnieniu postępowania przetargowego, została zawarta na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 6 Rozporządzenia (WE)NR 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
Ad 2. Tak.
Ad 3 i 4. Umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego zawierane są w trybach określonych w art. 19 ust. 1 pkt. 1-3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z późn. zm.)
Ad 5. Nie wymagane jest uzyskanie zgody na udzielenie pomocy publicznej przewoźnikom wybranym na postawie ww. ustawy i rozporządzenia. Udzielenie dotacji przewoźnikowi, niezależnie od trybu jego wyboru, jest udzieleniem pomocy publicznej.
Małgorzata Brzykcy