W sprawie współużytkowania lotnisk
Bartłomiej Misiewicz
Rzecznik prasowy MON
Centrum Operacyjne
Ministra Obrony Narodowej
Pytanie:
Wymienione przez Pana lotniska istotnie zostały wykorzystane na potrzeby cywilne, jednak potrzeby nadal są znaczne.
MON zarządza następującymi lotniskami:
Cewice • Darłowo • Dęblin • Inowrocław-Latkowo • Łask • Łęczyca • Malbork •Mińsk Mazowiecki • Mirosławiec • Powidz • Poznań-Krzesiny • Pruszcz Gdański •Świdwin • Tomaszów Mazowiecki
Które z nich MON może przeznaczyć do współuzytkowania cywilnego? Z odpowiedzi wynika że Mińsk Maz. i Dęblin nie mogą zostać wykorzystane, a co z resztą lotnisk? W Darłowie dozwolono ruch cywilny, ale pas startowy powinien zostać przedłużony. W Łasku- nie mamy danych, w Łęczycy powstał plan portu lotniczego Kutno- Łęczyca, w Malborku władze miasta są ainterewsowane wznowieniem przewozów pasażerskich, co z lotniskami w Mirosławcu i Świdwinie?
Odpowiedzi:
Nawiązując do przesłanych pytań w sprawie udostępniania lotnisk wojskowych do współużytkowania, informuję, że resort obrony narodowej popiera ideę udostępniania nieruchomości stanowiących lotniska wojskowe do wykorzystywania przez cywilne statki powietrzne.
Zamierzenia takie realizowane są w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego. Wytypowane nieruchomości ujęte zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego, które obecnie jest na etapie nowelizacji (trwają uzgodnienia międzyresortowe).
Zaktualizowany wykaz nieruchomości stanowiących lotniska wojskowe, przewidziane do założenia lub rozbudowy lotnisk cywilnych użytku publicznego, ujęty będzie w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wykazu lotnisk albo lądowisk wojskowych lub ich części niewykorzystywanych przez jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane.
Aktualnie udostępnienie lotnisk wojskowych do wykorzystywania przez cywilne statki powietrzne realizowane jest w dwóch formach:
1. darowane jednostkom samorządu terytorialnego w celu założenia lub rozbudowy lotniska cywilnego użytku publicznego: lotnisko Zielona Góra – Babimost, lotnisko Zegrze Pomorskie, lotnisko Szczytno, lotnisko Biała Podlaska, lotnisko Piła oraz części lotnisk Poznań – Ławica, Kraków – Balice, Wrocław – Strachowice, Modlin i Radom;
2. użyczone jednostkom samorządu terytorialnego w celu założenia lub rozbudowy lotniska cywilnego użytku publicznego: lotnisko Bydgoszcz – Szwederowo, lotnisko Kraków Balice, lotnisko Wrocław – Strachowice, lotnisko Radom i lotnisko Gdynia – Oksywie.
Inne lotniska (w tym Dęblin i Mińsk Maz.) ze względu na charakter wykorzystywania oraz potrzeby Sił Zbrojnych RP nie mogą aktualnie zostać przeznaczone do współużytkowania z lotnictwem cywilnym.
Bartłomiej Misiewicz
Rzecznik Prasowy MON