PKP prawie nie łagodzi zakrętów na liniach kolejowych podczas ich rzekomej "modernizacji"
Prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działania inwestycyjne na liniach kolejowych poprzedzone są szczegółowymi analizami w ramach studiów wykonalności. Rozważane są wówczas różne warianty inwestycyjne, w tym także warianty polegające na zmianie promieni łuków. Działania takie są podejmowane w przypadku linii, na których w ramach prac inwestycyjnych planuje się podwyższenie prędkości, lecz w istniejącym przebiegu linii jest to niemożliwe. Oprócz skrócenia czasu przejazdu, zmiana promieni łuków wpływa na podwyższenie komfortu i płynności jazdy pociągów. Dotychczas praktykę tę zastosowano m.in. na linii kolejowej E65, na odcinku Warszawa – Gdynia. Nieznaczne zmiany przebiegu linii na wybranych odcinkach umożliwiły podniesienie prędkości do 160 km/h na dłuższych odcinkach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują w przyszłości stosowanie podobnych rozwiązań na liniach kolejowych o trudnej geometrii, planowanych do modernizacji. Realizacje w tym zakresie są uzależnione od szczegółowych analiz, uwarunkowań lokalnych i możliwości finansowych.
Zespół prasowy PLK