dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (39) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

ULC odpowiada na petycję w sprawie odbudowy zlikwidowanych portów pasażerskich


Dziękujemy za przesłane pytania. Jak już wcześniej informowałam, w kwestii rozwoju sieci lotnisk oraz strategii rozwoju transportu wiodące jest Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie posiada ustawowych kompetencji do budowy, rozbudowy lub utrzymania portów lotniczych. Ewentualna decyzja o budowie lokalnych portów lotniczych pozostaje w gestii samorządów lub inicjatyw prywatnych.

 

Jednocześnie pragnę poinformować, że obecnie w rejestrze lotnisk cywilnych prowadzonym przez Prezesa ULC znajduje się 58 czynnych lotnisk, na których mogą być wykonywane przewozy lotnicze. Oprócz lotnisk, Prezes ULC prowadzi także ewidencję lądowisk w której aktualnie znajduje się 325 lądowisk. Zgodnie z Prawem lotniczym, statki powietrzne, których parametry techniczne i eksploatacyjne pozwalają na bezpieczne wykorzystywanie lądowisk, mogą wykonywać starty z tych lądowisk i lądowania na tych lądowiskach m. in. w celu przewozów czarterowych i lotów lokalnych wykonywanych samolotami z napędem śmigłowym o maksymalnej masie startowej do 5700 kg lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 10, a także śmigłowcami, statkami powietrznymi bez napędu oraz aerostatami.

 

W Polsce sieć lokalnych lotnisk jest potrzebna i będzie się rozwijać jak tylko uzasadniać to będą względy ekonomiczne lub potrzeby rozwoju regionów przez samorządy. Niemniej warto zwrócić uwagę chociażby na kształt terytorium naszego kraju, przypominający kwadrat, który obniża potencjał połączeń krajowych (bardzo istotnych dla zasadności funkcjonowania portów lokalnych). Dodatkowo w Polsce dynamicznie rozwija się sieć połączeń drogowych i kolejowych spowalniając rozwój oferty przewoźników lotniczych. Przyjmuje się, że szybkie koleje są bardziej konkurencyjne wobec przewozów lotniczych, jeżeli podróż trwa krócej niż 3,5 godziny, co odpowiada dystansowi ok. 750 km. Przyszłość połączeń krajowych w Polsce trzeba zatem rozpatrywać zarówno w wymiarze rozwoju infrastruktury kolejowej i drogowej jak i potencjału poszczególnych rynków.

 

Jednocześnie pragnę zauważyć, że polski rynek lotniczy odnotowuje z roku na rok coraz lepsze wyniki. Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego polskie lotniska w ubiegłym roku obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, co stanowi 12% wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Polski rynek ma duży potencjał rozwoju. Zatem w kolejnych latach możemy spodziewać się dalszych wzrostów przewozów pasażerskich.

 

 

Marta Chylińska

Rzecznik prasowy

Wydział Spraw Zagranicznych i Mediów

Biuro Prezesa ULC

Foreign Affairs and Media Division
President's Bureau

 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Ołowski

 

 

ul. Marcina Flisa 2

Warszawa

 

Petycja do władz ULC o odbudowę zlikwidowanych portów lotniczych w Polsce

 

Szanowny Panie, 

Lotnictwo w Polsce przewozi mało podróżnych w światowym porównaniu z powodu likwidacji ponad połowy ongiś istniejących pasażerskich portów lotniczych. Dla ekonomisty powody upadku tej branży gospodarki w Polsce są ewidentne- zbyt mała gęstość siatki portów lotniczych i zbyt trudne wymogi dla ich zakładania. Zatrudnienie w polskich portach lokalnych jest zwykle 10-krotnie większe niż poza granicami Polski- jak podają same porty lotnicze- z powodu polityki ULC.

 

Na polskim rynku lotniczym w ogóle brakuje kategorii lotnisk lokalnych- zatrudniających kilkunastu pracowników i obsługujących jedno- dwa połączenia lotnicze dziennie. Dotacje do takich lotnisk są zwykle niewielkie, rzędu kilkuset tys. euro rocznie- w Europie Zachodniej. Tymcasem w Polsce powstają lotniska atrudniające 10-krotnie więcej pracowników, generujące tak ogromne koszty, że niemożliwe jest utrzymanie takiego lotniska przez gminę lub powiat, jak w Europie Zachodniej. 

 

Plany liberalizacji sektora lotniczego w Polsce się nie powiodły. Nadal nie ma "boomu" na lotniska lokalne. Nawet w Afryce lub w biednych krajach Azji otwiera się nowe lokalne porty lotnicze. W Polsce- obecnie w 2016 roku- brak jest jakichkolwiek planów otwarcia nowych lotnisk pasażerskich. Po zmianie rządu zaniechano rozwoju sieci portów lotniczych. Tymczasem w wielu krajach UE z powodzeniem działają porty lotnicze rozlokowane co kilkadziesiąt km. W Polsce te dystanse są wielokrotnie większe. Dawną sieć portów lotniczych zlikwidowano. 

 

Wzywam Pana do podjęcia działań nad strategią odbudowy zlikwidowanych portów lotniczych w Polsce. Proszę także o przesłanie odpowiedzi na petycję, którą opublikujemy i roześlemy do mediów branżowych w Polsce. Współpracujemy - jako największza w Polsce agencja prasowa- z wieloma portalami publikującymi informacje o lotnictwie w Polsce. 

 

 

Polska potrzebuje narodowej strategii dla lotnisk lokalnych. W ostatnich latach kilka lokalnych portów lotniczych zostało rozbudowanych. Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-rotysięcznym Babimoście, w 23- tysięcznym Goleniowie. 

Szczególnie w Irlandii lokalne porty lotnicze miejscami rozwinęły się bardzo mocno, choć były niekiedy w ogóle pozbawione większych ośrodków miejskich w swoim pobliżu (lotniska Shannon czy Knock w Irlandii). 

Jest niebezpiecznym dla gospodarki mitem, że porty lotnicze muszą leżeć przy większych ośrodkach miejskich, by mogły się rozwinąć. Na świecie z powodzeniem działają porty lotnicze oddalone od większych miejscowości. 

Niniejsza propozycja jest programem rozwoju lotnictwa pasażerskiego w Polsce. Zakłada powstanie sieci portów lotniczych mających służyć lotom czarterowym, nieregularnym, lotom biznesowym, rządowym i lotnictwu GA. 

W ramach programu przebudowanoby większość istniejących lotnisk powojskowych do roli cywilnych portów lotniczych dysponujących standardowym wyposażeniem właściwym czarterowym portom lotniczym. Porty te mogłyby w przypadkach awaryjnych obsługiwać loty rozkładowe nawet dużych maszyn (boeing, airbus), a służyłyby przede wszystkim poprawie dostępności komunikacyjnej regionu. Dysponowałyby ograniczoną kadrą, zatrudniając stale kilka- kilkanaście osób. W realizacji swoich zadań korzystałyby z pracowników sezonowych i dorywczych. 

Porty te stanowiłyby podstawową sieć uzupełniającą w stosunku do sieci 15 pasażerskich portów lotniczych kraju. Byłyby w stanie także obsługiwać loty pasażerskie i czarterowe- powstałyby przy nich niewielkie, być może kontenerowe, standardowe terminale pasażerskie zdolne obsłużyć np. 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, czyli tyle osób ile zabiera typowy samolot czarterowy dominujący na rynku usług taksówek powietrznych. 

Infrastruktura ta umożliwiałaby również możliwośc zaoferowania lotów rozkładowych niewielkimi samolotami pasażerskimi w przyszłości. Lecz początkowo porty te nie miałyby zadania obsługi ruchu regularnego. Byłyby przeznaczone dla lotów czarterowych, rządowych, GA, biznesowych etc. 

Program przebudowy portów powojskowych i innych na lotniska pasażerskie dla potrzeb GA oraz taksówek powietrznych

W ramach programu przystosowane zostaną liczne lotniskapowojskowe i inne. Zostaną one wyposażone w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie, wieżę dla kontrolerów lotów, agregat GPU, stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.

Polska jako kraj ma rekordowo małą ilość portów lotniczych. W Polsce potrzeba ok. 30- 40 nowych portów lotniczych. Z tym, że wszyscy na temat portów lotniczych patrzą w ostanich latach przez pryzmat portu lotniczego Radom, który obsłużył do tej pory ok. kilku tys. pasażerów. 

Polska jest też krajem w którym rekordowo dużo portów lotniczych po prostu zlikwidowano. Los likwidacji spotkał porty lotnicze w większości mniejszych miast Polski, np, w latach 90-tych zlikwidowano porty w Koszalinie i Słupsku, wcześniej zamknięto - porty w Częstochowie, Gdyni, Białymstoku, Gliwicach, Katowicach- Muchowcu, Pile, Malborku, Elblągu, Olsztynie, Gorzowie, Jeleniej Górze, Krośnie, Zamościu, Legnicy itd.

W ostatniej dyskusji o portach lotniczych jeden z polityków słusznie zaproponował program rządowych "lotnisk- orlików", które byłyby finansowane przez rząd centralny. Uważam że to świetny pomysł.

Lokalne porty lotnicze powinny być wyposażane w małe, modułowe dworce lotnicze wykonywane wg jednego, tego samego projektu, być przystosowane raczej do natężenia ruchu takiego jak w Radomiu albo w Zielonej Górze, to jest móc obsłużyć loty czarterowe i loty taksówek powietrznych niewielkimi maszynami, ewentualnie by móc obsłużyć loty rozkładowe małymi maszynami. Lotniska które okażą się sensownymi inwestycjami, byłyby rozbudowywane. 

Program odbudowy lotnisk pasażerskich

Lotniska obsługujące dawniej regularne połączenia pasażerskie byłyby odbudowane. Tylko port lotniczy w Białymstoku byłby odbudowany z myślą o obsłudze regularnych połączeń pasażerskich. Reszta portów dawniej obsługujących ruch pasażerski byłaby odbudowana z myślą o ruchu nieregularnym.


Białystok-Krywlany    Od 1945 roku przez krótki okres obsługiwało loty pasażerskie PLL LOT do Warszawy.[4] Odbudowanoby je z pasem startowym o dł. 1500 metrów.

Częstochowa-Rudniki    W 1983 roku przez jeden sezon regularne połączenie obsługiwały PLL LOT.[5]


Gdynia/ Lotnisko początkowo działało w Rumi-Zagórzu    W latach 1935-1939 obsługiwało regularne połączenia PLL LOT (do 3000 pasażerów rocznie).[7] Lotnisko byłoby odbudowane w Babich Dołach, na bazie lotniska wojskowego.

Katowice-Muchowiec    W latach 1929-1958 obsługiwało rejsowy ruchlotniczy, w tym pierwsze międzynarodowe połączenia w historii PLL LOT.[8] Pas startowy byłby przedłużony do 1440 metrów.

Koszalin-Zegrze Pomorskie    W latach 1965-1991 obsługiwało regularny krajowy ruch pasażerski oraz czarterowy. W szczytowym okresie z lotniska korzystało ponad 80 tys. pasażerów rocznie.[9]

Olsztyn-Dajtki    Przed II wojną światową regularne połączenia obsługiwała Lufthansa (od 1926 r.), zaś po wojnie PLL LOT.[11] Pas startowy byłby przedłużony do 1440 metrów.

Słupsk-Redzikowo    Od 1920 roku do lat 30. przyjmowało loty pasażerskie niemieckich linii lotniczych. Od 1975 do początku lat 90. połączenia obsługiwały PLL LOT.[12] Słupsk-Krzekowo w latach 1920-1927 obsługiwało regularne połączenia do Berlina, Gdańska, Rygi, Kłajpedy i Królewca.[24]

Niemieckie porty lotnicze obecnie w granicach Polski obsługujące połączenia pasażerskie jedynie przed II wojną światową

Elbląg    Powstało w 1915 roku. Obsługiwało połączenia do m.in. Gdańska, Szczecina, Królewca i Moskwy.[17] Port odbudowanoby w Malborku- Królewie na bazie potniska wojskowego.

Gliwice-Trynek    Regularną komunikacje lotniczą rozpoczęto w 1925 r. Obsługiwano stąd loty do wielu miast w Niemczech oraz międzynarodowe, m.in. do Konstantynopola.[18] Zbudowanoby pas startowy 1440 metrów.

Gubin    Od 1929 r. obsługiwało regularne połączenia do m.in. Szczecina, Drezna, Norymbergi, Frankfurtu nad Odrą i Chociebuża.[19] Byłoby odbudowane na bazie lotniska powojskowego w Drewitz.

Jelenia Góra    Powstało w 1927 roku. Przed II wojną światową obsługiwało rejsy do większości głównych miast na terenie Niemiec.[20] Zbudowanoby pas startowy o długości 1440 metrów.

Malbork    Pierwsze lotnisko w Malborku, które znajdowało się przy ulicach Zeppelin Weg i Flieger Weg – obecnie Portowej i Sportowej. W latach 1926-1934 posiadało regularne sezonowe połączenia lotnicze z Berlinem, Szczecinem, Słupskiem, Gdańskiem, Elblągiem, Olsztynem i Królewcem.[21]

Nysa-Radzikowice    W latach 1927-1939 obsługiwało loty pasażerskie do Gliwic, Görlitz, Jeleniej Góry i Berlina.[22] Port lotniczy ewentualnie odbudowanoby.

Piła    Pierwsze lotnisko w Pile, które znajdowało się przy Selgenauer Chaussee – obecnie ul. Juliusza Kossaka (nie należy mylić z drugim, nadal istniejącym lotniskiem). W listopadzie 1919 roku podjęto pierwszą próbę uruchomienia stąd lotniczego połączenia komunikacyjnego na trasie Berlin–Piła–Gdańsk–Królewiec, kolejną w grudniu 1920 roku i następną w 1925 roku. Wszystkie te przedsięwzięcia okazały się jednak nierentowne i bardzo szybko ich zaniechano.[23] Lotnisko pasażerskie byłoby odbudowane z wykorzystaniem istniejącego lotniska powojskowego.

 


Adam Fularz: (ur. 1979 r.) absolwent Uniwersytetu Europejskiego Viadrina na kierunku Międzynarodowa Ekonomika Przedsiębiorstw, studiował na Uniwersytecie w Leeds. Ekonomista, zajmuje się infrastrukturą. Autor kikuset prac z zakresu ekonomiki transportu i infrastruktury.

--

Adam Fularz

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
+48604443623

+442035142037
adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra


--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Posted by Telewizja Opera on 11:41. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for ULC odpowiada na petycję w sprawie odbudowy zlikwidowanych portów pasażerskich

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery