Polak pokonał pieszy dystans z sasiednich transgranicznych miast partnerskich by zaprotestować
Maciej Stadniczuk, Polak i zielonogórzanin, przemaszerował pieszo 100 km dystansu pomiędzy Zieloną Górą a Cottbus- Chociebużem w landzie Brandenburgii, aby zaprotestować przeciwko braku połączenia kolejowego między tymi dwoma miastami.
Połączenie kolejowe wstrzymano już wiele lat temu. Ostatni pociąg rozkładowy pokonał trasę Cottbus- Zielona Góra
Władze miasta Gubina pytaliśmy:
Cottbus i Zielona Góra od aż 41 lat są miastami partnerskimi. Między obydwoma miastami nie kursuje nawet żaden autobus, Aby się przedostać, piesi muszą pieszo przekroczyć granicę w Gubinie/ Guben i pieszo przechodzić dystans z dworca autobusowego w Gubinie do dworca kolejowego w Guben. Nie kursuje tędy żaden autobus miejski, choć taki mógłby z pewnością zastąpić kursujący przez tak wiele lat tramwaj elektryczny na tej trasie. Z tramwaju pozostał jedynie zabytkowy fragment torów. Nigdy nie wspominano nawet o konieczności odbudowy tramwaju miejskiegow Gubin- Gubinie. Taka odbudowa jest ekonomicznie możliwa.
- jaki jest stan starań UM Gubin i pana burmistra Bartczaka o przywrócenie kursowania pociągów pasażerskich na trasie Zielona Góra- Gubin- Cottbus?
Wcześniej przekazaliśmy władzom Gubina wezwanie do ocalenia i naprawy istniejącej linii kolejowej Gubin Miasto- Guben (Zielona Góra) na odcinku miasta Gubina.
Szanowni Państwo,
wydawnictwo, chcąc ocalić istniejącą i niszczejącą infrastrukturę, chciałoby zaproponować Państwu udział w akcji na rzecz uruchomienia połączeń pasażerskich w relacji
Gubin Śródmieście (nowy przystanek na odbudowanej bocznicy)- zmiana kierunku jazdy szynobusu- Guben- Gubin PKP- Wałowice- Krosno Odrzańskie- Czerwieńsk- Zielona Góra.
.
Szanowni Państwo,
wydawnictwo, chcąc ocalić istniejącą i niszczejącą infrastrukturę, chciałoby zaproponować Państwu udział w akcji na rzecz uruchomienia połączeń pasażerskich w relacji
Gubin Śródmieście (nowy przystanek na odbudowanej bocznicy)- zmiana kierunku jazdy szynobusu- Guben- Gubin PKP- Wałowice- Krosno Odrzańskie- Czerwieńsk- Zielona Góra.
.
Kursowałyby tutaj szynobusy, co najmniej jedna para połączeń dziennie. Na odcinku Gubin Śródmieście - Guben możnaby uruchomić specjalny rodzaj miejskiej kolei transgranicznej. Być może torowisko mogłoby stanowić rodzaj namiastki rozebranego ongiś tramwaju łączącego obie części miasta.
Chcielibyśmy w szczególności doprowadzić do odbudowy połączenia kolejowego do śródmieścia miasta z wykorzystaniem starego przebiegu torowisk przez bocznice kolejowe i zachowanych odcinków toru. , co pozwoli utrzymać te usługi kolei podmiejskiej na trasie Gubin Śródmieście- Guben- Gubin Dw. PKP- Zielona Góra, a nie jak dotychczas- wznawiać je coraz rzadziej i jedynie chwilowo.
Chcielibyśmy w szczególności doprowadzić do odbudowy połączenia kolejowego do śródmieścia miasta z wykorzystaniem starego przebiegu torowisk przez bocznice kolejowe i zachowanych odcinków toru. , co pozwoli utrzymać te usługi kolei podmiejskiej na trasie Gubin Śródmieście- Guben- Gubin Dw. PKP- Zielona Góra, a nie jak dotychczas- wznawiać je coraz rzadziej i jedynie chwilowo.
Zmiana kierunku jazdy nastąpi z uwagi na wykorzystanie dawnej bocznicy na terenie Gubina celem dotarcia do śródmieścia miasta. Zdemontowane tory bocznicy kolejowej do śródmieścia musiałyby być w dłuższej perspektywie - odbudowane. Być może możnaby było wykonać nowy łącznik eliminujący konieczność zmiany kierunku jazdy po wyjeździe z bocznej linii do śródmieścia Gubina.
Te tory do śródmieścia Gubina zaznaczano jeszcze na tych mapach.
--
Zadaliśmy pytanie:
Co generalnie sądzi UM Zielona Góra o pomyśle przedłużenia linii pasażerskiej kolei dalekobieżnej z Zielonej Góry do Guben lub Cottbus i uczynienia tam punktu przesiadkowego z systemu niemieckiej kolei dalekobieżnej i regionalnej na polską kolej dalekobieżną?
Co UM Zielona Góra myśli o pomysle przywrócenia takich połączeń jak Poznań- Lipsk lub Gdańsk- Poznań- Frankfurt nad Menem przedłużając linię kolei dalekobieżnej z Zielonej Góry do granicy niemieckiej? Torowisko na tym odcinku nadal istnieje, ale chyba jest zaniedbane. Wykorzystanoby linię Czerwieńsk- Gubin- Guben. Pociągi dalekobieżne kursowałyby ze zmiana lokomotywy z elektrycznej na spalinową na stacji w Zielonej Górze. Wg PKP PLK takie manewry na tej stacji są możliwe.
Sam pomysł jest bardzo dobry. Nie wiem jakie jest zainteresowanie Lubuszan i Wielkopolan takimi podróżami ?
Ewentualna realizacja pomysłu leży po stronie Marszałaka Województwa i PKP.
odpowiedziała Maria Pięta z UMZG
PKP Intercity odpowiedziało:
Obecnie nie planujemy uruchomienia połączeń przez Gubin/Guben.
Pozdrawiamy
Biuro prasowe PKP Intercity
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Posted by Telewizja Opera
on 13:08.
Filed under
.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0