MInisterstwo tłumaczy dlaczego w Polsce zbudowano tylko 46,3 km nowych linii kolejowych
Zasadniczym celem w zakresie inwestycji kolejowych realizowanych i planowanych do realizacji w okresie 2014–2020 jest przede wszystkim dokończenie prac na głównych ciągach, tworzących sieć bazową i kompleksową TEN-T, jak również stanowiących kolejowe korytarze transportowe oraz usunięcie występujących wąskich gardeł.
Dokumentem wskazującym cele i kierunki rozwoju transportu jest „Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)", przyjęta przez Radę Ministrów 22 stycznia 2013 r. Jest to średniookresowy dokument planistyczny, w którym wskazano, że podstawowym celem krajowej polityki transportowej jest zwiększenie dostępności terytorialnej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego przez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym (lokalnym), europejskim i globalnym.
Strategia wskazuje, że w pierwszej kolejności konieczne jest podejmowanie działań mających na celu usunięcie zaległości w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury transportowej oraz połączenie infrastrukturalne najważniejszych ośrodków wzrostu z obszarami o niższej dynamice rozwoju i włączenie ich w sieć transportu europejskiego. Następnie należy skupić się na zwiększaniu poziomu nasycenia infrastrukturą i stworzeniu zintegrowanego systemu transportowego.
W zakresie transportu kolejowego działania te realizowane m.in. są poprzez:
• konsekwentną modernizację i rewitalizację istniejącej sieci linii kolejowych,
• rewitalizację i rozbudowę linii kolejowych w obszarach funkcjonalnych miast oraz podejmowanie działań zmierzających do lepszej integracji transportu szynowego i kołowego,
• modernizację przystanków kolejowych,
• rozwijanie infrastruktury systemów usprawniających zarządzanie przewozami pasażerskimi i towarowymi; stopniowe wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) na najważniejszych szlakach kolejowych.
W zakresie transportu kolejowego strategicznym zadaniem ujętym w SRT jest wzmocnienie roli kolei w zintegrowanym systemie transportowym. Cel ten powinien zostać osiągnięty dzięki działaniom inwestycyjnym oraz zmianom organizacyjnym i technologicznym, które przełożą się na poprawę konkurencyjności przewozów kolejowych. Inwestycje mogą obejmować nie tylko budowę nowych linii czy nowych torów na eksploatowanej sieci, ale także modernizację istniejących linii oraz rewitalizację niewykorzystywanych odcinków.
Zgodnie z SRT przedsięwzięcia rozwojowe w zakresie kolei będą skoncentrowane na zapewnieniu wydajnej i efektywnej infrastruktury, charakteryzującej się odpowiednią do potrzeb przewozów towarowych zdolnością przepustową, prędkością maksymalną, dopuszczalnym naciskiem osi, skrajnią ładunkową, a także długością torów. Taka infrastruktura pozwoli zapewnić właściwą płynność ruchu pociągów.
Podjęcie decyzji o poniesieniu nakładów na budowę elementów infrastruktury musi być poprzedzone wnikliwą analizą, której rezultatem będą wiarygodne dane uzasadniające ekonomiczną opłacalność przedsięwzięcia. Należy odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących m.in. relacji kosztów do korzyści z uwzględnieniem prognozowanych potoków ruchu pasażerskiego, potencjału przewozu ładunków, ale także ograniczeń wynikających z faktu, że nowe linie kolejowe mogą przebiegać przez liczne obszary cenne pod względem środowiska naturalnego oraz obszary zurbanizowane.
Zespół prasowy
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Tel. 22 630 11 22