dailyvideo

Wybierz temat:

porty lotnicze (103) airports in Poland (72) szybka kolej miejska (47) polityka transportowa (40) reformy PKP (32) szybka kolej regionalna (30) transport publiczny (22) demonopolizacja rynku kolejowego (20) lotniska powojskowe (19) airport links (17) skm kraków (16) transport policy (16) skm łódź (15) skm warszawa (9) PKP (8) kolejnictwo (8) konkurencja na kolejach (8) skm wrocław (8) tanie linie kolejowe (8) deregulacja (7) ekologia (7) kolej na Lubelszczyźnie (7) porty morskie (7) skm szczecin (7) transport autobusowy (7) urban sprawl (7) railway reforms (6) skm radom (6) Wprowadzenie do ekonomiki kolei (5) infrastruktura drogowa (5) komunikacja miejska (5) związki komunikacyjne (5) metro kraków (4) Lubuska Kolej Regionalna (3) koleje w Wielkiej Brytanii (3) prywatyzacja (3) skm LGOM (3) skm legnica (3) skm poznań (3) suburbanizacja (3) tramwaj dwusystemowy (3) Łódź (3) żegluga śródlądowa (3) PKP Cargo (2) Rynek Kolejowy (2) SKR (2) koleje w RFN (2) polityka parkingowa (2) recenzje (2) skm jelenia góra (2) skm toruń (2) transport abutobusowy (2) Aleksander Janiszewski (1) Kolej Wschodnia (1) Montenegro (1) Ostbahn (1) Płock (1) aglmomeracja płocka (1) autostrady (1) bezpieczeństwo (1) kielce (1) koleje w Estonii (1) koleje w Holandii (1) koleje w Szwajcarii (1) koleje w Szwecji (1) koleje w USA (1) model Zwickau (1) motoryzacja indywidualna (1) motoryzacja masowa (1) parkuj i jedź (1) poznań (1) segmentacja rynku (1) skm Bielsko- Biała (1) skm GOP (1) skm bydgoszcz (1) skm częstochowa (1) skm gdynia (1) skm gorzów (1) skm nowy sącz (1) skm stalowa wola (1) skm wałbrzych (1) szczecin (1) trafic engineering (1) transport appraisal (1)

Apel o Port Lotniczy Szczecinek


Szanowni Państwo,
Apeluję o ożywienie lotniska Szczecinek- Wilcze Laski poprzez stworzenie spółki zarządzającej lotniskiem: "Port Lotniczy Szczecinek" sp. z o.o. która byłałaby spółką władz miasta Szczecinek, bądź miasta Szczecinek i okolicznych samorządów- np. gminy wiejskiej Szczecinek. Powstałoby tutaj lotnisko regionalne przystosowane do obsługi tanich linii lotniczych. Początkowo można wprowadzić subsydiowane przez zarząd województwa i okoliczne samorządy loty w relacjach krajowych: Szczecinek- Kraków, Szczecinek- Katowice, Szczecinek - Lublin etc. Możliwe są loty w relacji Szczecinek - Warszawa.

Proponujemy: budowę terminalu pasażerskiego, dostosowanie dróg kołowania, orgodzenie lotniska, etc.

Plan terenów lotniska w Wilczych Laskach k. Szczecinka
Wraca temat ożywienia lotniska znajdującego się w położonych nieopodal Szczecinka Wilczych Laskach. Pas startowy mierzący blisko 2300 metrów, a także należąca do lotniska droga kołowania wraz drogami manewrowymi od wielu lat czekają na to, by pasjonaci lotnictwa mogli tam „parkować” swoje maszyny. Prób reaktywacji portu lotniczego, który sąsiadowałby bezpośrednio ze Szczecinkiem, było już kilka. Wszystkie bezskuteczne. Czy tym razem prawdziwa reaktywacja lotniska się uda?
    - Owszem, jakiś czas temu podejmowano próby rekultywacji tego terenu, a także uruchomienia i funkcjonowania lotniska w Wilczych Laskach – mówi „Tematowi” wójt Gminy Szczecinek Ryszard Jasionas. – Teraz pasjonaci lotnictwa podejmują ponowne działania związane z ożywieniem tego miejsca. Są dwa stowarzyszenia, które chciałyby, aby port lotniczy funkcjonował tam na nowo. Niedawno spotkałem się z przedstawicielami aeroklubu właśnie w tej sprawie. Został złożony wniosek, coś na kształt listu intencyjnego. Niedługo zapoznają się z nim członkowie Komisji Rolnictwa, a następnie Rada Gminy Szczecinek.
    Jak wyjawił nasz rozmówca, koncepcja jest taka, aby w Wilczych Laskach mogło powstać lotnisko nie tylko na użytek aeroklubów. – Ma to być lotnisko, które będzie zarejestrowane i certyfikowane – dodaje Ryszard Jasionas. – Zamysł jest taki, aby każdy, kto dysponuje sprzętem lotniczym odpowiedniej klasy, mógł z takiego lotniska korzystać. Port lotniczy w Wilczych Laskach mógłby działać zarówno dla potrzeb wewnętrznego ryku, jak również na zewnątrz. Temat jest otwarty. W tym tygodniu mam spotkanie z autorami wniosku. Będziemy rozmawiać, w którą konkretnie stronę kwestia uruchomienia takiego lotniska powinna zmierzać.
    Jak się dowiedzieliśmy, plany ożywienia lotniska w Wilczych Laskach w ciągu kilku najbliższych lat są jak najbardziej możliwe do zrealizowania. Wymagać będą jednak wielu rozmów i konsultacji, a także znacznej sumy środków finansowych, w tym też funduszy unijnych. Zgodnie z zapewnieniami wójta, wszelkie decyzje i działania w tej sprawie będą poprzedzone konsultacjami społecznymi z mieszkańcami Wilczych Lasków oraz okolicznych miejscowości. (sz)

Lotnisko Szczecinek-Wilcze Laski – byłe lotnisko wojskowe niedaleko wsi Wilcze Laski koło Szczecinka, obecnie jest lotniskiem prywatnym.
Z uwagi na posiadanie drogi startowej o wymiarach 2300 m × 30 m i równoległej drogi kołowania o wymiarach 2300 m × 10 m
Mogłoby zostać wykorzystane dla celów ruchu regionalnego czy towarowego. Władze samorządu województwa starają się o przekształcenie dawnego lotniska Koszalin-Zegrze Pomorskie w regionalne lotnisko.
Teren lotniska został zagospodarowany na cele rolne przez samorząd gminy Szczecinek, jednakże na pas startowy nie znaleziono chętnego najemcy.
Latem na szczecineckim lotnisku odbywają się zloty modelarskie oraz zloty użytkowników starych pojazdów.
(z prasy)

Miejscowość Wilcze Laski, k. Szczecinka
Typ wojskowe nieczynne
Wysokość 158 m n.p.m.
Drogi startowe
Kierunek 10/28: Asfaltobeton, 2300 x 30 m

Lotnisko Wilcze Laski
Lotnisko Wilcze Laski to było lotnisko wojskowe i typowej infrastrukturze z 50-lat XX wieku.
Leży w odległości około 14 km na południe od Miasta Szczecinek, w pobliżu miejscowości Wilcze Laski. Należy do kompleksu militarnego określanego obecnie nazwa Borne Sulinowo i leży na wschodnim jego skraju, wśród lasów i nieużytków.
Współrzędne geograficzne; 53°35'39"N   16°42'56"E.
Posiada DS. o wymiarach 2 300 m x 30 m, na kierunku 10/28, z nawierzchnią betonową. Posiada także równoległa drogę kołowania o szerokości 10 m, od strony południowej.
Przez wiele lat było zapasowym lotniskiem dla 6 PLM-B i 9 PLM. Średnio 2-4 razy w roku przybywały to samoloty wspomnianych Pułków. Były to głównie samoloty Lim-2, Lim-5, Lim-6 bis, MiG-21 oraz Su-22. Lotnisko miało typową infrastrukturę dla lotnisk zapasowych. Stałymi budynkami były tylko obiekty stanowiska dowodzenia i kierowania lotami, gdzie stacjonował sztab i personel stały Lotniska. Jest to budynek dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony. Lotnisko posiadał strefę rozśrodkowania samolotów zlokalizowaną w lesie, z betonowymi stojankami. Było tam miejsce dla około 16-18 samolotów, czyli połowy stanu typowego Pułku bojowego. W lesie zorganizowano także czasowy bomboskład. Lotnisko nie dysponowało stałym składem MPS. Materiały pędne dostarczano dystrybutorami samochodowymi na czas ćwiczeń. Również ubezpieczenie lotów w postaci łączności radiowej, systemu radiolokacyjnego oraz nocnego oświetlenia rozwijano na czas ćwiczeń. W czasie ćwiczeń (poligonów) oficerowie kwaterowali w domach prywatnych w pobliskich miejscowościach. Natomiast żołnierze służby zasadniczej biwakowali w namiotach rozłożonych w lesie. Kuchnie polowe zapewniały wyżywienie. Ćwiczenia organizowano zwykle w okresie wiosna-lato. Rzadko prowadzono ćwiczenia w okresie zimowym, z uwagi na brak wystarczającej ilości sprzętu i ludzi do zimowego utrzymania DS w pełnej gotowości do użycia. Obawiano się uwięzienia samolotów po nagłych obfitych opadach śniegu. Samoloty uderzeniowe ćwiczenia lotnicze przeprowadzały głównie na pobliskim poligonie Nadarzyce.
Obecnie Wilcze Laski są lotniskiem prywatnym (?), jednak jest praktycznie niewykorzystywane lotniczo. Tylko czasami zjawiają się na nim motolotniarze lub modelarze i wykonują amatorskie loty. Przyległe obszary są obecnie wykorzystywane do celów rolniczych. Latem na szczecineckim lotnisku odbywają się zloty modelarskie, zloty użytkowników starych pojazdów i inne imprezy motorowe.
Dojazd do lotniska jest utrudniony i wymaga dotarcia do miejscowości Wilcze Laski lub Borki, które leżą z dala od drogi krajowej Nr 11.
Lotnisko Wilcze Laski 2013r.
Lotnisko Wilcze Laski 2013r.
Lotnisko Wilcze Laski 2013r.
Lotnisko Wilcze Laski. Dojazd od strony miejscowości Borki.  2013r.

Zdjęcia z witryn Googlemaps i Wikimapa.
Opracował Karol Placha Hetman, wg polot.net

Wilcze Laski - byłe lotnisko zapasowe dla byłego 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko - Bombowego w Pile. W swoich czasach obiekt o znaczeniu strategicznym, stąd niewiele informacji o nim samym. Elewacja: 160m / 520ft RWY 10/28 Częstotliwość: 123.45 Przed przylotem sprawdzić aktywność strefy TSA 09B (GND-FL245) Inne nazwy: Okonek; Współrzędne: N53°35'42.8" E16°43'01.7"; Wymiary pasa: 2200 x 32 m; Kierunek lądowania (GEO): 101/281; Uwagi: Byłe radzieckie lotnisko wojskowe; 1. Przed przylotem sprawdzić aktywność strefy TSA 09B (GND-FL245). 


Powoli precyzują się plany dotyczące tego, jak mogłoby w przyszłości wyglądać lotnisko w znajdujących się nieopodal Szczecinka Wilczych Laskach. Wiadomo już, że Gmina Szczecinek, na terenie której znajduje się liczący 2300 metrów pas startowy, prowadzi rozmowy nie tylko dotyczące powstania lotniska, ale także na temat utworzenia nowoczesnej bazy dydaktycznej dla pilotów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, realizacja projektu mogłaby się rozpocząć już niedługo, a co najważniejsze, do tej inwestycji gmina nie dołożyłaby ani złotówki.
- Chcielibyśmy doprowadzić do zarejestrowania najpierw lądowiska, a potem lotniska w Wilczych Laskach. Docelowo przy współpracy z różnego rodzaju uczelniami chcemy także stworzyć tam bazę dydaktyczną dla pilotów – powiedział w rozmowie z „Tematem” wójt Gminy Szczecinek Ryszard Jasionas. – W Wilczych Laskach mogłyby być również przeprowadzane praktyki dla obsługi naziemnej lotnisk w Polsce i za granicą. Właśnie zostały uruchomione nabory wniosków na wdrażanie projektów edukacyjnych, w które nasze zamierzenia mogłyby się wpisać. Mogę wyjawić, że do pozyskania są bardzo duże pieniądze.

Na ostatniej sesji Rady Gminy, która odbyła się 29 kwietnia, wójt zdradził nieco więcej szczegółów dotyczących tego tematu.
- Trwają rozmowy z przedstawicielami stowarzyszenia lotniczego oraz z firmą zajmującą się zarządzaniem operacjami lotniczymi – wyjawił Ryszard Jasionas. – Odbyłem w tej sprawie kilka spotkań. W tej chwili oczekuję na informacje z Warszawy, gdzie właśnie są prowadzone negocjacje, żeby wyłonić jak największą rzeszę instytucji i podmiotów, które chciałyby uczestniczyć w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, szkoleniowych i które podjęłyby też próby związane z badaniami naukowymi na terenie lotniska w Wilczych Laskach.

- Program, w który chcemy się „wstrzelić”, dotyczy pokaźnych środków na zagospodarowanie lotniska na cele szkoleniowo-dydaktyczne, ale też i badawcze – dodał dalej Ryszard Jasionas. - Jeśli te rozmowy w Warszawie przyniosą skutek pozytywny, to wraz Instytutem Lotnictwa będziemy w stanie podpisać porozumienie czy list intencyjny. Przedłożę wtedy szeroką informację na temat działania tego lotniska bądź zakładu, który tam ma powstać i wtedy będziemy podejmować decyzję, czy przystępujemy do tego projektu, czy nie. Na razie jest jesteśmy przed podpisaniem listu intencyjnego, który zagwarantuje finansowanie przedsięwzięć związanych z funkcjonowaniem lotniska. Przy czym nasze założenie jest takie, że my z budżetu gminy do tego przedsięwzięcia mamy nie dołożyć ani złotówki.

Dodajmy. Jak wielokrotnie zapewniał wójt, wszelkie działania związane z ożywieniem znajdującego się w Wilczych Laskach pasa startowego wymagać będą również akceptacji lokalnej społeczności. Zgodnie z zapewnieniami, wszelkie decyzje i działania w tej sprawie będą poprzedzone konsultacjami społecznymi z mieszkańcami Wilczych Lasków oraz okolicznych miejscowości. (sz)


Posted by Adam Phoo on 10:24. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Apel o Port Lotniczy Szczecinek

Prześlij komentarz

Recent Entries

Recent Comments

Photo Gallery